Proovisõit

Tagasihoidlikkusse rüütatud rõõmurõkatus, ehk BMW X3 M40i

Eelkäijast 55 kg kergem kolmanda põlvkonna auto (mudelikoodiga G01) teeb kõike mõlemast eellasest paremini ning tunneb viipe- ja häälkäsklusi.
Tippmudeli mootoriruumist leiate ühe turbokompressoriga kolmeliitrise R6 võimsusega 265 kW/360 hj, mis kiirendab auto „sajani” vähem kui viie sekundiga.
Baashind Eestis 66 250 eurot, baasmudelil 41 350 € (tagaveoline X3 sDrive18d). NB: loos ära toodud hindade juures on aluseks märtsikuust kehtima hakkav uus hinnakiri.

AutorKaido Soorsk

Ma pole näinud ühtegi sprinterit, kes jookseks karkudel kiiremini kui ilma nendeta, kuid ilmselt on see siiski võimalik, sest miks muidu varustatakse järjest enam linnamaastureid mootoritega, mille jõunumbrite taustal on omaaegsed plakatikangelased kui sulnid peresõidukid? Ilmselt polnud Baieri mootorivabrikul enne sajandivahetust esimest „iks-viit“ turule tuues õrna aimugi, millise džinni nad valla päästavad, mille tõestuseks on kasvõi ettevõtte tänane mudelivalik, milles on kokku kuus (!) linnamaasturit ja millele on aasta lõpus veelgi lisa tulemas. Kuid kuna esimene SAV (Sports Activity Vehicle) X5 oli algusest peale üsna suur (ja hakkas alates teisest põlvkonnast ka kõigis suundades välja venima), tuli BMW-l peagi turule tuua ka väiksem X3, mida linnamaasturi ihaleja võis vähemalt üritada suruda sõiduauto mõõtude järgi valminud garaaži.

Tänaseks on turul juba „iks-kolmede“ kolmas põlvkond, mis hoopis teisest puust, kui veidra kujunduse ja jäiga vedrustusega esmasündinu. Kolmas X3 on pea täiuslik ja valmis üle võtma suuremate vendade rolli, sest jätab neist kergejalgsema ja innukama mulje, omab samaväärset (või paremat) sõidukvaliteeti ning ruumikuseski ei tule palju tingida. Tippvarustuses autodel on ette näidata pea kõik suurematelt vendadelt tuttavad vigurid. Mudeliperekonna võimsaim isend on X3 M40i, mis sunnib kõiki samas mõõtkavas teostatud konkurente aplalt rahusteid neelama. 265 kW/360 hj arendav BMW saavutab stardiabi toel kiiruse 100 km/h 4,8 sekundiga, olles 0,6 sekundit väledam kui 250 eurot enam maksev Audi SQ5 või 0,4 sekundit nobedam kui 8990 eurot kallim Porsche Macan GTS. Kiirenduses suudavad baierlast seljatada vaid Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC ja Porsche Macan Turbo, mis on kõik rohkem kui kümme tuhat eurot enam maksvad autod.

Kas viimast korda R6-mootoriga?

Kui te olete olnud nii tubli, et jaksate lubada endale seesugust mootorit, siis on mul teie pärast hea meel. Üldise „mikromootoristumise“ taustal on omaette puhkuseks jõuallikas, mis omab lisaks võimsusele ka paindlikkust koos nauditava häälega, millel mitmeid kõlavarjundeid, alates rahulolevast jõminast kuni iseloomuliku reas-kuuese ulgumiseni, mida ilmestavad gaasipedaali tagasilaskmist saatvad plärtsud ja popsumine. Kolmeliitrine R6-mootor annab 265 kW/360 hj @ 5500-6500 p/min ja 500 Nm @ 1520-4800 p/min ning käib kokku 8-käigulise automaatkäigukastiga. Ühe turboga R6 reageerib gaasipedaalile sedavõrd elavalt, et meenutab pigem vabalthingavat jõuallikat. Seejuures ei saada see omanikke ka kerjakotiga tänavanurgale, sest rahulikul sõidul oli keskmine kütusekulu Eco Pro-režiimis 8,2, linnas pisut enam kui kümme ning lõbutsedes pea 13 liitrit „sajale“.

Mis on väga hea tulemus linnamaasturi kohta, mis kuulub „viie sekundi klubisse“ ja kaalub tühjalt 1810 kg. Lisaks sellele jõujaamale on tänases hinnakirjas veel kaks kaheliitrist ottomootorit – xDrive20i (135 kW/184 hj) ja xDrive30i (183 kW/249 hj) – ning kolm turbodiislit. Viimastest on kaks esimest nelja silindriga kaheliitrised (sDrive18d, 110 kW/150 hj ja xDrive20d, 140 kW/190 hj) ja kolmas kolmeliitrine R6 (195 kW/265 hj). Tootja andmetel on joomakommete osas neist vähenõudlikum xDrive20d (nõrgema mootori kohta andmed veel puuduvad), mis tarbib 100 km läbimisel 0,7 liitrit vähem kütust kui kolmeliitrine „liigikaaslane“ (5,7 l/100 km). Mudeli M40i keskmine kütusekulu on 8,2 l/100 km ning kaheliitristel ottomootoritel 7,1 ja 7,6 l/100 km. Pea kõik autod on nelikveolised ja varustatud 8-käigulise Steptronic-automaatkäigukastiga (tippmudelile pakutakse selle sportlikumat versiooni). Erandiks on vaid viimasena valikusse lisanduv tagaveoline X3 sDrive18d, mis varustatakse kuuekäigulise manuaalkäigukastiga.

Väljapeetud kujundus

Väljast on uus X3 eristatav suuremate „neerude“, nende küljest lahku kolitud leed-esitulede ja rahulikuma vööliini järgi, mis pole enam nii agressiivse nurga all kui teise põlvkonna autodel. Uus kere on eelkäijast „libedam“ – õhutakistusteguriga 0,29 – ja radiaatorivõres on liigutatavad ribid, mis suletakse väiksema kütusekulu huvides, kui mootor ei vaja tõhusaimat jahutust. Tagantvaates eristuvad uustulnukad esmalt kahepoolsete summutite poolest, külgvaates on aga kolmanda põlvkonna eritunnuseks esimese rattakoopa taha paigutatud dekoratiivsed „lõpused“. Tippmudeli visiitkaardiks on aga halli värvi (Cerium Grey) ehisdetailid ja peeglikorpused koos rattakodarate vahelt välja piiluvate siniste pidurisadulatega. Velgede suurus jääb „iks-kolmedel“ vahemikku 18-21 tolli; loo peategelane kandis lamellrehve mõõduga 245/45 R20.

Interjööri kujundus on eelkäijaga sarnane, kuid lihvitum ja paremate materjalidega. Auto gabariidid on hästi hoomatavad ja nähtavus kõigis suundades hea. Ei sega ka massiivsed A-piilarid, mis ei ulatu juhi vaatenurga piiramiseks piisavalt kaugele. Reguleeritav roolisammas (mis minu mälu järgi laseb roolil liikuda juhi suunas välja enam kui üheski teises autos) võimaldab leida mugava sõiduasendi ning kuulub koos kolmetsoonilise automaatse kliimaseadme ja kiirushoidikuga kõigi versioonide põhivarustusse. Digitaalse näidikuploki saab autodele tellida ainult koos TV-funktsiooni või navigatsioonisüsteemiga Professional (400 pluss 1000 või 2270 eurot), millega kaasneb ka armatuurlaua ülaossa paigutatud 10,2-tolline puutetundlik värviekraan (põhivarustuses on monitori diagonaaliks 6,5-tolli). Viimasel toimuvat juhitakse ka kesktunnelile paigutatud pöörd-surunupust, mille kõrval asuvad „otseteed“ alammenüüdesse (BMW iDrive).

Aga kuidas see sõidab?

Väga hästi. „Iks-kolme“ välis- ja sisekujundus ei pane küll nunnumeetri osuteid kohe punasesse hüppama, nagu võib juhtuda Porsche Macani korral, kuid sõiduomadustes on M40i sellele väga lähedal, olles libedal pinnal ja väljalülitatud veojõukontrolliga vaat’ et paremgi sõiduriist. Mudeli X3 nelikveo momendisuhe pole fikseeritud, sest see võimaldab suunata momenti ka ainult ühele rattale, kui tippmudeli arsenalis on kolm „vidinat“, millest kaht esimest nõrgematele ei pakuta ja kolmas on saadaval vaid lisaraha eest. Esimeseks kaheks on stardiabi ja M Sport diferentsiaal ning kolmandaks koos M sportpaketiga (5920 eurot) pakutav Performance Control (160 eurot), mis imiteerib pidurite abil piiratud libisemisega diferentsiaali tööd. Praktikas tähendab see seda, et teie istumise all on neutraalse (või kergelt alajuhitava) iseloomuga linnamaastur, mille tagaosa on gaasiga hõlpsalt juhitav. Kiirel sõidul tuleb gaasiga olla küll üsna agressiivne, sest muidu püüab käigukast käike liialt vara üles vahetada.

Külglibisemise alustamine nõuab küll otsusekindlust, sest jõuülekanne teeb selle vältimiseks kõik mis vähegi võimalik, kuid jõulise gaasivajutuse peale lastakse pära alistunult lendu ning tänu ohtrale võimsusvarule ja „tihedale“ käigukastile on autot lihtne juhtida. Roolitunnetus on küll olematu, aga seda kompenseerivad hea vastusurvega täpne roolisüsteem ja esmaklassiline istmikutunnetus, mis lubab üheselt tajuda, millisel teljel on pidamist ja millisel mitte. X3 M40i istub sedavõrd hästi kätte, et tekib tunne, nagu oleks te sellega sõitnud paari tunni asemel paar aastat. Eraldi saab kiita ka lisana pakutav adaptiivne M-vedrustus (tavaversioonide adaptiivse vedrustuse eest küsitakse täiendavalt 710 eurot), millel jagub nii käigupikkust kui ka diskreetsust, sest olenemata teepinnast saab see oma tööga hakkama ilma kõrvaliste helideta. Vedrustuse Comfort-seadistus on pädev kõigil pindadel, sest minimaalset kere kaldumist lubav Sport+ on ilmselt paljude jaoks liialt jäik.

Kaasavara juurde tagasi

Mürataust koosneb karedal asfaldil lõviosas rehvimürast (76-79 dB) ja ehkki mootorihääl on teadlikult esiplaanil (eriti äge on see väljast kuulates), ei muutunud see tüütuks ka hoolimata sportlikust väljalaskest. Tippmudeliga kaasnevad valgusdioodidel töötavad lähi- ja kaugtuled koos esimeste ja tagumiste udutuledega, nahaga kombineeritud tekstiilpolster, tume laepolster, tegusamad M-pidurid ja muutuva ülekandega roolivõimendi. Põlve- ja pearuumi jagub tagaistmel ka keskmist kasvu täiskasvanute tarvis. Autosid pakutakse kolmel varustustasemel: xLine, Luxury Line ja M sport. Kõigi autode põhivarustusse kuuluv iDrive on jätkuvalt parim kasutajaliides, mis võimaldab tabada ekraanil otsitavat ka liikuvas autos, turvalisuse osas teeniti NCAP turvatestis mullu maksimaalsed viis tärni. Lisavarustust jagub uhkelt ja selle hulgast on leitavad ka mürasummutavad ehk nn akustilised esi- ja esimeste uste klaasid (160 eurot).

Auto uksetaskud mahutavad liitrise joogipudeli, kolmeosalise tagaistme seljatoe kaldenurk on seatav ning seda maha käänates moodustub sileda põhjaga pakiruum, mille mahuks on 550 liitri asemel 1600 liitrit. Pakiruumi põranda all olevates panipaikades toimetamist hõlbustab põrandat ülal hoidev amortisaator. Baasmudeli kliirens on 204 mm. Kolmas X3 võib sõita poole meetri sügavuses vees, selle lähenemisnurk on25,7°, lahkumisnurk 22,6° ja rambiületusnurk 19,4° ning see võib vedada kuni 2400 kg kaaluvat piduritega haagist. Kiirelt ja sujuvalt toimetav automaatkäigukast peaks tagama korraliku dünaamika ka vähemvõimekate jõuallikate korral. Lisavarustuse hulgast oleks kohustuslikud adaptiivsed amortisaatorid (710 eurot). Kolmas X3 teeb kõike hästi ja tippmudeli juures leidsin mina vaid mõne puuduse, millest olulisemaks on asjaolu, et NII head sõiduomadused on pakitud NII kõrgesse autosse. Mis teha, kui ostjatele meeldivad suured rattad ja kõrge isteasend – komplektist puuduvad vaid aurumasinad, siis oleksime naksti autonduse algusaegades tagasi.


Meeldis:jõuline mootor koos korralikku „kontserdiga“, hea juhitavus koos väga hea jõuülekandega, hea varustus, mugav sõidukvaliteet ja praktiline sõitjate ruum koos paljude panipaikadega.

Ei meeldinud:kõrge hind,roolitunnetuse puudumine ja Ambient Air-paketiga (330 eurot) kaasnev kaheosaline kindalaegas (mis muudab selle pea kasutuskõlbmatuks).

Rivaalid:Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Audi SQ5, Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC, Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC, Porsche Macan GTS ja Porsche Macan Turbo.


BMW X3 M40i

Baashind: 66 250 eurot.

Mootor: R6, otto.

Võimsus: 265 kW / 360 hj @ 5500-6500 p/min.

Pöördemoment: 500 Nm @ 1520-4800 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 4,8 s.

Tippkiirus: 250 km/h.

Keskmine kütusekulu: 8,2-8,4 l/100 km.

CO2pääst: 188-193 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4716/1897/1676 mm.

Telgede vahe: 2864 mm.

Pakiruumi maht: 550-1600 liitrit.

Tühimass: 1885 kg.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi