Proovisõit

Ssangyong Rexton: hääbumisele määratud liigist

Täisraamil aeglustiga maastur, saadaval ka seitsmekohalisena ja numbrijagu väiksema noobli linnamaasturi raha eest.
Üks mootor ja kaks käigukasti, odavaima ja kalleima varustuse hinnavahe on … 2000 eurot.
Baashind Eestis 34 990 eurot (viiekohaline Crystal-varustuses auto).

AutorKaido Soorsk

Ssangyong Motor Company on India kapitali najal innukalt edasi rühkiv Lõuna-Korea autotootja, kellele näikse imponeerivat Subaru ärimudel. Ssangyong soovib samuti, et nende autod seostuks ennekõike praktilisuse, ohutuse ja usaldusväärsusega. Sestap pole imekspandav, et nende mudelid näevad maasturisarnased välja ka juhul, kui end vaid esirataste abil edasi vinnavad. Eestis on seni rattad maha saanud esi- ja nelikveoline Tivoli ning nelikveoline Korando, nüüd on saadaval ka Rextoni teine põlvkond, mille eelkäija üritas püstitada jäärapäisuse ilmarekordit. Nimelt keeldus ta pikka aega koosteliinilt lahkumast -- esimesed Rextonid tulid müüki juba 2001. aastal ja kuigi tootja ise lahterdab seda mudelit kolme põlvkonda, pole aastast 2006 ja 2012 tootmisse tulnud autod ei midagi muud kui ulatusliku uuenduskuuri läbinud versioonid.

Mida ei saa öelda uustulnuka kohta, mis on mootorit kõrvale jättes tõesti uus auto. Rexton on näide kaduvast liigist -- täisraamile ehitatud viie- või seitsmekohaline maastur, millel on ette näidata ka aeglusti ja millega sõitmine meenutab kohati vana kooli Jaapani maasturit. Kuid viimastest erineb Ssangyongi lipulaev nii sõltumatu tagavedrustuse kui ka korraliku siseviimistluse poolest ja kui jätta kõrvale vedrustuse mõnevõrra puine eelhäälestus, siis on tegemist vaikse, üsna mugava ja ruumika autoga. Maaslamaja rollist on õnnestunud pääseda ka kujunduse osas, sest kuigi suuremad rattakoopad koos madalama vööliini ja õhema D-piilariga teeksid auto oluliselt enam meeldivaks, pole uustulnuk kindlasti võrreldav sääraste „saavutustega“ nagu näiteks Ssangyong Rodius, mis andis inimeste ja kurjade koerte hirmutamisel relvast paremaid tulemusi.

Üks mootor ja käigukast

Rextoni jõuallikas, nelja silindriga 2,2-liitrine turbodiisel, pärineb eelkäija mootoriruumist ning annab 4000 p/min juures 133 kW/181 hj. Maksimaalne pöördemoment 420 Nm saavutatakse vahemikus 1600-2600 p/min. Käigukastiks kasutatakse kas kuuekäigulist käsikasti või Mercedes-Benzi varamust pärinevat seitsmekäigulist "automaati". Viimane teeb sõidu sujuvaks ja astmevabaks ning vahemikus 1500-3000 p/min jagub rammu ka möödasõitude tarvis, ilma et mootor lärmakaks muutuks. Pea lootusetus olukorras gaasipedaali vastu põrandat litsudes avaldub kaebliku kriiske saatel ka jõuallika tegelik töömaht, kuid juhi mõistliku käitumise korral jätab see tänu „automaadile“ sujuvama ja jõulisema mulje kui nii mõnigi suurema töömahuga analoog. Linnas jääb reaalne keskmine kütusekulu alla kümne liitri, maanteel kujunes selleks ühtlase sõiduga 8,0 l/100 km.

Lisaks jõuallika sitkusele üllatab heas mõttes ka maanteesõit, mis aitab välja vabandada linnas liialt jäigana tundunud vedrustust. Maanteel saab see konaruste silumistega hästi hakkama ja ehkki auto kaldub kurvilisel teel omajagu, ei ole need liikumised kuigi sügavad, nii et vasakule keerates puudub oht kulm vastu parempoolset uksepolstrit rulli lüüa. Ja ehkki Rextonil pole juhitavaid stabilisaatorvardaid ega adaptiivamortisaatoreid, ei jää selle pakutav sõidukvaliteet valgusaasta jagu alla ka sellisele Toyota Land Cruiserile, millel nimetatud asjad kõik olemas on. Rextonit pakutakse meil kahes varustuses – odavama Crystali baashind on 34 990 ja kallimal Quartzil 36 990 eurot –, ja ehkki varustuste lõikes erinevad ka autode roolivõimendid, oli teatav roolitunnetus olemas isegi kallima versiooni kiirustundlikul lahendusel, mis jättis esmalt tuima ja tundetu mulje.

Nägus sõitjateruum

Tegusamate linnamaasturite kõrval võib Rexton mõjuda uimase ja kohmakana, kuid raamiga maasturite kontekstis pole tal millegi üle häbeneda ja sõita on sellega parem kui keskpärases pikapis. Ja ehkki auto välimust on peale esiosa raske õnnestunuks nimetada, on selle ruumikas interjöör nägus ja korralikku koostekvaliteediga. Baasvarustusest 2000 eurot kallima Quartziga kaasnevad suurema ekraaniga lustikummut, tikanditega nahkpolster ning osaliselt nahaga kaetud armatuurlaud ja uksepolstrite ülaosa. Nuppude/lülitite viimistluskvaliteet on väga hea ja nuriseda ei saa ka paneelide kokkuistumise ja vuugivahede üle. Tänu kõrgele isteasendile on nähtavus ette ja külgedele hea ja auto gabariidid hõlpsalt hoomatavad, kuid tahapoole vaadetes piiravad nähtavust VÄGA JÄME C-piilar ja kiiresti määrduv tagumine aken.

Kallima varustuse korral on autodel olemas ka tagurduskaamera koos lustikummuti ekraanile kuvatava auto pealtvaate ja võimalike ohuallikatega, kuid porisel ajal on see sisuliselt kasutu, kui te kaamerat just iga kord enne tagurdamist puhastamas ei käi. Õnneks päästavad päeva praktilised küljepeeglid ning tänu elektriajamiga esiistmetele ning reguleeritavale roolisambale on Rextonis mugava sõiduasendi leidmine lihtne. Esimeses reas peaks ruumi jaguma ka pikakasvulistele, pealegi hõlbustab elektriajamitega esiistmete korral sisenemist/väljumist juhiiste, mis süüte väljalülitamise ja ukse avamise järel tahapoole tõmbub. Kaheosalise tagaistme seljatoe kaldenurk on seatav ja ehkki seda ei saa edasi-tagasi liigutada, jäi mul enda keskmise kasvu järgi seadistatud esiistme taha istudes põlvede ette rusikajagu vaba ruumi ja pea kohale teist sama palju.

Varustus ja praktiline pool

Rexton ei ole Euro NCAP turvatestist läbi käinud, kuid lisaks üheksale turvapadjale ja löögienergiat summutavatele raamielementidele on selle baasvarustuses ka kokkupõrke eest hoiatav süsteem, automaatne hädapidurdus, sõidurajal paiknemist jälgiv „abimees“ ning liiklusmärkide kuvamine näidikutepaneelis. Kallim Quartz erineb odavamast Crystalist veel selleski, et tal on 17-tolliste velgede asemel 18-tollised ning 8-tollise diagonaaliga puutetundliku värviekraani asemel autos 9,2-tollise ekraani ja navigaatoriga varustatud meelelahutaja. Mõlemad lustikummutid oskavad suhelda kahes nutimurrakus (Android Auto, Apple CarPlay) ning helistava sõbra häält võib üle „sinihamba“ kuulata ka 6-kõlariga stereosüsteemist. Lisaks on Quartzil veel kiirustundlik roolivõimendi, tagurduskaamera, toonitud klaasid, soojendatav rooliratas, võtmeta käivitus ja kahetsooniline automaatne kliimaseade.

Rääkimata mugavatest istmetest, mis on esimeses ja teises reas lisaks ventilatsioonile ka istmesoojendustega varustatud. Viiekohalises autos saab tagaistme seljatoe 820 liitrit mahutava pakiruumi laiendamiseks maha käänata, kuid seeläbi tekkiv pakiruumi põhi on kõrge astmega. Tasase põhjaga pakiruumi (1977 liitrit) saate tagaistmeid esiistmete taha kokku voltides. Sama tegevus annab seitsmekohalises autos ka avara läbipääsu kolmandasse ritta. Seitsmekohalise auto pakiruumi maht on kõigi istekohtade kasutamise korral 236 liitrit, viiekohalisena 641 ja kahekohalisena 1806 liitrit. Vähemalt pooleliitrist joogipudelit mahutavad uksesahtlid on esimeses ja teises reas keskmise suurusega, lisaks nendele on autos ka mahukas kindalaegas, käetoe alune panipaik ning kaks keskkonsoolis ja kaks tagaistme käetoes paiknevat topsihoidjat.

Veovõime ja lõppsõna

Rextoni kliirens on käsikasti korral 203 ja „automaadil“ 224 mm ning kui esimene tohib tõmmata kuni 2700 kg kaaluvat piduritega haagist, siis teise koorem võib kaaluda 300 kg enam. Vaikimisi on auto tagaveoline, kuid esiistmetevahelisele tunnelile paigutatud pöördlülitist saab valida ka kiire või aeglustiga nelikveo. Ja kuigi Rextoni üliagar veojõukontrollisüsteem on esimese libeduse ilminguga jalamaid kohal, saab selle soovi korral ka (lõpuni) maha võtta, misjärel saab autost õnnelikult saba liputav sõiduriist. Libedale pinnale sattumisest saab aimu ka esirataste vahendusel ning ehkki see info on uppumas roolisüsteemi ülevõimendatusse, on see siiski olemas. Kiiduväärt, nagu auto kasinad joomakombedki, sest kui tehase etteantu kohaselt on viiekohalisel manuaalil keskmiseks kütusekuluks 9,8 ja automaatkastiga isenditel 10,2 (5 kohta) ja 10,4 l/100 km (7 kohta), siis minul kujunes selleks viiekohalise "automaadi" roolis 9,4 l/100 km.

Mingil moel meenutab Rexton mulle suurt Dacia Dusterit, mis pakub enamat, kui hinda silmas pidades eeldada võiks. Loomulikult pole sellel ette näidata sedavõrd head järelturgu kui Toyota Land Cruiseril – õieti öeldes on Rextoni järelväärtus üleni üks suur küsimärk – kuid selle „kilo hind“ on võrreldavast võistlejast pea poole odavam ning kahtlusi peaks siluma ka viis aastat kestev piiramatu läbisõiduga garantii. Viiekohalisena on see üüratu pakiruumi ja nägusa sõitjateruumiga hästivarustatud maastur, mida mina eelistaksin ükskõik millisele pikapile. Rexton pole veatu, sest 3,6-liitrine aknapesupaak võiks olla suurem, lustikummuti graafika näib moraalselt vananenuna ja tõenäoliselt hakkavad uksepakku katvad uste alumised ääred kiiresti korrodeeruma, ent väärib isegi koos nende puudustega siiski kaalumist, sest saab raamiga maasturite klassis põhitoimingutega hästi hakkama.

Meeldis:sõitjateruumi kujundus ja viimistluskvaliteet, väga hea varustus, suur pakiruum ja vaikne interjöör (maanteel kujunes taustamüraks 74 dB).

Ei meeldinud:linnas jäigavõitu vedrustus, aeglase ülekandega rool.

Rivaalid:Mitsubishi Pajero, Toyota Land Cruiser.


Ssangyong Rexton Quartz (5 kohta)

Baashind: 36 990 eurot.

Mootor: R4, turbodiisel.

Võimsus: 133 kW / 181 hj @ 4000 p/min.

Pöördemoment: 420 Nm @ 1600-2600 p/min.

Aeg 0–100 km/h: teadmata

Tippkiirus: 185 km/h.

Keskmine kütusekulu: 8,1 l/100 km.

CO2pääst: 213 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4850/1960/1825 mm.

Telgede vahe: 2865 mm.

Pakiruumi maht: 820-1977 liitrit.

Tühimass: 2180kg.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Peugeot 508

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Elektroonikat täis Peugeot 508 on suurepärane saavutus -- elegantne, rafineeritud ja hea juhtida. Suurimaks puuduseks võib pidada napivõitu tagaistet.