Proovisõit

Volkswagen Crafter: kordusstart

4 mudelit, mis saadaval kolmes pikkuses ja kõrguses – kokku kuuekümne üheksas versioonis
Valikus on ka kolm veoskeemi, taga- ja nelikveolised isendid jõuavad meile järgmise aasta keskel
Esiveolise mudeli baashinnaks on 23 550 eurot

Teise põlvkonna Volkswagen Crafter on justkui paranenud alkohoolik, kes lubab võõrutuskliinikust väljudes, et nüüd on tegu täiesti uue algusega. Seda VW tarbesõidukit ei ehitata enam konkurendiga kahasse, nüüd väljuvad need autod VW enda vastvalminud Wrzesnia tehasest, mille ca 3000 töötajat suutvat aastas valmistada kuni 100 000 Crafterit. Meie ostjate jaoks tähendab Poolas asuva tehase lähedus ka kiiremaid tarneid ja veidi soodsamaid hindu. Järgmisel aastal jõuab müügile ka Crafteri sõsarmudel, mis pole enam MB Sprinter, vaid kontsernikaaslasest MANi logoga kaubik, millel mudeliindeksiks TGE.

Teise põlvkonna autot on võimatu eelkäijaga segi ajada, sest klaari ilmega sihverplaat on kujundatud samas võtmes, nagu ülejäänud Volkswagenitelgi. Esitulede ja iluvõrel oleva Volkswageni logo omavaheline kõrguse/kauguse suhe on samasugune kui VW Golfilgi, erinedes niimoodi kaunis drastiliselt oma eelkäijast, mis originaalse ilme kõrval oli tuntud ka selle poolest, et ihkas niiskemates oludes kibekiiresti mullaks muutuda. VW on sellest õppust võtnud ja panustanud usinasti teise põlvkonna autode roostekindlusse – 93% autode kerepaneelidest on tsingitud ja kaubikute kõhualune on kaetud kaitsemastiksiga, et vältida juba eos pruuni katku vohama hakkamist.

Katusepaneelide kinnitamisel kasutatakse ka liimliiteid, mis tagavad vajaliku jäikuse, ent on keevisliidetest elastsemad ja tänu sellele puudub oht, et kere väändudes – kuigipalju mängib see nii või teisiti – värvkate liidete lähedal praguneks, luues seeläbi korrosioonile ideaalse kasvulava. Roostekindlusse panustamist on märgata ka autode uste juures, kus valtsid on laialt tagasi pööratud ja vuugid peale värvimist silikooniga tihendatud. Kõik selleks, et teise põlvkonna Crafterit ei tuntaks enam pruuni ülikonna järgi.

Kolmes pikkuses ja kõrguses

Eestisse jõuavad esmalt esiveolised Crafterid – kaubik L3/H3 ja madelauto L3 - ja järgmise aasta keskpaigast peaks neile lisanduma ka taga- ja nelikveolised isendid. Telgede vahet saab valida kahes pikkuses - 3640 ja 4490 mm – ja kaubikuid endid pakutakse kolmes mõõdus. Valiku avab 5,99-meetrine versioon (L3), millele järgnevad 6,8- ja 7,4-meetrised isendid (L4 ja L5). VW kõnepruugis on nende nimetusteks „Keskmine telgede vahe“, „Pikk telgede vahe“ ja „Pikk telgede vahe koos ülendiga“, mis tähendab, et lühikest ja madalat versiooni esialgu ei pakuta – nišši L1/L2 täitmisega usutakse ka Transporterit hakkama saavat. Lühikese kabiiniga šassiid on saadaval samuti kolmes pikkuses – milleks on 6204, 7004 ja 7404 mm – ja Double Cab kabiini korral on Crafterite pikkuseks kas 6204 või 7004 mm.

Kaubikud on saadaval kolmes kõrguses – siseruumi kõrguseks võib maksimaalselt olla 2196 mm – ja kaubaruumi maht jääb vahemikku 9,9-18,4 m3. Pikima lastiruumi pikkuses on 4855 mm ja selle laius on 1832 mm (rattakoobaste vahel on selleks 1380 mm). Esi- ja nelikveoliste kaubikute täismass jääb vahemikku 3-4 tonni ning nende autode laadimiskünnise kõrgus on 570 mm. Esiveolistel Crafteritel kasutatakse tagateljel lehtvedrudega talasilda – esiteljel on kõigil autodel nüüd lehtvedrude asemel McPhersoni püstakud – mis lubab väiksema kandejõuga isenditele tellida tagateljele ka sellise lahenduse, kus sillatala on rataste keskpunktist 100 mm madalamal. Sellisel juhul langeb pea sama palju ka laadimiskünnis, mis teeb laadimise ajal autost sisse-välja vudimise oluliselt mugavamaks.

Esiveoliste kaubikute teljekoormusteks on 3,5-tonnise täismassi korral ees 1800 kg ja taga 2100 kg, „Neljatonnistel“ on selleks esiteljel 2100 ja tagateljel 2380 kg. Tagaveoliste isendite kohta pole veel palju teada, välja arvatud see, et topeltratasteta versiooni teljekoormus on väiksema täismassi korral pisut suurem, kui analoogsel esiveolisel (2250 kg) ja topeltratastega Crafterite täismass j’’b vahemikku 3,5-5,5-tonni. Suurima täismassiga Crafter tohib tõmmata 3,5-tonnist piduritega haagist, ülejäänute puhul on sellise haagise mass väiksem (L3/H3 kaubiku korral on selleks 3000 kg). Kaubikute küljeuks avaneb 1311 mm laiuselt ja 270-kraadi ulatuses avanevad tagauksed (lisavarustuses, +458 eurot) paljastavad laadimisava, mille laiuseks on 1552 mm. Mõlemad ukseava laiused on ka reaalselt kasutatavad, sest selle mõõdu sisse ei jää hingi, luku sulgureid ega midagi muud sarnast.

Mootorid ja veoskeemid

Crafterite jõuallikaks on kaheliitrine turbodiisel indeksiga EA 288 Commercial, mida pakutakse kolmes võimsuses. Ühe turbokompressoriga mootorite võimsuseks on 75 kW/102 hj (300 Nm@1400-2250 p/min) ja 103 kW/140 hj (340 Nm@1600-2250 p/min) ning kahe turboga jõuallikas arendab 130 kW/177 hj (410 Nm@1500-2000 p/min). Esi- ja nelikveolistel autodel on mootorid ristiasendis, hiljem valikusse lisanduvad tagaveolised saavad mootoriruumi aga pikiasendis jõuallikad. Kõik mootorid vastavad Euro 6 heitmestandardile ja mootoriruumis jagub ruumi ka lisatarvikute jaoks - sinna saab tehasetellimusena istutada kas lisageneraatori või siis täiendava soojendi, mida läheb tarvis kasvõi reisijateveoks ümber kohandatavatel versioonidel.

Kõiki kütusekulu puudutavaid numbreid pole veel avalikustatud, kuid tootja kinnitusel võtvat uued mootorid 100 km läbimisel umbes liitrijagu vähem kütust kui eelkäija. 140 hj mootoriga varustatud L3/H3-kerega kaubiku keskmine kütusekulu olevat 7,4 l/100 km (linnas 8,3 ja maanteel 6,9) ja kõige võimsama mootori korral on see sarnases „augus“ (ehk 7,5, 8,6 ja 6,8 l/100 km). Tagasihoidlikumad joomakombed on muuhulgas seletatavad nii harjumatult madala õhutakistusteguriga (0,33) kui ka autode baasvarustusse kuuluva Start/Stop-süsteemiga.

Crafterite jõuallikad ehitatakse sõiduautode mootorite najal, aga need pole pelgalt ühest mootoriruumist teise ümber löödud. Kaubikute mootorites olevatel kolvidel on üks täiendav õlirõngas, tegusaimat momendiala on venitatud allapoole ja need jõuallikad erinevad doonoreist ka mahukama karteri ja selles oleva suurema õlikoguse poolest. Ideaaloludes lubatakse õlivahetusvälbaks kuni 50 000 km ja nukkvõlle käitavat hammasrihma tuleb vahetada hiljemalt 200 000 km järel (iga hoolduse käigus on nõutav ka hammasrihma seisukorra visuaalne kontroll). Käigukastideks on kas kuuekäiguline käsikast või siis kaheksakäiguline automaat – viimane on klassikaline hüdrotrafoga tükk, mis on saadaval kõigi veoskeemide jaoks, ent puudub valikust kõige nõrgema mootori puhul.

Sõit ja joomakombed

Crafteri kabiin on avar ja ergonoomiline ja selles on mõeldud ka pisiasjadele, nagu näiteks laealuste panipaikade üles kaarduv alaserv, mis takistab kiirköitjat kiirendamise ajal sahtlist välja ja teile pähe pudenemast. Kahe kõrvalistme all on mahukas panipaik (+397 eurot) ja keskmise istme seljatuge annab ettepoole maha käänata, misjärel on teie käsutuses mugav töölaud. Uksepolstritel on eri suuruses panipaiku koguni kolmel „korrusel“ ja lisaks neile on teie käsutuses ka kindalaegas, topsihoidjad, pesad müntide ja peenema pudi-padi jaoks ning armatuurlaua peal olevad kolm sahtlit, mis passivad erinevate paberite hoiustamiseks. Tõsi, enamasti kipuvad viimased üsna häirivalt esiklaasile tagasi peegeldama.

Me saime proovisõidu kestel põgusalt katsuda ka vanemat versiooni ja suurimaks erinevuseks kahe põlvkonna autode vahel on uute mootorite elastsus ning teise põlvkonna tsiviliseeritum vedrustus. Kui vanemad jõuallikad lagisevad koormuse all lärmakalt ja jätavad enne turbokompressori rakendumist abitu mulje, siis uuemad mootorid on vaiksemad, sujuvama käigu ja parema veovõimega. Tegusaim veovõime saabub vahemikus 1400-1600 p/min ja mootorite ramm raugeb tuntavalt alles enne kolme tuhandet. Üllataval kombel oli sõidetav ka kõige tagasihoidlikuma jõuallikaga madelauto, mille kastis reisis kaasa ka pooletonnine kandam.

Keskmise võimsusega mootori puhul ja reaalne kütusekulu proovisõidu käigus vahemikku 7,3-9,5 l/100 km, ent proovisõit käis mitte just kaubikutele omases tempos. Eriti kitsal ja käänulisel mägiteel, kus tuli maksku-mis-maksab instruktori VW Multivani kannul püsida. Uuema auto roolisüsteem annab paremat tagasisidet ja jätab vanemast täpsema mulje, passides hästi kokku uustulnuka õnnestunud vedrustusega. Uuem versioon kreenib vähem, vedrustus on vaikne ja tagarattad püsisid maas isegi siis, kui kolleeg liialt optimistlikult üle nn lamava politseiniku tuiskas. Vedrustusest ei kosta ebatasasel teel raskepäraseid mürtsatusi ja see näib olevat progresseeruva käiguga, olles alguses pehme ja muutudes tööle hakates järjest jäigemaks. Uuem auto on ka tuntavalt vaiksem ja sellega on oluliselt lihtsam sõita.

Varustus ja elektroonilised abimehed

Tänu elektro-hüdraulilisele roolivõimendusele on Crafterile saadaval kõik elektroonilised abimehed, mis tuntud VW parema varustusega sõiduautode pealt. Nagu sõidureas paiknemist jälgiv abimees – mis suudab autot roolida ka laugetes kurvides – autot parkiv abiline ja rakendus, mis hõlbustab treileriga tagurdamist. Viimasel juhul keerab auto esirattaid ise ja sohvri asi on määrata suund - peegli juhtnuppude abil - kuhu haagist tüüritakse. Põhimõtteliselt on täisvarustuses Crafterid paari aasta jooksul valmis ka autonoomseks sõiduks, sest peale adaptiivse kiirushoidiku on neil ette näidata ka avariid ennetav pidurdussüsteem, külgtuule mõju tasakaalustav rakendus ning auto külgedel ja taga timuvat jälgivad lahendused. Paksu rahakoti korral pole varustuse osas enam vahet, kas teie istumise all on VW Passat või VW suurim tarbesõiduk.

Crafter on ehk isegi paremas seisus, sest näiteks lisavarustuse hulgas pakutavat nn kaptenitooli – sohvri kaalu järgi reguleeritava õhkvedrustuse, muudetava pikkusega istmepadja, käetugede ja 4-suunas seadistatava elektrilise nimmetoega istet (+496 eurot) – ei saa Passatile ka lisaraha eest. Crafteri baasvarustuses sisalduvad muuhulgas juhi turvapadi, kiirustundlik roolivõimendi, reguleeritav roolisammas (kalle ja sügavus), esimesed elektriaknad, lisasoojendus, kesklukk koos immobilaiseriga ja tekstiilkattega komfort-istmed. Halogeenlaternate asemele saab tellida LED-laternad (+1013 eurot) ja kõige ägedam lustikummut evib 8-tollise diagonaaliga puutetundlikku ekraani ning peale nelja kõlariga käib sellega kokku kaks SD-kaardi pesa, USB-liides, AUX-IN-liides, mp3-toega CD-mängija ja navigatsiooniseade (+1566 eurot).

Kuigi Crafterite lisavarustuse leht on muljetavaldavalt pikk  - kuni kolmetsoonilise kliimaseadme ja muu sääraseni välja - on tegu ennekõike ausa tööloomaga. Sellele viitab ka valmidus erilahendusteks, nagu kasvõi tehasest pakutav jõu väljavõtt (käigukasti küljel võimsusega 40 kW/180 Nm @2300 p/min) ja läbimõeldud varustus - sõitjateruumis on mitmete USB-pistikute kõrval olemas ka toitepistik (230 V/300 W), mis võimaldab arvutite kõrval laadida ka tööriistade akusid. Teine Crafter on selline, nagu ta oleks pidanud olema algusest peale ja ettevõtte ootus müügimahu kasvatamiseks kuni 80% ulatuses auto taha küll kinni ei jää. Seda on ka tähele pandud, sest uuel Crafteril on ette näidata ka Aasta kaubiku tiitel. Eesti turul on Crafterite garantiiks kas 4 aastat või 200 000 kilomeetrit.

Meeldis: kujundus, avar kabiin, juhtimise lihtsus/kergus, käiguvahetus ja suutlik vedrustus.

Ei meeldinud: hind ja varustusega koonerdamine – vähemalt 270-kraadi ulatuses avanevad tagauksed ning lae- ja kõrvalistmealused panipaigad võiks küll baasvarustuses sees olla.

Rivaalid: Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter ja Renault Master

 

Volkswagen Crafter, 2,0 TDI 6MT (103 kW, L3/H3)

Mootor: 2,0-liitrine turbokompressoriga diiselmootor (R4).

Baashind: ?? ??? eurot.

Võimsus: 103 kW / 140 hj @ 3500-3600 p/min.

Pöördemoment: 340 Nm @ 1600–2250 p/min.

Aeg 0–100 km/h (andmed puuduvad).

Tippkiirus: 158 km/h.

Keskmine kütusekulu: 7,4 l/100 km.

CO2-pääst: 193g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 5986/2040/2590 mm.

Telgede vahe: 3640 mm.

Veoruumi maht: 11,3 m3.

Tühimass (DIN): 2027-2889 kg.

Täismass, kg: 3500

Pöördering, m: 13,6








Kaido Soorsk, fotod: tootja

Vaata autofirmade sooduspakkumisi