Proovisõit

Volkswagen Amarok: tööriistast dändiks?

Uuendatud Volkswageni kastikas, mida pakutakse nüüd ka kui nn elustiiliautot
Ookeanitaguseid analooge kõrvale jättes on Amarok ainus omasugune, mille mootoriruumis tegutseb R4-jõuallika asemel kuue silindriga V6
Autode baashind on Eestis 31 354 eurot (163 hj arendava mootori, topeltkabiini ja kuuekäigulise manuaalkäigukastiga Trendline varustuses Amarok)

Amarok on Volkswageni maastikusuutlik raamile ehitatud kastikas, mida esitleti 2010. aastal ja pakuti ausa tööriistana nii lühikese kui ka topeltkabiiniga. Mullu tehtud mudeliuuenduse järgselt jäi aga Amaroki mootoriruumi Euroopa kastika kohta ennekuulmatult suure töömahuga jõuallikas, mis nihutab autode baashindu konkurentidest kõrgemale ja sestap pakutakse uuendatud kulgurit ka meil kui nn elustiilisõidukit. Mis on iseenesest üks veider termin.

Kaaskodanike ootuste kohaselt peaks sellise auto roolist välja astuma alfaisane, kes vanuse mäletamise asemel endal jala otsast kaksab, et küsija saaks aastaringid kokku lugeda. Ehk üks ruudulise pluusiga habemik, kes TEAB, mida sellise autoga teha saab ja kasutab seda vajaduspõhiselt. Ent teisalt on üks kroomdetailide ja metallikvärviga kirjatud kastikas juba niivõrd edev kulgur, et seda ei raatsi kohe kuidagi metsa vahele okstega kraapima minna. Ja isegi kõige odavamad astmelauad (+1108 eurot) on selleks liialt kallid, et need kohe metsa esimese kännu otsa kõveraks sõita.

Kukele see turundus

Hästi, aga kas Amarok õigustaks end näiteks veoloomana? Seegi on suhteline, sest uuendatud Amarok on meil saadaval vaid viiekohalise topeltkabiini ja lühikese veokastiga. Sõltuvalt tagavedrustusest jääb nende autode kandevõime vahemikku 545-842 kg ja kuigi Amaroki veokast on müüja kinnitusel omas klassis üks laiemaid – rattakoobaste ja küljeseinte vahel on selle laiuseks 1222 ja 1620 mm – saab siinkohal ehk määravaks veokasti pikkus (1555 mm), mis lubab tõsta kasti kaks euroalust nii, et tagumine ulatub kämblalaiuselt üle avatud tagaluugi.

Mulle tundub, et seis on lootusetu ja seepärast panen ette turundustermin ära unustada. Seejärel näib kõik iseenesest paika nihkuvat, sest uuendatud Amarok on edasijõudnud talunikele või jahimeestele pakutav maastikusuutlik sõiduk, mille kliirens on 192 mm ja mille veokasti saab panna asju, mida kinnise kerega hea meelega maasturisse ei tõstaks. Tänu elastsele V6-jõuallikale ei saada haagist vedades gaasivajutust kaeblik lagin ning kastika saab registreerida ka väikeveokina, mille kasutamine ei nõua sõidupäeviku pidamist. Ja seejuures pakub uuendatud Amarok kasutajale pea kõike seda, mis võimaldavad tavapärased raamile ehitatud maasturid.

Üks kolmes seades pakutav jõuallikas

Amaroki mootoriruumist leiate ülelaetud turbodiisli, mille töömaht ja silindrite arv on harjunust suuremad. Tavapärase reas-neljase asemel on nende autode südameks kolmeliitrine V6, mis arendab kõige „lahjemas“ seades 120 kW/163 hj (450 Nm). Järgmise võimsusastme korral on näitajateks 150 kW/204 hj (500 Nm) ja tegusaima isendi rammuks lubatakse 165 kW/224 hj (3000-4500 p/min).

Võimsaima mootori maksimaalne pöördemoment – 550 Nm – on saadaval vahemikus 1400-2750 p/min ja sellisel mootoril on ette näidata ka lisafunktsioon, mida nõrgematel ei ole. Nimelt võimaldab mootori juhtelektroonika suuremate koormuste korral tõsta ülelaaderõhku kuni kümneks sekundiks, mille korral arendab see jõujaam 180 kW/245 hj. Eestis pakutakse uuendatud põlvkonnast ainult nelikveolisi isendeid ja käigukastidest on saadaval kas kuuekäiguline manuaal- või kaheksakäiguline automaatkäigukast.

Manuaalkäigukasti korral saab valida sõites tagaveo- ja lülitatava nelikveo vahel ja lisaks on neil autodel ka aeglusti ja võimalus keskdiferentsiaali lukustamiseks. Automaatkäigukastiga isendid on aga varustatud Torsen-tüüpi keskdiferentsiaali ja püsiva nelikveoga, mis jaotab normaaloludes momenti esi- ja tagatelje vahel suhtes 40/60. Lisaks sellele on autode varustuses elektrooniline diferentsiaalilukk (EDL) ning lisavarustuse hulgast on leitav ka lukustatav mehaaniline tagadiferentsiaal. Amarok suutvat täislastis üles ronida isegi 45-kraadisest tõusust ja tema ronimisnurk on 29,5 ning mahasõidunurk 18 kraadi.

Infolust ja varustuse finessid

Sõitjateruumis on põhiuudisteks mugavamad esimese rea istmed ja uuendatud armatuurlaud. Kuigi uksepaneelidel ja armatuurlaual kasutatud plast on puudutades kalk ja klobisev, näeb see oma olemusest parem välja ning näib olevat ka hõlpsalt puhastatav. Ergonoomika ja ruumikus on tasemel ja kui esimese lõikes saab nuriseda vaid arhailise kiirushoidiku valitsa üle – miks ei saa sellisel autol kiirushoidikut roolilt juhtida? – siis teise osas tabab „ving“ ootuspäraselt teise rea istmeid. Keskmist kasvu täiskasvanu mahub teise ritta vaid omasuguse taha istuma ja isegi siis ei jää põlveruumi üle ka viie sentimeetri jagu. Iste on täiskasvanu jaoks ka põrandale pisut liialt lähedal ja istme seljatugi pikemaks reisimiseks liialt püsti.

Amarokki pakutakse neljas varustuses - Trendline, Comfortline, Canyon ja Highline – ning kuigi autode baasvarustus on askeetlik (põhivarustuse pole esiistmete vahel isegi käetuge), sisalduvad selles nii muudetava kõrgusega esiistmed kui ka reguleeritav roolisammas (rooli kõrgus ja kaugus), mistõttu peaks mugava sõiduasendi leidmine olema kõigil võimalik. Poolautomaatne kliimaseade on saadaval alates teisest varustustasemest ja peale korraliku turvavarustuse saavad kiita saavad ka armatuurlaual olevad panipaigad ja suured uksesahtlid, mis mahutavad 1,5-liitrised joogipudelid. Alates Comfortline varustusest on autode varustuses ka kiirushoidik ja nelja kõlariga CD/MP3-mängija, millega kaaseneb ka Bluetooth-telefoniliides. Comfortline-varustus oleks autot soetades absoluutne miinimum, mis lisab hinnalipikule pisut üle 2000 euro. 

Kuidas ta sõidab?

Siledal teel on automaatkäigukastiga varustatud Amarok jõuline ja sujuvalt siidine. Ookeanitaguseid analooge kõrvale jättes on see ainus kastikas, mille mootoril leidub kõigile gaasipedaaliga antud küsimustele tegus vastus, mille jõulisuse aste sõltub vajutamise tugevusest. Mõnes mõttes oli minek kohati isegi liialt asine, sest tugevama gaasivahetuse korral vahetatakse käigud kiiresti alla ja nii sõit muutub hüplikult agressiivseks. Märksa mõnusam on sõita momendiharjal ja nautida jõulist sujuvust, mille sarnast ei paku ükski teine euroopalik konkurent. Jõuliseim Amarok saavutab kiiruse 100 km/h 7,9 sekundiga, ei kreeni kurvides kuigivõrd ja ka võimsaima auto müratase jäi maanteel alla 80 dB.

Halvemale teele jõudes andis aga tunda tühja auto koormamata vedrustus. Auklikul tänaval ja maanteel iseloomustab vedrustust rahutu hüplikus, mida saadavad roolisüsteemist juhini kanduvad värinad. Need raputused ei lõhu teie lülisammast kildudeks, ent sellisele autole peaks saada olema ka õhkvedrustus, miinimumprogrammis kasvõi ainult tagateljele lehtvedrude asemel. Treppis kruusateel võimendus kõnealune efekt veelgi, sest tagavedrustus lasi end ühtevalu maast lahti vibutada, et lubada autol kerge nurga all teele tagasi maanduda. Selles polnud midagi ohtlikku, ent võiksin kihla vedada, et paarissajakilose lasti korral olnuks sõit tasakaalukam. Suuremate ebatasasuste korral ilmnes ka vedrustuse tegelik pehmus, kuid õnneks ei löönud see löökaukudes mürtsuga läbi.

Ilmselt segas lastita auto ka lähitulede tööd, sest lisavarustuse hulgast leitavate biksenoonlaternate (+1583 eurot) valgusvihk osutus maanteekiiruste korral liiga lühikeseks. Kaugtuled olid aga suurepärased ja kui arvestada lisaks võimsusele ka kõrget isteasendit, head nähtavust ja mugavat sisenemist/väljumist, oli Amarokiga lihtne sõita. Mootori suurust arvestades polnud see ka kulukas, sest maanteel jäi keskmine kütusekulu vahemikku 7,0-7,4 l/100 km ja linnas oli kulunumbriks vähem kui 9,0 l/100 km kohta. Ilmselt saab sellest ka kõigi autopesijate lemmik, sest tänu suurtest rattakoobastest lähtuvatele porikeeristele määrdub masin märja ilmaga sisuliselt hetkega. Mina annaks selle andeks, nagu ka jäiga esmamulje ja askeetliku varustuse, sest kui ma säärast autot vajaksin, siis kaaluks hea võimsusvaruga mootor need vajakajäämised minu jaoks üksinda hetkega üle.


Meeldis: välimus, sõitjateruumi kujundus, mootori elastsus ja võimsusvaru, 8-käigulise automaatkäigukasti toimimine.

Ei meeldinud: hinnatase, baasmudeli varustus, teise rea istmed ja tühja auto vedrustuse rahutus.

Rivaalid: Ford Ranger, Mitsubishi L200, Nissan Navara, Izuzu D-MAX ja Toyota Hilux.

 

Volkswagen Amarok (Highline)

Mootor: Kuue silindriga ülelaetud kolmeliirine V6.

Baashind: 38 076 eurot.

Võimsus: 165 kW/224 hj (3000-4500 p/min).

Pöördemoment: 550 Nm (1400-2750 p/min).

Aeg 0–100 km/h 7,9 s.

Tippkiirus: 193 km/h.

Keskmine kütusekulu: 7,6 l/100 km.

CO2 pääst: 199 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 5254/1954/1834 mm.

Telgede vahe: 3097 mm.

Kütusepaagi maht: 80 l.

Tühimass: 2385 kg.














Kaido Soorsk, fotod: tootja

Vaata autofirmade sooduspakkumisi