Proovisõit

Škoda Karoq: ekstravagantse Yeti mantlipärija

Škoda Yeti järeltulija on suurem ja praktilisem ning kujundatud ettevaatlikumas võtmes.
Valikus on viis jõuallikat, nelikveolised versioonid on saadaval ainult koos diiselmootoriga.
Uustulnuka alghind on Eestis 19 600 eurot (Ambition-varustuses 115-hj 1,0 TSI).

AutorKaido Soorsk

Škoda Yeti asemel turule toodav Karoq on metallis ja plastis vormitud tõestus teesile, et uute linnamaasturite turule toomise käigus on Volkswageni kontserni turundajad avastanud enese jaoks täiendava stressiallika. Nimelt näib seal olevat kujunenud kirjutamata reegliks see, et „majasiseselt“ peavad pargimaasturite mudelinimed algama samasuguse algustähega. Nii nagu on see Seat Ateca ja Arona puhul ja sama loogikat järgivad ka VW Tiguan ja T-Roc ning Škoda Kodiaq ja Karoq. Asjas oleks oma iva sees, kui eri kaubamärkide all toodetud suuremad ja väiksemad mudelid oleksid teostatud sarnases mõõtkavas, ent värskeima Škoda puhul ei pea seegi paika, sest mõõtude poolest on see võrreldav Ateca ja Tiguaniga, mitte nende väikevendadega.

Yetit meelde tuletades näib Karoq olevat otsekui endine punkar, kes peale põhjalikku pesu, juuksuriskäiku ja garderoobivahetust on tuunitud „parketikõlbulikuks“, et nühkida pinki mingil lugupeetud ametikohal. Tänu 315 mm lühemale kerele on viiekohaline Karoq seitsmekohalisest Kodiaqist paremate proportsioonidega, ent kuna selle väliskujunduses pole kasutatud nii originaalseid võtteid kui Yeti juures, ähvardab Karoqi anonüümseks jäämise oht: ehkki hästi viimistletud ja kvaliteetselt kokku pandud, on ta kujundatud ettevaatlikku tahan-kõigile-meeldida käekirja järgides. Mis on ka loomulik, sest 5 mm lühema Nissan Qashqai seljatamiseks tulebki kõigile meeldida. Viimaseid läks mullu Euroopas kaubaks 257 773 ühikut, moraalselt vananenud Yeti tulemus aga oli sellest enam kui neli korda väiksem (60 851 autot).

Kõigile meeldimise nimel on kasutusel ka mõned Yeti juures õpitud trikid, nagu näiteks VarioFlex-tagaiste. Põhivarustuses on kaheosaline tagaistme seljatugi (suhtes 60/40), mille saab 521 liitrit mahutava pakiruumi laiendamiseks maha käänata ja millel on alates teisest varustustasemest Ambition ette näidata ka topsihoidjatega käetugi. Selle asemel saab aga tellida ka VarioFlex-tagaistme, mille saab pakiruumi laiendamiseks esiistmete taha kokku klappida. See suurendab tavalahendusega võrreldes pakiruumi maksimaalset mahtu pea 200 liitri jagu (1810 liitrini 1630 asemel). Lisaks on VarioFlex-tagaiste kolmeosaline (suhtes 40/20/40), selle äärmised istmed on pikisuunas nihutatavad 150 mm ulatuses ja kõigi osade seljatoe kallet saab reguleerida 13,1 kraadi ulatuses. Sõltuvalt auto varustusest maksab selline tagaiste hinnaks 380 või 420 eurot.

Viis mootorit ja käigukasti

Esialgu koosneb Karoqi jõuallkate valik kahest ottomootorist ja kolmest diislist, kõik turbolaaduritega. Jõuallikad on mootoriruumides ristiasendis ja --  ühe erandiga -- neljasilindrilised. Kolme silindriga on vaid baasmootorina pakutav liitrise töömahuga 1,0 TSI võimsusega 85 kW/115 hj ja pöördemomendiga 200 Nm @ 2000-3500 p/min. Veel pakutakse bensiinipõletajate leeris 1,5-liitrist neljasilindrilist (110 kW/150 hj ja 250 Nm @ 1500-3500 p/min). Nende mootorite ühiseks nimetajaks on lisaks turbolaadurile ja klappide rihmajamile plokikaande integreeritud väljalaskekollektor, mis aitab mootoril saavutada kiiremini optimaalset töötemperatuuri ning võimaldab tänu sellele ka sõitjateruumi varem kütma hakata.

Turbodiiselmootoreid on valikus kolm: 1,6-liitrine 1,6 TDI (85 kW/115 hj, 250 Nm @ 1500-3200 p/min) ja kahes võimsuses pakutav kaheliitrine 2,0 TDI (110 kW/150 hj, 340 Nm @ 1750-3000 p/min ja 140 kW/190 hj, 400 Nm). Käigukastideks on kas kuuekäigulised käsi- või DSG-automaatkäigukastid, mida sõltuvalt mootorite pöördemomentidest on kokku viis versiooni. Käsikäigukastide korral saavutavad esiveolised ottomootoriga autod kiiruse 100 km/h 10,6 (1,0 TSI) ja 8,4 (1,5 TSI) sekundiga ning DSG-käigukastiga versioonid on neist 0,1-0,2 sekundit aeglasemad. Keskmiseks kütusekuluks antakse aga nende mootorite korral 5,2 ja 5,4 l/100 km ning automaatkäigukastide korral on kütusekulu kas sama või siis karvajagu väiksem.

Diiselmootorite korral on käsikastidega esiveoliste kiirendusandmed 10,7 (1,6 TDI) ja 8,9 (2,0 TDI) sekundit ning keskmiseks kütusekuluks lubatakse kas 4,5 või 4,4 l/100 km. Võimsaimat diiselmootorit saab soetada vaid nelikveo ja automaatkäigukastiga, selline auto saab paigalt „sada kätte“ 7,8 sekundiga ja kulutab 100 km läbimiseks 5,2 liitrit kütust. Kõik diiselmootorid on varustatud heitgaase puhastava SCR-katalüsaatoriga. AdBlue paak mahutab 12 liitrit, millest piisab umbes 7000 km läbimiseks. Paagi tühjenemisest teavitatakse sohvrit vastavate hoiatustega (2400 ja 1000 km enne lahuse lõppemist). Nelikvedu on Haldex-tüüpi. Selle südameks oleva elektrohüdrauliliselt juhitava siduri abil saab auto juhtelektroonika pöördemomenti vastavalt vajadusele kiiresti ümber suunata, saates selle kas ainult tagasillale või isegi ühele rattale (kuni 85% ulatuses).

Oma iseloomuga

Karoq jätab kergejalgse mulje ja on mugavam kui raskepärasuse all kannatav Kodiaq. Võrreldes kontsernisiseste sõsaratega on uustulnukal oma iseloom, sest see reageerib kurvides innukamalt kui VW Tiguan, ent pole nii sportlikus seades kui Seat Ateca. Seejuures pole suurt vahet, kas tegemist on esiveoliste, väändetala-tagasillaga või nelikveoliste, mitmikhoob-tagavedrustusega isenditega. Mõlemad saavad võrdväärselt hästi hakkama. Sõltumata mootorist on asfaldil tegemist tähelepanuväärselt vaikse autoga, kuid auklikel kruusateedel muutub vedrustus kohati üsna häälekaks ja ehkki kergema maastikusõiduga saab Karoq hästi hakkama, näis treppi sõidetud kruusateel, et sellistesse oludesse vajaks auto pikema käiguga progresseeruvat vedrustust.

Täiendamist vajaks ka kõhualune müraisolatsioon, sest kruusal kõlas kiviklobin liialt teravalt läbi. Kuid see oli sisuliselt ka ainus meepotis leiduv tõrvatilk, sest kuigi autol puudub ka selge roolitunnetus, korvab selle istme vahendusel juhini jõudev hea tagasiside, mis annab üheselt teada, kas esi- ja tagarataste all on veel pidamist või mitte. Lisavarustuse hulgast on nelikveoliste autode jaoks leitav ka adaptiivvedrustus DCC, mille eest tuleb varustustasemete Ambition ja Elegance korral asetada letile täiendavalt 100 eurot. DCC lisab kahel kõrgemal varustustasemel (omakorda 100 euro eest) pakutavasse sõidurežiimide valikusse -- Normal, Sport, Eco ja Individual -- viiendana Comfort-seade. Kui teie Karoq on nelikveoline, siis lisanduvad eraldi sõidurežiimid maastiku ja lumes sumpamise tarvis (Offroad ja Snow).

Eeloleva aasta juulikuust saab autole tellida ka muutuva ülekandega roolisüsteemi, mille korral tuleb rooliratast servast-servani pöörates teha tavapärase 2,76 pöörde asemel 2,1 pööret. Seniks tuleks aga ära otsustada, millist mootorit ja käigukasti te vajate. Linnasiseseks süstikuks näib olevat ideaalne 7-käigulise DSG käigukastiga liidetud 1,0 TSI, mis veab hästi juba madalatelt pööretelt ning suudab liiklusvooluga muretult sammu pidada, kuid mille ramm raugeb tuntavalt ülevalpool asulates lubatud kiirusi. Kui teil on tihti asja ka maanteele, siis tasuks kaaluda kas 1,5 TSI või mõne turbodiisli soetamist, mis saavad ühtviisi hästi hakkama nii asulas kui sellest väljaspool. Nelikveo ihalejatel jääb aga otsustada see, kas võtta auto 1,5-liitrise ottomootoriga (150 hj) või kaheliitrise „õlipõletajaga“ (150 ja 190 hj) – ühesuguse varustuse korral on viimase kahe jõuallika hinnavaheks 1800 eurot.

Interjöör nõuab kõiki tärne

Sõitjate ruumiga on lugu lihtne – selle eest võib rahuliku südamega maksimaalsed viis tärni teele panna ja esmalt saab kiita hea nähtavus, mille eest hoolitsevad õhukesed A-piilarid, äärtes kergelt kaarduv esiklaas ning suured küljeaknad koos korralike küljepeeglitega. Head nähtavust võimendavad ka sõiduautost kõrgem isteasend ning võistlejatest õhemad tagumised piilarid koos suure tagaklaasiga, mis hõlbustab rea vahetust ja manööverdamist. Otse loomulikult on pakkuda ka tagumised parkimisandurid (330 eurot odavaima varustuse korral, põhivarustuses alates teisest tasemest), esimesed ja tagumised parkimisandurid (sõltuvalt varustusest kas 620 või 300 eurot), parkimisabi (930 või 590 eurot) ja tagurduskaamera (260 eurot).

Tänu baasvarustuses olevale reguleeritavale roolisambale ja muudetava kõrgusega esiistmele ei tohiks hea sõiduasendi leidmine olla probleem ning lisaks väga heale ergonoomikale ja koostekvaliteedile avaldavad muljet ka autos kasutatud materjalid – armatuurlaud on katsudes pehme ja jätab kallima mulje, kui selles klassis kombeks. Detailid istuvad täpselt ning kiirustamist ei näe ka enamasti pilgu poolt puutumata jäävatel pindadel. Karoqi interjöör jätab meeldiva mulje ja info edastamise eest vastutavad baaslahenduses näidikuplokis olev 3,5-tolline värviline ekraan ning keskkonsoolis asuv lustikummut, mille puutetundliku värviekraani diagonaaliks on 6,5-tolli. Baaslahenduses infolustisüsteem sisaldab 4 eesmist kõlarit, AM/FM-raadiot, SD-kaardi pesa ning USB-liidest.

"Lihtsa raadio" asemel saab tellida ka kaheksa- või 9,2-tollise diagonaaliga infolustisüsteemi Bolero (8,0), Amundsen (8,0) või Columbus (9,2). Koos Boleroga lisandub neli tagumist kõlarit ja häälkäskluste tundmine, alates Amundsenist kaasneb aga internetiühenduse jagamise võimalus, navigeerimine ja SmartLink+, mis võimaldab nutitelefoni rakenduste manamist infolusti ekraanile (Apple CarPlay pluss Android Auto ja MirrorLink). Bluetooth-liidesega vabakäesüsteem sisaldub samuti baasvarustuses ning kahe kõrgema varustuse korral pakutakse 360 euro eest ka neli aastat vältavat tugiteenust, mis võimaldab auto pardaarvutile ligipääsu arvuti või nutiseadme vahendusel, et hinnata liikuri seisukorda ja kutsuda see õigeaegselt hooldusesse.

Tagaiste ja läbimõeldud lahendused

Enese keskmise kasvu järgi seadistatud esiistme taha istudes jäi mulle nii põlvede ette kui ka pea kohale umbes nelja sõrme jagu vaba ruumi ja nelja säärase täiskasvanu mahutamisega peaks Karoq hästi hakkama saama. Esiuste uksetaskud mahutavad 1,5-liitrise joogipudeli. Esireas on teie päralt ka roolist vasakul asuv panipaik pisiasjade jaoks, armatuurlaua peal asuv panipaik, mis Active-varustuse korral kaaneta, ülejäänutel kaanega, käigukangi ees olev panipaik, panipaik käetoe sees (alates teisest varustustasemest), keskmise suurusega kindalaegas, parema esiistme all olev pesa vihmavarju jaoks ning sisemise tahavaatepeegli juures asuv laegas prillide tarvis. Tagaistujad saavad kasutada uksetaskuid, kaht käetoe sees olevat topsihoidjat ja esiistmete tagaküljel olevaid taskuid.

Meelepärase auto koostamine saab olema tõeline pähkel, sest valikus on 14 värvitooni, kuus erinevat rooliratast (!), 15 erinevat polstri- ja istmekombinatsiooni, kolm varustustaset: Active (alates 2018. aasta juunist), Ambition ja Elegance ning tõsine kogus lisavarustust, milles sisalduvad muuhulgas digitaalne näidikupaneel, adaptiivsed LED-esilaternad (sisalduvad Elegance-varustuses, 1010 eurot Ambitioni korral) ning mitmed abipaketid, mis peavad valvet auto sõidurajal paiknemise üle, hoiatavad pimedates nurkades viibijate eest või siis võtavad ummikutes juhtimise üle (Traffic Jam Assist). Sõidusuunas lähiümbrust jälgiv ja õnnetuse vältimiseks autot automaatselt pidurdav radarisüsteem on kõigil isenditel põhivarustuses ja see avastab ka jalakäijaid.

Ohutuse osas pole Škoda väikseimal linnamaasturil samuti põhjust häbeneda, sest Euro NCAP turvatestis saavutati maksimaalsed viis tärni, teenides täiskasvanute ohutuses hindeks 93 ja laste puhul 79%. Autode baasvarustus sisaldab seitse turvapatja, VarioFlex-tagaistme korral pakutakse täiendavalt külgmisi turvapatju (290 eurot). Lastega perede tähelepanu peaks köitma ka tagaistmetel olevad Isofix-kinnitused, esiistmete tagakülgedele pakutavad lauakesed (100 eurot), tahvelarvuti hoidjad (50 eurot) ning Family-nimeline pakett (190 ja 90 eurot), mis sisaldab toonitud klaasidega tagaaknaid, naha (või sellega sarnaneva materjaliga) kaetud esiistmete tagakülgi ja uksepolstreid ning viimasega integreeritud prügikasti. Ostuotsust peaks aitama langetada ka nelja aasta pikkune garantii (või 120 000 km), mida saab pikendada viie aasta või 150 000 kilomeetrini. Mina võtaksin selle auto Ambition-varustuses. Ning ei oleks sugugi üllatunud, kui tegemist oleks järgmise Euroopa aasta autoga.


Meeldis: juhitavus ja sõidumugavus, õnnestunud välis- ja sisekujundus, väga hea koostekvaliteediga sõitjate ruum, pakutava (lisa)varustuse rohkus ja läbimõeldus.

Ei meeldinud: baasvarustuse askeetlikkus, roolitunnetuse puudumine ja täiendamist vajav müraisolatsioon.

Rivaalid: Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Seat Ateca ja VW Tiguan.


Škoda Karoq 1,0 TSI DSG Ambition

Baashind: 21 300 eurot.

Mootor: R3, otto.

Võimsus: 85 kW / 115 hj @ 5000-5500 p/min.

Pöördemoment: 200 Nm @ 2000-3500 p/min.

Aeg 0–100 km/h 10,7 s.

Tippkiirus: 186 km/h.

Keskmine kütusekulu: 5,1 l/100 km.

CO2 pääst: 116 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4382/1841/1603 mm.

Telgede vahe: 2638 mm.

Pakiruumi maht: 521-1630 liitrit (479-1810 VarioFlex-istme korral).

Tühimass: 1361 kg.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Škoda Kodiaq

What Car? Says Hinnatud 5-ga 5-st

Praktiline Škoda Kodiaq on üks paremaid seitsmeistmelisi linnamaastureid, olles viimaste hulgas ka üheks kättesaadaivama hinnaga isendiks.