Proovisõit

LFA väikeveli

Ulmevaldkonnast pärineva kujundusega 2+2 istmetega kupee, mis passib hästi pikkade vahemaade sõitmiseks.
Jõuallikateks tagasihoidlike joomakommetega hübriidajam (299 hj) ja sõidurõõmu pakkuv V8 (477 hj).
Eestis on autode alghinnaks 104 680 eurot (olenemata mootorist).

AutorKaido Soorsk

Lexus LC on pilku püüdev 2+2 skeemis istmetega futuristlik kupee, mis näib pärinevat Jaapanis asuva koosteliini asemel hoopis tulevikust. See on luksuslik Grand Tourer, mille kerepaneelide all peituv tehnika vastab auto väljakutsuvale välimusele ja annab vihjeid eesootavatele headele uudistele. Nimelt on LC esimene mudel, mis põhineb Lexuse GA-L (Global Architecture – Luxury) nimelisel platvormil, millest saab kõigi järgmiste eesmootoriga tagaveoliste Lexuste selgroog ja mille sõiduomaduste järgi otsustades kavatseb 28. aastat vana kaubamärk näidata luksusautode turul vanematele olijatele, kuidas „Luukas õlut teeb“.

Lexuse esindajate sõnul on LC metallsulameist kere kõige jäigem kaubamärgi ajaloos – mida on komposiitmaterjalidest kerega Lexus LFA taustal küll kaunis keeruline uskuda - mis on heaks vundamendiks nii suutlikkusele kui ka sõidumugavusele. Viimast peab Lexus eriti oluliseks, sest esitluse käigus toonitati korduvalt, kuidas kõik autod valmivat Omotenashi filosoofiast lähtudes, mille taga peidab end Jaapanis hirmtähtsaks peetav külaliste võõrustamiskunst. Meil tuleb õnne tänada ka selle eest, et LC põhiturg asub „Suure lombi“ taga, sest ilmselt ainult tänu sellele on LC mootoriruumis nurrumas ka Euroopas sisuliselt lindpriiks kuulutatud vabalt hingav V8.

Kaks versiooni ja kaks ajamit

LC tuuakse turule kahe versioonina, mille mudeliindeksiteks LC 500 ja LC 500h. Esimest jõustab 351 kW/477 hj arendav viieliitrine V8, mis varustatakse kümnekäigulise (!) automaatkäigukastiga. Teise südameks on aga 3,5-liitrine V6 ja elektrimootor ning nende kahe jõuallika väljundvõimsuseks lubatakse 220 kW/299 hj. Hübriidajami käigukast on märgatavalt keerulisem, ent jätab samuti mulje justkui kümneastmelisest käigukastist. Mis on küll märgatavalt pikatoimelisem ja mõjub sõidus „kummiselt,“ mis aga ei väljendu auto sooritusvõimes kuigivõrd. LC 500 saab paigalt võttes „sada sisse“ 4,7 sekundiga ja hübriidil kulub selleks ainult 0,3 sekundit enam.

Üllataval kombel ei erinenud tavaliikluses drastilisel ka autode joomakombed, sest kui hübriidi keskmine kütusekulu jäi mitte just kõige korralikuma sõidustiiliga alla üheksa liitri 100 km kohta, oli V8 keskmine näit sellest isegi pisut madalam. Kiirteedel ja mägedes kihutades muutus keskmine kulunäit tunduvalt, aga hübriidi puhul ei õnnestunud seda ka mägedes palju üle 12-liitri kangutada. V8 oli sellest küll janusem – aga mitte nii janune, kui eeldada võiks – ja Saksamaa kiirteedel tippkiirust taga ajades õnnestus selle keskmine näit viia kahekümne liitri künnisele. Tippkiirusest rääkides annab aga Lexus enam kui lubatud, sest kuigi LC 500 tippkiiruseks lubatakse 270 km/h, õnnestus meil spidomeetril ära näha isegi 285 km/h!

LC 500: nagu ema süles

Ma tean, et tegu on äraleierdatud ütlusega, aga see on parim viis kirjeldamaks sõidukogemust LC 500-ga. Sõltuvalt varustusest jääb nende autode tühimass vahemikku 1935-1970 kg ja kiirteel on see täiendavaks boonuseks, sest LC juhitavusest ei kao enesekindlus ka kiirustel, mis tavaautos pöörete piiraja sekkumist tähistab. LC sohver istub madalal põrandal ja tänu jäigale rungale ja suurepärasele veermikule on auto liikumised sabakondiga hõlpsalt tunnetatavad. Lisaks kuuluvad komplekti ka kiire ülekandega roolisüsteem, toimiv roolitunnetus ja hästi tunnetatavad võimsad pidurid, mis ei andnud tavaliikluses alla ka korduval tegusal pidurdamisel. Pidurid õnnestus „pehmeks saada“ vaid hübriidiga mägiteedel hullates, aga see auto oli LC 500-st ka veidi raskem (1985-2020 kg).

V8-ga isendist rääkides näib pea kõik õnnestumisena ja seda alates mudelist GS-F tuttavast mootorist, mis ühendab ookeanitaguste muskelautode jõulise kõla Euroopalike analoogide kiiruse ja sujuvusega. Suurim pöördemoment 540 Nm saavutatakse 4800 p/min juures ja selle aitab teele kanda kümnekäiguline automaatkäigukast (!), mis on samas suuruses ja kaalus kui GS-F-i kaheksakäiguline, aga aeglasemate ülekannetega. Mis tähendab, et ükskõik milliselt kiiruselt kiirendamist alustades on teil selleks võtta sobiv käik (või käigud) ja spidomeetri osuti tormab edasi lausa hullumeelses tempos. Seejuures pole vahet, millist sõidurežiimi – Eco, Normal, Sport S ja Sport S+ - te kasutate ja kas vahetate rooli taga olevate labade abil käike ise või lasete autol seda ise teha.

Kas tõesti?

Jah, nii see on. Sport S+ on muidugi teistest vahetuma reaktsiooniga, aga kiirust koguneb uljalt ka malbemates režiimides, kui gaasipedaali jõuliselt vastu põrandat rammite. Sõltumatu mitmikhoobadega vedrustus on haudvaikne ja selle tööst puudavad isegi asfaldikonaruste olemasolust teavitavad mürtsud ja klobinad ning seega ei tohiks ühegi ostja neerudel olla hiljem põhjust LC süüdistamiseks auto ülemäärases jäikuses. Lexuse insenerid on leidnud väga hea tasakaalu vedrustuse käigu pikkuse, selle jäikuse ja sõidumugavuse vahel, mis toimetab kiiduväärse sujuvusega nagu LC 500 10-käiguline „automaatki“. Viimane võib madalamale käigule rohmakalt rapsata vaid juhul, kui keset unist kulgemist gaasi toorelt põhja rammite, aga seda tuleb ette vaid igal neljandal korral.

Hübriidajamiga LC 500h on aga teistsugune tükk, sest selle käiguvalitsa (või gaasipedaali) ning tagarataste vahel näib toimetavat käskjalg, kes iga kord küll joosta ei viitsi. Mudeli jõuülekandes on kolmeastmelise variaatorkäigukasti järgi ühendatud neljakäiguline „automaat“, nii et juhi käsutuses on 3 x 3 käiku pluss otsekäik, kuid eesmärgiks võetud vahetu reageerimine jääb seekord veel kätte saamata. LC 500h on samuti kiire auto, aga selle sõidumulje on näitajatest tagasihoidlikum, sest mootorihääl pole nii ilmekas, auto mõjub raskepärasemalt ja muljet tegusast minekust kärbib tuntavalt ka unine käigukast. Kuid hea tunnetuse ja mugava sõidu osas ei tee ka LC 500h hinnaalandust ja kui te olete nõus tegema emotsionaalses plaanis mõned järeleandmised, autasustatakse teid selle eest väikese kütusekuluga (hübriidi keskmine on 6,4 l/100 km, mudelil LC 500 aga 11,5 l/100 km).

Kulinate loetelu

Sõitjateruum on nägus ja hästi viimistletud ning sõites on auto meeldivalt vaikne. Mina ihkaks enda rikutuses veelgi intensiivsemat mootorihäält, aga siis poleks see auto enam tõupuhas GT. Häält ei tule tõsta ka kiirustel 200+ km/h ning LC interjöör on viimistletud materjalidega, mille pärast ei pea silmi maha lööma ka parimas seltskonnas. Ainsaks jaapanipäraseks veidruseks on vaid näidikuploki külgede ülaosas asuvad režiimilülitid, mis näevad välja veidrad, ent on siiski käepärased kasutada. Muus osas on aga interjöör mugav ja käepärane, milles jagub ka käepäraseid panipaiku piisavalt. Küsimusi tekitab vaid tagaiste, sest selle ees on jalaruumi vaid väikelapsele, kuid viimase jaoks on istmepadi jälle liialt pikk. Küll aga saab sinna asetada turvatooli ja tagaiste on käsitletav ka täiendava panipaigana (LC 500 pakiruumi maht on 197 liitrit, hübriidil 172 liitrit).

Kulinate poolelt on autodel baasvarustuses kõigil kiirustel töötav õnnetuse eelne hoiatus koos hädapidurdusega, adaptiivne tempomaat, autot valitud sõidureas hoidvad abimehed ja palju muud. Mugavuse eest hoolitsevad aga elektriliselt reguleeritavad esiistmed ja roolisammas koos kahetsoonilise automaatse kliimaseadmega. Meelelahutuse poolelt on autol põhivarustuses ette näidata 10,25-tollise ekraaniga lustikummut koos navigatsiooniseadmega ning Pioneeri 12-kõlariga audio süsteem. Üldistades on autol baasvarustuses juba olemas kõik, mida te säärases hinnaklassis eeldada oskate, kuid sõidumeestel tasuks meelde jätta varustustase Sport + (+13 350 eurot). Nimelt sisaldub selles lisaks suurematele velgedele, süsiniklaminaadist katusepaneelile, elektrilisele taga spoilerile ja juhitavale tagateljele ka piiratud libisemisega tagadiferentsiaal, mis võimsuse tõhusamalt maha kannab ja auto veel paremini hallatavaks muudab.

Mitte et sellel tavaseadeski midagi viga oleks, sest Lexus on varustanud mõlemad mudelid enam kui pädevate elektrooniliste abimeestega, mis aitavad veojõu ka märjal teel niimoodi maha panna, et sohvril ei teki muljet tema olulisest ahistamisest. Ent sellest hoolimata võib agressiivsel sõidul emb-kumb tagaratastest märja tee korral liialt kauaks läbi libisema jääda, mis on piiratud libisemisega diferentsiaali korral välistatud ja ka kontakt autoga saab selle „tüki“ kaasabil oluliselt vahetum. Ja kõigele lisaks annab veojõukontrolli ka „vana kooli“ kombel maha võtta – selleks tuleb Sport S+ režiimis vasakpoolset režiiminuppu ca 5 sekundit all hoida – et siis juba segamatult lõbutseda saaks. LC 500 pole odav auto, ent oma olemuselt näib see olevat justkui metallkere ja lühemaks saetud mootoriga LFA, mille juures ette võetud muudatused tehti teoks vaid seepärast, et tuua auto kättesaadavamasse hinnaklassi.

Mis saab olla ainult tervitatav teguviis, aga kas sellest kõigest piisab, et mitte võtta kaasa hoopis Lexus RC F, mis varustatud samasuguse V8-ga nagu LC 500 ja mille baashind odavam (83 140 eurot)? See küsimus saab ilmselt vastatud siis, kui näete mõnda LC-d enesele reaalselt vastu kulgemas ja ma võin kihla vedada, et hinnavahe on seejärel viimane asi, mis teie meeli morjendab. Lexus on saanud hakkama autoga, mille sisu vastab väljakutsuvale välimusele ja mille viie varustuse hulgas peaks leidma midagi igale maitsele. Ja siinkohal olgu eraldi tervitatud need isikud, kelle Lexuse mootoriruumis on LC 500 jõuallikas või selle eelkäija – tuntakse kadedust. Loo juures kasutatud fotodel on punane auto Sport + paketiga LC 500 ja valge hübriidajamiga LC 500h. Ühesuguse varustatuse korral esistab neid autosid väliselt vaid mudelikiri ja hübriidide ninal olev Lexuse logo, mis on kombineeritud sinise tooniga.






Meeldis: meeldejääv kujundus ja välimusele vastav sisu, suurepärase kõlaga võimas V8, mugav vedrustus, 10-käiguline automaatkäigukast ja võimsust teele maha panna aitav nutikas juhtelektroonika.

Ei meeldinud: kõrge baashind, hübriidi unine jõuülekanne ja olematu jalaruum teise rea istmete ees.

Rivaalid: BMW 6. seeria, Mercedes-Benz SL ja Porsche 911.

 

Lexus LC 500

Mootor: V8, bensiin.

Baashind: 104 680 eurot.

Võimsus: 351 kW / 477 hj @ 7100 p/min.

Pöördemoment: 540 Nm @ 4800 p/min.

Aeg 0–100 km/h 4,7 s.

Tippkiirus: 270 km/h.

Keskmine kütusekulu: 11,5 l / 100 km.

CO2 pääst: 263 g/km.

Pikkus/laius (peegliteta)/kõrgus: 4770/1920/1345 mm.

Telgede vahe: 2870 mm.

Pakiruumi maht: 197 liitrit .

Tühimass: 1935-1970 kg. https://youtu.be/EXwTyMWSa-8

Vaata autofirmade sooduspakkumisi