Proovisõit

Seat Arona on kõrgemale tõstetud Ibiza

Arona näol on tegu tavapärasest 50 mm kõrgemal kulgeva Ibizaga, millel on ka kõrgem isteasend ja hoomatavalt avaram interjöör.
Esiveolist uustulnukat saab esiti nelja jõuallika ja kolme käigukastiga.
Baashind Eestis on 14 490 eurot (70 kW/95 hj 1,0 EcoTSI).

AutorKaido Soorsk

Viimast võimendab ka baasmudelist 50 mm kõrgem kliirens – 190 mm – ja õigupoolest on see parameeter teistsuguse välimuse kõrval pea ainus asi, mille poolest esiveoline Arona maasturiga sarnaneb – nelikvedu neile ei pakuta. Arona on ehitatud Volkswageni MQB A0 nimelisele platvormile, millel baseeruvad ka mullu turule toodud Seat Ibiza ja VW Polo. Kuid see pisike katalaan on esimene sel platvormil loodud linnamaasturilaadne sõiduk, sest Škoda ja VW logoga erimeid tuleb veel veidi oodata. Nende tulekuni on Arona tähtsaimad rivaalid Citroën C3 Aircross, Nissan Juke, Opel Mokka X ja Renault Captur.

Jõujaamade valik

Ottomootoreist on valikus üks kolme silindriga liitrise töömahuga jõuallikas, mida pakutakse kahes võimsuses (1,0 EcoTSI, 70 kW/95 hj ja 85 kW/115 hj) ning 1,5-liitrine neljasilindriline 1,5 TSI EVO võimsusega 110 kW/150 hj. „Õlipõletajate“ valik koosneb praegu ühest 1,6-liitrisest turbodiislist (1,6 TDI), mille neljast silindrist saadakse kätte 70 kW/95 hj. Sellist mootorit saab soetada vaid viiekäigulise käsikastiga, ottomootorite korral on aga valik laiem – lisaks viie- ja kuuekäigulistele käsikastidele on võimsamale liitrisele jõuallikale saadaval ka seitsmekäiguline automaatkäigukast (DSG). Peatselt saab diiselmootorit soetada ka koos DSG-käigukastiga ja hinnakirjadesse lisandub veidi võimsam turbodiisel, mis arendab 85 kW/115 hj.

Viimatinimetatud kooslus näib olevat linnaauto kontekstis optimaalne, sest 100 km/h saavutatakse kümne sekundiga ja keskmiseks kütusekuluks lubatakse linnas 5,7 ja maanteel 4,5 l/100 km. Päriselus on need arvud küll suuremad, jäädes linnas liiklusest olenevalt vahemikku 6,2-8,2 ja maanteel 5,7-6,0 l/100 km, ettenägelikuma sõidustiiliga on saavutatavad ka väiksemad väärtused. Ainult ökonoomsusele panustades tuleks kaasa haarata kas tagasihoidlikum ottomootor või turbodiisel, mille keskmised kütusekulud on vastavalt 4,9 ja 4,0 l/100 km. Nobedaim Arona on aga 1,5-liitrine TSI, mis saavutab 100 km/h 8,3 sekundiga.

Õnnestunud, ent iseloomutu kooslus

Arona sõidab hästi, ehkki mitte kõige kaasahaaravamal moel ja näib olevat enam mugavusele sihitud kui ülejäänud Seatid. Ja ehkki prooviauto arsenali kuulunud FR-varustuse korral saab valida ka sõidurežiime, mis muudavad lisaks roolisüsteemi tundlikkusele ka mootori ja DSG-käigukasti reageerimist, oli rool üle võimendatud ka kõige sportlikuimas seades. Rooli täpsus aga teenib ainult kiidusõnu. Arona on hea valik mugavust hindavale ostjale – selle ainsaks tõrvatilgaks on vaid suurematel teekonarustel häälekaks muutuv vedrustus. Tegelikult tuleb auto kõige soovituga toime isegi sedavõrd diskreetselt, et sohvril tekib pikemal sõidul tõsiseid raskusi keskendumisvõimega.

Tänu Ibizast püstisemale A-piilarile ja 52 mm kõrgemale isteasendile on sisenemine-väljumine hoomatavalt mugavamaks tehtud. Esiistmete madalaima asendi korral ei erine sõidutunne tavapärasest sõiduautost kuigivõrd. Põhivarustusse kuuluv muudetava kõrgusega parempoolne iste võimaldab mugavat äraolemist ka pikka kasvu kaassõitjale. Esiistmete kõrgeimas asendis saate nautida aga avaramat vaadet (üks asjaoludest, miks selliseid autosid üldse soetatakse), enne kui ülejäänud linnamaasturid selle ummistada jõuavad. Kiita saab ka võimsama kolmesilindrilise ja DSG-käigukasti kooslust, mis tagab autole lünkadeta dünaamika.

Silmad-kõrvad puhkavad

85 kW/115 hj arendav R3 annab alates „kahest tuhandest“ juhi käsutusse 200 Nm ja kiirelt reageeriv seitsmekäiguline „automaat“ hoolitseb selle eest, et need njuutonmeetrid ka kogu aeg võtta oleks. Niimoodi varustatud Arona suudab adekvaatselt kiirendada igal pool ja möödasõidud pole tehtavad vaid tühja autoga. Mootor reedab oma tegelikku töömahtu vaid madalatel pööretel ettemängitava ebaühtlase jorinaga, ent kõrgetel pööretel on hääl asjalik ega muutu ülearu pealetükkivaks. Maanteekiirustel on müratase autos umbes 76 dB, mis koosneb üsna diskreetsest rehvimürast ja katuse piirkonnast kostvatest tuulesahinatest.

Esireas on ruumi laialt ja istmetel/roolisambal jagub piisavalt seadevõimalusi mugava sõiduasendi leidmiseks. Mina mahtusin enda keskmise kasvu järgi seatud esiistme taha istuma nii, et põlvede ette jäi paar sentimeetrit, aga pea kohale jäi juba tervelt kämbla jagu vaba ruumi. Neli keskmist mõõtu täiskasvanut annab autosse ilusasti istutada ja tänu muudetava kõrgusega pakiruumi põhjale tekib tagaistme seljatoe maha käänamisel autosse sileda põhjaga pakiruum, mille maht on 400 liitri asemel kordades suurem. Ja ehkki nii armatuurlaua kui ka uksepolstrite ülaosa on tehtud klobisevast plastist, paistab see oma olemusest kallim välja, nagu ka auto sõitjate ruumi üldine koostekvaliteet. Eriti pidulik näeb armatuurlaud välja juhul, kui see on osaliselt nahaga kaetud – lisaks FR-varustusele muutub see kättesaadavaks ka lähiajal valikusse lisanduvas nn naha-paketis, mille hinnaklassiks peaks olema umbes 100 eurot.

Kaasavarast

Ateca väikevend on müügil neljas varustustasemes: Reference, Style, Xcellence ja FR. Baasvarustusse kuuluvad 16-tollised terasveljed, manuaalne kliimaseade ja puutetundliku ekraaniga infolustisüsteem, millel on nii SD-kaardi pesa kui „sinihamba“ ja USB liidesed. Järgmine varustustase lisab 16-tollised valuveljed, tempomaadi, esiistmetevahelise käetoe, esiistmetealused panipaigad, 5-tollise diagonaaliga lustikummuti, tagumised parkimisandurid ja kuue kõlariga stereo baasvarustuse nelja kõlari asemel. Kaheksatollise diagonaaliga infolustisüsteem sisaldub aga kolmandas varustustasemes (Xcellence) koos kontrasttoonis katusega, mida pakutakse musta, halli või oranžina. Mai lõpust varustatakse aga kõik autod 6,5-tollist diagonaali omava infolustisüsteemiga ja suurema ekraani saab vaid koos navigatsiooniga, mida hakatakse pakkuma lisavarustuses.

Sportlik FR pakub parimat varustust koos peotäie sportlike iluvidinatega, ent teises reas puuduvad topsihoidjad isegi sellel tasemel. Lisavarustuse hulgas on peale valgusdioodlaternate (659 eurot) võtta veel palju muud vajalikku, ent enne kallimale varustustasemele hüppamist tasuks see käik ennem läbi arvutada, sest mõne madalama varustusastme täiendamine võib anda isegi parema tulemuse. Optimaalne valik näib olevat Style. Turvalisuse pärast aga ei pea muretsema ka baastasemel, sest Euro NCAP turvakatsetes sai Arona viie tärni väärilise tulemuse ja avariid ennetada püüdev Front Assist ja õnnetusejärgne avariipidurdus sisalduvad kõigi autode põhivarustuses.

Meeldis:ruumikas interjöör, juhitavus koos hea nähtavusega ja kiiduväärt sõidumugavus.

Ei meeldinud:teises reas puuduvad topsihoidjad, kitsad uksetaskud, tundetu roolisüsteem ja kallivõitu kõrgemad varustustasemed.

Rivaalid:Citroën C3 Aircross, Fiat 500X, Hyundai Kona, Kia Stonic, Opel Crossland X, Peugeot 2008 ja Renault Captur.


Seat Arona 1,0 EcoTSI FR

Baashind: 18 990 eurot.

Mootor: R3, otto.

Võimsus: 85 kW / 115 hj @ 5000-5500 p/min.

Pöördemoment: 200 Nm @ 2000-3500 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 10,0 s.

Tippkiirus: 182 km/h.

Keskmine kütusekulu: 5,0 l/100 km.

CO2 pääst: 113 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4138/1780/1552 mm.

Telgede vahe: 2566 mm.

Pakiruumi maht: 400 liitrit.

Tühimass (EU): 1210 kg.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Jaguar XE

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Turul on ruumikamaid ja pisut paremini viimistletud analooge, aga ükski teine tootja ei paku sedavõrd head kompromissi sõidumugavusest ja suutlikkusest, mis on pealekauba veel nii nägusas ja meeldejäävas pakendis.