What Car? - Autode ja testid -- What Car? Aitame Sul teha parema ostu

Bentley Bentayga: nüüd ka diiselmootoriga

25.mai 2017
Bentley Bentayga: nüüd ka diiselmootoriga

Reklaam



Pildigalerii   

• Crewe vabriku esimene linnamaastur, mis on esimese Bentleyna saadaval ka turbodiisliga
• Omab suurepärast vee-kaheksat, mille „toitmiseks“ kasutatakse muu hulgas ka elektriliselt käitatavat kompressorit
• Baashinnaks on Eestis 175 800 eurot (Bentayga Diesel)


Bentley asutati 1919. aastal Walter Owen Bentley poolt, et ehitada „kiireid ja häid autosid, mis oleksid omas klassis parimad“. Ilmselgelt oli härra Bentley sõnapidaja mees, sest tänaseks on ettevõttel ette näidata nii kuus Le Mansis teenitud võitu kui ka sellised avalikkust rabanud mudelid nagu Bentley Speed Six (1928) või 1985. aastal esitletud Bentley Turbo R.

Samas pole Bentley käekäik olnud kunagi liiga lihtne ja peaaegu saja-aastase ajaloo jooksul on ettevõte pidanud mitu korda nii asukohta kui ka omanikku vahetama, mis on ühe autotootja jaoks mõlemad üsna suured vapustused. 1998. aastal libises Bentley Volkswageni omandusse ja ehkki esmalt liikusid asjad ootuspärases suunas, pandi mõne aasta eest tuli alla ka sellisele pajale, milles valmivat keedust võiks vabalt võrrelda eelmainitud kataklüsmidega. Siinkohal käib jutt mõistagi Bentley esimesest linnamaasturist, millel mudelinimeks Bentayga.

Puristide silmis peegeldub õud

Ehkki möödunud aasta alguses turule toodud Bentayga mõjub seniste mudelite kõrval siiani võõralt, võib just see auto mõjutada Crewe „värkstoa“ edasist käekäiku enam, kui ükski teine senine mudel on suutnud. Bentayga jagab platvormi Audi Q7-ga – omades tänu 48-voldisele elektrisüsteemile ka moodsaimat turva- ja mugavusvarustust kui ükski varasem Bentley – ent erinevalt „quu-seitsmest“ puudusid sellel alguses valikust nii seitsmekohaline versioon kui ka juhitav tagatelg, millest esimene on nüüd lisavarustuse hulgas samuti olemas.

Bentayga ainsaks jõuallikaks oli siiani 6,0-liitrine bensiinitoitel W12, mis arendab kahe turbokompressori najal 608 hj, ent nüüd on kõigi puristide õuduseks saadaval ka neljaliitrise töömahuga V8, mis on ettevõtte ajaloos esimeseks diislikütust põletavaks mootoriks. Sama mootori leiate ka Audi SQ7-st ja ülelaetuna on säärase V8 „strateegilisteks näitajateks“ 320 kW / 435 hj ja 900 Nm. Atmosfäärisaadusi suruvad neis jõujaamades silindrite suunas elektriliselt käitatav kruvikompressor ja kaks järjestikku tööle pandud turbolaadurit, mille kaasabil lennutatakse 2,5 tonni kaaluv mürakas „nullist sajani“ napi 4,8 sekundi jooksul.

Sellise mootoriga oli varustatud ka meie proovisõiduk ja tootja kinnitusel olevat see hetkel maailma nobedaim „õliküttel“ maastur, mille tippkiiruseks on 270 km/h. Ottomootoriga suguvend on peategelasest küll kiirem – 100 km/h saavutatakse 4,1 sekundiga ja tippkiiruseks on 301 km/h –, kuid kuna turbodiisli maksimaalne pöördemoment on kättesaadav juba sisuliselt tühikäigupööretest (900 Nm @ 1000–3250 p/min), olevat viimane möödasõidukiirenduses – 65–160 km/h - võimsamast isendist 1,4 sekundit kiirem.

Kõik Bentaygad on varustatud ZF-i kaheksakäiguliste automaatkäigukastidega, mis ühendatuna turbodiisli külge tähendab seda, et ükskõik kuidas te gaasipedaali ka ei puudutaks, järgneb sellele sarnaselt elektriautoga ALATI mingi reaktsioon. Viimase jõulisuse aste sõltub vajutuse tugevusest, ent soovi korral on vallanduv võimsustulv tõhus ja lünkadest prii ning seda kuni pööretepiiraja rakendumiseni välja (5000 p/min). Auto kiirendusvõime on muljetavaldav, nagu ka mootori hääl, mille hillitsetud kuri urin ei meenuta autos istudes diiselmootori tavapärast kõla vähimalgi moel.

Küll aga annab „õlipõletaja“ olemasolust aimu auto kütusekulu, mis on minekut silmas pidades hämmastavalt väike. Kuigi vihaselt kiirendades võib kütuse hetkekulu olla 50 liitrit või enamgi, on tänu Start/Stop-süsteemile ilma suurema pingutuseta saavutatav ka alla kümne liitri jääv keskmine kulunäit. Rahulikul sõidul kujunes linnas ja maanteel keskmiseks kütusekuluks 8,3 liitrit 100 km kohta, tegusamal sõidul oli selleks aga umbes 12 liitrit sajale. See kolme „vurriga“ varustatud V8 on tõemeeli üdini nauditav tükk ja kogu proovisõidu vältel ei saanud ma kuidagi lahti mõttest, et mida suudaks see mootor teha veel oluliselt kompaktsemas ja kergemas keres ... Ilmselt nii mõndagi, sest näiteks Porsche Panamera mootoriruumi pakutakse seda jõuallikat igaks juhuks pisut tagasihoidlikumas seades.

Vanameelsed võivad nüüd laupa kuivatada ...

... sest hullem on möödas. Autoust avades veendute jalapealt, et Briti noobelbrände aastakümneid vee peal hoidnud sadulsepakunst on jätkuvasti hea tervise juures ja ka kõige praktilisemas Bentleys kaisutavad teid sääraste sarviliste nahad, kes pole puugi hambaid ega okastraati näinud isegi pildi pealt. Kuigi uustulnuka sisekujunduses seovad teda vanemate vendadega vaid roolil olev logo ja armatuurlaua keskel olevad ventilatsiooniavad – koos viimaste avamist ja sulgemist võimaldavate valitsatega –, on brittide käekiri üheselt tuntav – ja õnneks mitte ülearu nostalgiliselt.

Kuigi Bentayga on suur, jääb juhikohal mulje, nagu istuks te maapinnale lähemal kui ülejäänud suurtes maasturites. Ka esiakna ülaserv asub harjunust madalamal ja ehkki tee veerde pargitud GAZ 53 näis olevat samas mõõtkavas kui Nissan Navara vaadatuna Volkswagen Golfist, ei tekkinud autot kurvi suunates tunnet, nagu oleks tegemist vaaruva heinakuhjaga. Pigem vastupidi, sest tänu juhitavatele amortisaatoritele ja õnnestunud õhkvedrustusele jätab auto endast maanteel kergema ja kompaktsema mulje, kui ta seda päriselt on.

Selle vaikne vedrustus pakub suurepärast sõidumugavust ÜKSKÕIK millisel teekattel ja sõidurežiimidest oli parimaks tavaasend (Bentley), sest Sport-režiim ei muuda vedrustuse seadeid piisavalt, ent riivab madalaid käike liiga kaua sees hoides kuulmismeelt ja Comfort-seadistus on ebatasaste teede korral jällegi liiga vedel. Auto ei õõtsu kurvides palju ja veermik sisendab sellisel määral enesekindlust, et nõuab sohvrilt head enesekontrolli, sest järskudesse kurvidesse liiga kiiresti sisenedes saavad koolifüüsika ja alajuhitavus teid kätte nii ehk naa.

Sellistele sõidumaneeridele vastab ka rooliratta vastusurve, mis on küll asine, aga üsna kerge ega paku ka arvestatavat tagasisidet. Ilmselt ei peagi, sest Bentley peab võimaldama nii suutlikku kui ka lõõgastavat sõidukogemust, mille liigne nüansirikkus võiks olla lugupeetud sohvri jaoks väsitav. See pole ehk nii innukas kurvineelaja kui Range Rover Sport, ent Bentayga on viimasest vaiksem, pakub mugavamat sõitu ja võimalik mahajäämus tunnetuse osas tehakse sirgetel kuhjaga tasa. Ja ehkki mulle meeldivad kergemad ja kompaktsemad autod, ei taha proovisõiduki jõuallikas, sellega harmooniliselt kokku töötav automaatkäigukast ja lõtkuvaba jõuülekanne siiamaani kuidagi meelest minna.

Luksuslik sõitjateruum

Bentley esimest linnamaasturit saab tellida nii nelja-, viie- kui ka seitsmekohalisena ja praktilise kasutamise osas ei erine ta ülejäänud liigikaaslastest. Neljakohalises versioonis võib pikakasvulistel tulla teises reas jalaruumist puudu, sest kuigi mõlemad tagaistmed on edasi-tagasi liigutatavad, piirab nende käiguulatust tahapoole auto sõitjateruumi tagasein. Viimane puudub viie- ja seitsmekohalises versioonis ning Bentayga tagaistme seljatoe saab pakiruumi laiendamiseks maha käänata (suhtes 40 : 20 : 40).

Pühendumine pisiasjadesse paistab välja peaaegu kõiges, mida pilk puudutab, ja Bentayga näib olevat koostatud sarnaste standardite kohaselt nagu VW-kontserni lipulaevast Bugatti Chirongi, mis peab suutma kõrbekuumuses kihutades pakkuda ka 18 kraadini maha jahutatud sõitjateruumi. Bentayga on vaikne auto ja see oleks tavaseeria Bentley kohta lausa ennekuulmatu, kui ka selles autos peaks maanteekiirustel vestlemiseks häält tõstma. Mootorit kuuleb vaid kiirendades, õhukeeristest tulenevad kohinad on ilusti summutatud ja enamik reaalsest mürareostusest langes 21-tolliste rehvide arvele.

Keskmise kasvu korral pole auto ruumikusele ühtegi etteheidet ja tänu reguleeritavatele istmetele ja roolisambale on mugav sõiduasend hõlpsasti leitav. Nähtavus on kõigis suundades hea ja manööverdamise teevad lihtsamaks nii baasvarustusse kuuluvad parkimisandurid kui ka tagurduskaamera. Bentayga mahutab esireas muretult ka pikakasvulised sõitjad, kuid kerekamate inimeste jaoks võib sõitjateruum laiuses kitsaks jääda ja seda hoolimata aukartustäratavatest välismõõtudest: 5140 mm pika auto laiuseks on koos peeglitega 2224 mm, mis paistab välja kitsastes kohtades manööverdades, aga mitte sõitjateruumi laiuses.

Nii varustuse kui ka elektrooniliste abimeeste osas on Bentaygal kõik olemas, mida te luksusklassi maasturilt eeldada oskate, üksi elektroonilisi juhiabilisi on üle kümne, nagu kere kaldumist vähendav Active Roll Control või sõidurajal paiknemise üle valvav abimees. Autode baasvarustusse kuuluvad adaptiivsed LED-laternad, osaliselt avatav klaasist panoraamkatus, elektrimootorite abil käitatav tagaluuk, automaatne kliimaseade jne. Rääkimata siis lisavarustuse hulgas pakutavast, kust on leitavad nii maastiku-, maantee- kui ka linnasõidupaketid, mis sisaldavad kõikmõeldavat varustust, alustades kõhualuseid detaile kaitsvatest katetest, lõpetades öönägemise, autokülgi katva kaamerasüsteemiga ning ka jalakäijaid tundva hoiatussüsteemiga.

Meelelahutuse eest hoolitseb kaheksatollise diagonaaliga lustikummut koos korraliku, kümne kõlariga varustatud helisüsteemiga ning tagaistujate tarvis saab tellida kahel 10,2-tollise ekraaniga tahvelarvutil põhineva tagaistujate meelelahutussüsteemi. Sõitjateruumi kujundamiseks on olemas kolm kahevärvilist ja üks ühevärviline kujundus pluss loendamatud erilahendused. Maastikupaketiga varustatud Bentayga võimaldab ka teelt maha keerata, ent ma ei kujuta hästi ette nii kallist autot muretult metsas müttamas, oksad kallihinnalisele värvile kraapse tõmbamas. Pealegi ei saaks maastikul piiravaks teguriks mitte maasturi, vaid kiiret sõitu võimaldavate rehvide võimekus.

Pigem on maastikurežiimidest abi siis, kui üritate näiteks rasket haagist koos paadiga veest välja tõmmata. Bentayga varustusse kuulub elektrimootorite vahendusel peidetav veokonks ja see auto võib vedada kuni 3,5 tonni kaaluvat piduritega haagist. Torsen-tüüpi keskdiferentsiaaliga püsiv nelikvedu suunab normaaloludes 40% saadaolevast momendist esiteljele ja tänu muudetava kõrgusega õhkvedrustusele saab ka auto tagaosa laadimise ajaks kümmekond sentimeetrit madalamale lasta. Selle auto juures on mõeldud kõigele ja kõhuka tengelpunga korral pole olemas asja, mida Bentayga teha ei oskaks.

Probleem peitub hoopis muus – liiga ettevaatlikus kujustuses. Jah, Bentayga võib veereda ka 22-tollistel ratastel – mis on suurimad Bentley senises ajaloos –, kuid isegi siis ei eristu Bentayga võistlejatest nii drastiliselt, nagu tegi seda omal ajal näiteks Bentley Turbo R võrreldes Mercedes-Benzi S-klassiga. Bentayga kombineerib eneses küll hiilgava inseneritöö, tähelepanuväärse suutlikkuse ja suurepärase sõidumugavuse, aga ma pole kindel, kas see segu on piisav hoomatavalt odavamate konkurentide vastu. Küll aga on kindel see, et autot ostes eelistaksin diiselmootorit ja pööraksin tähelepanu ka veljevalikule. Tänu rõhutatud „puusajoonele“ ja kummis külgedele jätab Bentayga tagantvaates massiivse ja raskepärase mulje ning liiga kitsad ja koopas olevad rattad mõjuksid auto all kui puhvis Kihnu undruku alt paistvad peenikesed keppjalad ...


Meeldis: luksuslik interjöör, võimas minek koos mõistuspäraste joomakommetega ja suurepärane sõidumugavus.

Ei meeldinud: kõrge hind ja keskpärane ruumikus.

Rivaalid: Mercedes AMG GLS 63 4MATIC, Porsche Cayenne Turbo S ja Range Rover V8 Supercharged Autobiography.

 

Bentley Bentayga Diesel

Mootor: ülelaetud V8

Baashind: 175 800 eurot

Võimsus: 320 kW / 435 hj @ 3750–5000 p/min

Pöördemoment: 900 Nm @ 1000–3250 p/min

Aeg 0–100 km/h 4,8 s

Tippkiirus: 270 km/h

Keskmine kütusekulu: 7,9 l / 100 km

CO2-pääst: 210 g/km

Pikkus/laius/kõrgus: 5140/2224 (koos peeglitega)/1742 mm

Telgede vahe: 2995 mm

Pakiruumi maht: neljakohalisel normaaloludes 431, viiekohalisel 484 l

Tühimass: 2499 kg

Piduritega haagise maksimaalne kaal: 3500 kg









Kaido Soorsk, fotod: tootja

Viimased proovisõidud
Leia auto test
Uued Kasutatud
  
Autonõuanded
What Car? ostusoovitused
 
Minu What Car?Minu profiilSisukaartSend to a FriendRSS
 
Haymarket Logo
© Haymarket Media Group 2010 - 2017