Proovisõit

VW Arteon: jõukamaid ostjaid meelitav luukpära

Ruumika sõitjateruumiga laugsaba, mis himustab tükki Audi A5 Sportbacki ja BMW 4. seeria Gran Coupe pirukast.
Auto, millel lisaks originaalsele ilmele on võistlejate ees trumpideks enam jõudu vähema raha eest, ruumikas interjöör ja suur pakiruum.
Auto baashinnaks on Eestis 31 481 eurot (sügisel müüki jõudev 1,5 TSI).

Kujutage ette, et olete Volkswageni esinduses alla kirjutamas uue Passati ostulepingule ja märkate korraga müügisaali kauguses sujuva kaarega kulgevat katusejoont, mis peegeldab valgust intensiivsemalt kui teie vastas istuva müügimehe hambad. Passatist pikemat, madalamat ja laiemat luukpära, mille katusekaar läheb sujuvalt üle pakiruumiluugiks ja mille toretsev siluett mõjub suisa võõrkehana muidu praktilisele meelele suunatud salongis. Kas Porsche Panamerat pakutakse nüüd ka VW esindustes, või on see midagi muud? See väärib selgitust ja eemalt paistval laugsabal on selle üle vaid hea meel, et universaalkerega Passati ostulepingule pookstavid sellel hetkel alla panemata jäid.

Teie tähelepanu haaras enesele VW värskeim uudismudel, milleks on viieukselise kerega Arteon, mis juuli keskpaigast ka Eesti esindustes huviliste pilke köidab. Seda autot võiks tinglikult pidada VW Passat CC järeltulijaks, kuid tootjale ei meeldi seotus Passatitega enam mitte üks raas, sest esiteks püütakse uustulnukaga noobelbrändide ostjate tähelepanu ja teiseks on Arteon hoomatavalt suurem ja keerulisem tükk kui hiljuti koosteliinilt pudenenud CC. Arteon on eelkäijast 64 mm pikem ja autode telgede vahes on erisus veelgi suurem, sest selles arvestuses on noorem vend vanemast tervelt 127 mm pikem.

Kuus vägivallaga toidetud mootorit

Arteon tuuakse turule kolme jõuallikaga, millele järgnevad hiljem veel 3. Ottomootoreist on esmalt valikus tipp -- nelja silindriga 2,0 TSI (206 kW/280 hj), mis varustatakse ka nelikveo ja seitsmekäigulise DSG-käigukastiga. Turbodiislitest teevad otsa lahti aga kaks kaheliitrist TDI-mootorit, mida pakutakse kahes seades. Nõrgem 2,0 TDI arendab esiveolises kestas 110 kW/150 hj ning nelikveolisele on saadaval sama töömahuga jõujaam, mille võimsuseks 176 kW/240 hj. Peale töömahu on mõlemal turbodiislil ühiseks nimetajaks ka automaatkäigukast, milleks on sarnaselt tippmudelile seitsmekäiguline kahe siduriga DSG.

Hiljem lisanduvad valikusse kaks ottomootorit ja üks turbodiisel. Esimesteks on uuendatud 1,5 TSI Evo (110 kW/150 hj) ja 2,0 TSI (140 kW/190 hj) ja teiseks veel üks kaheliitrine TDI, millel võimsuseks 140 kW/190 hj. Meie oleme seni saanud proovida valiku võimsaimat jõuallikat ja 150 hj arendavat turbodiislit, mida on omavahel pea võimatu võrrelda. 280 hj arendav 2,0 TSI võlub sujuva võimsuspalangu ja kärme astumisega – 100 km/h saavutatakse paigalt 5,6 sekundiga –, ent teeb seda kaunis kiretul moel ning seepärast näib madalat kütusekulu võimaldav turbodiisel tunduvalt sümpaatsem.

Sõit selle jõuallika küüdis on pingevaba ja kiirendus rahuldaval tasemel (100 km/h saavutatakse 9,1 sekundiga) ja keskmiseks kütusekuluks lubab tootja 4,4-4,5 liitrit 100 km kohta. Isegi siis, kui lisate realistliku pildi saamiseks nimetatule 1,5-2,0 liitrit, on see minimaalselt 1568 kg kaaluva luukpära kohta siiski tubli tulemus. Needki mootorid varustatakse seitsmekäiguliste DSG-käigukastidega, sest kuuekäigulisi käsikäigukaste ilmselt meie oludes Arteonile pakkuma ei hakata. Nelikvedu võimaldatakse tegusaimale ottomootorile ja kahele võimsaimas seades turbodiislile, mille soetamine väärib samuti kaalumist, sest oleks piinlik, kui te VW sõiduautode valikut krooniva tippmudeliga libeda korral kohalt minema ei saa.

Tehnoloogiapalang

Kõhuka tengelpunga korral on Arteon nutikas, ent iseasi on see, kas kohapealsed teenused kõike pakutavat ka toetada suudavad. Siia sobib näiteks põhivarustuses olev ennetava funktsiooniga tempomaat ACC, mis oskab ISE arvestada kehtivate kiiruspiirangutega. Või siis ennetava funktsiooniga pööravad esituled (803 eurot), mis sõltuvalt auto asukohast oskavad valgustada kurvi juba enne, kui juht sinna sisenemist alustab. Erinevaid sõidurežiime võimaldav 15 mm madalam adaptiivvedrustus DCC (980 eurot, põhivarustuses kõige võimsamate TSI ja TDI mootorite korral) ja viipejuhtimist tundev 9,2-tollise puutetundliku ekraaniga navigatsioonisüsteem Discover Pro (1712 eurot) pole kõrgklassi sõidukiks ihkava auto puhul täna enam midagi ebatavalist, ent varustuse hulgas köidab pilku muudki, nagu näiteks täiendatud õnnetusjärgne abimees Emergency Assist (versioon 2.0, 548 eurot).

Viimane saab tootja kinnitusel aru, kui juhti on tabanud tõsine terviserike ning võtab juhtimise üle, suunates auto aeglasemale sõidureale ning seejärel kohta, kus on võimalik ohutult peatuda. Süsteem seob ühtseks tervikuks tempomaadi, reavahetusabilise ja parkimisabilise ning koos auto poolt teostatava roolimisega kuulub paketti ka ummikuabiline (ainult DSG-käigukastide korral). Jalakäijaid tundev avariiennetus Front Assist on koos automaatse hädapidurdusega kõigi autode baasvarustuses, nagu ka haagise suunakindluse eest vastutaja ja nii sõidurajal paiknemise kui ka pimedate nurkade üle valvet pidavad abimehed. Ohutuse osas kuluvad põhivarustusse veel juhi väsimust tuvastav süsteem, avarii korral korduva õnnetuse vältimiseks rakenduvad pidurid, esimesed turvapadjad, turvapadi juhi põlvede jaoks ja mõlema rea turvakardinad. Euro NCAP turvatestis sai Arteon maksimaalsed viis tärni, teenides jalakäijate turvalisuse osas kõigi aegade kõrgeima tulemuse.

Kellele ja milleks?

Esimeses reas meenutab Arteon teate-küll-millist Volkswagenit, mida pole viisakas mainida. Selles pole midagi halba, sest Passati (oih) juhikoht on nägus, ruumikas ja ergonoomiline. Koos digitaalse näidikupaneeli ja 9,2-tollise infolusti ekraaniga moodustab see suupärase terviku ning arvestades roolisamba ja istmete seadevõimalusi on raske ette kujutada kedagi, kes Arteoni esireas mugavat asendit leida ei suuda. Veel paremad on lood tagareas, kus baasmudelist pikem telgede vahe avaldub kuninglikus jalaruumis ja hoolimata langevast katusejoonest ei saa ka pearuumi osas vähemalt keskmise kasvu korral viriseda. Kummaline on vaid see, et käetoega tagaistme saamiseks tuleb soetada kallimas R-Line varustuses auto. Sama käib ka teises reas turvakardinaid täiendavate turvapatjade kohta, mille eest küsitav 358 eurot pole nii suur summa, et neid mitte põhivarustusse lisada.

Veel raskem on iseloomustada Arteoni sõiduomadusi, sest ta sõidab nagu … Passat. Adaptiivne vedrustus on vaikne ja selle seadistus erineb mugavaima ja tegusaima vahel tuntavalt, ent ebamugavaks ei muutunud see ka kõige jäigemas seades. DSG-käigukast võib lasta end üllatada järsul kohaltvõtul või siis unelemisest kihutama asudes, ent ca 1,5-sekundilise mõttepausi järel on võimsustulv ühtlane, tegus ja ilma aukudeta. Kiita saavad ka muutuva ülekandega roolivõimendus – suurtel kiirustel vaid 2,1 pööret äärest-ääreni – ja tippmudeli pidurid, kuid üldistades vaevas mõlemat proovitud autot sarnane häda. Arteonid teevad kõike väga hästi, aga mitte just ülemäära emotsionaalselt ja meelde jäämiseks pole peale omanäolise välimuse ette näidata ühtki isikupärast joont.

On see piisav Audi A5 Sportbacki (alates 40 750.-) ja BMW 4. seeria Gran Coupe (40 200.-) alistamiseks? Arteon on peen ja detailiküllane, kuid selles osas on kontsernikaaslane veelgi parem ja BMW võlub tagaveolisest platvormist tuleneva isikupärasema sõidu ja parema tunnetusega. Nelikveolise 280 hj arendava Arteoni baashinnaks on meil 45 210 eurot ja üht-teist lisavarustuse hulgast võttes on vastuvõetavat dünaamikat võimaldavate võistlejate hinnatase ilusti käes. Ilusate ja rikaste julmas maailmas tuleb Arteonil end alles kehtestama hakata, kus tema trumpideks on enam jõudu vähema raha eest, võistlejatest ruumikam interjöör ja suur pakiruum, millel mahuks on 563-1557 liitrit. Kas neist trumpidest piisab lisaks omanäolisele välimusele, et teha seda, millega tehniliselt briljantne VW Phaeton kunagi hakkama ei saanud? Või lähete müügimehe juurde tagasi ja võtate ikkagi Passati?

Meeldis: tõhusad mootorid, hea juhitavus ja sõidumugavus, interjööri koostekvaliteet, korralik baasvarustus ja tagaistme ees olev jalaruum.

Ei meeldinud: soovida jättev roolitunnetus, tippmudelite hinnatase ja küsitav väärtus järelturul.

Rivaalid: Audi A5 Sportback, BMW 4. seeria Gran Coupe.

 

Volkswagen Arteon R-Line 2,0 TSI DSG 4MOTION

Mootor: R4, otto.

Baashind: 45 210 eurot.

Võimsus: 206 kW / 280 hj @ 5100-6500 p/min.

Pöördemoment: 350 Nm @ 1700-5600 p/min.

Aeg 0–100 km/h 5,6 s.

Tippkiirus: 250 km/h.

Keskmine kütusekulu: 7,3 l / 100 km.

CO2 pääst: 164 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4862/1871/ 1450 mm.

Telgede vahe: 2837 mm.

Pakiruumi maht: 563-1557 liitrit .

Tühimass: 1641 kg.


 







Kaido Soorsk, fotod: tootja.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi