Proovisõit

Subaru Impreza: kas kõige turvalisem pereauto?

Kuulsaima mudelinimega Subaru, mis otsib ostjaid uue identiteedi ja praktilise olemusega.
Viienda põlvkonna autot pakutakse meil kahe mootori ja ühe käigukastiga.
Auto baashind on 19 990 eurot (1,6i Base, loos olevad hinnad on antud 2018. aasta märtsi seisuga).

AutorKaido Soorsk

Käesoleva aasta jaanuaris läks Eestis kaubaks 123 uut Subarut. See on meie uus rekord ja passib hästi maanurka, kus Subaru turuosa on suurem kui kusagil mujal maailmas. 5% meil müüdud uutest sõiduautodest ja linnamaasturitest kannab Subaru logo ning nende müügi alustalaks on nelikvedu koos asjaoluga, et Subaru veermik talub hästi vintsutusi kuumaastikel, mis ainult nime poolest tänavad on. Ühegi teise autotootja „portfellis“ pole nelikveoliste osakaal nii suur kui Subarul. Kuid müüki toetavad ka kümne aasta eest alanud uue identiteedi otsingud, mil Jaapanis toodi esmakordselt turule stereokaameral töötav juhiabiliste pakett Eyesight, mis kuulub tänaseks enamike Subarute põhivarustusse.

Mis tähendab seda, et turvalisusele panustavat Subarut soetades ei tule teil sentigi juurde maksta ei adaptiivse kiirushoidiku ega ka avariid ennetava hädapidurdussüsteemi eest, mis avastab ka jalakäijaid ja töötab kõikidel kiirustel, et pehmendada võimaliku õnnetuse tagajärgi. Paketti kuuluvad veel sõiduraja jälgimine ja säärane „abimees“, mis ei lase poe seina ette parkides sellele otsa sõita, kui käik on alles sees ja juht peaks kogemata piduri asemel gaasipedaalile astuma. Euro NCAP turvakatsetes on kõik sellise paketiga varustatud Subarud teeninud hindeks maksimaalsed viis tärni, nagu ka Ameerika Ühendriikides (IIHS). Lisaks on viis tärni ette näidata ka neil Subarutel, mis on osalenud vastavates katsetes nii Jaapani (JNCAP) kui ka Austraalia (ANCAP) pinnal.

Mootorid ja käigukast

Kuldsed veljed, kõrged tagaspoilerid ja ülerõhu-klappide aevastused võite nüüd südamerahuga ära unustada, sest viienda põlvkonna autosid pakutakse neile keskklassi esindajatele, kes varem Imprezade sohvreid koos politseiga taga ajasid, et neilt katki sõidetud aedade eest kompensatsiooni nõuda. Sestap on mootorivalikus ainult vabalt hingavad ottomootorid, sest turbokompressoritega jõuallikad ei mahu saastenormidesse ning uute arendamisel poleks suuremat mõtet, sest unistes eeslinnades maksavad sooritusvõime asemel muud väärtused. Impreza baasmootoriks on 1,6-liitrise töömahuga B4, mis arendab 84 kW/114 hj @ 6200 p/min ja 150 Nm @ 3600 p/min. Lisaks on valikus ka kaheliitrine jõuallikas (115 kW/156 hj @ 6000 p/min ja 196 Nm @ 4000 p/min).

Autod varustatakse variaatortüüpi automaatkäigukastiga ja kuigi tegu on „seitsmeastmelise“ tükiga, jätab Lineartronic sõites mulje, nagu oleks tegu automaadiga, mille turbiin kergelt läbi libiseb. Tagasihoidlikum mootor saavutab 100 km/h 12,4 sekundiga ja selle keskmine kütusekulu on 6,4 l/100 km. Kaheliitrine „joob“ aga 0,2 liitrit enam, ent on seejuures ka krapsakam, saavutades 100 km/h 9,8 sekundiga. Teisalt pole aga seegi midagi erilist, eriti endiste aegadega võrreldes, millest on säilinud vaid boksermootorid ja nelikvedu. Imprezat saab soetada ainult nelikveolisena ja ehkki vaikimisi jagatakse pöördemomendist 60% esi- ja 40% tagateljele, mängitakse seda lähtuvalt auto asendist ja rataste läbilibisemisest pidevalt ümber, nii et teoreetiliselt võib kogu saadaoleva momendi saata vajadusel ka tagateljele.

Vigade parandus

Endistest aegadest on säilinud kolmaski „vidin“ – võimekas veermik, mis tagab koos nelikveoga hea haardumise, ei lase autol kurvides palju kalduda ning ajab omi asju peaaegu hääletutult, torkamata liigse müdinaga silma isegi külmakuhjatistega kirjatud konarlikul asfaldil. Kahju ainult, et auto roolisüsteem on ära narritud, sest hoolimata täpsusest ja kiirest ülekandest jätab see üsna närvilise mulje. Rooli keskasendi juures on teatav „auk“, kus rool reageerib laisalt ning kui roolivõimendi tööle hakkab, siis on see kord üle võimendatud ja siis jälle arvestatava vastusurvega, mis mõjub kokkuvõttes üsna heitlikult. Roolisüsteemi oleks võinud arendusprotsessis südamerahuga puutumata jätta või kogu täiega Levorgilt ümber tõsta.

Muus osas on aga raske viriseda ja Impreza tuleb soetada kaheliitrise mootoriga. See tagab mõistliku dünaamika ja võimaldab ka möödasõite teha, ehkki käigukast „lahustab“ osa saadaolevast võimsusest ja „viiest tuhandest“ ülevalpool toodab jõuallikas vaid kimedat kisa. Mudelivärskenduse käigus vajaks ülevaatamist ka müraisolatsioon, sest maanteekiirustel kandub tuuleklaasi ülaosast autosse arvestatav tuulevihin. Ent külgede ja põrandaga on vaeva nähtud ja liiva- ja kivikrabin ei kosta autosse nii selgelt kui varem. Sõitjateruumi materjalid on teinud samuti suure sammu edasi, sest kergesti kriimustatavaid odavaid plastikpaneele autost ei leia ning ainukeseks suuremaks sellealaseks minnalaskmiseks on seatavat roolisammast kattev odava ilmega vormitu kott.

Ruumikus ja praktiline pool

Uustulnuk on eelkäijast 45 mm pikem, 35 mm laiem ja 10 mm madalam. Väljendub see avaras sõitjateruumis, kus täiskasvanute heaolu hakkab piirama vaid tagaistmete kohal langema hakkav katusejoon. Esiistmel ei saa ergonoomika osas nuriseda, ehkki seatav roolisammas võiks veelgi enam sohvri suunas välja libiseda. Teises reas jäi minul enese keskmise kasvu järgi timmitud esiistme taha istudes põlvede ette paar sentimeetrit vaba ruumi, sellal kui juuksed juba kergelt laepolstrit harjasid. Tänu nelikveole on kardaanitunnel olemas ja tavapärasest kõrgem, ent tagaistmele peaks saama istutada ka kolm täiskasvanut, sest esiistmete „jalgade“ vahe on endisest laiem ning istmed ise 12 mm kõrgemal, mis annab jalalabadele piisavalt ruumi ka esiistmete alumise asendi korral.

Endisest viis liitrit suurem pakiruum mahutab nüüd 385 liitrit ja põhivarustuses olevat kaheosalist tagaistme seljatuge maha pöörates saab pakiruumi mahu kasvatada 1310 liitrini, mida on endisest 40 liitrit rohkem. Tuleb vaid arvestada, et seeläbi tekkiva pakiruumi põhi pole päris sile, sest tagaistme seljatoe juures on põrandal arvestatav aste. Laadimiskünnis on endisest 100 mm madalam ning laadimisava ristkülikukujuline, mis peaks võimaldama ka üsna suurte esemete vedamist. Auto maksimaalne kandevõime on 468 kg ja see tohib tõmmata kuni 1200 kg kaaluvat piduritega haagist. Kaheliitrise mootoriga autode rehvimõõt on 205/50 R17 ning kliirens sel juhul 130 mm ja pöördediameeter 10,6 meetrit.

Kaasavara koos lõppsõnaga

Impreza tuuakse meil turule kahes varustuses – Base ja Active – ning igal juhul kuuluvad baasvarustusesse seitsme juhiabilisega Eyesight, 16-tollised valuveljed, 6,5-tollise värvimonitoriga lustikummut (mis mõistab nii Apple CarPlay kui ka Android Auto „murrakut“), Bluetooth, nelja kõlariga audiosüsteem, vihmaanduriga kojamehed, kliimaseade, seatav roolisammas ja adaptiivne tempomaat. Metallikvärv maksab 500 eurot. Rikkalikum varustustase Active on odavamast 4000 eurot kallim, mille eest saate 8-tollise ekraaniga infolustisüsteemi, kuue kõlariga audiosüsteemi, pööravad ja osaliselt valgusdioodidel töötavad bi-LED-esilaternad, kahetsoonilise kliimaseadme, toonitud klaasid, 17-tollised kergmetallveljed ning tagurduskaamera.

Kaheliitrise mootoriga Imprezat baasvarustuses ei pakuta ja ehkki sellise auto eest nõutav 25 990 eurot on kõike muud kui odav, on kõik vajalik auto kaasavaras olemas ja teie teha on vaid värvivalik. Niimoodi saate enesele praktilise luukpära, mis on suuruselt võrreldav Ford Focuse, Seat Leoni ja Volkswagen Golfiga ning mis peaks kastanid tulest välja tooma igasuguse ilmaga, sest erinevalt pooltest linnamaasturitest on sellel toimiv nelikvedu ja korralik renomee –meie viimases rahulolu-uuringus oli Subaru 32 autotootja hulgas kümnes. Ja lõppude lõpuks annab seda keskpärast luukpära müüa paljalt selle argumendiga, et mitte ükski auto pole teeninud Euroopa ohutuskatsete ajaloos veel nii kõrget hinnet laste turvalisuse osas kui viienda põlvkonna Subaru Impreza.

Meeldis:muljetavaldav ohutusvarustus, hea kaasavara, võimekas veermik ja nelikveo olemasolu.

Ei meeldinud:loid ja võimsust „lahustav“ käigukast, tundetu ja kohati närvilisena mõjuv roolisüsteem, puutetundliku ekraani unine reageerimine.

Rivaalid:Ford Focus, Seat Leon, Škoda Octavia ja Volkswagen Golf.


Subaru Impreza 2.0i Active

Baashind: 25 990 eurot.

Mootor: B4, otto.

Võimsus: 115 kW / 156 hj @ 6000 p/min.

Pöördemoment: 196 Nm @ 4000 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 9,8 s.

Tippkiirus: 205 km/h.

Keskmine kütusekulu: 6,6 l/100 km*.

CO2 pääst: 152 g/km*.

Pikkus/laius/kõrgus: 4460/1775/1480 mm.

Telgede vahe: 2670 mm.

Pakiruumi maht: 385-1310 liitrit.

Tühimass (EU): 1379 kg.

*Standardseades rehvidega 205/50 R17.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Subaru Levorg

What Car? Says Hinnatud 3-ga 5-st

Subaru Levorg on väga hea juhitavusega universaal, millel on lisaks praktilisele olemusele ette näidata ka meie muutlike ilmaoludega hästi kokku passiv nelikvedu.