Proovisõit

Ford F-150 Raptor: veokasti omav adrenaliinipump

Ford F-150 Raptor on kiireks maastikusõiduks kohandatud kastikas, mis seeriaautode hulgas ainus omasugune
Tühjalt 2,5 tonni kaaluv väikeveok, millel kulub paigalt kiiruse 100 km/h saavutamiseks veidi üle viie sekundi
Baashind Eestis 99 600 eurot (Ameerika Auto)

1948. aasta alguses esitletud F-seeria väikeveokid on jõudnud kolmeteistkümnenda põlvkonnani ja nende ookeanitagune menukus on lausa eraldi fenomen. Alates 1977. a jaanuarist on neid müüdud enam kui 26 miljonit ja üksteise järele pargituna – kaitseraud kaitserauas kinni – teeks tekkiv rivi rohkem kui kolm tiiru ümber maakera! Vähe sellest, F-seeria kastikad on ka Ühendriikide populaarseimaks automudeliks ja seda juba 35 aastat jutti!

Aga kes on Raptor?

Ford F-150 Raptor on kiiremat maastikusõitu võimaldav maastur, millega võiks pärast turvapuuri- ja paagi paigaldust rahumeeli maratonralli starti asuda. Olgu selleks Dakar või siis Baja 1000. Või sõita küntud põldu pidi täiskiirusel kihutava linnalähirongi sohvrikabiini kõrvale, et küsida osavõtlikult „Kas läheb veel kaua?“

Ford tuli samanimelise ideesõidukiga esmakordselt välja 2008. aasta SEMA autonäitusel ja aasta hiljem näidati juba seeriaversiooni, mille mudeliindeksiks F-150 SVT Raptor. Auto töötas välja Fordi kähkusõiduosakond  SVT (Special Vehicle Team) ja V8-ga elajast sai nõutud kaup, mille läbimüük järjest kasvama hakkas. Miks polekski pidanud, sest selles kastikas said kokku kolme sõiduki parimad omadused. Subaru WRX-le sarnanev kiirendus, Jeep Wranglerile omane suutlikkus ning tavateedel Cadillac Escalade'iga võrreldav sõidumugavus.

Teine põlvkond

Eelmise aasta lõpus müüki tulnud uute Raptorite kere on lõviosas kergmaterjalist. Kõik kerepaneelid peale tuleseina on valmistatud alumiiniumsulameist – sarnastest, mida kasutati ka armee tarbeks toodetud Humveede juures – ja autod on võrreldavast eelkäijast keskmiselt 227 kg kergemad. Lisaks esi- ja tagaosa kujundusele olevat unikaalsed ka auto terasest raam ning esitiivad koos veokasti ja mootorikattega, ent suurima muutuse on läbi teinud auto mootor ja käigukast. Varem valikus olnud „vee-kaheksate“ asemel on nüüd kasutusel Ecoboosti nimeline 3,5-liitrine V6, mille võimsuseks kahe turbolaaduri toel 456 hj @ 5000 p/min ja pöördemomendiks 691 Nm @ 3500 p/min. Mida on 39 setukat ja 103 njuutonmeetrit enam, kui oleks ette näidata eelkäija võimsamal, 417 hj arendaval 6,2-liitrisel „vee-kaheksal.“  Veelgi suurema arenguhüppe on aga teinud koos General Motorsiga välja töötatud automaatkäigukast, mida pakutakse väikeveokile esimest korda … KÜMNEkäigulisena!

Mis tähendab seda, et ükskõik millise kiiruse jaoks on alati paslik ülekanne. Lisaks sellele on juhi käsutuses ka neli veorežiimi – tagavedu, nelikvedu, fikseeritud jaotusega nelikvedu ja aeglustiga nelikvedu – ning kuus roolilt valitavat maastikurežiimi, milleks on Normal (tagavedu), Street (tegusam tänavasõit), Weather (libedad olud), Mud and Sand (lukustatud vahekasti ja tagadiferentsiaaliga nelikvedu), Baja (lukustatud vahekastiga kiire nelikvedu, mille korral mootorielektroonika vähendab ka turboviivet) ja Rock Crawl (lukustatud tagadiferentsiaali ja aeglustiga nelikvedu). Need režiimid muudavad nii mootori gaasipedaalile reageerimist kui ka veojõukontrolli ja nelikveo seadistusi ning lisaks on olemas ka eraldi seadistus haagise vedamiseks. Eesmärgipärasus paistab välja kõiges – alates täismehe sääre jämedusest kardaanist lõpetades 3-tollise läbimõõduga FOX-amortisaatoritega, mis autot ka endisest veidi kõrgemale tõstavad. Raptori kliirens on 251 mm ning vedrustuse käik ees 330 mm ja taga 353 mm. Lähenemisnurgaks annab tootja 30 kraadi, lahkumisnurgaks 23 ning rambiületusnurgaks 22 kraadi.

Ma lendan!

Unenäos oskab lennata igaüks, aga Raptoriga saab seda ka päriselt teha. Lennata aukude ja mügarike kohal, mis tavasõidukil teljed koos kõige juurtega alt kisuks. Mina sain auto olemusele jälile läbi juhuse, kui loopealsel metsateel enne üksteisele järgnevaid lohke pidurdamisega hiljaks jäin ja neist seetõttu täishooga läbi tuiskasin. Kogetud efekt jättis veel võimsama mulje kui nelikveo pakutav haare või „kolli“ tõhusad pidurid. Auto sööstis läbi lohkude mängleva kergusega ja kere õõtsus tuntavalt vähem, kui areldi tehtud prooviringil. Raptoriga tuleb maastikul sõita kui treppi sõidetud kruusateel, kus kiiruseks on kas 30 või 90 km/h. Auto võimsus, haardevõime ja tunnetus on niivõrd ehedad, et kastika enam kui 2,5-tonnine mass läheb kiiresti meelest, kui boliidi kiviklibul aina vihasemalt takka sunnite. Nelikveo korral võib gaasipedaalile „pähe“ andes tajuda, milline esiratastest teisest enam momenti saab ning Raptor allub rooliliigutustele nii kuulekalt, nagu oleks tegemist temast kaks korda kergema autoga. Tavateelgi on see mugav ja meeleolukas – nagu näiteks siis, kui liialt suurel kiirusel kurvi sisenedes auto kergelt alajuhitavaks muutub ja kõrged maastikurehvid „läbi vajuvad,“ kaotamata seejuures tuntavalt pidamises – aga maastikul on see HÄMMASTAV. Auto vedrustuse loonud insenerid on oma palga kümnekordselt välja teeninud ja ülejäänud sõlmede eest vastutajad ei jää neist palju maha..

On sellel puudusi? Jah, V8 lahkumisega kannatab kontsert ja kella vastu sõites peaks kohati kasutama käigukasti manuaalrežiimi, sest suure kiiruse pealt maha pidurdades ja kohe uuesti rajult kiirendades võib muidu eeskujulikult toimetav käigukast jääda oma kaheks sekundiks hämmeldunult kohmerdama. Nuuti saab ka auto hind ja Ameerika Auto esindaja sõnul pole ilmselt ka selle langemist oodata, sest need autod viidi nüüd ka põhjatule Hiina turule. Raptor on saadaval kas poolpika SuperCab või viiekohalise SuperCrew kabiiniga ja tema veokast on 5,5 jalga (1,7 m) pikk. Tavateedel on Raptor raskepärane mugav liikur, millel on ette näidata kõik kohustuslikud elektroonilised abimehed – nagu näiteks häälkäsklusi ja nutitelefone (Apple CarPlay ja Android) tundev lustikummuti liides, 8-tollise ekraaniga lustikummut ise, auto külgi 360 kraadi ulatuses kattev kaamerasüsteem, tagurdamisel haagist juhtida aitav abimees jne. Eluka keskmiseks kütusekuluks lubab Ford aga 14,7 l/100 km. Diiselmootorite ihalejatel tuleb pöörduda Hennessey poole, aga need autod on veel kallimad ja ekstreemsemad.


Meeldis: välimus, juhitavus koos vedrustuse ja automaatkäigukasti tööga, tõhusad pidurid ning ruumikas ja hästi varustatud sõitjateruum.

Ei meeldinud: autode hinnad ja endisest nigelam helitaust.

Rivaalid: optiliselt on ehk lähedaseim Dodge poolt pakutav Ram 1500 Rebel, millel pole aga ette näidata võrreldavat vedrustust.


Ford F-150 Raptor SuperCrew

Mootor: V6, otto, topeltturbo, 3496 cm3.

Võimsus: 456 hj @ 5000 p/min.

Pöördemoment: 691 Nm @ 3500 p/min.

Käigukast: 10-käiguline automaat.

Tühimass, kg: 2540.

Aeg 0-97 km/h: 5,2 s.

Keskmine kütusekulu: 14,7 l/100 km.

Pikkus/kõrgus/laius: 5890/2123/1994 mm.

Rehvimõõt: 315/70 SR17














Kaido Soorsk, fotod Gert Köster, Ford

Vaata autofirmade sooduspakkumisi