Proovisõit

Hyundai Kona: autot enam kui oodata oskaks

Suurem ja mahukam kui Kia Stonic.
Saadaval ka nelikvedu ja topeltsiduriga automaat, lisandumas elektriversioon.
Hind alates 16 990 eurost!

AutorTõnu Tramm

Kui Kia tõi eelmisel aastal turule oma B-segmendi krossoveri Stonic, kostusid muu meediakära taustal hõiked, et kohe-kohe on turule jõudmas ka tema Hyundai logo kandev sõsar Kona. Kuid mida tähendab "sõsar" Hyundai ja Kia tähenduses?

Kas äkki selliseid ühemunakaksikuid, nagu Sportage-Tucson või cee`d ja i30? Ühte toodetakse Tšehhis, teist mõnesaja kilomeetri kaugusel Slovakkias. Platvormid on samad, ühes tehases toodetakse lisaks mootoreid, teises aga käigukaste. Rongid sõidavad kahe tehase vahet, käigukastivagunid sinna ja mootorite omad tagasi.

Ei, mitte päris, sest Stonic ja Kona on hoopis enam erinevad autod. Neid mõlemaid toodetakse Koreas - Stonic tuleb koos Rio ja Stingeriga Sohari tehasest, Kona koos Santa Fe ja i40-ga Ulsanist – kuid kui Stonic on istutatud Rioga samale põhjale, siis Kona põhineb täiesti uuel platvormil, mis erinevalt Riost-Stonicust võimaldab kasutada ka nelikvedu ja täiselektrilisi jõuallikaid (Kona EV tuleb Eestis müüki juba käeoleval aastal).

Samuti on Stonic saadaval vaid manuaalkäigukastiga, Konal on lisaks ette näidata ka uus 7-astmeline topeltsiduriga automaat. Kona on Stonicust pikem (+25 mm), laiem (+40 mm), kõrgem (+30 mm) ja pikema telgede vahega (+20 mm). Ainus, millega Stonic Konat edestab, on kliirens. See on Kial 183 mm Hyundai 170 mm vastu.

Ehk siis, mis on kogu selle pika sissejuhatuse mõte? Kia Stonic ja Hyundai Kona ei ole ühemunakaksikud, nagu ekslikult arvama kiputakse. Sellest on ostjal oluline aru saada, sest uuest aastast hakkab Konade müük Eestis aina enam tuure koguma ning kindlasti hakkavad paljud ostjad kahte "sõsarat" omavahel võrdlema ning näpuga hinnakirjades järge ajama.

Sõidab üllatavalt hästi

Esmalt saabub Kona müügile kahe bensiinimootoriga, esi- ja nelikveolisena ning kahe erineva käigukastiga. Baasmudeliks on esiveoline kuuekäigulise käsikastiga Kona, mille kolme silindrilisest liitrise töömahuga mootorist meelitatakse turbokompressori abil välja 120 hj ning mille hind algab 16 990 eurost.

Sõidab selline auto üle ootuste hästi. Kui "kolmepütase võrrihäälega" ära harjuda, ei tuleks selle pealegi, et kapoti all on kõigest üheliitrine mootor. Seda sai Barcelona lähistel katsetatud õige ekstreemsel moel, kui üks kohalik DHL-i mees oma Fiat Ducatoga ühel ringristmikul meie Konale tagant sisse põrutas.

Pauk oli kõva, väljusime autost, tunnistasime tõsiasja ja kuna liiklus oli tihe, viipas süüdlane kõrvaltänavale ning soovitas meil sinna sõita, et õnnetus korrapäraselt ära vormistada. Kuidas see vormistamine Hispaanias täpselt käib, meie muidugi ei teadnud, kuid eks kohalik on targem ning tee liikluseks vabastada tundus mõistlik mõte.

Keerasime kõrvaltänavale ning jäime lömmis ninaga Ducatot järele ootama. Too andis aga ootamatult gaasi ning pani plagama! Ei jõudnud meie tema numbrit fikseerida ega midagi. Kähku ots ringi, kaubikule järele ja ossapüss, kui kähku suudab selline Kona end vajadusel liigutada!

Paraku oli pahalasel juba piisav edumaa, püüdsime hoida küll silmsidet, kuid kiirteele jõudnuna kasvas kiirus tihedas vihmasajus kaugelt üle 150 km/h ning ühel keerulisel mahasõidul ta lõpuks silmist kaduski. Kohaliku eelis, mis teha. Kuid "kolmepütase" Kona suutlikkus sellise „võiduajamisega“ kaasa minna oli igatahes muljetavaldav.

Tippmudelil 177 hj ja nelikvedu

Teiseks ottomootoriks, mis jaanuaris müügile jõuab, on teine äärmus: 177-hobujõuline 1,6-liitrine turbomootor koos uue 7-astmelise topeltsiduriga automaatkäigukasti ning nelikveoga. Selle mudeli baashind on 21 990 eurot. Sedagi varianti sai Hispaanias proovitud, ehkki mitte nii ekstreemsetes tingimustes. Kuid piisavalt mõistmaks, et vaat' sellise autoga sõidaks igapäevaselt isegi. Kõik klapib! Piisavalt võimekas, käigukast toimib suurepäraselt, juhitavus laitmatu, kurvitaluvus samuti. No kohe mitte midagi ei ole ette heita.

Isegi auto suurus on täpselt paras, sest suuremaga oleks juba kitsastes parkimismajades tüütu manööverdada, väiksem oleks aga lihtsalt liiga väike. Nii iseenda kui maakodu ja linna vahel veetava kraami jaoks. Kona oleks aga kasvõi minu enese jaoks igati mõistlik valik! Erinevalt nii mõnestki konkurendist on tal piisavalt ruumi ka tagaistmel ning tõtt öeldes enamat poleks vajagi.

Pressikonverentsil räägiti ka uutest diiselmootoritest, mis lisanduvat valikusse 2018. aasta kevadel, aga mille siiajõudmise osas pole veel täit selgust. Tegemist on Hyundai i30, Kia Stonicu ja Sportage`i kapoti alt tuttava 1,6-liitrise diisli edasiarendusega. Uuenenud jõuallikas tuleb Konale kahes versioonis võimsustega 115 ja 136 hj ning pöördemomendiga kuni 320 Nm. Kui esimene saab olema vaid esiveolise ja manuaalkäigukastiga variandiga, siis teist saab vaid topeltsiduriga automaadiga, kuid nii esi- kui nelikveolisena.

Nutikus saanud elementaarsuseks

Mida aeg edasi, seda endastmõistetavaks muutub uute autode nutikus ja Kona ei erine selles osas millegi poolest. Android Auto, Apple CarPlay, puutetundlik ekraan, Bluetooth muusikaedastus jne, jne. Need kõik on asjad, millest ei pea tänapäeva autost rääkides enam eraldi juttu tegemagi.

Need on juba n-ö "must be" ja sama elementaarsed kui tempomaat või kliimaseade. Isegi juhtmevaba telefonilaadimine ning andmete kuvamine esiklaasile on saamas reegliks ning ka Kona lisavarustuses olemas. Küll aga on tähelepanuväärne, et rooli korrigeeriv rajajälgija ning jalakäija tuvastusega kokkupõrke vältimise süsteem on Konal väidetavalt juba standardis ning väikese krossoveri lisavarustuse realt leiab isevahetuvad LED esituled jms, mis alles hiljuti olid märksa luksuslikemate autode pärusmaa.

Kokkuvõtteks

Kona proovisõidult naastes näeme Barcelona lennujaama parklas toimumas veel üht proovisõiduüritust: Seat Arona oma. Kui Kona Arona kõrvale ajada, saab aru, et tegelikult on Kona ikka päris suur auto. Mina ei võrdlekski teda ei Nissan Juke`i ega ka Mazda CX-3-ga, pigem juba Nissan Qashqai või Honda HR-V-ga.

Ka hind on Konal atraktiivne vaatamata tõsiasjale, et Kia Stonicu saab kätte 2000 eurot soodsamalt. Nimelt kehtib Kona baashind (16 990 eurot) uue 1-liitrise T-GDI mootori kohta, mis Kia Stonicu puhul maksab isegi soodushinnaga (17 990 eurot) tuhat eurot rohkem.

Tähelepanu tasub pöörata ka kahe konkurendi garantiitingimustele. Kia pakub küll legendaarset 7-aastast garantiid, kuid seda 150 000 km läbisõidupiiranguga. Hyundai garantii kestab kaks aastat vähem, kuid läbisõidupiirangut ei ole.


Meeldis: juhitavus, ruumikus, varustus, hind

Ei meeldinud: 1-liitrise "võrrihääl", mõningad siseviimistlusmaterjalid.


Tõnu Tramm (tonu@tosi.ee), Tallinn-Barcelona

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Hyundai Ioniq Hybrid, Electric ja Plug-In

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

See mudeliperekond on teretulnud alternatiiv turul saadaolevatele „rohelistele“ autodele, jäädes meelde kvaliteetselt koostatud nägusa interjööri ja madalate jooksutuskulude poolest.