Proovisõit

Renault Espace: viis ühe, üks viie eest!

Uus platvorm, uued mootorid, uus disain
Kolm varustustaset
Hind alates 28 990 eurost

Viienda põlvkonna Renault Espace'i seob eelkäijatega peaasjalikult nimi ja üldine taotlus, korrata algusaegade uuenduslikku triumfi. 

1984. aastal müüki jõudnud esimene Renault Espace oli Euroopa D-kategooria sõidukite hulgas üks teenäitajaid. Espace'i sabas tulid tootjad ridamisi välja funktsionaalsete mahtuniversaalidega, mis leidsid oma koha nii kommerts-kui erakasutuses.

Kirjanduslikult liialdades võib öelda, et paar aastat tagasi said disainerid ja insenerid ette valge paberilehe, pealkirjaga “Espace” ja vabaduse, leiutada uuesti… kosmos (“espace” pr.k. “kosmos”). Soovitavalt “viis ühes” kosmos. 

Lähteülesandes oli ka kirjas, et liikuda tuleb MPVst ( otsetõlkes “mitmeotstarbeline sõiduk”) SUV suunas, sest just “kõigesõitjate” elik krossoverite segmendis kosuvad müüginumbrid kogu Euroopas kõige kiiremini.

Seega: uus platvorm, 4 WS (nelja ratta pööramine), kolm uut mootorit, uus sissepritsesüsteem, uus välis-ja sisedisain, öölillas pärlmutterkuues eriväljaanne Initiale Paris… ja viis sõiduviisi valikut.  See on uus, “viis ühes”, seitsmekohaline SUV- kosmos, mis Eestis maikuus müügile jõudis. Renault Espace.


Välimuses nii Qashqaid, Cliot kui ööliblikalillat.

Et aru saada Espace põhiolemusest, tuleb meelde jätta Renault uus slogan: “Elu täis kirge” (Renault- Passion for Life). Alates nüüdsest, lubab Renault pidulikult, et edaspidi on nende loodud sõidukid mõeldud inimestele mugavaks kasutamiseks, meeldimiseks, paremaks aja veetmiseks. Peale selle on need muidugi ka kvaliteetsed ja atraktiivsed.

Tõsi ta on, et kohe esmapilgul võlub Espace oma peaaegu et määratlematu, aga silmapaistva ja meeldejääva välimusega ning kvaliteetsete koostematerjalidega. Peale vaadates on üheselt selge, et tegu on Renault-Nissani alliansi toodanguga, kuskilt alateadvusest sööstavad esile mälestused uuest Qashqaist ja värskest Cliost.

Ühisele CMF platvormile ehitatud Espace'i puhul pole askeesist juttu, atleedist küll. 17 kuni 19 tollised veljed, voolavalt nurgelised vormid, rohkelt kroomi ja kõrgläiget, LED-päevatuled ja uudse kujuga laternad; kirsiks tordil näkkupaiskuv hiiglaslik “teemant” autoninal- Espace'ist on väga raske mööda vaadata.

Kohe alguses põrutab Espace turule ka eriväljaandena, Initale Paris nime all. Panoraamkatuse ja rohkete iludetailidega raamistatud sõiduki eripära peitub tema kordumatus, ööliblikalillas värvuses, mille saavutamiseks nähti väidetavalt mitmeid kuid vaeva ning avati suisa eraldiseisev värvimisliin.

Initiale tunneb linnapildis ära taguotsale kinnitatud nimest “Initiale”, panoraamkatusest ning tõenäoliselt ka sõitjate raskelt rahuololevatest nägudest- kogu lisavarustus, mida Espace'ile lubatakse, on Initiale'le peale pandud. Vägev värk. Minu kaksteist punkti läheb, lisaks panoraamvaatele, esimesele kolmurkaknale, mis loob juhist ettepoole tõelise avaruse tunde. See ongi kosmos.


Salong nagu tantsusaal

… seda muidugi juhul, kui viis tagumist istet kokku lappida. Mis, muuseas, on imelihtne: kas keskkonsooli tahvelarvutilt või pakiruumi külgseinal olevast nupust saab iga istme eraldi või kõik korraga kokku lappida. Väga kasulik, kui on vaja näiteks poolt maja vedada- istmete arvelt saab tekitada kuni  2 kuupmeetri suuruse veoruumi; tokyolane ütleks siinkohal, et seda on ühe inimese jaoks isegi liiga palju ja koliks rõõmuga sisse.

Istmete ülesupitamine käib käsitsi, see-eest saab kõiki istmeid autonoomselt ette-taha liigutada. Kolmandas reas hea teada, kui mingil kummalisel põhjusel tekib vajadus sinna ära mahutada 190-sentimeetri pikkune inimene. Meie proovisime, mahtus küll, aga mis mahtumine see on- põlved lõua all, kuidas ka end petta ei püüaks. Seega, esimene-teine rida suurtele inimestele, tagumine las jääda lastele ja koduloomadele.

Panipaikade osas võib enam-vähem rahule jääda. Kindalaegas avaneb ja sulgub elektrooniliselt ja kohe tekib ka küsimus, mis juhtub siis, kui… Aga ju siis ei juhtu. Lapsevanemad olgu siiski hoiatatud, et väikelapse sõrmed võivad saada päris valusa pitsituse osaliseks, kui ta sahtlit mingil põhjusel lähemalt uurida tahab.

Espace on müügil kolmes varustustasemes: Life, Zen ja eelnimetatud luksuslik eriväljaanne Initiale. Värvivariante on kaheksa, lisaks Initiale ööliblikalillale. Ka kõige lihtsama, Life taseme standardvarustuse nimekiri on muljetavaldav, diiselmootori ja kuuese manuaalkastiga Life usutaksegi kaubaks minevat ennekõike kommertssõidukite sektoris.

Zen'ist alates on võimalik saada nahksisu ja poolpanoraam või panoraamkatus- läbipaistev lagi lisab tükikese kosmost, kergust ja valgust- omadusi, mida Espace'i ostjad väidetavalt läbi aegade selle sõiduki juures hinnanud on. Initiale nahksisu omakorda on kaunistatud tikanditega ja seda saab kombineerida kahes värvitoonis.

Zen ja Initiale varustuses on ka, sõltuvalt mootorist,  6-või 7-käiguline EDC (topeltsiduriga) automaatkast. Ja selle kasti juures ei väsi tootja vihjamast käigukangi kujule, mis olla inspireeritud lennuki kokpiti juhihoobadest. Ilu on vaataja silmades, mulle meenutab see jurakas pigem lühikeseks saetud golfikeppi…



Turvavarustus, mis paneb kosmonaudi kadedust tundma

Standardvarustuses on kõigil Espace'idel adaptiivne kiirushoidik, mis hoiab eesliikuva sõidukiga pikivahet ning avariipidurdussüsteem, mis hoiatab juhti kõigepealt visuaalselt, siis piiksudes ning lõpuks pidurdab automaatselt kiiruse maha.

Lisaks leiab Espace' ist pimenurga assistendi peeglitel,  sõidurajalt kaldumise ja ohutu pikivahe hoiatuse- kui adaptiivne kiirusehoidik pole sisse lülitatud, annab auto kollaselt ja hiljem punaselt märku, et ollakse eelsõitjale liiga lähedal. Ka tuvastab Espace' liiklusmärgid ning kuvab lubatud kiiruse.

HUD (head up display), mis surinal sõidu alguses end juhi vaatevälja veeretab, kuvab kogu teekonna vältel olulisema info otse silmade kõrgusele. Niisama mugav kui oluline info silma ees, on ka automaatne lähi-ja kaugtulede lülitamine ning rida parkimisabisüsteeme, mille hulgas ka “käed vabad” ämmahoov. Seda kosmonaudid ostaksid.


“Hõljuv” keskkonsool ja tahvelarvuti kui kosmiline tüvitekst

Espace' rahvusvahelise esitluse tüvitekstiks on “hõljuv” keskkonsool, koos seal (kah hõljuva) 8,7-tollise puutekraaniga nuhvliga. Sellega saab põhimõtteliselt teha… kõike. Ainult et selle “kõige” tegemiseks oleks eelnevalt vaja läbida tunnine Multi Sense juhtkeskuse ja nuhvlikäsitsemise kursus- mida ajakirjanikele esitlusel ka lahkesti pakutakse- või siis initsieerida Renault' insenere looma mingit internetipõhist simulaatorit, millel enne sõitma asumist rahulikult harjutada.

Tegelikkuses muidugi saab sõita ka nuhvlit näppimata. Või, noh, peaaegu. Sest “viis ühes” sõiduviiside valik toimub puutlemise teel ning kui juhtumisi on peal “Comfort” asend, võib mõni nõrganärvilisem juht auto lihtsalt teele risti keerata ja minema jalutada, sest pealetükkiva seljamassaaži väljalülitamiseks peab teadma, millistest menüürägastikest vastavat puutnuppu otsida ja pressida. Rääkimata sellest, et kurvilistel mägiteedel pole “Comfort” asendis kuigi komfortne kulgeda, päästjaks on “Sport”.

Navi elab ka mingit oma elu. Pikal proovisõidul Provence' orgude ja põldude vahel magasime kogemata maha õige teeotsa. Meeldiva häälega naisterahvas arvas seepeale heaks meid sõidu alguspunkti tagasi navigeerida; mis tähendas, et tiirutasime ligi tunni nagu Puhh ümber Saja Aakri metsa omaenese jälgedes kuniks julgesime selgehäälsele ja värvipildilisele navile teha restardi ning sõidu lõpp-punkti uuesti, vahejaamu vahele jättes, seadistada.

Aga ilus on see hõljumine küll. Kõigis viies värvitoonis ja LED-valgusribadega kaunistatult. Multi Sense kontrollib ja koordineerib nelja ratta juhtimist, seadistab amorte, häälestab mootorit, rooli ja EDC-käigukasti ning isegi  BOSE® Surround Sound helisüsteemi, kust “Sport” režiimi valiku korral hakkab salongi kostuma jõulisemat mootorijõrinat. No et oleks nagu päris. “Eco” sõidustiili puhul optimeerib pardaarvuti aga salongi temperatuuri eestlase viletsale suusailmale kohaseks ning see tähendab teatavat kokkuhoidu ka kütusekulus.


Viis ühe, üks viie eest ja nalja nabani

Number viis on seitsmekohalise SUV- Espace'i puhul vaat' et maagilise tähendusega. Viies põlvkond, MPV-st SUV-iks. Viis EuroNCAP turvatähte, peaaegu maksimumpunktidega! Neli pluss üks isenäpitavat sõidurežiimi: Eco, Comfort, Neutral, Sport ja Perso.

Nende nimede taga on Multi-Sense isemõtlev aju, mis juhendab mootori reageerimiskiirust, kalibreerib EDC käiguvahetust, reguleerib roolivõimendit, amorte ning seadistab nelja ratta juhtimist. 4Control aktiivvedrustusega veermik, suurendab sõiduki stabiilsust ning vähendab võimalust, sattuda külglibisemisse.

Tagumiste rataste pöörderaadiust juhitakse arvutist, aeglastel kiirustel pööravad Espace' tagarattad esiratastele vastassuunas, suurel kiirusel aga esimestega kaasa. Selle tulemusena on aukartustäratavalt, 4857 mm pika, 1677 mm kõrge ja 1870 mm laia Espace'i väga mugav manööverdada ning tema pöörderaadius on suurepärane, tehes silmad ette nii mõnelegi väiksemale sõiduautole.

Proovisõite tegime 200 hobujõulise, 1,6-liitrise bensiinimootoriga ning 160 hobujõulise diisliga. Mõlemal juhul võib teha üldistuse, et “Comfort” ja “Sport” on režiimid, mida ilmselt ka Eesti oludes kõige tihemini kasutada tuleb; kõik, mis nende vahele jääb, on hoomamatult hall ala ning vääriks pigem personaalset seadistamist.

Nimelt annab “Sport” kindluse, sooritada turvalisi möödasõite, rool on kurvides kiire ja auto reageerib tundlikult gaasipedaali vajutamisele, ka vedrustus ei viska end pulka vaid neelab kenasti teekonarused alla. “Comfort” on tore pikal sirgel teel mõnusalt ja rahumeelselt kulgemiseks, aga sinka-vonka külateedel loksudes hakkab süda pikapeale läikima ning kui keegi kitsal rajal vastu tulema juhtub, on rooliga sebimist päris kõvasti.

Tootja lubab üsna pisikesi kütusekulu numbreid, meil õnnestus bensiinimootori puhul näha ära number 8 ja diisliga jäi kulu 7 liitri kanti 100 km kohta. Eks see sõltub sõitjast ja sõidutingimustest, "ECO"-režiimis võiks kulu olla sportliku rapsimisega võrreldes isegi kuni poolteist liitrit väiksem- nii esitlusel räägiti.


Kolm jõuallikat, kolm käigukasti, viis hinda.

Renault' on  otsustanud oma mudelivaliku lipulaeva varustada väikese töömahuga mootorite ning EDC (Efficient Dual Clutch) topeltsiduriga automaatse käigukastiga. Uus Renault Espace on varustatud kolme kõrgtehnoloogilise, 1,6-liitrise jõuallikaga.

Ottode valikus on ainult üks,  1,6-liitrine TCe Energy, 200 hj, mida pakutakse  koos 7-käigulise EDC automaadiga. See mootor on Renault' fännidele tutttav Clio RS-lt. 1,6 dCi Energy TwinTurbo diislit saab kas 130 hj ja 6-käigulise manuaaliga või siis 160 hj ja 6-käigulise EDC automaadiga. Initiale eriversiooni valikusse pakutaksegi vaid EDC automaati ning kangemat diislit ja 200-hobuselist ottot.

Prantsusmaal toimunud esitlusel ehmatati meid näost kaameks, nimetades hindu, mis küündisid kaugelt üle 40 000 euro. Õnneks on edasimüüja hinnakirja vaadates näha, et Eestis on autode maksustamisega asjad esialgu veel väga leebed. Odavama, 6-käigulise manuaaliga, Life varustuses Espace' hind algab 28 990 eurost, kõige kallim on 180 hj diisli ja EDCga Initiale, mille hind hakkab kõrgust võtma alates 41 790 eurost. Sinna vahele jääb siis ligi kümne tuhande euro eest vaba valikut.


Kokkuvõtteks

Renault Espace' on silmapaistva välimusega, väga ruumikas ning külluslikult kaasaegset sõidumugavust pakkuv multifunktsionaalne sõiduk. Espace' i odavam ots võiks olla atraktiivne transporditeenuse pakkujatele; kallima, Initiale puhul sõltub paljugi ostja eelistustest. Samasse segmenti kukub mitmeid seitsmekohalisi mahtuniversaale ja krossovereid, Ford S-MAXist M-B V-klassini välja. Oluliseks saavad pisiasjad ja neist veel pisemad asjad ning muidugi hind. Seega, eks aeg näitab, kuidas uuel Espace'il müük edeneb.


Meeldis: välimus, ruumikus, juhikoha funktsionaalsus

Ei meeldinud: vigurdamine sõiduviisidega, kõiketegev nuhvel
















Ylle Rajasaar
Tallinn-Provence-Tallinn

Vaata autofirmade sooduspakkumisi