Proovisõit

Sprinteri näoga raskekaallane Jaguar E-Pace

Saage tuttavaks linnamaasturiga, mis kirjutas end mulluse esmaesitluse käigus Guinnessi rekordite raamatusse, tehes trampliinilt õhku visatuna 270-kraadise pöörde ümber enese pikitelje.
Kiireim E-Pace saavutab kiiruse 100 km/h 6,4 sekundiga, väikseima januga on baasmudel D150 (17-tolliste rehvidega 4,7 l/100 km).
Mudeli baashind on Eestis 33 600 eurot (esiveoline D150), sama mootoriga nelikveoline on aga koos üheksakäigulise automaatkäigukastiga 4680 eurot kallim (2018. aasta veebruaris).

AutorKaido Soorsk

Jaguari disainipealik Ian Callum (pildil) on mees, kelle loomingust võiks enam kui pool olla varustatud kullaprooviga, mille kinnituseks on kasvõi Jaguar F-Type, olgu pehme või metallist katusega. Jaguar E-Pace on aga Iani hiliseim saavutus, mis on justkui karkudele tõstetud F-Type ja mille mootoriruumist ei leia hoolimata mudelinimes sisalduvast E-tähest ühtegi elektrijõuallikat. Ei, uustulnukas sõidab vaid neljasilindriliste mootorite jõul. Lisaks nelikveolistele isenditele tuleb valikusse ka esiveoline „tudengiversioon“. Viimane ei tähenda seda, et neid ühe õppelaenu eest kohe hulgi soetada saab– 150-hj turbodiisli ja kuuekäigulise käsikäigukastiga varustatud baasmudel maksab 33 600 eurot, muutuva ülekandega nelikvedu ja üheksakäiguline automaatkäigukast lisavad sellele veel vähemalt 4680 eurot.

Alfa Romeo Stelvio, Porsche Macani ja Volvo XC40 järel on see juba neljas linnamaastur, mille kujundus nunnumeetreid purustab. Kuid vaimustus võib tabada teid ka rooli taha istudes. Esimeses reas on sõitjateruum jagatud kaheks eraldi „kookoniks“, mis loob rooli taga sarnase atmosfääri nagu F-Type’is, ehkki isteasendi järgi sõidaksite justkui viimase katusel. Esimese kurioosumina jääb aga silma uustulnuka kaal, sest numbri jagu väiksem esiveoline E-Pace kaalub tühjalt 85 kg enam kui tagaveoline F-Pace, nelikveoliste versioonide kaaluvahe on aga uustulnuka kahjuks 56 kg! See tuleneb sellest, et E-Pace’i kandmik pärineb Range Rover Evoque’i arsenalist ja madalama hinnaklassi tõttu ei saanud selles kasutada nii palju alumiiniumsulameid kui suuremas vennas. Lõppude lõpuks on tegu ju soodsaima „kassiga“, mida kutsutakse majasiseselt ka „kutsikaks“.

Nelja silindriga jõuallikad

Reisijate jala- ja kompsuruumi huvides leiate mootoriruumist vaid ristiasendisse paigutatud kaheliitrised R4-turbomootorid. Baasmudelit jõustab mootor indeksiga D150. 3500 p/min juures arendab see 110 kW/150 hj, suurim pöördemoment 380 Nm aga saabub 1750 pöördel. Võimsamas seades (D180) on selle „õlipõletaja“ võimsus 132 kW/180 hj (4000 p/min) ja pöördemoment 430 Nm (1750 p/min). Peale diislite on hinnakirjas kaks ottomootorit. P250 arendab 183 kW/249 hj @ 5500 p/min (365 Nm @ 1200-4500 p/min) ja P300 221 kW/300 hj @ 5500 p/min (400 Nm @ 1500-4500 p/min). Baasmudeli keskmine kütusekulu on 17-tolliste rehvidega 4,7 l/100 km, 18-20-tolliste ratastega aga 0,2 liitrit suurem. Ottomootorite keskmine kütusekulu on ideaalis vastavalt 7,7 ja 8,0 liitrit 100 km kohta.

Nii nagu eelpool öeldud, saab käsikastiga ainult esiveolist baasmudelit, ülejäänud meil müüdavad autod on ZF-i üheksakäigulise „automaadi“ ja nelikveoga, mida on kahte tüüpi. Madalama võimsusega isendid saavad enesele muutuva momendijaotusega nelikveo, mis eelistab võimalusel esirattaid, ent viimaste läbilibisemise korral võidakse peaaegu kogu saadaolev moment läkitada ka tagaratastele. Kahe võimsama ottomootori puhul kasutatav süsteem meenutab aga viimase Ford Focus RS-i nelikvedu, milles telgede vahelise momendijaotuse eest vastutab Haldexi sarnane lahendus, kuid lisaks töötab tagarataste vahel ka juhitav siduripakk, mis võimaldab saadaoleva momendi vajadusel ka ainult ühele nurgale suunata. Kõlab keeruliselt, kuid praktikas on tegu hästi toimiva süsteemiga, mis võimaldab väljalülitatud veojõukontrolli korral kasutada libedal pinnal ka ülemeelikult „saba“ liputavat sõidustiili.

Otsige „kutsikat“

E-Pace sõitjateruum võlub lisaks sümpaatsele kujundusele ka ruumikuse ja praktilisusega, sest mina mahtusin enese keskmise kasvu järgi seadistatud esiistme taha lahedalt istuma ja auto 577 liitrit mahutav pakiruum on normaaloludes suurem kui hiljuti proovitud numbri jagu suuremas BMW X3-s (550 liitrit). Kaheosalist (60/40) tagaistme seljatuge maha käänates saab laiendada pakihoidla mahu 1234-liitriseks. Praktilist poolt toetavad korralik kindalaegas, liitriseid pudeleid mahutavad topsihoidjad, jahutatav panipaik käetoes (8,42 l) ning suured uksetaskud – ees 10,56 ja taga 8,26 liitrit. Silma alla jäävad materjalid on käega katsudes pehmed. Meelelahutuslikku poolt toetab siin-seal kasutatud kaslase kasukast inspireeritud muster ja esiklaasi vasakus nurgas olev kutsika siluett, kes ema sabas õhtust jalutuskäiku teeb. Sama silueti joonistab maapinnale ka nn lombivalgusti.

Tavaseades ilmestab näidikuplokki viietollise diagonaaliga ekraan, ent HSE varustuses autodel on ette näidata ka pildil olev digitaalne näidikupaneel, mille diagonaaliks on 12,3 tolli. Armatuurlauas on kõigil autodel 10-tollise diagonaaliga Touch Pro nimeline lustikummut, mille värviekraan on loomulikult puutetundlik. Selle kirkus ja lahutusvõime jääb parimatele „sakslastele“ küll pisut alla ja sõidu ajal on väikesi jaotusi keeruline tabada, ent teisalt on enamkasutatavad funktsioonid (raadio, küte ja ventilatsioon) nuppudega dubleeritud ja sõidu ajal mugavalt kasutatavad. E-Pace on tehtud nuppudega mängimise asemel sõitmiseks. Seda toetavad hõlpsalt tajutavate mõõtude kõrval ka suured küljepeeglid ja hea nähtavus, mida ei suuda oluliselt rikkuda ka jäme A-piilar ning madal tagumine aken. Manööverdamist hõlbustavad ka baasvarustusse kuuluvad parkimisandurid ja tagurduskaamera.

Kaasahaarav sõidukogemus

Seni oleme sõitnud vaid „õlipõletajatega“ ja esmamulje on positiivne, kuid „jaaguarikutsikas“ nõuab ottomootorit. Nooruslik välimus ei passi kokku diiselmootoritega, mis annavad parima tulemi suurima momendi alas, tootes sellest kõrgemal vaid lärmi. Roolisüsteemi täpsus ja korralik vastusurve lisavad kurvilisel teel enesekindlust ning sõidukvaliteet on vastuvõetav ka hoolimata 20-tollistest madala profiiliga rehvidest. „Kutsika“ kere ei koosne ainult terasest – madalama raskuskeskme huvides on lisaks alumiiniumsulamist katusepaneelile kasutusel ka samast materjalist mootorikate, tagaluuk ja vedrustuse detailid – ja selle ning õnnestunud inseneritöö tulemine jätab kõrge isteasendiga E-Pace kurvides parema mulje, kui viimase põhjal eeldada võiks. Kohustuslikuks ostuks näikse olevat ka adaptiivsed amortisaatorid (1164 eurot), mis peaksid end iga sajandiksekundi järel ümber sättides tagama mugava sõidu ka halval teekattel.

Lisaks baasmudelile on saadaval veel kolm varustustaset (S, SE, HSE) koos neid täiendava paketiga R-Dynamic, aga mina investeeriksin esmalt mootorisse ja vedrustusse. Baasvarustuses on autodel 17-tollised veljed, kahetsooniline kliimaseade, vihmaanduriga kojamehed, valgusdioodidel esi- ja tagatuled, ühenduvus „sinihamba“ vahendusel, kaks USB ja neli toitepesa (12V) ning tempomaat koos parkimisandurite ja tagurduskaameraga. Juhiabidest kuuluvad aga põhivarustusse nii sõidurajal paiknemist kui ka kaasliiklejaid jälgiv abimees, mis vajadusel halvima vältimiseks pidureid rakendab. Varustuste ja võimaluste nüansse valdavad müügimehed minust paremini, kui tähtsaim on see, et „kutsika“ näol on tegu ilmselt parimat (ja kaasahaaravamat) juhitavust omava väikese linnamaasturiga, mis rõõmustab silma ja teeb rooli taga tuju heaks. Varsti lubatakse katsuda ka ottomootorit, seepärast võtke seda lugu kui isutekitajat. Liikuvat pilti näeb aga siit:

 

 

Meeldis:väliskujundus koos praktilise interjööriga, ergonoomika koos korraliku varustuse, tegusa turvalisuse (viis tärni Euro NCAP turvatestis) ja kaasahaarava juhitavusega.

Ei meeldinud:hind,diiselmootorite jõuetus keskmistel pööretel.

Rivaalid:Audi Q3, BMW X1, Volvo XC40.

Jaguar E-Pace D180

Baashind: 40 320 eurot.

Mootor: R4, diisel.

Võimsus:132 kW / 180 hj @ 4000 p/min.

Pöördemoment: 430 Nm @ 1750 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 9,3 s.

Tippkiirus: 205 km/h.

Keskmine kütusekulu: 5,6 l/100 km.

CO2pääst: 147 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4395/1984/1649 mm.

Telgede vahe: 2681 mm.

Kliirens: 204 mm.

Lähenemisnurk: 22,8 kraadi.

Lahkumisnurk: 29,4 kraadi.

Rambiületusnurk: 21,1.

Piduritega haagise lubatav mass: 1800 kg.

Pakiruumi maht: 577-1234 liitrit.

Tühimass: 1843 kg.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Lexus LS

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Omanäoline esindusauto, mis panustab kohati lausa narruseni detailidesse ja pakub pikemat telgede vahet koos nn äriklassi tagaistmega soodsamalt kui võistlejad seda teha suudavad.