Proovisõit

Citroën C3 Aircross püüab taastada endist hiilgust

Oma suuruse kohta ootamatult ruumikas linnamaasturile sarnanev sõiduk, mille pearuum võimaldab lühema kasvu korral kanda sõites kasvõi torukübarat.
Isikupärast sõidukit aitavad koostada kaheksa värvitooni, kolm kontrastses toonis katust, neli värviaktsentide paketti ja viis polsterdust.
Auto baashind on 13 900 eurot (PureTech 82 Live, loos olevad hinnad on antud 2018. aasta märtsi seisuga).

AutorKaido Soorsk

Ennevanasti oli Citroënil edumeelse autotootja maine, kelle sõidukid olid tuntud nii mugava sõidu kui ka ekstravagantse kujunduse poolest, mis rühkis oma ajast kaugel eespool. Võtke või 1934. aastal esitletud Citroën Traction Avant (7CV), esimene masstootmisse paisatud sõiduauto, millel oli lisaks sõltumatule vedrustusele ette näidata kandekere, hüdraulilised pidurid ja ruumi säästev esiveoline platvorm. Veel enne teist maailmasõda sai sellest mudelist ka pahade poiste lemmik, sest tänu õnnestunud vedrustusele ja konkurentidest kergemale kerele oli selle liikuriga iseäranis hõlbus mundrikandjate eest vehkat teha.

Citroën ihkab sääraseid aegu tagasi tuua ja seepärast on uutest mudelitest välja roogitud igasugune sportlikkus. Selle kaubamärgi kandjad peavad olema tuntud sõidumugavuse poolest, mida toetavad läbimõeldud funktsionaalsus ja ulakas kujundus, mis pakub ostjatele suurt valikut isikupärase sõiduki koostamisel. Heaks näiteks ongi uustulnukast C3 Aircross, mille kaheksat välisvärvi, kolme kontrastses toonis katust ja nelja nn värvipaketti annab omavahel kokku panna ÜHEKSAKÜMNES erinevas kombinatsioonis! Ilmselt ehmatas seesugune valikute hulk tootjat ennastki, sest kaupmeestel palutakse esiti näidata pilti, millel on esitatud 32 „kõige tõenäolisemat kombinatsiooni.“

Karkudel C3

4,15 meetrit pikk C3 Aircross on oma olemuselt kõrgemale tõstetud Citroën C3, mis peab juurde meelitama noori ostjaid ja olema alternatiiviks neile, kes otsivad asendust väikesele mahtuniversaalile. C3 Aircrossi kliirens (178 mm) on pisut suurem kui enamikul konkurentidel (Renault Captur, Peugeot 2008 ja Opel Crossland X), jäädes kahe millimeetri jagu alla vaid Fiat 500X-le ja Nissan Juke’ile. Pakiruumi mahu osas suudab uustulnukaga konkureerida aga vaid selle sõsarmudel Opel Crossland X: 150 mm ulatuses edasi-tagasi liigutatava tagaistme olemasolul on nende autode pakiruumi maht 410-520 liitrit.

Auto väliskujunduses on iseloomulikuks detailiks põhituledest kõrgemale tõstetud päevatuled koos neid ühendava iluvõrega. Erinevalt madalamal kulgevast nimekaimust puuduvad aga C3 Aircrossi külgedel autot parklamõlkide eest kaitsvad nn airbump-paneelid, kuid C-piilaris on väike aken, mis muudab interjööri õhulisemaks ja aitab sõites tuvastada „surnud nurgas“ viibivaid kaasliiklejaid. See ei pruugi kohe silma torgata - nn värvipaketi korral katavad seda aknaklaasile värvitud kontrastsed triibud – aga on olemas. Veel kuuluvad nn värvipaketti samas toonis teostatud katusereelingud, peeglikatted ja esitulede ning veljekapslite äärised.

Mootorid ja käigukastid

Mootorivalikus on üks kolme silindriga ottomootor ja üks nelja silindriga turbodiisel, esimene on töömahuga 1,2 ja teine 1,6 liitrit. Bensiini põletav jõuallikas on saadaval kolmes võimsuses – 60 kW/82 hj, 81 kW/110 hj ja 96 kW/131 hj – ning „õlipõletajat“ pakutakse kahes seades – 73 kW/100 hj ja 88 kW/120 hj. Vaikimisi on käigukast viiekäiguline käsitsilülitatav, ent võimsaim ottomootor ja tegusaim diisel saavad kuuekäigulise käsikasti. Klassikalist kuuekäigulist automaatkäigukasti aga saavad tellida ainult 81 kW/110 hj arendava bensiinimootori ostjad.

Võimsaima ottomootoriga C3 Aircross saavutab 100 km/h 9,3 sekundiga, ülejäänud langevad aga järgmisesse kümnesse, nende kiirendusnäitajad jäävad vahemikku 10,7-14,0 sekundit. Joomakommete osas on tagasihoidlikuim nõrgem diisel, mille keskmine kütusekulu on 3,7 l/100 km. Võimsam diisel nõuab 4,0 l/100 km, ottomootorite keskmine kütusekulu jääb vahemikku 4,9-5,5 l/100 km. Viimastest on januseim automaatkäigukastiga jõujaam, mille keskmine kütusekulu oli maanteel umbes 6,0 l/100 km ja linnas liitrijagu enam, nii et proovisõidu keskmiseks kujunes ca 6,5 l/100 km.

Mäletate veel sportlikkuse eemaldamist?

C3 Aircross on mõislik valik neile, kes käsitlevad autot ainult kui tarbeeset ja suhtuvad kirglikkesse sohvritesse varjamatu umbusuga. Auto ülevõimendatud rool on kerge ja tundetu ning sarnast põhimõtet järgib ka liikuri pehme vedrustus, mis teeb kõik selleks, et teid kumeda müdina saatel teel toimuvast isoleerida. Karkudele tõstetud C3 on saanud kolleegide käest nahutada koliseva vedrustuse pärast, aga mina selle üle ei kaeba – ilmselt olid jäätunud kõrvalteed tavapärasest siledamad. Ja hoolimata vedrustuse pehmusest saab see pigem kiita, sest kere kõikumised pole kuigi sügavad ja C3 Aircross ei hakka käänakutel abitult tudisema.

Elektroonikat välja lülitades on tegu alajuhitava autoga, kuid ilmselt ei taha te niimoodi mängida, sest see auto on parim pingevabalt kulgedes. Proovitud 81 kW/110 hj arendav ottomootor võimaldas möödasõitudega ilusti toime tulla ning maanteel püsisid „automaadiga“ isendil kiirusel 95 km/h pöörded kuuenda käiguga kahe tuhande juures. Ottomootorid teevad end kuuldavaks vaid kiirendamisel ja maanteel oli sõitjate ruumi mürafooniks 81 dB, mis koosnes rehvi- ja kergest tuulemürast. Kuuekäiguline käsikast on hea ja teeb sõidu lõbusamaks, ent sellest hoolimata passib lõõgastava sõiduga hoopis paremini kokku automaatkäigukast.

Kus on minu karvamüts?

Normaalse isteasendi ja keskmise kasvu korral jagub pearuumi nii esi- kui ka tagareas sedavõrd palju, et te võite talvel oma kährikunahkse läkiläki pähe jätta ja seda isegi juhul, kui olete soetanud auto koos pearuumi raiskava avatava panoraamkatusega. Viimane on seespool palistatud ka nn meeleoluvalgusega ning kõrgeima varustustaseme Shine korral on autos ka tagaiste, mida saab edasi-tagasi nihutada ja mille seljatoe kaldenurk on samuti seatav. Tagaistme tagumise asendi korral mahtusin mina enese keskmise kasvu järgi seatud esiistme taha ilusti istuma, ent põlved täitsid seejuures esiistme seljatoes oleva õnaruse ja varu jäi paremal juhul ehk paari millimeetri jagu.

Mahakäänatav kaheosaline (suhtes 1/3 ja 2/3) tagaistme seljatugi on põhivarustuses ning selle abil saab autosse tekitada sileda põhjaga 1289 liitrit mahutava pakiruumi. Samuti saab tellida kaassõitja istme mahakäänatava seljatoe, mis võimaldab autos sees vedada 2,4 meetri pikkuseid esemeid. Tagaistme käetuge langetades tekib autosse lumelaua transportimist võimaldav „suusaluuk“. Esiuste polstritel olevad uksetaskud mahutavad 1,5-liitriseid ning tagumised liitriseid joogipudeleid. Nähtavus on hea, mida võimendab enamikust konkurentidest kõrgem isteasend ja seda ei suuda oluliselt rikkuda ka massiivsed A-piilarid. Lisaks on autol 1,5-liitrist pudelit mahutav jahutatav kindalaegas, mitmed avatud panipaigad ja pakiruumi põranda alused panipaigad lahtiste asjade hoiustamiseks.

Lustikummut ja baasvarustus

C3 Aircrossi pakutakse meil kolmes varustuses – Live, Feel ja Shine – ja alates teisest tasemest on selle armatuurlaual puutetundlik 7-tolline värvimonitor. Viimasega kaasnev Mirror Screen – Apple Carplay, Android Auto ja Mirrorlink – võimaldab kuvada teie nutitelefoni sisu lustikummuti ekraanile ja otse loomulikult on seadmel ette näidata ka internetiühendus. Bluetooth- ja USB-ühendus on autol baasvarustuses, kui värvimonitori asemel on sellisel juhul keskkonsoolis raadio, mida täiendab nelja kõlariga helisüsteem. Ent vaevalt see väga palju ostjaid leiab, sest kasvõi meelelahutuse pärast on Feel ilmselt madalaim aste, millest auto koostamist alustatakse.

Põhivarustuses kuuluvad autodesse kliimaseade, udutuled koos kurvitule-funktsiooniga, tempomaat, esiistmete ja peeglite soojendused, metallikvärv, juhi ja kaassõitja turvapadjad koos külgmiste patjade ja turvakardinatega ning pardaarvuti. Euro NCAP ohutuskatses saavutas C3 Aircross maksimaalse, viie tärni väärilise tulemuse. Elektroonilistest abimeestest kuuluvad põhivarustusse veel stabiilsuskontroll (ESP), sõidureast väljavajumise hoiatus, juhi tähelepanu jälgimine ja võimaliku avariid ennetav hädapidurdus, mis toimib kiirustel 5-85 km/h ja rakendub automaatselt, kui juht hoiatusele ei reageeri.

Luhvtitage sajaseid

Teine varustustase lisab lisaks värvimonitoriga lustikummutile veel kokkuklapitavad peeglid, nahkkattega rooli, tagauste elektriaknad, efektsemad kaitserauad, 16-tollised valuveljed ja katusereelingud. Sellise paketi saamiseks tuleb maksta 1600 eurot, ent vaid 100 eurot kallimalt tuleks kätte juba Shine, millega kaasneb navigatsioonisüsteem, kahetsooniline automaatne kliimaseade, vihmaandur, kaugtulede automaatika, tagurduskaamera koos tagumiste parkimisanduritega, edasi-tagasi liigutatav tagaiste ja 17-tollised valuveljed. Teisisõnu oleks sellise „aksessuaari“ korral mõistlik kolida kohe kõrgemasse liigasse, sest seal pakutavat eraldi kokku ostes jõuate hinnas ikkagi samasse kohta välja.

Mina võtaksin auto 81 kW/110 hj arendava ottomootori ja automaatkastiga (18 500 eurot), millega kaasneb teine varustustase. Mitmed asjad on soodsamad teemapakettides – nagu näiteks Feel’i puhul 480 eurot maksev Family Pack, mis sisaldab liigutatavat tagaistet, maha käänatavat kõrvalistme seljatuge, automaatseid kaugtulesid ja ustel olevaid päikesevarje – kuid tehnilise poole pealt vääriks kaalumist see, kas võtta autole ka 310 euro maksev Grip Control. Viimane kujutab endast pidurite vahendusel imiteeritavat piiratud libisemisega esidiferentsiaali, mis ei tee autost maasturit, kuid võimaldab jäätunud rööpast välja keerata, mis on ilmselt ka laeks, mida seesuguselt autolt nõutakse.

Lõppsõna

C3 Aircross pakub enam pearuumi kui enamik võistlejaid ja ka pakiruumi osas pole talle vastast, välja arvatud sõsarmudel Opel Crossland X (liigutatav tagaiste sisaldub paketis "Versatility", mis maksab 350 eurot). See ei näe välja nii hullumeelne, kui teise „linnamaasturina“ pakutav C4 Cactus, kuid õnnestunud värvikombinatsiooni korral on tegu kindlasti silmatorkava sõidukiga. Ja kuna paadunud bensiinisõltlase jaoks on tegu ilmetuid sõiduomadusi eviva aparaadiga, siis on sellega ka mugav seadusekuulekalt liigelda, sest ei mootorihääl ega muud suud kõrvuni vedavad nüansid ei sunni teid alatasa gaasipedaali põrandasse pressima. Vastupidi, selle auto roolis jääb enam aega ilma ja inimeste jaoks.

Auto hinnatase võib esmapilgul küll kohutada ja Citroënid pole tuntud ka parimate hinna hoidjatena, ent vähemasti linnaauto kontekstis on tegu mugava kulguriga, millesse lihtne sisse istuda ning sealt välja astuda ja mis pakub kõhuka tengelpunga korral selles klassis pisut ootamatut varustust, olgu selleks vajalikke näite tee kohale kuvav tuuleklaasinäidik, avatav panoraamkatus või parkimisabi. Mina näen ainult üht probleemi: linnaautoks sobib madalamal kulgev odavam baasmudel veel paremini ning linnamaasturi tiitel näib olevat samuti kohatu, sest lõppude lõpuks on tegemist esiveolise sõiduautoga, millel tagarataste vahel väändele töötav nn talasild.

Meeldis:ruumikus ja praktilisus, (lisa-) varustuse rohkus, omanäolisus, erinevate personaliseerimisvõimaluste hulk ja pikk garantii (6 aastat või 120 000 km).

Ei meeldinud:ilmetud sõiduomadused, tundetu rool ja aeglaselt reageeriv puutetundlik ekraan.

Rivaalid:Fiat 500X, Hyundai Kona, Kia Stonic, Opel Crossland X, Peugeot 2008, Renault Captur ja Seat Arona.


Citroën C3 Aircross PureTech 110 AT Shine

Baashind: 22 200 eurot.

Mootor: R3, otto.

Võimsus: 81 kW / 110 hj @ 5500 p/min.

Pöördemoment: 205 Nm @ 1500 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 11,8 s.

Tippkiirus: 183 km/h.

Keskmine kütusekulu: 5,5 l/100 km*.

CO2 pääst: 124 g/km*.

Pikkus/laius/kõrgus: 4154/1756/1637 mm.

Telgede vahe: 2604 mm.

Pakiruumi maht: 410-1289 liitrit.

Tühimass (EU): 1278-1441 kg.

*Standardseades, rehvidega 205/60 R16.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi