Proovisõit

Volkswagen Polo: kellele seda Golfi enam vaja on?

Menuartikli kuues põlvkond, eelkäijast ruumikam ja pakub rohkem võimalusi isikupärase sõiduki koostamiseks.
Võimsaim Polo tuleb järgmisel aastal: 200-hobujõulime arendav GTI, mis saavutab kiiruse 100 km/h 6,7 sekundiga.
Alghind Eestis 13 792 eurot (kolmeukseline 75-hobujõuline).

AutorKaido Soorsk

Kuuenda põlvkonna Volkswagen Polol on kõik eeldused uueks klassiliidriks saamisel, kui ta just omaenese hinna otsa ninali ei kuku. Ent sarnane häda vaevab ka uut Ford Fiestat, üht VW Polo põlistest konkurentidest, mistõttu ei paista Volkswageni väikeauto tulevik sugugi troostitu. MQB A0-nimelisele platvormile ehitatud auto on viiendast põlvkonnast suurem, nutikam ja enamate personaliseerimisvõimalustega, sest põhimudeli arsenalis on isikupärase paketi koostamiseks 14 välisvärvi, 13 detailides erinevat armatuurlauda, 12 valuvelgede mudelit ja 11 variatsiooni istmete polsterduse tarvis. Pluss erimudelid – nagu hiljuti esitletud 200-hj Polo GTI (piltidel olev punane auto) – ja võimalikud eriseeriad, sest uustulnuk on alles oma elutsükli alguses.

Volkswagenil on tootearenduses mitmed rauad korraga tules ja sestap näib loomulik, et kuues Polo unustati töö käigus liialt kauaks kergitussahtlisse ja sealt välja pääsedes oli ta paisunud võrreldavasse mõõtu kolmanda põlve VW Golfiga, mille pikkusele jääb Polo alla napi 21 millimeetriga, edestades seda aga telgede vahe osas koguni 74 millimeetriga. Nii et jutt väikeautost on selge kius ja vihakõne ning VW tänasest mudelivalikust kannab selle tiitli auga välja vaid pisike up!. Kuues Polo on viiendast 81 mm pikem, 69 mm laiem ja 7 mm madalam ning selle telgede vahe kasvas 92 mm ja pakiruum 71 liitrit. Nii et kui te parajasti mõtlete, „Et kas kõhtu mahub veel ÜKS ja pakiruumi KOTT piparkooke,“ siis vastuseks on mõlemal juhul „Jah.“

Põrisev osakond

Hinnakirjas on esiti kolm jõuallikat. Kolme silindriga üheliitrist ottomootorit saab nii vabalthingavana (55 kW/75 hj) kui ka ülelaadituna, mida pakutakse kahes võimsuses (70 kW/95 hj ja 85 kW/115 hj). Lisaks on valikus liitrine surugaasi (CNG) ehk metaani põletav versioon, mille võimsuseks lubatakse 66 kW/90 hj. Diiselmootoreid on praegu valikus üks ja seda 1,6-liitrist neljasilindrilist pakutakse samuti kahes võimsuses: 59 kW/80 hj ja 70 kW/95 hj. Võimsaimaks Poloks on aga 147 kW/200 hj arendav GTI. Kõik need autod on esiveolised ja varustatakse kas viie- või kuuekäiguliste käsikäigukastidega, mille asemele saab tellida seitsmekäigulise DSG-„automaadi.“

Paberil on neist ökonoomseimad turbodiislid, mille keskmine kütusekulu jääb käsikäigukastide korral vahemikku 3,7-3,8 l7100 km. Asulasisestele „liinidele“ sobivad aga ottomootorid, millest vabalthingavate keskmine kütusekulu on 4,7-4,8 l/100 km, võimsamatel aga 4,4-4,7 l/100 km. Januseim on GTI, mille keskmine on 5,9 l/100 km ja mis saavutab 100 km/h 6,7 sekundiga. Ülejäänute kiirendusnäitajad jäävad aga vahemikku, mis on tsiteerides klassikuid „piisav, et jõuda järgmisesse kohta.“ Nõrgima ottomootoriga isend (75 hj) saavutab kiiruse 100 km/h 14,9 sekundiga, turbomootoritega autod aga 10,8 (95 hj) ja 9,5 (115 hj) sekundit. Diiselmootorite kohta on saadaval vaid tagasihoidlikuma mootori kiirendusaeg: 12,9 sekundit.

Elus parem kui paberil

Minu proovisõidukiks sattus 95 hj arendava 1,0 TSI-mootori, DSG-käigukasti ja Highline-varustusega auto. See näib olevat ideaalne retsept enam kui poole oma elust asulasisestel töödel veetva sõiduki jaoks, sest välkkiirelt reageeriv käigukast jätab mootorist jõulisema mulje, kui see tegelikult on, nõrgem ottomootor oleks aga Golfi mõõdus Polo liigutamiseks juba ilmselt liialt nõrk. Sellise auto baashind on 18 215 eurot ja kui maksate 717 eurot lisaks, saate mootoriruumi juba 115 hj arendava jõuallika. Ent piisab ka 95-hobujõulisest, mis tagab muretu kulgemise nii linnas kui ka maanteel ja muudab pikad sõidud iseäranis mugavaks, sest mootori hääl on kuuldav vaid tegusamatel kiirendustel.

Mis pole teab mis suur õnnetus, sest liitrise töömahuga R3 töötab üsna iseloomutu ja kergelt kähiseva urina saatel. Mootori joomakombed on aga suuresti auto kasutaja ettenägelikkuses ja gaasijalas kinni. Linnas õnnestus sooja mootori ja olematu liiklusega saavutada keskmiseks kütusekuluks isegi 4,0 l/100 km, ent sellisel juhul tohib gaasipedaali suunas vaid igatsevalt õhata. Normaalse sõiduga kujunes linnas keskmiseks kuus-pluss-midagi liitrit ning külma mootori ja agressiivsema sõidustiiliga jäi keskmine kütusekulu napilt alla kümne liitri 100 km kohta. Maanteel püsis see vahemikus 5,3-6,8 liitrit ning tänu eespool kiidetud käigukastile jätab olematu töömahuga jõuallikas sõites parema mulje kui paberil nähtud näitude põhjal eeldada võiks.

Fiestast rahulikum ja tasakaaluka

Sõidumugavuse ja rafineerituse osas teenib Polo kõik tärnid mis võimalik, jäädes uuele Fiestale alla vaid meelelahutuse, ehk juhti kaasahaarava sõidunaudingu osas. Pole vedrustus saab vaikse müdina saatel hakkama ka kõige hullemate teekonaruste siledaks silumisega ning seejuures tundub see olevat veidi jäigemas ja progresseeruvas seades, sest erinevalt Fiestast ei õnnestunud mul seda põhja kõmmutada ükski kord. Ka Fordiga ei juhtunud seda tihti, kuid ometi oli see tuntavalt pehmemas seades. Polo oli ka Fordist vaiksem, sest maanteekiirusel oli tuule- ja rehvimüra minimaalne ja sõitjate ruumi mürataust püsis vahemikus 76-78 dB. Polo on lausa sedavõrd hea, et ma tabasin end enam kui üks kord mõtlemast „Kellele seda Golfi enam vaja on?“

Käänulistel teelõikudel jääb täiuslikust juhitavusest puudu vaid olematu roolitunnetuse jagu, sest kuigi roolisüsteemi vastusurve on hea, ei muutu karedalt pinnalt mustale jääle sattudes rooli tagasisides midagi ja muutuvates oludes tuleb loota vaid enese ettenägelikkusele. Ent see häda vaevab enam kui pooli uute autode seas ning Polo veermik ja sõidusuuna üle valvav elektroonika saavad pisemate õgvendustega hakkama, ilma et juht sellest isegi aru saaks. Sõidulusti osas on mahajäämus Fiestast minimaalne ja võib olla kinni vaid vaataja eelistustes. Koos Ford Fiesta, Seat Ibiza ja Škoda Fabiaga on kuues Polo osaks väikeautode koorekihist ja linnas teeb selle kasutamise mugavaks ka väike pöördering -- 10,6 meetrit.

Pilku nuumav Highline

Sõitjate ruumi kujunduse, koostekvaliteedi ja materjalide osas on kuues Polo absoluutne tippklass ja isegi kui teil õnnestub leida pindu läbi koputades odavalt klobisevat plasti (nagu näiteks uksepolstritel), näevad need oma tegelikust olemusest kallimad välja ega reeda end millegagi. Highline-varustuses nägi interjöör koos oma osaliselt värvitud armatuurlaua, 8,0-tollist diagonaali omava infolustisüsteemi ja nn meeleoluvalgusega – ukselt uksele üle armatuurlaua jooksva helendava ribaga – õige pidulik välja ning tänu üsna õhukestele piilaritele ja suurele aknapinnale oli ka nähtavus kõigis suundades väga hea. Esiistmed on nägusad ja toetavad ja tänu nendele ja autode põhivarustuses olevale reguleeritavale roolisambale peaks esireas mugava sõiduasendi leidma ka õige suurt kasvu reisijad.

Enese keskmise kasvu järgi seadistatud esiistme taha maandudes jäi mul tänu istme seljatoes olevatele õnarustele põlvede ette umbes rusikajagu vaba ruumi ja sama palju oli varu ka pearuumi osas. Nelja keskmist kasvu täiskasvanu mahutamisega peaks Polo hästi hakkama saama- Tagaistme kaheosalise seljatoe maha käänamise järel tekib autosse sileda põhjaga pakiruum, mille mahuks on algse 351 liitri asemel 1125 liitrit. Panipaikadest on esireas teie päralt suuremat joogipudelit mahutavad uksesahtlid, käigukangi ees olev lahtine panipaik, istmete vahelises konsoolis olevad kaks topsihoidjat koos väikese panipaigaga, käetoe alune „hoidla“ ja keskmise suurusega kindalaegas. Taga istujate päralt on aga esiistmete seljatoe tagaküljel olevad taskud ja topsihoidjat meenutavad panipaigad uksepolstrite alaosas.

Kaasavara ja turvavarustus

Uut Polo pakutakse meil kolmes varustuses - Trendline, Comfortline ja Highline –, ent nende omavahelist hinnaerinevust on raske välja tuua, sest kõigist kolmest ei jookse läbi ühtki sarnast mootori ja käigukasti kombinatsiooni. Viimane tase on keskmisest pisut vähem kui 1500 eurot kallim. Siiski on Polo kasutatav ka baasvarustuses, sest ajad, kus väikeauto ostja leppis kahe ventilatsiooniresti ja käigukangiga, on nüüd pöördumatult möödas. Polo põhivarustus sisaldab kliimaseadet, 4-kõlari ja puutetundlikku, 6,5-tollise ekraaniga infolustisüsteemi,  start-stopp süsteemi ja korralikku turvavarustust. Tänu viimasele teenis uustulnuk Euro NCAP turvatestis maksimaalsed viis tärni, saades täiskasvanute ohutuse eest hindeks 96%, laste korral 85% ja elektrooniliste abimeeste puhul 59%.

Viimast suhteliselt nigelat hinnet seletab ehk asjaolu, et osa nutikast elektroonikast koos turvavarustusega ootab teid lisavarustuse hulgas. Põhivarustuses autolt leiate esimesed ja külgmised turvapadjad koos mõlemat rida katvate turvakardinatega, stabiilsuskontrolli, nõlvaltstardiabi, võimaliku kokkupõrke (sealhulgas jalakäijatega) eest hoiatav süsteemi koos automaatse ning süsteem, mis rakendab õnnetusse sattudes auto pidureid, et vältida korduvasse õnnetusse sattumist. Pikivahetundlik tempomaat on lisavarustuses (415 eurot), nagu ka pimenurga jälgimine (281 eurot), reisijaid avariiks ette valmistav süsteem (140 eurot) ja juhi erksuse monitor (23 eurot).

Meeldis: juhitavus ja sõidumugavus, õnnestunud välis- ja sisekujundus koos väga hea koostekvaliteediga sõitjateruumiga.

Ei meeldinud: kõrge hinnatase ja roolitunnetuse puudumine.

Rivaalid: Ford Fiesta, Seat Ibiza ja Škoda Fabia.

Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline

Baashind: 18 215 eurot.

Mootor: R3, otto.

Võimsus: 70 kW / 95 hj @ 5000-5500 p/min.

Pöördemoment: 175 Nm @ 2000-3500 p/min.

Aeg 0–100 km/h 10,8 s.

Tippkiirus: 187 km/h.

Keskmine kütusekulu: 4,4-4,5 l/100 km.

CO2 pääst: 101-103 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4053-4169/1751/1461 mm.

Telgede vahe: 2551 mm.

Pakiruumi maht: 351-1125 liitrit .

Tühimass: 1145 kg.

Kaido Soorsk, fotod: tootja.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi