Proovisõit

Eelkäijast pikem, nägusam ja saledam: BMW 6. seeria Gran Turismo

Mudelikoodi G32 kandev sõiduk on eelkäijast 150 kg kergem, pisut pikem, 21 mm madalam ja 110 liitrit suurema pakiruumiga.
See auto ühendab endas 7. seeria tehnilise võimekuse ja võrreldava suurusklassi linnamaasturile sarnaneva praktilise poole, olles viimastest nauditavam ja mugavam.
Baashind Eestis 62 000 eurot (BMW 630i, hinnad on antud 2018. aasta märtsi seisuga).

AutorKaido Soorsk

Kõigil mudelivalikut kiirelt laiendavatel autotootjatel leidub valikus midagi piinlikku ja „Baieri mootorivabrikul“ oli selleks varem loo peategelase vanem vend ehk veidra välimusega BMW 5. seeria GT. BMW ei julgenud kunagi tunnistada, et sai valmis pelgalt praktilise autoga, ja andis sellele enam kui ambitsioonika mudelinime. Kuid ka see käik ei toonud käeulatusse loodetud müügitulemusi, mida 7. seeria põhjale ehitatud luukpära turule tuues silmas peeti. Ent ometi leiti ilmselt Hiinas piisavalt palju ostjaid selleks, et tulla 3. seeria GT edust tiivustatuna välja ka teise põlvkonna esindajaga, mis on eelkäijast pikem, kergem ja saledam. Viimast tõestab ka auto madalam õhutakistustegur, mis on endise 0,29 asemel nüüd 0,25.

See on üks väheseid „bee-emm-veesid“, mille puhul pakub auto tagaosa ehk enam huvi kui mootoriruumis toimuv. Kuuenda seeria GT võitis mullu kolmanda BMW-na 2002. aastal asutatud auhinna EuroCar Body Award ja žüriile avaldas enam muljet kergmaterjalide kasutus - lisaks ühe detailina stantsitud alumiiniumsulamist hiiglaslikule tagaluugile - mistõttu on uustulnuk võrreldavast eelkäijast 150 kg kergem. Üksi toorikkere kaaluvat 44 kg vähem ja seda hoolimata faktist, et endisest 110 liitrit suuremat pakiruumi omava 6. seeria GT pikkus on nüüd juba üle viie meetri. Ehk täpsemalt 5091 mm endise 4998 mm asemel, autode telgede vahe jäi aga karvapealt samaks.

Esiti kolme jõuallikaga

Hetkel koosneb mootorivalik ühest nelja- ja kolmest kuuesilindrilisest turbomootorist. Ottomootorite poolel avab valiku baasjõuallikast kaheliitrine R4 (190 kW/258 hj), mis jõustab tagaveolist mudelit 630i. Järgmisena on saadaval kolmeliitrine R6 (250 kW/350 hj), mis pakutakse nii taga- kui ka nelikveolistele isenditele (640i ja 640i xDrive). „Õlipõletajate“ osakonda esindab aga üks kahes võimsuses pakutav kolmeliitrine R6, mille 195 kW/265 hj arendav versioon veab nii tagaveolist (630d) kui ka nelikveolist (630d xDrive). Kuid 235 kW/320 hj arendav jõuallikas on saadaval ainult nelikveolises „pakendis“ (640d xDrive). Käigukaste esindab kaheksakäiguline Steptronic-automaatkäigukast, lisavarustuse hulgast saab tellida ka selle sportlikuma teisendi (260 eurot).

Väiksema ottomootoriga auto saab „sada kätte“ 6,3 sekundiga ja selle keskmine kütusekulu on 6,2-6,6 l/100 km. Võimsama bensiinimootoriga tagaveolisel on need näidud vastavalt 5,4 sekundit ja 7,0-7,4 l/100 km ning samasuguse mootoriga nelikveoline on viimasest 0,1 sekundit kiirem ja pisut janusem (7,7-8,2 l/100 km). Turbodiislite seas saavutab tagaveoline 630d kiiruse 100 km/h 6,1 ja nelikveoline 630d xDrive kuue sekundiga, keskmine kütusekulu on neil autodel 4,9-5,3 ja 5,5-5,9 l/100 km kohta. Võimsaim „õlipõletaja“ alistab 100 km/h juures asuva künnise 5,3 sekundiga ja selle keskmine kütusekulu on 5,8-6,2 l/100 km. Ja ehkki loo peategelane on kõike muud kui kerge auto – baasmudelist 630i kaalub juhita 1720 kg – pole see „jalgratta“ tiitlit ära teeninud isegi baasmootorit omades.

Parim koht on tagaistmel

See BMW pole mõeldud kõrvalteede kangelaseks ja on nauditavaim tagaistmel istudes. Enese 183 cm kasvu järgi seatud esiistme taha istudes jäi mul põlvede ette rusikajagu ruumi ning hoolimata seatava kaldenurgaga tagaistme seljatoe kõige püstisemast asendist – koos ruumi raiskava panoraamkatusega – oli pea kohal varu teist sama palju. Tänu laialt avanevatele ustele on autosse sisenemine/väljumine (ning tagaistmel lastega toimetamine) mugav, kuid lai auto ja selle pikad uksed nõuavad parkimiseks omajagu ruumi. Tagaistme kolmeosalist seljatuge (jaotusega 40/20/40) maha käänates moodustub sileda põhjaga pakiruum mahuga on 610-1800 liitrit. Pakiruumi põhja all asuvad pesad asjade paigutamiseks, millele ligipääsu hõlbustab põhja ülal hoidev amortisaator.

Sõit selle autoga on mugav ja lõdvestav, mida toetab sohvri suurepärane töökoht. BMW iDrive on jätkuvasti parim saadaolevate kasutajaliideste seas, sest sõidu ajal saab 10,25-tollisel lustikummuti ekraanil seigelda ka juhtnupu vahendusel, mis on paigutatud esiistmete vahelisele konsoolile. Nii saab asjadele paremini pihta ja puutetundliku monitori kirgast graafikat ei varja rasvased sõrmejäljed. Tänu 7. seeria autost veidi kõrgemale isteasendile on nähtavus kõigis suundades hea, mida ei suuda rikkuda isegi massiivsed A-piilarid. Harjumist vajavad vaid madal tagumine aken ja välispeeglid, mis võiks auto mõõte arvestades olla pisut suuremad. Ent teisalt on see nurin pigem sümboolne, sest kõigi autode baasvarustusse kuuluvad nii esimesed ja tagumised parkimisandurid kui ka tagurduskaamera.

Sportlikkuse asemel panustab praktilisusele

Eelnev ei tähenda seda, nagu oleks tegu halva autoga. Pigem vastupidi, kuid Gran Turismo panustab sportlikkuse asemel mugavusele ja ruumikusele ega mõju seepärast ülearu sütitavalt. Samas on see igal juhul nauditavam kui võrreldavas mõõtkavas linnamaasturid, sest sohver ei tudise karkudel hekkidest kõrgemal. Kõigi autode varustusse kuulub õhkvedrustusega tagatelg ning lisaks on lisavarustuse hulgas saadaval ka adaptiivne õhkvedrustus (esi- ja tagatelg pluss muudetava jäikusega amortisaatorid, 1970 eurot). Niimoodi varustatud 6. seeria GT hoiab hästi suunda ega hakka kurvides purjus karu kombel taaruma. Nelikveoline on libedaga lõbus sõiduriist ja ehkki selle roolisüsteem on tundetu, pakub see asist vastusurvet kõigis sõidurežiimides (tavavedrustuse korral Eco Pro, Comfort ja Sport).

Linnas annavad lapitud tänavatest aimu vaid roolirattalt juhini kanduvad kerged värinad, mida saadab kauge tümin. Hoolimata raamita ukseklaasidest on tegu vaikse autoga ja maanteel koosneb sõitjate ruumi mürataust põhiosas rehvimürast, mis jääb lubatud kiiruste korral vahemikku 75-77 dB. Adaptiivne vedrustus ei lase end üllatada isegi ootamatutest lohkudest/muhkudest ja kätt südamele pannes olin ma ennist kaasakiskuvuse osas ebaõiglane, sest kuuesilindrilise jõuallika korral on nii mootori hääl kui ka jõudlus need, mis naeratuse näole toovad. Sellise „koolibussi“ korral mõjub jutt võimsusest ehk kohatult, kuid võtke seda kui osa aktiivse turvalisuse paketist, mis aitab koos tegusate piduritega heastada valesid otsuseid.

Tehnoloogiast tulvil

Adaptiivse õhkvedrustuse korral laseb auto end kiiruse tõustes veidi madalamale ning mööda metsateed suvila poole sõites saab autot 20 mm kõrgemale tõsta (17-tolliste rehvidega 640i xDrive kliirens on 138 mm). Sõites nõuab harjumist isegi see, et kütusesäästu huvides ühendatakse mootor jõuülekandest lahti niipea, kui sohver jala gaasipedaalilt tõstab, mistõttu ei saada seda tegu mitte mingisugune aeglustamine. Autole saab tellida adaptiivse tempomaadi, mis töötab kiirusvahemikus 0-210 km/h ja kui te soovite näha teepinna kohale kuvatavaid kiirusnäite ja navigatsioonijuhiseid, siis on teie päralt tuuleklaasinäidik, mille kuvapinda on 70% suurendatud. Sõidurada jälgiv abiline töötab kiirustel 0-210 km/h, samuti on saadaval ka ohutut reavahetust võimaldav abimees (kiirustel 70-180 km/h).

Viimatimainitu lubab manöövri sooritada siis, kui kõrval rajal on selleks piisavalt ruumi ja see roolib auto oma ritta tagasi, kui näiteks tagant tulija on manöövri sooritamiseks liialt lähedal. Kõigi nende süsteemide südameks on auto põhivarustusse kuuluv stereokaamera, mis koostöös ülejäänud kaamerate ja anduritega suudab hoiatada nii võimaliku tagant otsasõidu kui külgkokkupõrke eest, võimaldab hoovist välja sõites heita pilku ristuvale teele ning kuvab manööverdades lustikummuti ekraanile autost kolmemõõtmelise pildi ühes seda ümbritsevate takistustega. Liiklusmärke lugev abimees suudab vastavalt muutuvatele oludele tempida ka kiirushoidiku seadeid ning otse loomulikult on teie päralt ka hääl- ja viipekäsklused koos öönägemisseadme ja kaugjuhitava parkimisega.

Mida võtta ja mida jätta?

Mina võtaksin selle auto kuuesilindrilise mootoriga, mille elastsus tagab koos paindliku käigukastiga sisuliselt astmevaba sõidu ja soovi korral ka muljetavaldava dünaamika, mis teeks au kümme aastat varem sündinud „tänavakangetele“. Eco Pro sõidurežiimis oli 640i xDrive kütusekulu maanteel 7,5 ja linnas johtuvalt liiklusest 10,3-12,6 l/100 km, mis on nii suure ja võimsa auto kohta head tulemused. Otsuse langetamist peaks soodustama ka viie tärni vääriline tulemus Euro NCAP turvatestis koos asjaoluga, et autode garantii kestab kas 5 aastat või 200 000 km ning sellega kaasnevad tasuta hooldused (5 aasta või 100 000 km jooksul) ja Euroopa riike kattev tasuta autoabi. Teie asi on vaid valmis mõelda, kas lubate hoovi veidra välimusega sõiduki, (mis küll ununeb niipea, kui jälle rooli taha satute).

Varustuse osas tasuks kaalumist adaptiivne õhkvedrustus (1970 eurot) ja nelikroolimine (1270 eurot), millega kaasneb muutuva ülekandega roolivõimendi. Viimane teeb manööverdamise mugavamaks, sest rooli tuleb väiksematel kiirustel vähem keerata ja pööravad tagarattad muudavad nelikveolise 12,5-meetrise pöörderingi pisut väiksemaks. See muudab auto kasutamise kitsastes oludes tunduvalt mugavamaks, kuid pööravad tagarattad on abiks ka linnast väljaspool, rahustades auto käitumist suurtel kiirustel ja muutes seda innukamaks kurvilistel teelõikudel. Kõik vajalik sisaldub baasvarustuses, alates valgusdioodidel töötavatest tuledest ja lõpetades Bluetooth-telefoniliidese ja 10,25-tollise värviekraaniga infolustisüsteemiga BMW Professional.

Meeldis:dünaamika, sõidumugavus, ruumikus ja praktilisus, vedrustus ning jõuülekanne koos väga hea kasutajaliidesega.

Ei meeldinud:kõrge hind,roolitunnetuse puudumine, väikesed välispeeglid ja paranenud, ent siiski pisut harjumatu välimus.

Rivaalid:otsesed võistlejad puuduvad, sest näiteks Audi A7 Sportback on pigem BMW 6. seeria Gran Coupé konkurent ja Mercedes-Benz CLS Shooting Brake pigem käsitletav universaalina.

Autot tutvustavat videoklippi näeb siit:

BMW 640i xDrive Gran Turismo

Baashind: 71 900 eurot.

Mootor: R6, otto.

Võimsus: 250 kW / 340 hj @ 5500-6500 p/min.

Pöördemoment: 450 Nm @ 1380-5200 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 5,3 s.

Tippkiirus: 250 km/h.

Keskmine kütusekulu: 7,7 l/100 km*.

CO2pääst: 177 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 5091/1902/1540 mm.

Telgede vahe: 3070 mm.

Pakiruumi maht: 610-1800 liitrit.

Tühimass (EU): 1910 kg.

*Standardseades rehvidega mõõdus 225/60 R17.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi