What Car? - Autode ja testid -- What Car? Aitame Sul teha parema ostu

Rolls-Royce Dawn: peatu, hetk!

3.august 2017
Rolls-Royce Dawn: peatu, hetk!

Reklaam



Pildigalerii   

• Võimas ja vaikne
• Mugav vedrustus ja seisusekohased sõiduomadused
• Hinnal on ainult alumine piir


Esmakordselt nägin ma Rolls-Royce'i filmis. Täpset aastat, mil Eestis linastus André Hunebelle'i "Fantoom", ma ei oska enam öelda, kuid eks see mõni aasta pärast 1964. aastal toimunud esilinastust oli. Filmi alguskaadrites, nagu te muidugi mäletate, ilmub ekraanile Silver Cloud III, milles istuv Fantoom läheb oma järjekordset kurja tegu toime panema. Vene korra tingimustes kasvanuna ma Rolls-Royce'i kohta automaailmas ei teadnud, kuid mäletan hästi, et Rollsi kõrval tundusid kõik teised näidatud autod kuidagi ... poolikud või nii...

Hiljem sain teadmisi juurde ja pilt muutus selgemaks. Näiteks see, et 111 aasta jooksul on ehitatud üle 100 000 Rollsi ja et 80 protsenti neist on tänaseni käigus. Ning nüüd, pool sajandit hiljem, tuli ka võimalus proovida legendaarse ettevõtte tänast toodangut. Kas illusioonid purunesid?

Rolls-Royce DawnSuvehommik Riias. Kolmele Eesti autoajakirjanikule on proovisõiduks valmis seatud kaks autot. Esimene neist kannab nime Ghost Black Badge ja esindab Rollsi nii-öelda sportlikku poolt (?). Tavaseades Ghostist on tal 41 hobujõudu rohkem -- tervelt 612. (Ütleme kohe, et sõites see ei avaldu). Küll aga paistab "must märk" üsna kaugele välja, alates erilistest velgedest, lõpetades lendava leediga radiaatorivõrel, kes on ootamatult mustanahaliseks saanud (!).

Kuid Black Badge püüab ilmselt teistsuguste eelistustega ostjaid ja seetõttu pööran põhitähelepanu teisele Rollsile, kabrioletile Dawn. Tema katus on üles tõstetud, sest Läti suvi sarnaneb Eesti suvega ning vihmasadu on just lõppenud. Lootust siiski on, sest kuni firma Ida-Euroopa kommunikatsioonijuht Frank Tiemann meile mõlema auto iseärasusi tutvustab (demonstreerides muuhulgas, kuidas oleks paslik Ghosti tagaistmele libiseda), läheb taevas selgemaks.

Sõitu alustame siiski kinnises autos ja märkame kohe, kui vaikne see on. Moodsad kangaskatused koosnevad mitmest kihist ja summutavad müra üsna hästi, Rollsi puhul aga peab seegi parameeter teistest peajagu parem olema.

Tavasõidus mootorit praktiliselt kuulda ei ole ja te isegi ei tea, kui kiiresti see BMW konstrueeritud 6,6-liitrine V12 parasjagu ringi käib. Sest armatuurlaual puudub tahhomeeter -- ning olgem ausad, kellele seda (kaheksakäigulise) automaatkäigukasti kõrvale ka tarvis oleks? Nagu ka käikude käsitsi lülitamise võimalust. Rolls pakub juhile rahu ja sisendab enesekindlust. Tema roolis ei ole teil kaasliiklejatele vaja näidata, kui kiiresti teie auto paigalt "sajani" jõuab (Dawnil kulub selleks viis sekundit). Kuid, meenutades vanu häid aegu, kus Rolls-Royce ütles oma autode võimsuse kohta vaid "piisavalt", on tahhomeetri asemel mõõteriist, mis ütleb, kui suurt osa saadaolevast võimsusest parajasti kasutatakse. Ning enamasti liigub kõnealuse näidiku osuti kusagil 10% piirkonnas.

Rolls-Royce DawnKolleegid kaebavad liig peenikese võruga rooliratta üle. Ma ei nõustu nendega, sest (rahu ja enesekindlus!) sellise auto rooli ei ole tarvis kahe käega pigistada, pigem võiksite kasutada vaid üht sõrme.

Tänapäevase autona on Dawn loomulikult varustatud kõigi moodsate elektronvidinatega, kuid neid ei üritata juhile pähe määrida, vaid lastakse vajadusel kasutada. Isegi keset armatuurlauda paikneva (jumal tänatud, mitte-puutetundliku!) ekraani kõrval paikneb nupp, millele vajutamisel sõidab ekraani ette väärisvineerist paneel.

Rollsi interjöör on üldse ... Rollsile kohane. Materjalide ja koostetöö kvaliteedist ma siin enam rääkima ei hakka, olgu vaid öeldud, et "põhivarustust" saab klient igat moodi täiendada, piiriks vaid pangaarve suurus. Olgu vaid märgitud, et Dawni mugavad istmed külgtoega ei liialda, aga see-eest ei ole ka hirmu, et sõit teid millegagi väsitaks.

Pealegi on Rollsi õhkvedrustuse iseloom teist masti kui praegu moesolev autobaanile ja ringrajale orienteeritud jäikus. Üle Läti asfaldilapiliste teede hõljub kaks ja pool tonni kaaluv kabriolett kergelt õõtsudes, andmata sõitjatele ei raputuste ega kolinatega aimu, mis rataste all tegelikult toimub. Sealjuures ei ole ka auto juhitavus märgatavalt kannatanud. Jah, Mazda MX-5-le omast erksust 5,3 meetri pikkuselt Dawnilt oodata ei maksa, ent vajadusel keerab ta kurvi üsnagi entusiastlikult.

Aga nüüd hakkab pilvede vahelt päike paistma. Ning Dawni katus avaneb (tehase andmetel 22 sekundiga ja kiirustel kuni 50 km/h). Esiistmel valitseb seejärel endiselt mõnus rahu, vaid uste veeres on tunda kerget tuuletõmbust. Tuuletammi proovisõiduautol ei ole, aga see kindlustaks meeldiva vabaõhuelamuse ka vaid mõne plusskraadi juures. Tuuletõmbust on tagaistmel muidugi märgatavalt rohkem.

Lendava vaiba rahu rikub vahel vaid mõni möödasõiduvajadus. Mitte kauaks. Vajutus gaasipedaalile, V12 laseb oma hääle kuuldavale (juhi kuklakarvad tõusevad) ja juba oletegi eessõitjast möödas. Sellest, kuhu spidomeetri osuti vahepeal jõudnud on, oleks ehk targem vaikida, sest võimsusenäidiku osuti käis korraks isegi 50% juures... Ahjah, proovisin ära ka selle, kas tühikäigul töötavale mootorile serviti asetatud münt püsima jääb. Jäi.

Rolls-Royce DawnEnergia jäävuse seadus kehtib kogu universumis ja isegi Rollsi korral. Selliste sõiduomaduste eest tuleb tasuda ametlikult 14,1 ja tegelikult umbes 18 liitri bensiiniga 100 kilomeetri kohta. Mida pole auto suurust ja võimekust arvestades sugugi palju.

Üksjagu tuleb tasuda ka auto enese eest. Dawn maksab 336 000 eurot (Ghost on odavam, kuid Black Badge kergitab temagi hinna 334 740 euroni). Ja see on alles algus. Oma autot saate kujundada-sisustada nii nagu süda lustib -- kui teile kere jaoks pakutavate 44 000 värvitooni seast ükski ei meeldi, siis võite luua oma tooni(d). Kalleimaks Rollsile kantud värviks väidab Frank Tiemann olevat ühe kliendi soovitud „segu“, mis sisaldanud muuhulgas ka teemantipuru...

Igatahes saate oma raha eest nii lendava vaiba kui ka ruumi- ja ajakapsli, mis teid välismaailma muredest ilusasti isoleerib. Ning Rollsi jälgivate silmapaaride seas on raske, kui mitte võimatu leida pahatahtlikke pilke. Euroopas tuleneb see ilmselt ka auto omanikest. Mina näiteks ei ole kindel, et ma Rollsi välja kannaksin.

 

Meeldis: mootor, kujundus, viimistlus, sõiduomadused.

Ei meeldinud: ei saa isegi öelda, et hind. Rolls-Royce on oma hinda väärt.

 

P.S. Meile lähim Rolls-Royce'i esindus asub Varssavis ning neil on juba Baltimaadest pärit kliente.


Tähtsamad andmedDawnGhost Black Badge
MootorV12, otto, 2 turbolaaduritV12, otto, 2 turbolaadurit
Võimsus571 hj/420 kW @ 5000 p/min612 hj/450 kW @ 5250 p/min
Pöördemoment780 Nm @ 1500-5000 p/min840 Nm @ 1650-5000 p/min
Aeg 0–100 km/h5,0 s4,8 s
Tippkiirus250 km/h (piiratud)250 km/h (piiratud)
Keskmine kütusekulu14,1 l/100 km14,6 l/100 km
CO2 pääst330 g/km333 g/km
Pikkus/laius/kõrgus5285/1947/1502 mm5399/1948/1550 mm
Telgede vahe3112 mm3295 mm
Pakiruumi maht295 l490 l
Tühimass2560 kg2435 kg
Baashind336 000 €334 740 €
Viimased proovisõidud
Leia auto test
Uued Kasutatud
  
Autonõuanded
What Car? ostusoovitused
 
Minu What Car?Minu profiilSisukaartSend to a FriendRSS
 
Haymarket Logo
© Haymarket Media Group 2010 - 2017