Proovisõit

Tutvumine treeneriga

John Cooper Works-paketiga autode võimsus on 231 hj ja sellise mootoriga Clubman saavutab 100 km/h paigalt 6,3 sekundiga.
utosid saab soetada kas kuuekäigulise käsi- või kaheksakäigulise automaatkäigukastiga.
Auto baashind Eestis on 36 000 eurot.

BMW juhatuse all on tänaseks turule toodud juba kolm MINIde põlvkonda ja viimased neist on kõike muud kui „minid.“ Moodsaid sõidukeid paisutavad lisaks ostjate ootustele turva- ja mugavusvarustuse osas ka kliendid ise, kes kipuvad arenenud riikides aina kiiremini laiusesse välja venima. Ilmekaks näiteks on siinkohal ehk viieukselise MINI võrdlus sarnase müügiloleva Volkswagen Golfiga. Kui pikkuses on nende autode erinevuseks 276 mm, siis laiuses, kõrguses ja telgede vahes erisused ainult 63, 67 ja 53 mm. Ja baasjõuallikate korral pole ka tühimasside erinevus kuigi suur, sest viie uksega MINI on sarnasest Golfist vaid 56 kg kergem.

Ja kuidas on lood innuka roolikuulamise ja lõbusa juhitavusega, mille eest esimest põlvkonda jalapealt armastama hakati? Vastuse saamiseks viisime kokku kõige praktilisema MINI ja viimase sooritusvõimet hindava personaaltreeneri. Esimeseks on universaalkere ja John Cooper Works (JCW) paketiga varustatud nelikveoline MINI Clubman Cooper S All4 ja teiseks Egon Kaur, kes on autoralli neljakordne Eesti meister ja tegutseb ka sõidutreenerina. Andsime tema kätte 231 hj arendava universaali, mida samanimelise vaarisaga seob vaid kaheosalise tagaluugi ehk kahe külgedele avaneva tiibukse olemasolu. Kas kolmanda põlvkonna MINI suudab midagi pakkuda sõidumehele, või on see hipsterite linnaosa kaunistav ehe, mis passib sinna paremini kui hipsterid ise?

Esmalt niheleme istmetel

Clubmani sõitjateruum on originaalse ilmega ning lisaks väga heale viimistlusele on selles ka piisav hulk panipaiku. Võimaluse korral soovitame soetada sportistmetega auto, sest tavaistmete põhjad on üsna lühikesed ega toeta reit piisavalt, mis võib pikematel sõitudel tekitada ebamugavust. Tagaistmele annab istutada kaks keskmist kasvu täiskasvanut, kes tunnevad end seal igati ontlikult, kuid ainult eeldusel, et esireas ei istu pikkade jalgadega korvpallurid. Clubmani pakiruumi mahuks on 360 liitrit ja baasvarustuses olevat kaheosalist tagaistme seljatuge maha käänates saab selle mahu kasvatada 1250-ne liitrini. Aga edasi jätkab juba Egon.

„Sportlike autode puhul tuleks esmalt hinnata juhtimisseadmete ja istmete seadevõimalusi, mis on vajalikud hea sõiduasendi leidmiseks. Enamasti ei saa istmete kõrgust piisavalt muuta, aga madalal istudes on juhil lihtsam tunnetada rehvide pidamist ja kogeda autolt saadavat tagasisidet. JCW-paketiga Clubmanis on iste ka madalamas asendis sportliku sõidu jaoks liialt kõrgel. Pea ja katuse vahele jääb keskmise kasvu korral üsna vähe ruumi ja pikakasvulistel võib isegi ees ruumiga kitsaks minna. Ilmselt on auto sihtgrupiks esmalt naised, kes soovivad kõrgemat ja ülevaatlikku isteasendit ning kelle puhul ei teki pearuumiga probleeme ka istmete kõrgeima asendi korral.

Rooli reguleerimise võimalused on üldiselt head, kuigi ideaalis võiks saada rooliratast veel veidi kõrgemale tõsta. See võiks toimuda alumise asendi arvelt, sest praegu ei suuda mina küll ette kujutada, kellel rooliratta madalaima asendi korral jalgade jaoks veel ruumi jääb. Istmed ise on üsna mugavad ning armatuurlaud koos ülejäänud interjööriga MINI-le omase lennuka kujundusega, mis mulle isiklikult meeldib. Teistsugune ja kohati ebapraktiline, mis on aga MINI puhul mõlemad positiivsed ja hallist massist eristuda võimaldavad omadused.“

Aga sõitmine, või kas sinnamaani ei jõudnudki?

Küsimust saatvat ilmet on võimatu edasi anda ja seepärast jätkab mees ise. „Sõidurežiime saab sellises autos valida käigukangi juures olevast lülitist ja nendeks on Green, Mid ja Sport. Sport-režiimile lülitades annab sellest koheselt teada ka auto summuti, mis hakkab tegema mahedat ja tumeda kõlaga lörinat. Selle heliga on MINI küll märki tabanud, sest väljalaskest kostuv hääl mõjub jõuliselt ja kutsub pakutava dünaamikaga põhjalikumalt tutvuma. Teiseks suureks plussiks on veel mootori ja kaheksakäigulise automaatkäigukasti kokkumäng, sest vedu on hästi kontrollitav, gaasipedaal reageerib kiirelt ja ning käiguvahetused on ka jõulise kiirenduse korral sujuvad.

Kuid kahjuks pole nii hästi õnnestunud vedrustuse valik. Siledal teel on auto hea ja MINI võimekus kiiresti suunda muuta pole kuhugi kadunud, kuid konarlikul teel kipub amortisaatorite käik otsa saama ja tagarattad ei taha alati maas püsida. Režiimi Green korral säilitavad rattad tänu pehmemale vedrustusele kontakti teepinnaga pikemalt, ent nn säästurežiimis ei reageeri mootor niivõrd innukalt, kui ta seda Sport-režiimis teeb. Nende kahe seade vahel ei anna leida ka mõistlikku kompromissi, sest vedrustuse ja mootori tööd eraldi seadistada ei saa.

 

Enam seadevõimalusi muudaks tulemi paremaks ja seepärast oleks tulevikus teretulnud tarkvarauuendus. Praegu on selgelt puudu võimalus muuta sõltumatult nii vedrustuse, mootori, käigukasti ja kui roolivõimenduse seadistusi. Tavapärast sõitu silmas pidades ei muudaks need suurt midagi, ent aeg-ajalt sportlikumat elamust otsivale kasutajale oleks teretulnud võimalus seadistada autot oma eelistustest lähtuvalt. Nii ei peaks näiteks „Sport” tähendama alati maksimaalse jäikkusega vedrustust – konarlik tee eeldab amortisaatoritelt pikemat käiku ja nende vabamat liikumist.“

Seega pole endisest kaalukam MINI minetanud oma põhioskusi, ent hoolimata nelikveo olemasolust (All4) on need autod mõeldud ennekõike seiklema linnaruumis ja siledatel kiirteedel. Tavasõiduga saab MINI hästi hakkama, kuid universaalse kõikjalkulguri vaatevinklist vajaks võimsaim MINI auklikule teele pikema käiguga progresseeruvat vedrustust. Maanteele minnes tuleb arvestada ka tavapärasest suurema rehvimüraga, mis sunnib vesteldes häält tõstma isegi tavakiirustel. Suuremad mõõdud, lisakaal ja turvanõuded on teinud MINI ülejäänud kompaktse keskklassi esindajatega sarnasemaks, kuid selle lõbus loomus pole kuhugi kadunud, seda peab vaid sügavamalt otsima.

Meeldis: sõidurõõm ja väljalaskest kostev kontsert koos istmete, võimsuse ja omanäolise interjööriga.

Ei meeldinud: sõitjateruumi müratase, kesine roolitunnetus ja vedrustuse töö konarlikul teel.

Rivaalid: DS 3, Peugeot 308 GTi, Seat Leon Cupra ja VW Golf GTI.

MINI Clubman John Cooper Works All4

Baashind: 36 000 eurot.

Mootor: R4, otto, turbo, 2,0 l.

Võimsus: 170 kW/231 hj@5000-6000 p/min.

Pöördemoment: 350 Nm@1450-4500 p/min.

Aeg 0–100 km/h 6,3 s.

Tippkiirus: 238 km/h.

Keskmine kütusekulu: 6,8 l/100 km.

CO2 pääst: 154 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4253/1800/1441 mm.

Telgede vahe: 2670 mm.

Kütusepaagi maht: 48 l.

Tühimass: 1490 kg.

 

Egon Kaur, fotod: tootja.


Vaata autofirmade sooduspakkumisi