Proovisõit

Küüntest kübaraga Audi A8

ugavaim valik suurest Saksa kolmikust, mille ummikuabiline nihutab piire ka autonoomse sõidu osas.
Esialgu vaid kahe kolmeliitrise V6-mootoriga, millest üks „õli“ ja teine bensiinitoitel.
Baashind Eestis 88 500 eurot (Audi A8 50 TDI quattro).

AutorKaido Soorsk

Kui neljanda põlvkonna Audi A8 oleks James Bond, siis poleks meil ühtki luuregeeniusest vestvat filmi. Peaosatäitja oleks kaameramehe jaoks sedavõrd diskreetse välimusega, et operaator üritaks meeleheitlikult kaamerasse püüda värvikamaid tegelasi ning igavusse kuhtuval vaatajal tuleks näha filmist filmi, kuidas baarimees eikellelegi vodka-martinisid kokku vuhib või kuidas piltilusad Bondi-tüdrukud pidalitõbise kombel omaette tantsu vihuvad. Ehkki nii lühema kui ka pikema telgede vahega uustulnukad on eelkäijast 37 mm pikemad ning pisut kõrgemad – baasmudel 13 mm ja pikema telgede vahega isend 17 mm – näib uus kujundus auto mõõtmeid kahandavat, mistõttu on koolitamata silmal seda lihtne parkimisplatsil Audi A6-ga segamini ajada.

Mis võib olla omaette vooruseks, sest nii saate nautida Audi puu kõige kõrgemal oksal küpsenud vilja, ilma et kaaskodanike kadedusradar seierid punasesse viskaks. Jah, see ei ole nii suur ja majesteetlik kui Mercedes-Benzi S-klass, kui sohvri vaatevinklist näib praegu olevat parim Saksa päritolu noobelsedaan just Audi, sest see on mudelina teistest uuem, hoomatavalt soodsam ja pakub libedal pinnal niivõrd kaasahaaravat sõitu, et näib oma mõõtudes veelgi kahanevat. Eelkäijaga seovad teda vaid kaks kohendatud V6-mootorit – kolmeliitrine turbodiisel ja sama töömahuga ottomootor –, muus osas on aga tegu täiesti uue autoga, millesse kätketud tehnoloogia on A4 ostja päralt ehk alles 4-5 aasta pärast.

Nelikümmend üks juhiabilist

Olenevalt ostja rahakotist võib auto pardal olla üle neljakümne juhiabilise, millest osa muutub kättesaadavaks alles käesoleval aastal. Enam lüüakse lokku kolmanda põlvkonna ummikuabilise ümber, mis võib võtta auto juhtimise üle juhul, kui suunavööndid on eraldatud füüsilise barjääriga ja autode liikumiskiirus väiksem kui 60 km/h. Juht saab abilise ellu kutsuda vajutades keskkonsoolis olevaleAI-nupule ja kui radareid, kaameraid ja laserskännerit kasutav süsteem ei saa enam omapäi hakkama, siis annab ta sellest helisignaaliga märku. Nende seadmete abil saab autot juhtida ka väljastpoolt – seda võimaldab nutitelefonidele mõeldud myAudi-nimeline rakendus –, et suunata masin näiteks nii kitsasse parkimispaika, mis ei võimaldaks uste avamist.

Neljakümne hulgas on näiteks abimees, mis tunneb ära küljelt läheneva ohuallika ja tõstab AI-õhkvedrustuse korral seda külge kõrgemale, et löögi võtaks vastu massiivne lävepakk. Või siis elektrooniliselt juhitav õhkvedrustus, mis valib teeinfot ja GPS-signaale analüüsides trammirööpa ületamiseks sobiliku seade juba enne seda, kui auto ratas füüsiliselt rööbast tabab. Viimati nimetatud lahendust võib käsitleda ka kui tarbetut kurioosumit, sest autode baasvarustuse olev õhkvedrustus ning juhitavad amortisaatorid tagavad eeskujuliku sõidumugavuse igal pool, olenemata kasutatavast sõidurežiimist ja rataste all olevast teekattest. Lisavarustuse hulgast vääriks soetamist vaid nelikroolimine (2190 eurot), mis teeb väikestel kiirustel pöörderingi oluliselt väiksemaks.

Ikka veel numerologiast

Ühena viimastest on otsustanud ka Audi mudeliindeksitega tembutama hakata ja A8 on esimene, mis saab mudelinimesse võimsusklassi markeeriva indeksi. Madalaimaks indeksiks on 30 (81-96 kW) ja kõrgeimaks 70 (üle 400 kW). Praegu on A8 on saadaval kahe V6-mootoriga, mille indeksiteks 50 ja 55. Esimene markeerib kolmeliitrist turbodiislit (210 kW/286 hj) ja teine sama töömahuga bensiinitoidulist, mille võimsuseks on turbokompressori toel 250 kW/340 hj. Kõik autod on nelikveolised ja varustatakse kaheksakäigulise klassikalise automaatkäigukastiga ning kui turbodiislil kulub kiiruse 100 km/h saavutamiseks 5,9 sekundit, siis ottomootoriga analoog on temast 0,3 sekundit nobedam. Ülejäänud jõuallikad lisanduvad koos pistikhübriidiga valikusse käesoleval aastal.

Audi kõnepruugis on hübriidajamiga ka mõlemad baasmudelid, sest autosid käivitab rihma abil starterina töötav elektrimootor, mis on 48 voldise elektrisüsteemi „närvikeskuseks“ ja võimaldab ühtlasel sõidul sisepõlemismootori kuni neljakümneks sekundiks seisata. Süsteem töötab käsikäes start-stopp-süsteemiga ning kui ottomootori keskmiseks kütusekuluks lubab Audi 7,7 l/100 km, siis „õlipõletajale“ vaid 5,6 l/100 km. Mina proovisõidu käigus nii väikeseid arvusid ei näinud, kuid enam kui kahetonnise tühimassiga auto kohta olid proovisõidukiks olnud turbodiisli joomakombed meeldivalt tagasihoidlikud. Maanteel kujunes keskmiseks kütusekuluks 6,3, linnas alla üheksa ja lumistel kõrvalteedel hullates pisut üle kümne liitri 100 km kohta.

Sisemine ilu

Libistage end juhiistmele ja te leiate end ühest nägusamast interjöörist, mida tänane autotööstus pakkuda suudab. A8 interjöör ei jäta ehk nii pidulikku muljet kui S-klass, ent näib kooste- ja detailitäpsuses viimast isegi ületavat ning jätab sarnaselt väliskujundusele kompaktsema mulje kui ta seda tegelikult on. Baasvarustuses aitavad mugavat sõiduasendit leida elektriliselt reguleeritav roolisammas ja elektriajamitega esiiste, millel saab seadistada kahtkümmend kaht (!) elementi. Kui te olete Pariisi Jumalaema kiriku kellamees, siis annab koostöös seljatoe liigutatavate elementide ning neljas suunas seatava ristluutoe abil kujundada isegi küürule sobiva pesa, rääkimata siis istmepadja ja seljatoe külgtugedest, mida saab vastavalt kehakujule sisse- ja väljapoole reguleerida.

Näidikutepaneeliks on ka põhivarustuses 12,3-tollise diagonaaliga ekraan, mida täiendavad kaks keskkonsoolis asuvat puutetundlikku ekraani. Ülemine kuulub lustikummutile ning alumisele on koondatud kliimaseadme ning istmesoojenduste ja ventileerimisega seonduv. Sarnast lahendust kasutab ka Range Rover Velar, kuid A8 teeb viimasega võrreldes sammu edasi nii ekraani resolutsioonis kui ka graafika ja kasutajaliidese kvaliteedis. Menüüdes seiklemine on lihtne ja arusaadav ning omaette vaatepildiks on tagurduskaamera 3D-funktsioon, mis kuvab ekraanile auto kujutise koos seda ümbritsevate takistustega. Süsteem kasutab kujutise loomiseks auto kaameraid ning seda saab oma suva järgi pöörata, et saada näiteks parkimisel ettekujutus, kui kaugel on veljed äärekivist.

Me pole eelmise peatükiga veel ühel pool

A8 on tähelepanuväärselt vaikne auto -- olenevalt teekattest jääb sõitjate ruumi mürataust maanteekiirustel vahemikku 71-74 dB. Diiselmootori urin on kuulda vaid kiirendustel ja see ei muutu häirivaks ka maksimaalsete pöörete lähikonnas. Laias laastus koosneb mürataust vaid hillitsetud rehvimürast, millega liitub katuseluugi suunast kostev kerge tuulevihin, kuid viimase avaldumiseks tuleks teil lubatud piirkiirus tublisti lõhki sõita. Lõõgastavat sõidumuljet toetavad ka sujuvalt toimetav käigukast ning vaikne vedrustus, mis triigib pea müdinavabalt siledaks ka kõige hullemad teekatted. BMW 7. seeria võib kohati sportlikum tunduda ning kumbki auto ei jäta nii pidulikku muljet kui tänane S-klass, ent isegi baasvarustuses olev A8 näikse olevat kolmiku mugavaim valik.

See ei jäta sõites nii raskepärast muljet kui konkurendid, ehkki üllatuslikult on auto tühimass suurem kui võrreldaval S-klassil ja 7. seerial (S 350 d 4MATIC ja BMW 730d xDrive). Kõige parem on A8 pakutavaid mugavusi nautida selle tagaistmel ja kui tavaversiooni tagaistme esine jalaruum teid ei rahulda – minul jäi enda keskmise kasvu järgi seadistatud esiistme „taha“ istudes põlvede ette rusikajagu vaba ruumi – võite tellida 130 mm pikema telgede vahega L-versiooni, mis maksab vähemalt 2100 eurot enam kui samasugune lühike versioon. L-versioonide varustusse kuulub ka käetoesse peidetud pihuarvutit meenutav pult (tavapikkusega mudelitel on see lisavarustuses), millest juhitakse kliimaseadme, seadistatavate istmete ja tagaistujatele suunatud meelelahutuse funktsioone (kui need on soetatud).

Rooli taga

Nõudlikuma maitse tarvis valmib A8 nagu rätsepaülikond ja seepärast ei tee ma katsetki kokku lugeda elektriajamitega kahe- ka kolmekohaliste tagaistmete versioone, millega lisavarustuse hulgas kliente õrritatakse. Eip, sellega saate te ise tutvuda, aga suvel pole teil kusagilt võtta lumest lahti lükkamata käänulist kõrvalteed, mille kurvides näis A8 muutuvat justkui mõne numbri jagu väiksemaks autoks, mille külluslik momendivaru, astmevaba käigukast ning ülejuhitavust võimaldav nelikvedu lubavad kasutada säärast sõidustiili, mis on omane kellelegi Oti-nimelisele saarlasele. Selle autoga on lihtne kiirelt edeneda, sest turvaline alajuhitav loomus asendub gaasipedaalile astudes hõlpsalt kontrollitava ülejuhitavusega ja üllataval kombel passib see libedal tembutamiseks paremini kui mõni taevani kiidetud luukpära.

Seepärast annan ma A8-le andeks ka roolitunnetuse puudumise, mis oli miinuseks Porsche Panamera puhul, kuid Audi puhul see ei häiri, sest see on esindussedaan, millel puudub Grand Toureri ambitsioon. Tegelikult on nii Panamera kui ka uus A8 sõidumulje osas üllatavalt sarnased, Audi on vaid sujuvam ning sellel pole ette näidata nii dramaatilist sise- ja väliskujundust ning võidusõidustniiläbiimbunud sugupuud. A8 puhul on see kindlasti kompliment; seda autot ostes on meeldiv teada, et diskreetse välimuse taga peidab end suutlik ja hõlpsalt hallatav sõiduk, mis keerulistes oludes alati kastanid tulest välja toob. See on soodsaim ja mugavaim luksusauto suurest Saksa kolmikust, mille diskreetne välimus töötab justkui autot kadeda silma jaoks nähtamatuks muutev küüntest kübar.

Meeldis:sujuvalt töötav jõuline jõuallikas, hea juhitavus koos väga hea jõuülekandega, mugav sõidukvaliteet ja nägus klassiliidri väärilise viimistlusega sõitjateruum.

Ei meeldinud:roolitunnetuse puudumine, lustikummuti kasutamine sõidu ajal ja isikupäratu väliskujundus, mis hakkab tänu tagatulede nägusale valguslahendusele tööle alles hämaras valguses.

Rivaalid:BMW 7. seeria, Mercedes-Benzi S-klass.


Audi A8 50 TDI quattro

Baashind: 88 500 eurot.

Mootor: V6, diisel.

Võimsus: 210 kW / 286 hj @ 3750-4000 p/min.

Pöördemoment: 600 Nm @ 1250-3250 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 5,9 s.

Tippkiirus: 250 km/h.

Keskmine kütusekulu: 5,8 l/100 km (20-tolliste rehvide korral).

CO2pääst: 152 g/km (20-tolliste rehvide korral)..

Pikkus/laius/kõrgus: 5172/1945/1473 mm.

Telgede vahe: 2998 mm.

Pakiruumi maht: 505 liitrit.

Tühimass: 2050 kg.


Galeriis olevatel piltidel on kujutatud 130 mm pikema telgede vahega L-versioon, liikuvat pilti näeb aga siit: 

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Audi Q5

What Car? Says Hinnatud 5-ga 5-st

See ülevaade annab kätte suuna, millisest esindusest võib leida väga hea linnamaasturi. Sellele autole võib anda maksimaalse hinde nii juhitavuse, sõidumugavuse kui ka ohutuse ja praktilisuse osas, mis teevad igapäevasest sõitmisest lõõgastava kogemuse.