Proovisõit

Dacia Duster: jätkakem samas vaimus

Edevam välimus
Diiselautod ka automaatkäigukastiga
Mürasummutus paranenud

AutorOlev Toom

Vene okupatsiooni all olnud riikidel vedas sellega, et nendesse ei veetud seitsmekümnendatel-kaheksakümnendatel Rumeenias valmistatud Daciaid -- Renault 12 halbu kloone, mis margi renomee "sotsialistlikus" Ida-Euroopas korralikult ära rikkusid.

Seepärast võttiski Eesti autopublik 2005. aastal ilmunud Dacia Logani vastu eluterve skeptilise uudishimuga ning õige pea avastas selle auto hinna ja kvaliteedi uskumatult hea suhte. Viis aastat hiljem tõi Dacia turule linnamaasturi -- ja ka Duster sai osaks meie tänavapildist. Saanud 2013. aasta sügisel pisut värskendust, oli tal möödunud aasta lõpus siiski aeg II põlvkonnale koht vabastada.

 

Dacia DusterMa ei teagi, kas Dacial praegu ametlikku hüüdlauset on, kuid igatahes sobiks selleks "Ärme liialdame!". Ning selles vaimus on uus Duster ka kujundatud. Auto mõõtmed muutusid vaid mõnede sentimeetrite võrra: telgede vahe on uuel 2674 mm (nagu eelkäijalgi), pikkus 4341 (4315) mm, laius 1804 (1821) mm ja kõrgus 1693 (1625) mm. Nelikveoliste autode mõõdud erinevad esiveolistest veel pisut.

Ega ole ka kujunduses suuri muutusi toimunud. Uus mudel on vanast jõulisem, nii eesmine kui tagumine alumine paneel (nn. "allasõidutõke") on vägevamad. Tuuleklaas on senisest rohkem längus ning katusereelingud sobitatud A-piilarit visuaalselt pikendama.

Kõige kergem on uut Dusterit eelkäijatest eristada küljelt. Uuel paikneb nimelt esirattakoopa ja esiukse vahel mustast plastist ... ee... asjandus. Mingit praktilist otstarvet ma sellele küll leida ei osanud, ju ta auto maasturlikuma välimuse huvides sinna paigutati. Teatud nurga alt näibki, nagu hakkaks sealt snorkel välja kasvama.

 

Seda, et puht-säästuautost on Dacia soodusautoks muutunud, on kõige paremini märgata uue Dusteri sisemuses. Ei, ärge nüüd arvake, et armatuurlauda ja uksepolstreid on pehme plast katma hakanud. Kuid ka kõvad plastpaneelid saab meeldivalt kujundada ja korralikult kokku panna. Olgu märgitud, et Kreekas toimunud proovisõidu kestel kabiinist mingeid naginaid kuulda ei olnud.

Juba Loganilt tuttavate (ja ma ei teagi, kust algselt pärinevate) tuulutusdüüside kohta kehtib hinnang "kõik geniaalne on lihtne". Sellist kiitust ei saa kahjuks tipp-varustustasemel Prestige pakutav seitsmetollise diagonaaliga ekraan, mille kontrastsus mulle meenutas 2007. aastal ostetud TomTomi navigaatorit. Piisab päikesel paistma hakata -- ja ekraanipilti saate endale vaid ette kujutada. Millest on pisut kahju, sest Prestige annab teile mitmesuguseid maastikusõidu- ja muid elektronvidinaid, millest Dacias mõne aasta eest poleks osanud unistadagi. Olgu näiteks mainitud täisvaatekaamera või auto piki- ja külgkalde näidikud. Või mägipidur.

Dacia DusterSellist autot, kus esiistmetel ruumi puudu jääks, vist tänapäeval enam ei tehtagi, ja ka Duster on siin avar küllalt. Enda selja taha istudes pidin põlved küll kergelt vastu esiistme seljatuge suruma, kuid lühematel sõitudel ei hakka tagaistmel viibiv täiskasvanu igatahes kaeblema.

Pakiruum mahutab esiveolisel autol 445 ja nelikveolisel 411 liitrit. Tagaistme seljatugede allakäänamisega saab seda suurendada 1478 (1444) liitrini. Baasversioonil Access on seljatugi ühest tükist, teistel aga kaheosaline suhtes 60:40.

 

Dacia pakub uuele Dusterile kaht ottomootorit. Vanem, vabalthingav 1,6-liitrine, annab 115 hobujõudu ning on saadaval ka vedelgaasi- (LPG) toidulisena. Esiveolistes autodes kuulub selle jõuallika juurde viie-, nelikveolistes aga kuuekäiguline käsitsilülitatav käigukast. Dacia jätkab siin oma vana nippi -- kuuekäigulise kasti esimene käik on nii aeglane, et asendab teatud määral aeglustit.

Moodsam turbolaaduriga 1,2-liitrine ottomootor on Dacia valikus 2013. aastast. See arendab 125 hobujõudu ning saab kuuekäigulise kasti sõltumata vedavate rataste arvust.

Diiselmootoreid esindab 1,5-liitrine, mida pakutakse 90- või 110-hobujõulisena. Võimsama versiooni juurde saab standardse kuuekäigulise käsikasti asemele tellida samuti kuuekäigulise kahe siduriga automaatkäigukasti EDC, kuid ainult esiveolistele autodele.

 

Sõidab Duster just nii nagu üheksa kümnest tänapäevasest autost -- turvaliselt, etteaimatavalt ja mitte just kaasakiskuvalt. Kõrge kere ja mitte kuigi võimsad mootorid ei ärata juhis ühtki Tänakut, see auto on pingevaba -- kuid piisavalt hoogsa -- kulgemise tarvis. Ärge seal rooli taga liigselt pingutage, ja peagi tunnete mõlemad end mõnusalt. Isegi kehval asfaldil ja kruusateel. Kuid ka kiirteel.

Sõidul märkame eelkäijaga võrreldes üksjagu paranenud mürasummutust. Dusteri-pidamise kogemusega kolleeg rõhutas seda eriti. Nagu ka seda, et kuigi esiistmed on paremad kui eelkäijal, annaks nendega veel üht-teist ette võtta. Võib-olla on asi ebapiisavas reietoes, igatahes hakkasin umbes tunniajase istumise järel istmel nihelema. Samas on istumismugavus üpris individuaalne värk -- proovige ise järele.

Proovida saime 1,2-liitrist ottomootorit ja diisli 110-hobujõulist versiooni, ja mulle jättis esimene veidi erksama mulje, kuigi diisel toimetas samuti adekvaatselt. Viimane oli komplekteeritud automaatkäigukastiga, mis töötas igati rahuldavalt.

 

Dacia Duster

Räägime lõpuks ka rahast. Baasversioon Access tuleb küll 1,6-liitrise ottomootoriga, esiveolisena, plekkvelgedega, raadiota ja plastist roolirattaga, kuid maksab ka ainult 9990 eurot. Töömasinaks ju kõlbab, kuid on pigem mõeldud selleks, et Dusteri alghinnaks saaks kirjutada "alla kümne tuhande".

Järgmine tase, Essential, lisab varustuse nimekirja USB- ja Bluetooth-liidestega MP3-raadio, kahes sihis reguleeritava roolisamba ja tagaistme kaheosalise seljatoe. Sellel varustustasemel pakutakse kõiki mootoreid, 1,2-liitrine välja arvatud, ning nii esi- kui nelikvedu. Ning ainult siin saate osta 90-hobujõulise diisli.

Järgneb Comfort, mis annab kliimaseadme, tempomaadi, köetavad küljepeeglid ja nahaga kaetud rooliratta. Tipptase Prestige pakub rohkemat: pimenurgahoiatust, tagurdusandureid, (juba kirutud) seitsmetollist infolustisüsteemiekraani ja kergmetallrattaid. Muidugi ei saa siis ka kümnest tuhandest eurost enam rääkida. Kalleim Duster, nelikveoline diisel-Prestige, maksab 17 490 eurot.

 

Meeldis: kujundus, mürasummutus, sundimatu sõit. Ja hind.

Ei meeldinud: esiistmed, infolustisüsteemi ekraan.

 

Dacia Duster 1.2 TCe 125 S&S 4WD Prestige

Baashind: 16 390 eurot.

Mootor: R4, otto.

Võimsus: 125 hj / 92 hj @ 5300 p/min.

Pöördemoment: 205 Nm @ 2300 p/min.

Aeg 0–100 km/h 11,0 s.

Tippkiirus: 179 km/h.

Keskmine kütusekulu: 6,4 l/100 km.

CO2 pääst: 145 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4341/1804/1682 mm.

Telgede vahe: 2676 mm.

Pakiruumi maht: 411-1444 liitrit.

Tühimass: 1387 kg.

Maastikusõidu demo marmorikarjääris:

 

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Land Rover Range Rover Velar

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Range Rover Velar on stiilne, mugav ja neetult ligitõmbav linnamaastur, mis jääb nii praktilisuse kui ka sõitjate ruumi viimistluse osas parimatele konkurentidele pisut alla, aga tänu suurepärasele üldmuljele ja maastikuvõimekusele on neid vajakajäämisi lihtne andeks anda.