Proovisõit

Porsche Cayenne S: hiiliv evolutsioon

Porsche „metsaautode“ kolmas põlvkond jagab MLB-platvormi komponente Audi Q7 ja Bentley Bentaygaga.
Eellasest kergem ja kiirem, pisut pikem ja suurema pakiruumiga.
Baashind Eestis 75 240 eurot (250 kW/340 hj arendav Cayenne).

AutorKaido Soorsk

Jeremy Clarkson on süüdistanud Porsche heaks töötavaid disainereid laiskuses ja kolmanda põlvkonna Cayenne’i silmates pole keeruline taibata, miks talle just need habemikud ette jäid. Ja ehkki uus „piprakaun“ näib olevat kujundatud põhimõttel „istutame selle külge üheksa-üks-ühe tagatuled ning Panamera armatuurlaua ja teeme seejärel mõned õlled“, on asjaomaste kinnitusel tegu läbinisti uue autoga, mis eelkäijast võimsam, kiirem, pisut kergem ning tuubil täis sportautode juures lihvitud tehnoloogiat. Auto mõõtudes suuri erinevusi ei ole, sest kuigi uustulnuk on oma eelkäijast 63 mm pikem, jäi selle telgede vahe teise põlvkonnaga samasuguseks.

Küll aga muutus kõik muu ja kasvanud võimsustele viitavad nii auto esiosas olevad suuremad õhuvõtuavad kui ka jõulist siluetti toetavad rehvid (19-21 tolli), mis on tagateljel laiemad kui ees. Uus auto olevat võrreldavast eelkäijast kuni 65 kg kergem. Sarnaselt 911 ja Panameraga saab sellelegi soovi korral nii pööratavad tagarattad (2060 eurot) kui ka kurvides kere kaldumisi kompenseeriva seadme (PDCC, 3300 eurot). Kõik autod on nelikveolised ning varustatud uue 8-käigulise automaatkäigukastiga (Tiptronic S). Tavavedrustusega on vaid baasmudel Cayenne. Cayenne S on varustatud aktiivvedrustusega (PASM) ning Turbod lisaks sellele ka muutuva kõrgusega õhkvedrustusega.

Esialgu vaid kolm ottomootorit

Baasmudelit jõustab ühe turbolaaduriga kolmeliitrine V6, mille võimsuseks on 250 kW/340 hj. Suurim pöördemoment on 450 Nm (vahemikus 1340-5300 p/min) ja 100 km/h saavutab selle mootoriga auto 6,2 sekundiga (5,9 sekundit Sport Chrono-paketiga). Järgmisel võimsusastmel asub kahe turbo ja 2,9-liitrise V6-ga Cayenne S võimsusega 324 kW/440 hj ja pöördemomendiga 550 Nm (@1800-5500 p/min), mis on kiirenduskatses baasmudelist sekundi jagu nobedam. Ja kusagil püüdmatus kõrguses vaatab väikevendade siblimist pealt 4,0-liitrise V8-ga varustatud Turbo, mille mootor arendab 404 kW/550 hj (770 Nm @ 1960-4500 p/min), paisates (hetkel) kiireima piprakauna nullist-sajani 4,1 (3,9) sekundiga!

Baasmudeli keskmiseks kütusekuluks on 9,0-9,2 l/100 km, Cayenne S kulutab sellest 0,2 liitrit enam. Turbode janu on otse loomulikult suurem, aga mitte drastiliselt – eriti nende mootorite töömahtu ja võimsusi arvestades –, jäädes vahemikku 11,7-11,9 l/100 km. Päriselus sõltub kütusekulu paljuski liiklusoludest ja sohvri närvikavast ning kui tootja annab Cayenne S-i korral „linnakuluks“ 11,1-11,3 l/100 km, siis minul oli see „vabas vees“ 12,8 ja hommikuste seisakutega pikitult 14,3 l/100 km. Maanteel toimib samuti sarnane suhe, sest kui tempomaati kasutades kujunes keskmiseks kütusekuluks 8,7-9,1 l/100 km, siis kõrvalteedel kulus tempokama, aga mitte hullumeelse sõidu korral "sajale" 13,5 liitrit.

Jah, aga milline neist võtta?

Turbo ülekohtuse hinna pärast näib parima pakkumisena Cayenne S. See tuleb toime pingevaba kulgemisega ning „helikunstnikud“ on varustanud mootori madala kähiseva tämbriga. Kahe turboga V6 on omas elemendis nii madalatel kui ka keskmistel pööretel ja kaheksakäiguline automaatkäigukast Tiptronic S hoolitseb astmevaba kulgemise eest sõltumata kasutatavast sõidurežiimist (Normal, Sport, Sport Plus ja Individual). Viimastega väsite ilmselt kiiresti mängimast, sest Cayenne S on parim tavaseades. Jah, sellega saab ka kiiresti sõita, kuid väga kõrgetel pööretel halab mootor kohatuvõitu kimeda häälega, mistõttu jätab parema mulje momendiharjal toimetamine. Niinimetatud on/off-stiilis puudub väärikus ja selles vaid veidi tagasi andes on Cayenne S pea ideaalne sõiduriist.

Mina võtaksin auto kiirustundliku õhkvedrustusega (2150 eurot) ja seda eriti juhul, kui ka maastikule satute. Tavasõidus valib see lähtuvalt kiirusest ja sõidurežiimist kolme valikkõrguse – High, Medium, Low – vahel (kui juht pole määranud teisiti) ja maastikul on teie päralt auto kere kergitav Terrain. Kõrguste valik käib lustikummutis jaotuses „Car“, millest leiate ka Off-road alammenüü koos maastikusõidu seadetega (Gravel, Mud, Sand ja Rocks). Tavateedel kasutasin mina sõidurežiime Sport või Normal ja usaldasin kõrguste osas autot. Asfaldil ja hooldatud kruusal sobis ka Sport Plus, aga sellel pole suurt mõtet, sest kaks „pehmemat“ sõidurežiimi saavad koos aktiivvedrustusega niigi hästi hakkama. Individuali alla annab aga salvestada teile meeldiva segu erinevatest sõidurežiimidest, et neid rooli küljes oleva lüliti vahendusel kiiresti ellu kutsuda.

Rokkiv interjöör

Sääraste autode rooli taha maandudes arvan end aru saavat, miks üks kurjam enam kui 100 aastat tagasi naabrite juures riigipööramisega alustas – kuidas sa muidu kondiaurult Rolls-Royce'i nahkpolstrile saad. Cayenne'i interjöör on väga sarnane viimases Panameras nähtuga. Esmalt tõmbab pilgu enesele teravat pilti näitav puutetundlik ekraan, mille klaasiga kaetud ekraani diagonaal on 12,3-tolli. Seejärel langeb pilk samuti klaasiga kaetud käigukangikulissile, milles olev nupuuputus teeb end nähtavaks alles süüdet sisse keerates. Näidikupaneelis on kesksel kohal tahhomeeter, millest vasakul asuvad spidomeeter ning temperatuurinäidik, kaks parempoolset näidikut on aga tegelikult kaks seitsmetollise diagonaaliga ekraani, mille näite saab vahetada kuni navigatsiooni juhisteni välja.

Ülejäänud interjööri nimeks on samuti üks suur õnnestumine. Lisaks väga heale ergonoomikale ja mugavatele istmetele saab kiita ka nähtavus, sest A-piilarid on nii suure auto kohta ootamatult õhukesed. Ja ehkki tahapoole vaadates on vaateväli piiratum ja auto gabariite on alguses üsna keeruline hoomata, päästavad päeva auto esi- ja tagaosa katvad kaamerad koos lustikummuti ekraanile kuvatava pealtvaate ja võimalike ohuallikatega, mis teevad manööverdamise väga mugavaks. Esimene rida mahutab vaevata pikka kasvu reisijad ja tänu pikisuunas nihutatavale kaheosalisele tagaistmele (suhtes 2:1), millel ka seljatoe kaldenurka seada saab, jäi mul tagaistme tagumise asendi korral enese keskmise kasvu järgi seadistatud esiistme taha istudes põlvede ette rusikajagu vaba ruumi.

Mahukas ja praktiline

Pearuumi oli tagaistmel tänu panoraamkatusele küll vähem, ent tagaistmele peaks andma istutada ilma suure porinata ka kolm keskmist mõõtu täiskasvanut. Auto esi- ja tagauste polstrites on suuri joogipudeleid mahutavad õnarused ning praktilist poolt toetab ka endisest 100 liitrit suurem pakiruum(770-1710 l). Tagaistme seljatuge maha käänates moodustub sile, ent tagaistme kohal kergelt tõusva põhjaga pakiruum. Õhkvedrustusega autol leiate pakiruumi parempoolselt seinalt nupu, millega saab laadimiskünnist pisut madalamaks muuta. Cayenne võib vedada kuni 3500 kg kaaluvat piduritega treilerit ja mina võtaksin selle koos pööratavate tagaratastega (2060 eurot), mis kärbib tavaversiooni 12,1-meetrisest pöörderingist 0,6 meetrit. See on suur asi kitsastes oludes.

Ja kasulik suurtel kiirustel, sest esiratastega samas suunas keeravad tagarattad aitavad rahustada maasturi tagaosa käitumist. Mida enam sellesse autosse süveneda, seda enam see muljet avaldab, olgu kõne all kas või Bentley Bentaygaga jagatav 48-voldine elektrisüsteem, mis lubas teise põlvkonna autode juures kasutatud hüdraulilise PDCC (kurvides kere kaldumist kompenseeriv süsteem) asendada elektriliselt juhitava süsteemiga. Või siis auto tagaluugi kohal asuv elektriliselt juhitav spoiler, mis lisab suurematel kiirustel pisut survejõudu ja töötab vajadusel õhkpidurina. Iseäranis uhke on Porsche uute PSCB-nimeliste terasest piduriketaste üle (läbimõõduga ees 415 ja taga 365 mm), mis on kestvuse huvides keraamikaga kaetud ja mida pakutakse vaid koos 20- ja 21-tolliste velgedega (3000 eurot).

Kellele?

Kolmas Cayenne on sedavõrd mugav ja rafineeritud auto – kiirusel 95 km/h püsivad pöörded kaheksanda käiguga 1200 p/min juures ja interjööri mürataust jääb vahemikku 72-74 dB, koosnedes kergest rehvi-, mootori- ja tuulemürast –, et vägisi tekib küsimus, kes peaks vajama Bentley Bentaygat, kui sellest kaks korda odavam auto teeb kõike samaväärselt või paremini. Valikuvõimaluse korral eelistaksin mina Porschet, sest see on kergem ja kiirem, kuid siinkohal võivad püsti tõusta Audi fännid, et küsida, mille poolest siis Q7 kontsernikaaslasest kehvem on? Ega olegi. Varem olnuks sellele lihtsam vastata, kuid roolitunnetuse kadumine on teinud kolmanda Cayenne'i liigikaaslastega sarnasemaks ja edaspidi taandub pea kõik nende kolme vahel valides hinnale, kujundusele ja kiirusele (millega hea kõrtsis kelkida).

Milles on „süüdi“ ka Cayenne ise, sest hoolimata skeptikute ennustustest on tänaseks kodu leidnud juba 770 000 autot ja oleks enamgi, kui teise põlvkonna müüki poleks seganud Macani tulek. Täna on luksusmaasturid valikus pea kõigil tootjatel ja äsja teatas viimase kantsina trendile vastu seisnud Ferrari, et nende „metsaautot“ näeb kahe aasta pärast. Esimese Cayenne müügiedu päästis Porsche pankrotist, teine põlvkond lubas uuendada kogu tootevaliku ja kolmas põlvkond annab koos Macaniga meile särtsu najal toimetava Porsche Mission E, mis on omast ajast ilmselt sama palju ees, kui olid omal ajal Porsche 959 ja 918 Spyder, et kuulutada uue põlvkonna elektriautode tulekut. Ja hoolimata sellest, et Cayenne jääb kogu oma tubliduses pisut kaugeks ja hingetuks, väärivad need saavutused kindlasti austamist.

Meeldis:juhitavus, istmikutunnetus, dünaamika ja sõidumugavus, interjööri kujundus koos ruumika tagaistme, mahuka pakiruumi ning auto nägusa tagaosaga.

Ei meeldinud:roolitunnetuse puudumine, kruusal jätab pisut soovida kõhualuse müraisolatsioon.

Rivaalid:Audi Q7, BMW X5, Maserati Levante, Mercedes GLE ja Range Rover Sport.


Porsche Cayenne S

Baashind: 92 520 eurot.

Mootor: V6, otto, biturbo.

Võimsus: 324 kW / 440 hj @ 5700-6600 p/min.

Pöördemoment: 550 Nm @ 1800-5500 p/min.

Aeg 0–100 km/h 5,2 s (paketiga Sport Chrono 4,9 s).

Tippkiirus: 265 km/h.

Keskmine kütusekulu: 9,2-9,4 l/100 km.

CO2pääst: 209-213 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4918/1983/1696 mm.

Telgede vahe: 2895 mm.

Pakiruumi maht: 770-1710 liitrit.

Tühimass: 2020 kg.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi