Proovisõit

Kia Stonic: mudelivaliku uus nurgakivi

Ulaka ilmega Stonic pakub enam võimalusi auto isikupärasemaks muutmisel kui ükski teine Kia, sest üksi kontrastses toonis katuse tarvis on valikus viis erinevat värvitooni.
Stonicu mootorivalikus on nii vägivallaga toidetud kui ka vabalt hingavad jõuallikad.
Auto baashinnaks on meil 14 990 eurot, millest võib hetkel tänu tutvumishindadele veel 1000 eurot maha tõmmata.

AutorKaido Soorsk

Tänast autoostjat näikse õnnelikuks tegevat ainult kõrge isteasend, mida kinnitab linnamaasturite ja nende laadsete „toodete“ kasvav populaarsus. Eriti tempokalt kasvatavad oma turuosa seesugused väiksemad autod, mille turuosaks on Euroopas praegu seitse protsenti, mis teeb arvudes umbes 1,1 miljonit. Kias usutakse, et kolme aasta pärast müüakse selliseid autosid aastas juba reipalt üle kahe miljoni ja nende sellide prognoose tasub uskuda, sest Kia olevat hetkel ainus autotootja, kes on kaheksa aasta kestel järjepanu oma müüki kasvatanud. Arvestades eelpool kirjeldatud trendi jääb üle vaid imestada, et ükski tootja pole taibanud veel inimesi autode katusele istuma panna, jättes esimese korruse tehnika ja kompsude-kodinate tarvis.

See võib näida sääraste autode suhtes õel, aga nende menust on raske aru saada, sest reeglina on nad võrreldavast väikeautost kallimad ja janusemad, omades vaid sarnaseid puuduseid – nagu näiteks tagaistmete ees olev nigel jalaruum või väike pakiruum – millele lisanduvad kõrgemast raskuskeskmest tulenevad sõitu ilmestavad „voorused“. Ent teisalt ei saa kõrgemat isteasendit ka alahinnata, sest parem ülevaade suurendab turvalisust ning sellega kaasneb mugavam sisenemine/väljumine. Lisaks on tänaseks õpitud valmistama selliseid „linnamaastureid“, mis ei kaota oma „tükidoonoritele“ sõiduomadustes suurt midagi ja on viimastest ilmekama välimusega, sest ei pea meeldima niivõrd suure vanuse erinevusega ostjaskonnale.

Üheks selliseks on Stonic

Üks selline hea näide on noorusliku ilmega Kia Stonic, mis tuuakse turule vastukaaluks Nissan Juke ja Renault Capturi ülemvõimule. Esiveoline uustulnuk baseerub Kia Rio komponentidel ja tal on ette näidata enam võimalusi isikupärase auto koostamiseks, kui ühelgi teisel Kia mudelil. Lõviosas Saksamaal kujundatud auto eritunnuseks on üle katuse jooksev C-piilar, mis tõuseb eriti ilmekalt esile siis, kui autole on valitud kontrastses toonis katus. Viimase värvi saab valida viie tooni hulgast ja koos üheksa välisvärviga on valikus kokku 20 kahevärvilist kombinatsiooni. Stonicu isteasend on Kia Rio poolt pakutavast 43 mm kõrgemal ja auto sõitjate ruumi ilmestavaid detaile saab valida nelja tooni hulgast (oranž, roheline, hall ja pronks).

Stonicu mootorivalik koosneb esiti kolmest ottomootorist ja ühest turbodiislist. 1,25-liitrine vabalthingav ottomootor (84 hj) varustatakse viiekäigulise käsikäigukastiga. 1,4-liitrisele vabalthingavale (100 hj) ja turbokompressoriga 1,0-liitrisele ottomootorile (120 hj) on saadaval ka kuuekäiguline käsikast ja seda mootorit hakatakse hiljem pakkuma ka koos seitsmekäigulise automaatkäigukastiga (7DCT). Turbodiislitest on esialgu valikus 1,6 liitrine jõuallikas (135 hj), mis varustatakse samuti kuuekäigulise käsikastiga. Viimati nimetatud mootor asendatakse uuemaga juba eeloleval aastal ja 2018. aasta keskpaigast peaks valikusse lisanduma ka 100 hj arendav versioon liitrise töömahuga turbomootorist. Nende mootorite eripäraks on lisaks turbokompressoritele ka kolm silindrit, kõigil ülejäänutel on neid ühe võrra enam.

Kuidas ta sõidab?

Hästi, eriti arvestades autode baashindu, mis jäävad vahemikku 14 990 – 22 490 eurot ja millest võite praegu (2017. aasta oktoobris) veel 1000 eurot tänu tutvumishindadele maha tõmmata. Esmalt saab kiita üsna kiire ülekandega (2,52 pööret äärest ääreni) roolisüsteem, mis pakub asist vastusurvet ja tegusat roolitunnetust. Lähtuvalt kaalujaotusest on Stonic alajuhitava iseloomuga, ent sohver saab veorataste pidamisest hea ülevaate, pidamise kadumine/taastumine käib pehmelt, olles etteaimatav ja korrigeeritav. Toimiv roolitunnetus on asi, mida ei kohta praegu tihti ka loo peategelasest kordades kallimate liigikaaslaste juures, mistõttu näib see isegi pisut harjumatu ja veider. Kiita saab ka auto pardaelektroonika, mis ei lubanud Stonicu tagaosal suure nurga all lendu minna isegi mitte märjal betoonil tehtud nn „põdrapõike“ katsetes, mida andis läbi sõita üsna suurel kiirusel (enam kui 80 km/h).

Sellel on ka oma hind, sest Stonicu vedrustus on jäiga iseloomuga, kuid see ei muutunud ebamugavaks isegi mitte halval teel. Viimast markeeris vaid vedrustusest kostuv kerge tümin ja auto oli stabiilne ka lainelisel kiirteel, kui meil lubatud tippkiiruse kahekordselt lõhki sõitsime. Sõitjate ruumi müratase jääb maanteekiirusel vahemikku 72-75 dB ja koosneb suuresti rehvimürast. Särtsakamaks jõuallikaks on 120 hj arendav ottomootor, mis liigikaaslastest kallim ja käbedam (100 km/h saavutatakse 10,3 sekundiga). Sellise mootori keskmiseks kütusekuluks lubatakse 5,0 liitrit 100 km/kohta ja ülejäänud ottomootoreist võiks kõne alla tulla veel 1,4-liitrine vabalt hingav jõuallikas. See on küll 1,25-liitrisest 1000 eurot kallim, kuid mina eelistaksin igal juhul võimsamat jõuallikat, sest isegi 1,4-liitrine ei hiilga erilise nobedusega (100 km/h saavutatakse 12,6 sekundiga) ja nende keskmise kütusekulu erinevus on 0,3 liitrit.

Kasinad joomakombed ja praktiline pool

Momendiharjal sõites jätab tegusa mulje ka 1,6-liitrine turbodiisel, mis saab „sada kätte“ 11,3 sekundiga ja mille keskmiseks kütusekuluks on 4,2 l/100 km kohta. Selline mootor on ökonoomseim - elektri- ja hübriidajamiga isendeid praegu plaanis ei ole – ent paraku ka kalleim, makstes 2500 eurot enam, kui võimsaim ottomootor. Erinevalt sõsarautost Hyundai Konast pole Stonicust tulemas ka nelikveolist versiooni ja sestap kasutatakse auto tagateljel väändetalaga tagavedrustust. Autode kliirens jääb sõltuvalt velgedest vahemikku 165-183 mm, velgede valikus on kas 15- või 17-tollised „tsõõrid“. Kütusepaagi mahuks on 45 liitrit ja auto pakiruumi mahuks on normaaloludes 352 liitrit. Kaheosalist tagaistme seljatuge maha käänates tekib autosse tagaosas kergelt tõusev sileda põhjaga pakiruum, mille mahuks on 1155 liitrit.

Mina mahtusin juhikohale igati lahedalt istuma, reguleeritav roolisammas võimaldas leida hea asendi ja rooli tagant avanev väljavaade on samuti hea, kuigi A-piilarid astuvad üsna kaugele ette ja esiosa gabariite oli esiti pisut keeruline hoomata. Sisekujundus on nägus ja ainsana rikub üldmuljet uksepolstritel ning armatuurlaual kasutatud läikiv plast, mis on silmatorkavalt odava ilmega. Arvestades auto pikkust (4140 mm) ei saa nuriseda ka tagaistme ruumikuse osas, sest enese keskmise kasvu järgi seadistatud esiistme taha istudes oli mul piisavalt pearuumi ning isegi jalgu ei tulnud lühemaks saagida, ehkki põlvede ette jäi varu ehk sentimeetri jagu. Panipaikadest on aga Stonicul ette näidata lisaks uksepolstritel olevate taskute – mis mahutavad ees 1,5-liitrise ja taga pooleliitrise mahuga joogipudeli – ka keskmise suurusega kindalaegas, pakiruumi põrandaalune panipaik, kaaneta panipaik käigukangi ees, esiistmete vahel olevad kaks topsihoidjat ja käetoealune panipaik.

Kokkuvõte

Oma hinnaklassi arvestades näib Stonic olevat aus kaup ning proovisõidul jättis lisaks kiiduväärt sõiduomadustele hea mulje ka kolme silindriga turbomootor, mis oli igati asjalik, tegi kiirendades päris kurja urinat ja võimaldas „purjetada“ maanteel kuuenda käiguga tegusaimas momendivahemikus (2000 p/min). Sujuvat sõitu võimaldavad kõik jõuallikad ja Stonicus on sisu enam, kui selle raha eest oodata oskate. Tõsisemat kriitikat teenivad vaid silmnähtavalt odavad plastikpinnad ja automaatkäigukasti puudumine. Täpsemad varustustasemed ja nende hinnad selguvad lähiajal, ent ka Stonicu baasvarustuses leidub hulk asist mugavus- ja turvavarustust. Nagu näiteks auto pidureid kasutav süsteem, mis elimineerib kurvides kiirendades võimalikku alajuhitavust ja hoiab autot soovitud sõidujoonel ning kallakult paigalt võttu hõlbustav abimees, mis autot viivu vältel tagasi vajumast hoiab.

Meelelahutuse eest hoolitseb 7,0-tollise puutetundliku ekraaniga lustikummut – see valdab nii Apple CarPlay kui ka Android Auto murrakut – mis tunneb ägedaimas versioonis ka viipe- ja häälkäsklusi. Lisaks saab Stonicule tellida ka linnakiirustel õnnetusi ennetava süsteemi (FCA), mis tunneb ära ka jalakäijad, pimedaid nurki jälgiva abimehe (BCW), auto tagant läbi liikujate eest hoiatava süsteemi (RCCW), sõidurajal paiknemise üle valvet pidava abimehe (LDW) ning valitud sõiduraja jälgimist hõlbustava abimehe LKA, mis lisandub Stonicute varustusse järgmise aasta keskel. Praegu on Kia müüduimaks mudeliks Euroopas linnamaastur Sportage, mida müüakse aastas pisut üle 200 000 auto, aga ma ei imestaks, kui Stonic sellest arvust kiiresti jagu saab. Omaette ostuargumendiks peaks olema ka seitse aastat või 150 000 km kattev garantii.

Meeldis: kujundus, sõiduomadused, liitrine turbomootor ja suutlik vedrustus.

Ei meeldinud: plastikpindade kvaliteet ja automaatkäigukasti puudumine.

Rivaalid: Fiat 500X, Hyundai Kona, Jeep Renegade, Mazda CX-3, Nissan Juke, Opel Crossland X ja Renault Captur.


Kia Stonic 1.0 T-GDI

Mootor: R3, otto.

Võimsus: 88 kW/120 hj @ 6000 p/min.

Pöördemoment: 172 Nm @ 1500-4000 p/min.

Aeg 0–100 km/h 10,3 s.

Tippkiirus: 184 km/h.

Keskmine kütusekulu: 5,0 l /100 km.

CO2 pääst: 115 g/km.

Pikkus/laius (kokkuvolditud peeglitega)/kõrgus (reelinguteta): 4140/1760/1500 mm.

Telgede vahe: 2580 mm.

Tühimass: 1185 kg.

Maksimaalne piduritega haagise mass: 1110 kg.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Kia Stonic

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Stonic on väikesele linnamaasturile sarnanev hea juhitavusega auto, mis omab palju võimalusi isikupärase sõiduki koostamiseks, kuid selle hind võiks olla madalam ning auto ise pisut prakilisem.