Proovisõit

Volvo V90 Cross Country: kummikutes linnasaks

Volvo V90 Cross Country on mugav, ruumikas ja nägusa kujundusega suur universaal
Esimest Cross Country’t esitleti pea 20 aastat tagasi ja V90CC on saadaval vaid nelikveolise autona
Odavaimaks versiooniks on 190 hj arendav D4, mille baashind on Momentum varustuses 52 400 eurot

Maailm on muutumas ja Volvod ühes sellega. Geely Holdings on viimase viie aasta vältel investeerinud Volvo tootearendusse enam kui 11 miljardit dollarit ning Volvo V90 Cross Country  - edaspidi V90CC - on mudelite XC90, S90 ja V90 järel juba neljas mudel, mis on ehitatud SPA-nimelisele moodulplatvormile. Lühend SPA tuleneb sõnadest Scalable Product Architecture ja selle platvormi komponente hakkavad tulevikus kasutama kõik indeksit 60 ja 90 kandvad Volvo mudelid. Nagu näiteks Genfi autonäitusel esitletav uus Volvo XC60.

Erinevused baasmudelist

Ilu ei sünni küll patta panna, kuid kujunduse osas on universaalkerega teisendid sedaanist S90 peajagu üle. Need autod jätavad terviklikuma mulje ja on üllataval kombel sedaanidest ka pisut kompaktsemad, sest autode pikkus erineb üksteisest 24 mm. See vahe olevat täpselt „nii suur“, et pealinna Volvo esindussalongis annab universaali manööverdada külitsi kahe posti vahel asuvale magusaimale vaateaknale, ent sedaaniga ei õnnestuvat see ka väevõimuga mitte.

Seda kõrvale jättes on suurimaks erinevuseks sedaan- ja universaalkerede vahel nende pakiruumide maht, mis on sedaanil koos põrandaaluse laekaga 500 liitrit, universaalil aga 560 liitrit. Tagaistmete seljatugede mahakäänamise najal saab pakiruumi laiendada mõlemas autos, ent kui sedaanis on see võimalus käsitletav kui erakordselt mahukas suusaluuk, siis universaal tipib oma 1526 liitriga juba väiksemate kaubikute mängumaale. Universaalide V90 ja V90CC „pakihoidlate“ mahud on karvapealt ühesugused ja õigupoolest erineb viimane esimesest vaid teistsuguste väliste tahavaatepeeglikorpuste, täiendatud veermiku, suurema kliirensi – 210 versus 153 mm –, suuremate rataste ja rattakoobastel olevate plastlaiendite poolest. Viimaseid saab koos põrkeraudadega tellida ka kerega samas toonis (+1140 eurot), kuid selliste värvitoonide hulk on hetkel kuue tooniga piiratud.

Mootorid ja käigukastid

Uustulnukast V90CC on saadaval vaid nelikveolisena. Need autod ei asenda päris maasturit, kuid kõrgem kliirens ja seeläbi muutunud lähenemis- ja lahkumisnurk lubavad teil roopas metsateel end parima seenekoha poole tüürides ehk pisut turvalisemalt tunda. Sõltuvalt varustusest on nende autode käigukastiks kas kuuekäiguline manuaalkäigukast (D4) või siis kaheksakäiguline automaat.

Jõuallikatest oleks parim valik meiegi prooviautot jõustanud diiselkütust põletav D5 (pildil, 235 hj), mis veab hästi juba madalatel pööretel ja mille juures annab ka turboviive ennast kõige vähem tunda. Nõrgema turbodiisli D4 (190 hj) ja ülelaetud ottomootorite T5 (254 hj) ja T6 (320 hj) korral tuleb gaasipedaaliga märgatavalt rohkem tööd teha, sest need mootorid vajavad tegusamaks astumiseks kõrgemaid pöördeid, kuid hoogu sisse saades on sõit samamoodi sujuv ja üsna jõuline. Kiireim ottomootoriga isend on selles perekonnas T6 (320 hj), mis saavutab kiiruse 100 km/h paigalt 6,3 sekundiga.

Sõidumulje ja praktiline pool

Ruumikuse ja praktilisuse kõrval võlub V90CC ka mugava sõiduga. Kuigi tegusam maastikusuutlikkus peaks mõjuma maanteel sõiduomadustele pärssivalt, pole tehtud täiendustega üle pingutatud ja sõiduomadusi tavateedel ära rikutud. Vastupidi, tänu kõrgematele rehvidele ja õhkvedrustusega tagateljele – lisavarustuses, 1320 eurot – jättis V90CC isegi mugavama mulje kui mullu proovitud T6 mootoriga sedaan, aga õnneks ei toimunud see suure universaali kurvisuutlikkuse arvelt.

V90CC ei kreeni kurvides kuigivõrd, selle vedrustus on vaikne ka halval teekattel ja peategelane on isegi käänulistel teedel üsna nobe auto. Suuremate kiiruste korral on auto käitumine stabiilne ja rooli vastusurve meeldivalt asjalik, olles samas kunstlik ja sünteetiline. Täpse roolisüsteemi ülekanne on küll kiire – ainult kolm pööret äärest ääreni - kuid sõidurežiime vahetades muutub vaid rooli vastusurve ja tagasiside esiratastelt on endiselt olematu. Sõidumulje poolest meenutab V90CC ennem stoilise loomuga Audit kui täppisinstrumendist BMW-d – ta teeb nurinata kõik soovitu, ent suunamuutused ja järgmisse kurvi sukeldumine ei toimu just ülemäärase elevuse saatel.

Positiivsele üldmuljele aitas kaasa ka ilmselt parim jõuallikas, mille elastsus välistas tempot muutes sõidust närvilised tõmblused. Kahe turboga varustatud D5 sobib ühtviisi hästi nii uniseks kulgemiseks kui ka kiiremaks sõiduks ja meie enam kui 900 km pikkuse proovituuri keskmiseks kütusekuluks kujunes umbes 8 liitrit. See oli küll oluliselt suurem kui tehase välja hõigatud 5,3 l/100 km kohta, ent auto suurust ja dünaamikat arvestades on see siiski hea näitaja ja me ei teinud proovisõidu vältel ühtegi liigutust selleks, et madalat kütusekulu saavutada. V90CC nägi meie käes miinus- ja plusskraade ning lumetuisku öisel maanteel, milles tüürides tabasime end mitu korda mõttelt, et see on ilmselt üks väheseid autosid, millega me tahaks sarnasesse olukorda sattuda.

Pilet esinduslike sõidukite maailma

Kas kujundlikult kummisäärikud jalga tõmmanud kallist universaalist linnasaks on selle ära teeninud? Usume, et on – vähemasti mugavate istmete, nägusa sõitjateruumi ja eeskujuliku varustuse eest. Reisijad näikse olevat paremini isoleeritud kui uues XC90-s ja auto vedrustus pole halval teel samuti nii häälekas. Mugavad istmed saavad hakkama igasuguse kehakujuga indiviidide majutamisega ja keskmist kasvu sohvri taha mahub tagaistmele istuma ka teine sama mõõtu mees. Ruumikust näitab seegi tõik, et tagaistmel olevasse turvatooli ankurdatud rübliku jonnihoogu saatvad jalahoobid ei tahtnud kuidagi esiistme seljatoeni ulatuda.

V90CC on saadaval kahes varustuses – MOMENTUM ja INSCRIPTION – ja lisaks sellele on valikus ka 12 varustuspaketti ja ohtralt lisavarustust. Soodsaim V90CC on Momentum-varustuses pakutav 190 hj arendav D4, millel käigukastiks on kuuekäiguline manuaalkäigukast. Selline auto maksab 52 400 eurot, ehk vähem kui sarnase võimsusega Audi A6 allroad 3.0 TDI quattro (58 700). Tõsi, Audi baasvarustusse kuulub ka seitsmekäiguline automaatkäigukast, kuid ka koos kaheksakäigulise automaatkäigukastiga oleks V90 CC Audist ikkagi 4000 eurot odavam. Seniks, kuni 2017. aastal toob sarnase universaali turule ka Mercedes-Benz, on sellise Volvo ja Audiga võrreldav sõiduk vaid Subaru Outback, mis alustab hindade osas märksa madalamalt – 150 hj arendava turbodiisli baashinnaks on 34 100 – ent see auto on saadaval vaid ühes võimsuses turbodiisli ja variaatorkäigukastiga.

V90CC baasvarustusse kuulub 6 turvapatja ja City Safety II nimeline elektroonilikune abimees, mis tunneb ära nii teised sõidukid kui ka jalakäijad ja jalgratturid – sisaldades muuhulgas ka suure uluki tuvastust – hoiatades juhti ja pidurdades autot avarii ennetamiseks tema eest, kui too hoiatusele ei reageeri. Autode baasvarustusse kuuluvad ka sõidurajal paiknemist jälgiv süsteem, adaptiivne kiirushoidja, poolautomaatne juhtimissüsteem, juhi valvsuse kontrollimine, liiklusmärkide tuvastamine ja osaliselt välja lülitatav Sport-režiimiga stabiilsuskontroll, mis oskab ära tunda ja pisut ravida ka võimalikku alajuhitavust.

Kokkuvõtteks: Ruumikas universaal, mis panustab mugavusele ja rikkalikule varustusele ja mille välimus teeb suisa relvituks. V90CC näol on tegemist tugeva tootega, mis passib meie oludesse paremini kui nina pähe.


Meeldis: hea koostekvaliteediga ruumikas sõitjateruum, elastne kahe turbokompressoriga D5, mugav vedrustus, suur pakiruum ja palju panipaiku, rikkalik baasvarustus.

Ei meeldinud: tundetu roolisüsteem, mis ei anna tagasisidet.

Rivaalid: Audi A6 allroad, Mercedes-Benz E-klass All Terrain, Subaru Outback.

 

Volvo V90 Cross Country D5 Inscription

Mootor: 2,0-liitrine, kahekordset ülelaadimist kasutav turbodiisel (R4)

Baashind, eurot: 61 600

Võimsus, kW/hj @ p/min: 173/235 @ 4000

Pöördemoment, Nm @ p/min: 480 @ 1750-2250

Aeg 0-100 km/h, s: 7,5

Tippkiirus, km/h: 230

Keskmine kütusekulu, l/100 km: 5,3 (proovisõidu keskmine 8,0)

CO2 pääst, g/km: 139

Pikkus/laius/kõrgus, mm: 4939 / 1879 / 1543

Telgede vahe, mm: 2941

Tühimass, kg: 1920-1966 (olenevalt varustusest)

Pakiruumi maht, l: 560-1526

Kütusepaagi maht, l: 60

 

Kaido Soorsk, Riho Laidna, fotod: tootja

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Volvo V60 Cross Country

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Maksab enam kui tavaline V60, ent võimalikku paremat läbivust kõrvale jättes pole see baasmudelist millegi poolest andekam.