Proovisõit

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo – pilguheit autonduse tulevikku

Esimene universaalkerega Porsche, võrreldavast luukpärast 40 kg raskem ja 25 liitrit suurema pakiruumiga.
Viie- või neljakohalisena pakutava universaali jaksukaim erim saab „sada kätte“ 3,4 sekundiga.
Baashind Eestis 98 160 eurot (Panamera 4 Sport Turismo).

AutorKaido Soorsk

Teise põlvkonna Porsche Panamera on esimene universaalkerega seeriaauto ettevõtte ajaloos, mida markeerib mudelitähisele liidetav sõnapaar Sport Turismo. Ühtlasi on see ka esimene Panamera, millel on ette näidata nii juhitavad tagarattad kui ka autode baasvarustuses olev kolmekohaline tagaiste. Porsche keelepruugis on tegu 4+1-kohalise autoga, sest tagaistme sileda keskosa näol on tegu „ajutise istmega“. Lisavarustuse hulgas on aga ootel koguni kolm variatsiooni kahekohalisest elektriajamitega tagaistmest, sest inimestel puudub oskus olla oma soovides järjekindel. Porsche esindaja tunnistab itsitades, et kui esimese põlvkonna puhul nõuti neilt alailma viiekohalist versiooni, siis nüüd tuntakse huvi vaid neljakohaliste autode vastu.

Kuid kas 25 liitri jagu suurem pakiruum on piisav, et õigustada enam kui viie tuhande eurost hinnavahet (Turbode näitel on hinnaerinevuseks 5640 eurot)? Minu meelest on, aga mitte lisaruumi tõttu, kuigi Porsche sõnul võib nelja reisikohvri asemel neid ühe võrra enam kaasa haarata, või vedada pakiruumis koera, nii et too võib pimedas kubrikus hullumise asemel ajaviiteks taga istujate kõrvu komposteerida. Eelnevast olulisem on aga universaali rõhutatud D-piilar, mis annab autole maskuliinse ja omapärase nii-inetu-et-nunnumeeter-läheb-kohe-lõhki ilme, mida võib täheldada ka Citroëni lainetavate külgedega kaubikute (H-Type) pilte takseerides. Sport Turismo pole kaasajooksikute valik: see on midagi neile, kes teavad täpselt, mida nad tahavad ning omavad selgroogu selle välja kandmiseks.

Lisaks on selle auto näol tegu Volkswageni grupi tänase luksusautodealase tippteosega, sest teise põlvkonna Panamera komponentidel põhineb ka uus Bentley Continental GT. Viimane võib oma tükidoonori küll dekadentliku luksuse (ja vulgaarsuse) osas üle trumbata, kuid „esmasündinu“ õigust ei saa Panameralt keegi ära võtta ja pärast proovisõitu 404 kW/550 hj arendava Panamera Turbo Sport Turismoga on seda ka kaunis keeruline ette kujutada. Uus Porsche on mugav ja kõike oskav viiekohaline universaal, mille pakiruumi maht jääb vahemikku 520-1390 liitrit (hübriidajami korral 1295 liitrit) ja mis saab Sport Chrono paketi korral „sada kätte“ sama kiirelt nagu üks eelmise kümnendi superautodest -- Pagani Zonda Roadster F, nimelt napi 3,6 sekundiga!

Ja kuidas ta sõidab?

Ägedalt. Hirmkiirelt. Ja mugavalt. Kõik universaalkerega Panamerad on nelikveolised, varustatud kaheksakäigulise automaatkäigukastiga (PDK) ning baasmudelist kõrgemal (Panamera 4 Sport Turismo) ka muutuva kõrgusega õhkvedrustusega, mis tagab tavaolekus suurepärase sõidukvaliteedi, töötades ühtviisi hääletult nii siledal kui ka löökaukudest ja külmakuhjatistest rikutud asfaldil. Sõidurežiimide Sport ja Sport Plus korral on vedrustuse seaded märgatavalt jäigemad, ent isegi kõige sportlikumas ei lasknud vedrustus hoolimata 20-tollistest ratastest end aukudes pauguga „põhja“ kõmmutada. Ja isegi tavaseades ei lase muutuva jäikusega amortisaatorid ning kere õõtsumiste üle valvet pidav elektrooniline süsteem (Porsche Dynamic Chassis Control, PDCC) auto kerel kurvides oluliselt kalduda.

Sellise auto soetamiseks puuduvad ratsionaalsed põhjendused ja emotsioonidest lähtudes tuleks võtta see bensiini põletava „vee-kaheksaga“. Selline Panamera Turbo Sport Turismo arendab kahe turbokompressori ja 4,0-liitrise V8 toel 404 kW/550 hj ning saavutab 100 km/h 3,8 sekundiga (paketi Sport Chrono korral 3,6 sekundiga). Maksimaalne pöördemoment 770 Nm saavutatakse vahemikus 1960-4500 p/min, mis hoolitseb koos briljantselt toimetava käigukastiga selle eest, et madalalt kiiruselt gaasi põhja lüües ei meenuta järgnev enam kiirendamist, vaid sissejuhatust teleporteerumisse. Ja seegi pole veel kõik, sest valikus on ka samasugust ottomootorit ja elektrimootorit kokku köitev hübriidajamiga Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo, mille kombineeritud võimsuseks on 500 kW/680 hj ja mis saavutab 100 km/h ideaalis vaid 3,4 sekundiga!

Ja keda huvitab nauditava V8 jõmina taustal tõik, et 30% väiksema kütusekulu huvides lülitab see madalate koormuste (950-3500 p/min) korral pooled silindrid välja, töötades ajutiselt neljaga? Sellise auto poolt pakutav dünaamika on koos jõuliste piduritega sedavõrd rabav kogemus, et suurimaks probleemiks saab roolis inimliku palge säilitamine. On ju möödumised ja ümberreastumised võimalikud ka teiste jaoks võimatutes kohtades ja sedavõrd väikese ajakuluga, et end tuleb eraldi talitseda, et kaasliiklejatelt mitte kõige meeldivamaid tiitleid välja teenida. Mis teeb välja umbes sama, nagu viibiks te ühes ruumis maailma kauneima pulkpalja näitsikuga, kelle vaatamine on surma ähvardusel keelatud. Kas teie EI vaataks?

Taltsama loomuga vennad ja joomakombed

Kiiruselt järgmine on Turbode kannul kahe turbokompressori ja 2,9-liitrise V6 ottomootoriga varustatud Panamera 4S Sport Turismo võimsusega 324 kW/440 hj, mis saavutab 100 km/h 4,4 sekundiga (Sport Chrono-paketiga 4,2 sekundit). Hübriidajamiga Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo saab kiirendamises tulemuseks 4,6 sekundit. Koos nimetatud V6-ga töötab siin elektrimootor, mis annab kombineeritud võimsuseks 340 kW/462 hj. Hübriidajami akuplokk võimaldab särtsu toel sõita kuni 51 km ning selle laadimiseks kulub tavapärasest vooluvõrgust kuus tundi. Ja veel on mudelivalikus baasmudel Panamera 4 Sport Turismo, mida jõustab ühe turboga 3,0-liitrine V6-ottomootor (243 kW/330 hj, 5,5 ja 5,3 sekundit).

Teoreetiliselt on mootorivalikus olemas ka õlipõletajast kahe turbokompressoriga varustatud 4,0-liitrine V8 (310 kW/422 hj), kuid hetkel on see tänu segadustele heitmenäitudega ajutiselt müügist maas. Paberil on ökonoomseim ootuspäraselt hübriid – keskmine kütusekulu on 2,6 l/100 km – aga seda eeskätt tänu praegu kehtivale jaburale mõõtemetoodikale. Särtsurežiimist väljaspool sarnaneb selle kütusekulu ilmselt mudelile Panamera 4S Sport Turismo, mille keskmiseks kütusekuluks annab tootja 8,2-8,3 l/100 km. Baasmudelil on see viimasest 0,4 liitrit väiksem ning võimsaimate versioonide keskmiseks kütusekuluks antakse 9,4-9,5 l/100 km. Mina jõudsin selle lähedale vaid rahulikul maantee sõidul (9,9 l/100 km), linnas aga kulus "sajale" 12,3-14,3 liitrit.

Mida pole auto suurust ja võimsust arvestades palju, et mitte öelda seda, et võrreldes eelmise või üleeelmise kümnendi suure töömahuga V8-ga on seda suisa solvavalt vähe. Porsche on selle nimel ka usinasti tööd teinud, sest lisaks silindrite väljalülitamisele ja Start/Stop süsteemile tuli Sport Turismol kütusesäästu nimel ka kaalus alla võtta. Seepärast on 30% selle mudeli kerepaneelidest (katus, põhja paneelid, uksed, esi- ja tagatiivad, mootorikate ning tagaluuk) valmistatud alumiiniumsulameist. Ja kuigi nähtavus on nii ette kui külgedele rooli tagant suurepärane ning juhitava tagateljega Sport Turismo osutub kitsastes tingimustes üllatavalt heaks manööverdajaks, on tegu LAIA autoga, mille esiosa ja parema külje tegelikke gabariite on vähemasti esiti üsna keeruline hoomata.

Pilk tulevikku

Kokkuvõttes eristab praktilisemat Panamerat lisaks tühisele kaaluerinevusele ja pisut suuremale pakiruumile põhimudelist ka madalam pakiruumi laadimiskünnis ja teistsugune katusejoon, mistõttu on teises reas enam pearuumi kui luukpäras. Maskuliinsema auto ostjad ei pea tingima ei dünaamika ega kasutusmugavuse osas, sest nende päralt on üks esmaklassilisemaid interjööre, mis võiks olla omaette standardiks ülejäänud autotööstusele nii koostekvaliteedi kui ka maitsekuse, elektroonilise kasutajaliidese ja infolusti pildikvaliteedi osas. Jah, 12-tollise ekraaniga lustikummuti all olevad ning auto käivitamise peale automaatselt avanevad ventilatsioonisüsteemi restid on juba selgeoverkill, ent lisaks silma rõõmustamisele ning dünaamikale jäävad selle auto puhul meelde just läbimõeldud pisiasjad.

Olgu neist mainitud viiekümne pügala kaupa jaotatud spidomeeter või tagurduskaamera pesur, mis muudab kojameeste hooba kaks korda edasi lükates kiiresti määrduva kaamera klaasi sama puhtaks, nagu see oli kunagi tehasest väljudes. See on esimene auto, kus vihmasensor asub tegutsema enne, kui juht on jõudnud mõelda „Noh“ või kus automaatsed kaugtuled süttivad insenertehnilisest intelligentsist õigel hetkel ka siis, kui sohver need eelnevalt käsitsi välja lülitanud on. See auto teeb kõike õieti ja kui kitsastes kohtades sunnivad auto gabariidid teid pead heitunult õlgade vahele tõmbama, siis „vabasse vette“ jõudes aitab mõõtudega korrapealt kohaneda jõuline vajutus gaasipedaalile. Auto juhitavus ja sõidumaneerid on sedavõrd head, et kurvides näib ta mõõtude osas vähemasti numbri võrra väiksemaks muutuvat.

Seejuures viitab Porschele peale dünaamika ja koostekvaliteedi ka kiire ülekandega täpne roolisüsteem ja väga hea istmikutunnetus, mis lubab teepinna lähedal istudes tunnetada hästi nii esi- kui ka tagarataste libisemisi. Kiita saab ka tegus nelikvedu ja telgede/rataste vaheline veojõu jaotus, millest esimene lubas autot libedal pinnal välja lülitatud veojõukontrolli korral täpselt „heita“ ja nurga all hoida ning teine suutis üüratu momendihulga jäisele teele niimoodi „maha panna“, ilma et autopära oleks ülemäära rahutuks muutunud või auto minek oluliselt kohitsetuna tundunud. Täiuslikust komplektist jääb puudu vaid hea roolitunnetus, sest hoolimata parajast vastu survest ei anna elektriline roolivõimendus juhile mitte mingit ettekujutust, kas esirataste all on pidamist või mitte.

Mis näib olevat omane pea kõigile uutele (ja tulevastele) sõidukitele, mis panustavad ennekõike kujundusele, dünaamikale ja elektroonilisele meelelahutusele, kuid mehe ja masina dialoog on neile juba midagi arusaamatut. Selline on ka Panamera Turbo Sport Turismo – perfektselt toimiv luksusauto, mis teeb kõike hästi, aga millest puudub vahetu kirglikkus. Sõidurõõmu otsiva juhi jaoks on jätkuvasti parimad need Porsched, mille mudelinime ees asub numbriline indeks. Sõltumata keretüübist on mõlemad Panamerad väga head luksusautod, mis pakuvad lõõgastavalt vaikses sõitjate ruumis mugavat kulgemist ja ainuke nurin puudutab lisaks puuduvale roolitunnetusele universaalide viiekohalist tagaistet. Ka keskmise istekoha ette võinuks jaguda jalaruumi – sama heldelt, nagu äärmiste istekohtade ees - sest istumine jalad teine-teisel pool istmete vahelist konsooli ei ole ei mugav ega ka kuigi viisakas.


Meeldis: universaali välis- ja sisekujundus, 12-tollise puutetundliku ekraaniga infolustisüsteemi graafika ja kasutajaliides, istmed, mootor koos käigukasti ja piduritega ning dünaamika.

Ei meeldinud: roolitunnetuse puudumine, teise rea keskmise istekoha ees puuduv jalaruum (viiekohalises autos).

Rivaalid: Audi RS 6 Avant, Mercedes-AMG E63 S 4MATIC.


Porsche Panamera Turbo Sport Turismo.

Baashind: 159 720 eurot.

Mootor: V8, otto.

Võimsus: 404 kW / 550 hj @ 5750-6000 p/min.

Pöördemoment: 770 Nm @ 1960-4500 p/min.

Aeg 0–100 km/h 3,8 s (3,6 s paketiga Sport Chrono).

Tippkiirus: 304 km/h.

Keskmine kütusekulu: 9,4-9,5 l/100 km.

CO2pääst: 215-217 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 5049/1937/1432 mm.

Telgede vahe: 2950 mm.

Pakiruumi maht: 520-1390 liitrit.

Tühimass: 2035 kg.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi