Proovisõit

Audi Q5: luuraja kattevari

Esialgu on hinnakirjas vaid kaks mudelit, aga valik täieneb kiiresti
Autol on ette näidata uuendatud nelikvedu, mis annab kaalujälgimisprogrammi oma 16-kilogrammise panuse
Baashinnaks on hetkel 46 400 eurot (2,0 TFSI quattro S-tronic)

Jaanuaris veeres Audi uue Mehhikos asuva tehase koosteliinilt maha üks punane linnamaastur, milleks oli teise põlvkonna Audi Q5 mudeliindeksiga 2.0 TFSI quattro. Auto, mille käivitamine tähistas sümboolselt 8 miljoni nelikveolise Audi valmimist. Nelikvedu on Audi jaoks midagi väga olulist, sest sõiduautodele sobiva nelikveo kunagi massidesse paisanud autotootja leidis seeläbi enesele kauaotsitud identiteedi, millele ta on truu tänase päevani. Sest näiteks 2015. aastal moodustasid nelikveolised kõigi müüdud Audide hulgast tervelt 44%. Garnet Red-nimelist ülikonda kandva uue Q5 valik polnud juhuslik, sest just selle mudeli osakaal on nelikveoliste hulgas suurim ja esimesena Euroopast väljapoole ehitatud San José Chiapa tehas sai rajatud just seepärast, et tulla toime kasvava „kuu-viite“ ihalejate hulgaga. Esimese põlvkonna autosid läks kaubaks kokku 1,6 miljonit ja ka teise põlvkonna osas on Audil suured ootused.

Mudeli Q5 teisel põlvkonnal pole võistlejatest puudust – esimesena tulevad meelde nii BMW X3, Jaguar F-Pace kui ka Mercedes GLC ja Porsche Macan – ja seepärast on loomulik, et Audi ei riskinud nii olulise mudeli juures revolutsiooniliste võtetega ning arendas oma menukat hiljukesi edasi. Teise põlvkonna autod on esimesest elegantsema ja peenekoelisema viimistlusega ja arendusprotsessi käigus õnnestus neil tänu metsajooksule ka kaalus alla võtta. Uus Q5 kasutab MLB Evo nimelise platvormi komponente – nagu ka uued A4, A5 ja Q7 – ja olenevalt mootorist võib noorem auto olla vanemast kuni 90 kg kergem. Usutavasti saab sellest ka järgmise Porsche Macani selgroog. Mõned kaalujälgimist tähistavad märgid on näha isegi auto ust lahti tõmmates, milleni jõuame järgmises lõigus.

Salenemisele viitavad märgid

Audide sõitjateruum on saanud omaette standardiks nii hea välimuse kui ka kasutusmugavuse osas ja Q5 ei valmista selles osas pettumust. Uks sulgub soliidse mütsu saatel, paneelide vahelised vuugid on millimeetri pealt paigas, plastpinnad vööliinist ülevalpool soliidse välimusega ja katsudes kergelt vetruvad. Ehkki me oleme 12,3-tollist digitaalset näidikupaneeli juba näinud – lisavarustuses (565 eurot), koos navigatsioonisüsteemiga „Plus“ (3170 eurot) – tõmbab see jätkuvalt pilke oma selge ja läbimõeldud graafikaga. Sarnane jutt käib ka infolusti ja pardaarvutit haldava MMI-kasutajaliidese kohta, mis on loogiline ja intuitiivne ning kvaliteedi osas võrreldav ehk vaid BMW X3 infolustisüsteemiga. Navigatsioonisüsteemi „Plus“ ostuga (3170 eurot) kaasneb ka suurem värviekraan keskkonsoolis, mille diagonaali mõõt on seitsme tolli asemel 8,3 tolli.

Ent siin on ka üks pisike „aga“. Nimelt võib sõitjateruumis aimata märke ka kaalujälgimisest, sest uksepolstrid on vööliinist allpool õhukesest klobisevast plastikust, nagu ka kardaanitunneli küljed ja muud esmapilgul peitu jäävad plastikpinnad. Ilmselt on tegu tootjapoolse meeldetuletusega, et tegemist on maasturiga, sest muus osas on sellest üsna raske aru saada.

Prooviauto oli varustatud lisavarustuses pakutava õhkvedrustusega (2190 eurot) ja seetõttu ei kreeninud suur linnamaastur kurvides märkimisväärselt ka pehmeimas, Comfort-seades. Tuulemüra puudub maanteekiirustel täiesti, 2,0 TFSI ei suutnud häirivaks muutuda ka kõrgetel pööretel ja komplektiga sulandus ideaalselt ka vaikne vedrustus, mis lõi mõnikord mütsuga läbi vaid teravate teekonaruste korral. Esimeses reas ei tohiks keegi ruumipuuduse üle kurta ning tänu kõigi autode varustuses olevale kaheti reguleeritavale roolisambale peaks ka mugava sõiduasendi leidmine olema hõlpsalt teostatav. Tagaistmega on aga pisut keerulisem – seal olid minul enda keskmise kasvu järgi seadistatud esiistme taha istudes juuksed vastu laepolstrit - kuid ilmselt ainult tänu nn panoraamkatuse olemasolule ja isegi siis ei pidanud ma veel oma kaela kõveras hoidma. Põlveruumi on aga teises reas piisavalt ja labajalgadele jääb esiistmete all ruumi ka nende alumise kõige asendi korral.

Mahud ja mootorid

Q5 on üks osavamaid kaalujälgijaid, sest tal õnnestus polstrit maha viilida hoolimata kasvanud välismõõtmetest. Kuigi teine põlvkond on kasvanud nii pikkuses (+34 mm), kõrguses (+6 mm) kui telgede vahes (+12 mm), on erinevused ruumikas sõitjateruumis säärased, mida ilma sentimeetririhmata on võimatu hoomata. Seda enam, et juhi töökoht on niivõrd õnnestunud kujunduse ja paigutusega, et näib lausa voolavat su ümber. Teise põlvkonna autode pakiruumi mahuks lubatakse normaaloludes 550-610 liitrit – sõltuvalt reguleeritava tagaistme olemasolust ja selle asendist – mis olevat eelkäija omast ca 10 liitrit suurem.

Edasi-tagasi liigutatav tagaiste on koos muudetavat kaldenurka omava seljatoega lisavarustuses ja selle eest tuleb letile asetada 395 eurot. Kolmeosalist tagaistme seljatuge saab maha käänata kas pakiruumist või tagaistme külgedelt ja nii moodustub tagaosas tõusva põhjaga pakiruum, mille mahuks on maksimaalselt 1550 kg. Õhkvedrustuse korral saab pakiruumis olevate nuppude abil ka laadimiskünnist pisut madalamale lasta.

Mootorivalik koosneb esialgu ühest ottomootorist ja neljast turbodiislist. Bensiini põletav kaheliitrine TFSI arendab tänu ülelaadimisele maksimaalselt 185 kW/252 hj (370 Nm @ 1600-4500 p/min) ja sellise mootoriga Q5 saab paigalt 100 km/h kätte 6,3 sekundiga. Ülejäänud jõuallikateks on turbodiislid ja valiku avab kolmes võimsusastmes pakutav 2,0 TDI. See arendab kas 110 kW/150 hj (320 Nm) või 120 kW/163 hj (400 Nm) ja 140 kW/190 hj (400 Nm). Lisaks neile mootoritele on valikus ka kolmeliitrine V6, mille strateegilisteks näitajateks on 200 kW/272 hj (600 Nm).

Nõrgimat turbodiislit pakutakse kuuekäigulise manuaalkäigukastiga, seitsmekäiguline automaatkäigukast S-tronic on kahe võimsama kaheliitrise TDI korral lisavarustuses ning baaslahenduses on see olemas vaid valiku ainsa ottomootori korral. Kolmeliitrine turbodiisel võib aga ainsana uhkeldada kaheksakäigulise automaatkäigukastiga. Nõrgimale turbodiislile pakutakse nelikvedu lisavarustuses, ülejäänutel on see juba vaikimisi olemas. Hetkel on meie hinnakirjades olemas vaid 2,0 TFSI ja 190 hj arendav 2,0 TDI, ent need nimekirjad on kiiresti täienemas. Olemasolevaist jõuallikatest on kiireim bensiini põletav versioon ja säästlikuim „õliküttel“ jõuallikas, mille keskmiseks kütusekuluks lubatakse 4,9-5,5 l/100 km. Proovisõidu käigus võttis 2,0 TFSI linnas rahulikul sõidul 9,4 ja maanteel 7,7-7,9 liitrit 100 km kohta.

Sõidumulje ja varustus

Kui te otsite keskmist mõõtu luksuslikku linnamaasturit ja ülemäära autodest ei huvitu, siis oleks teise põlvkonna Q5 täiesti lollikindel valik. Sellele võib anda maksimaalse hinde nii juhitavuse, sõidumugavuse kui ka ohutuse ja praktilisuse osas, mis teevad igapäevasest sõitmisest lõõgastava kogemuse. Isegi elektroonilised abisüsteemid töötavad diskreetselt, sest kasvõi eessõitjale liialt lähedale jõudes projitseeritakse tuuleklaasile vastav hoiatus – kui teie autol on muidugi lisavarustuse hulgast leitav "head-up display", 1100 eurot – mitte ei ehmatata teid mingi jõletu hoiatusplärinaga, mis meenutab tühjalt kokkukõmavaid ämbreid. Õnnetuseks osatakse sellist väljapeetust ka vääriliselt hinnata, sest sarnaste esimese ja teise põlvkonna autode baashindu võrreldes on hinnaerinevus enam kui 5000 eurot (225 hj arendav 2.0 TFSI quattro Tiptronic (41 085 eurot) versus 252 hj arendav 2.0 TFSI quattro S-tronic (46 400 eurot).

Kui aga tegemist on petrolheadiga, siis ähvardab Audit selle mudeliga kimpujäämine, sest täiust otsides on temast eemaldatud ka iseloomu loovad tegurid. Kuigi rool on täpne ja meeldivalt tummise vastusurvega, on selle tagasiside kunstlik ja info rataste haardevõimest jõuab teieni nägemise/kuulmise ning istmikutunnetuse kaudu, kuid mitte rooli vahendusel. Seitsmekäiguline S-tronic töötab täiuslikult, saades hakkama nii sujuvalt siidise sõidu kui välkkiirete käiguvahetustega – sõrmenips võtab kauem aega kui kahe käigu kaupa toimiv allavahetus raevuka gaasivajutuse korral – ent see ei korva mootori suhteliselt letargilist olemust madalatel pööretel ja selle iseloomutut häält. Esimese probleemi osas on maasturitesse pakitud „õlipõletajad“ meid oma madala momendiga jäädavalt ära rikkunud ja teine pole mitte ainult selle mudeli, vaid üleüldine ülelaetud „ridanelju“ kummitav häda. Neist on raske kätte saada spetsiifilist tämbrit ja isegi kui see oleks võimalik, poleks see antud autoklassis ehk sobilik.

Kas kaasahaaravat maasturit on võimalik üldse ehitada? Jah, on küll, mida tõestab kasvõi Porsche Macani, Jaguar F-Pace’i või mõne tegusama BMW X3 olemasolu. Porsche on selles osas eriti markantne näide, sest see on ehitatud esimese „kuu-viie“ platvormile, ent ometi õnnestus Porschel sellesse istutada see „miski“, mis teeb Macani jätkuvasti antud autoklassi kuningaks. Q5 teeb nurinata ära kõik trikid – isegi mitte need kõige viisakamad, sest elektroonilised abimehed saab „päris“ autode kombel välja lülitada – kuid tema roolitunnetus pole niivõrd ehe ning käänulisel teel jääb ta pisut eemalolevaks. Vahe on küll väike, ent kui Porsche ja Jaguar teevad kõik seiklused sõpradena kaasa, siis Audi näib samas olukorras justkui vabandavat, et „Ma tõesti ei tea, kes on see mees ja miks ta niimoodi teeb, mina eelistan isiklikult hoopis viisakamalt kulgeda.“ Selle auto omaduste üle ei saa nuriseda, kuid ta ei jää ka meelde ja on seetõttu justkui luuraja kattevari.

Seega: kui otsite täiuslikku pereautot, siis olete õiges kohas. Q5 on mugav, turvaline, usaldusväärne ja hästi kokku pandud ning selles autos on palju tehnoloogiat, mis vaid mõned aastad tagasi oli saadaval märksa kõrgemates autoklassides. Alates suletavast katikust radiaatorivõres - mis vähendab läbi väiksema õhutakistuse kütusekulu, kui jõuallikas ei vaja intensiivset jahutust – või adaptiivsest kiirushoidikust, mis analüüsib käikude valikul GPS-i vahendusel eelnevalt ka teel olevate tõusude ja laskumiste profiile - justnagu moodne veok seda teeb, et tagada optimaalne kütusekulu. Linnas eelistaksime kaheliitrist bensiinimootorit, kuigi turbodiislil oleks eeldatavasti enam iseloomu. Õhkvedrustus ei ole ilmselt vajalik, kuid kaaluda tasuks Audi Matrix LED-tuledepaketi soetamist (1835 eurot) – koos automaatsete kaugtulede ja efektsete nn dünaamiliste suunatuledega - ja linnasõitu ning parkimist hõlbustavaid abimehi (City + Parking, 2630 eurot).

Neid autosid pakutakse meil kahes varustuses – milleks on Basic ja Sport, millele lisandub 2 mugavuspaketti – ja baasvarustuses on neil muuhulgas alarmseade, kesklukk, mitmekihiline esiklaas, automaatne ühetsooniline kliimaseade, ksenoonlaternad koos LED-päevatuledega, Start/Stop süsteem, tekstiilviimistlusega tavaistmed, ISOFIX-kinnitustega tagaistmed ja 18-tollised valuveljed. Põhivarustusse kuulub ka 7-tollise värviekraani ja 8-kõlariga lustikummut – milles on raadio, CD-mängija, MP3, WMA ja ACC koos USB, SDXC-kaardi lugeja ning AUX-IN ühendusega – kuid navigatsioonisüsteemi te baasvarustusest ei leia. Selle asemel võite te kasutada nutitelefoni oma, sest pardaarvuti saab jutule nii Apple’i kui ka Androidi murrakus. Garantiiperioodiks on vaikimisi 2 aastat piiramatu läbisõiduga ning mõõduka lisaraha eest saab seda soovi korral pikendada.

Meeldis: sõitjateruumi välimus ja koostekvaliteet, ruumikus, hea juhitavus ja vaikne vedrustus.

Ei meeldinud: hinnatõus, odavakoelised uksepolstrid ja liialt rafineeritud olemus, mida võib tõlgendada ka igavusena.

Rivaalid: BMW X3, Jaguar F-Pace, Mercedes GLC ja Porsche Macan.

 

Audi Q5 2,0 TFSI quattro S-tronic

Mootor: ülelaetud R4

Baashind: 46 400 eurot.

Võimsus: 185 kW / 252 hj @ 5000-6000 p/min.

Pöördemoment: 370 Nm @ 1600-4500 p/min.

Aeg 0–100 km/h 6,3 s.

Tippkiirus: 237 km/h.

Keskmine kütusekulu: 6,8 l/100 km.

CO2 pääst: 154 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4663/1893/1659 mm.

Telgede vahe: 2819 mm.

Pakiruumi maht: 550-1550 l.

Tühimass: 1720 kg.

Piduritega haagis maksimaalne kaal: 2400 kg














Kaido Soorsk, fotod: tootja.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Audi Q8

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Luksuslike linnamaasturite seas on kiiremaid, praktilisemaid ja soodsaimaid valikuid, kuid selles mudelis on dünaamika, originaalne kujundus, tähelepanuväärne koostekvaliteet ja praktilisus kokku segatud sellisel moel, mis peaks katma kõigi ostjate vajadusi.