Proovisõit

Civic Type-R: sõit maailma kiireima esiveolisega, vol. 1

Poolteist aastat hoitud saladus
310 hj, hind alates 34 500 eurost
Nürburgringil maailma kiireim esiveoline

Genfi autonäitus tõi lõpuks ometi selguse majja küsimuses, mis mind painas juba poolteist aastat: kui palju on ikkagi uuel Honda Civic Type R-l hobujõude? Ah, et miks see küsimus pidi mind üldse huvitama?

2013. aasta sügisel toimus Tokyos Jaapani suurim autonäitus. Nagu neid seal ikka iga paari aasta tagant korraldatakse. Selle raames õnnestus külastada ka Honda testikeskust, kus oli proovimiseks välja pandud igasugu erinevaid mudeleid.

Teiste seas Fit (meie mõistes Jazz, toosama, mis meil tänavu sügisel müügile jõuab), N-Box (kandiline mahtauto, mis meile kunagi ei jõua), suurem mahtauto Odyssey (samuti vaid kohalikule turule mõeldud), Accord (mitte see, mida meil müüakse, vaid uuem, kuid mis samuti siia ei jõua), uus 1,5-liitrine bensiinimootor (mis jõuab meile sel sügisel koos HR-V-ga), uus Honda topeltsiduriga käigukast (mis tänavu veel meile ei jõua, kuid tulevikus kindlasti) jne.

Ehk valdavalt autod, millega meil erilist pistmist ei ole. Kuid oli üks auto, mille ümber Euroopa autoajakirjanikud tiirlesid nagu herilased ümber lahtise siidripurgi. See oli uus Honda Civic Type-R!

Välimuselt küll veel päris lõpuni viimistlemata, kuid tehniliselt juba üsna see, millisena ta müügile jõuab. Jaapani kombe kohaselt toimusid testisõidud sekunditäpsusega: ajakirjanikud jagati gruppidesse, igaühel oli kindlal kellaajal, kindlad ringid, kindla autoga, kuid loomulikult ootasid kõik vaid seda üht, sõiduproovi uue Type R-ga.  

See ei ole 290 hj!

Mingeid tehnilisi andmeid meile uue Type R-i kohta toona ei avaldatud. Või noh, midagi ikka aga neid kõige olulisemaid, mitu hobujõudu, milline on kiirendus, tippkiirus jne, sellest mitte sõnagi. Võimsuse kohta saime teada, et see on “üle 290 hj“. Kui palju „üle“? 1, 5,10 hj?  

Sõnastasime koos teiste Euroopa ajakirjanikega selle uudise toona väljendiga „ca 300 hj“. Sest vähemaga me lihtsalt ei leppinud. 

Olime ju kõik sõitnud varasemalt paljude erinevate autodega, nii esi-, taga- kui nelikveolistega, mille võimsused on olnud seinast-seina. Samuti võimsate esiveolistega, millel hobujõude kaugelt teisel pool 250 hj piiri. Ehk mingi arusaam sellest, kuidas käitub üks väga võimas esiveoline auto, oli kõikidel kuklas olemas

Civic Type R-iga sai igaüks sõita neli ringi mööda ovaali. Mis tegevuse kui sellisena on muidugi suhteliselt igav. Välja arvatud kiirendushetk ja 200 km/h tagasipööre ovaali kõige „ülemisel“ rajal, kus tunned end kui India tünnissõitja, küljeaken vastu maad suunatud.

Kuid just kiirendus oli see, millest sai alguse minu poolteist aastat kestnud painaja:  esimese käiguga lõi pööretepiiraja põhja kohe, kui gaasi jõulisemalt vajutasin, teisega üsna samamoodi, kolmandaga kah ratas ringi, alles neljanda ja viiendaga sain tunda pisut pikemat „selg istmes“ tunnet, kuid mitte kauaks, sest juba oli 200 km/h ees ja kuna jaapanlased on väga hoolitsev rahvas, siis igaks juhuks, et keegi viga ei saaks, oli kiirus nendel autodel piiratud 200 km/h. 

Aga mis on 200 km/h klassikalisel ovaalrajal? Sellise autoga „suts“ ja valmis! Lõbustasin end siis sirgetel raja veerde tõmbamise ja uuesti üles kiirendamisega ning iga korraga sai aina selgemaks, et selle auto kapoti all ei ole 290 hj! Ei ole see ka 295! See on vähemalt 300, kuid pigem veel rohkem. Aga kui palju? Õhtul hotellis õlleklaasi taga jätkus sel teemal Euroopa kolleegidega juttu igatahes kauemaks.

Hästi hoitud saladus 

Loomulikult jäi see küsimus mind painama. Liiati olen ilmselt kuni tänase päevani ainus eestlane, kes üldse on selle autoga sõita saanud ning sõbrad-tuttavad aina pärivad: nooh, mis ja kuidas? Aga no vat ei tea!

Ka Honda maaletoojad-edasimüüjad ei osanud sellele vastata, sest ka nemad ei teadnud, milline see number täpselt on. 

Ja ei teadnudki, kuni selle aasta 3. märtsini, kella 11.07-ni, mil Genfi autonäitusel toimunud Honda pressikonverentsil öeldi lõpuks ometi välja kogu tõde: 310 hj! Lisaks tõdemus, et Nürburgringil sõideti selle autoga välja aeg  7 minutit ja 50 sekundit.

Esimese hooga mittemidagiütlev number, kuid teadjad oskavalt sealt välja lugeda nii mõndagi. Täpselt sama aja on seal välja sõitnud näiteks Lamborghini Murcielago 2002. aastal, Porsche 911 Carrera S 2008. aastal ja BMW M3 CSL 2003. aastal. See on esiveoliste seas absoluutne rekord, mis seni oli möödunud aastast Renault Megane RS 275 Trophy-R-i käes. Tema aeg oli 7 minutit ja 54, 36 sekundit. Ehk Type-R ületas senise rekordi enam kui 4 sekundiga!

Resümee

Uus Civic Type R jõuab Eestis müügile selle aasta augustis. Tema hind saab olema alates 34 500 eurost. Mittejust ülemäära odav, kuid siiski vaid üsna tühine osa temaga võrdseid ringiaegu teinud autode hindadest.

Juuni keskel ootab Slovakia Ringil ees testisõit Type R lõpliku euroversiooniga (alumisel pildil). Saab näha, kas miskit on vahepeal ka sisuliselt muutunud? See selgub aga juba kiireima esiveolise proovisõidu vol. 2-s veidi enam kui kuu aja pärast!

Meeldis: kiirendus, juhitavus, lühidalt kõik

Ei meeldinud: ehk leiab midagi sellist Slovakia Ringil?


Tõnu Tramm, Tokyo-Tallinn

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Honda Civic

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Kümnenda Civicuga on hea sõita ja lisaks on sellel ette näidata ka suur pakiruum ja korralik baasvarustus. Head muljet rikub nigela lahutusvõimega puutetundlik lustikummuti ekraan, mis ei hiilga kiiruse osas ja millel peegelduv valgus segab samuti selle kasutamist.