Proovisõit

Renault T440 4x2 Optifuel on kuulsa Magnumi kasinate joomakommetega järeltulija

Pikamaavedudeks mõeldud T-seeria põhitrump on sugulus Volvo veokitega koos neist madalama hinnaga.
2013. aastal esitletud T-seeriat pakutakse kahe kabiini ja kahe jõuallikaga, mis on mõlemad saadaval kolmes võimsuses.
Madala kabiiniga odavaima T-seeria hind algab 70 000 euro juurest.

AutorKaido Soorsk

Veokite maailmas vahetuvad mudelipõlvkonnad sõiduautodest aeglasemalt ja sestap on neli aastat tagasi esitletud Renault T-seeria veokid justkui nõelasilmast tulnud -- nende eelkäija Magnum püsis koosteliinil enam kui 20 aastat. See 1990. aastal ideeautona avalikkuse ette toodud veok omas esimesena sileda põhjaga kabiini ja jäi lisaks sellele meelde ka erandliku välimuse ja mõne ookeanitaguse jõuallikaga. Ja kui te juhtusite nägema kipsis jalaga veokijuhti, võis mürki võtta, et tegu on õnnetuga, kes kolleegil külas käies paar õlut üle võttis ning väljudes unustas, et erinevalt teistest veokitest ei asu Magnumi trepp mitte esiratta ees, vaid hoopis selle taga.

Enne T-seeriani jõudmist olgu öeldud veel see, et samanimeliste sõiduautodega pole neil veokitel midagi ühist peale sarnase kuju ja kõlaga kaubamärgi. Veoautosid tootev Renault Trucks kuulub saba ja sarvedega Volvo grupile, mis tegeleb veokite, busside ja rasketehnika tootmisega ega oma samanimeliste sõiduautodega mitte mingisugust seost. Meie oludes on selline sugulussuhe Renault’ veokite täiendav trump, sest siinkandis peetakse Scaniat ja Volvot preemiumveokiteks, mis napsavad kahe peale enamiku turust, jättes ülejäänutele – DAFile, Ivecole, MANile, Mercedes-Benzile ja Renault’le – vaevalt 30%.

Sugulussuhted ja magamisasemed

Müügimeeste sõnul pole sugugi harv vaatepilt, kus T-seeria autot uudistav sohver pomiseb habemesse „Näe see on Volvolt, ja see samuti,“ sest veokite juures on kasutusel palju ühiseid komponente, alates raamitaladest ning lõpetades mootorite, käigukastide, peaülekannete ja muu seesugusega. Teisalt jagub piisavalt ka erisusi, sest mõne tegusama T-seeria ja samaväärse Volvo hinnavahe eest saaks soetada uue Suzuki Ignise (alates 13 999 €) ja raha jääks ka lisavarustuse tarvis. Seega saate igal juhul kvaliteetse veoki, mida omades jääte kaotajaks vaid õhtustes parklapraalimistes, kus võitjateks tulevad need, kes on tänu juhtide põuale tööandjalt võimalikult kalli tööriista välja pressinud.

T-seeria sees jagunevad veokid kõrge ja madala kabiiniga autodeks. Esimeste eritunnuseks on lisaks mõõtudele ka kõrgem, kabiinile ulatuv radiaatorivõre. Kõrgema kabiiniga versioonid on sileda põrandaga, madalama korral peab aga arvestama kabiini keskpaigas oleva 20-sentimeetrise kõrgendusega. Muus osas ei tohiks ka madalamates kabiinides toimetavad sohvrid end pärsituna tunda, sest lisaks päevakabiinidele on „madalamas liigas“ olemas ka magamiskohaga mugavuskabiin ja kõrge katusega kahe magamiskohaga versioon, nagu oli ette näidata kasinate joomakommete demonstreerimiseks Eestisse kutsutud esitlusveokil.

Optifueli raua pool

T-seeria veokeid pakutakse kahe jõuallikaga, mis vastavad Euro 6 heitmetingimustele ja kui kõrgema kabiiniga versiooni saab soetada vaid 13-liitrise R6-mootoriga (DTI 13; 324 kW/440 hj/2200 Nm, 353 kW/480 hj/2400 Nm või 382 kW/520 hj/2550 Nm), siis madalama kabiiniga versiooni saab ka selle üheteistliitrise analoogiga. DTI 11 kaalub koos õliga 1150 kg asemel 995 kg ja on saadaval samuti kolmes võimsuses: 279 kW/380 hj/1800 Nm, 316 kW/430 hj/2050 Nm ja 338 kW/460 hj/2200 Nm. Esitlusveoki kabiini all müristas kõige tagasihoidlikumas seades DTI 13, mille maksimaalne pöördemoment saavutatakse vahemikus 900-1404 p/min.

Optifuel-autodele lubatakse kuni 15-protsendilist kütusesäästu ja seepärast valmistatakse peale kuni 200-kilogrammist säästu andvatele velgedele alumiiniumisulameist ka õhu- ja kütusepaagid, mis on terasest tükkidest poole kergemad. Alumiiniumist sadul säästvat 22 ja modifitseeritud raam 114 kg. „Raua” poolelt olgu mainitud veel õhuvoolu suunavad kaitserauaalused voolundid ning esitulede külgedel, telgede vahel ja kabiini küljes asuvad spoilerid. Kabiinipealsed tuulesuunajad võivad olla fikseeritud või muudetava kõrgusega (käsitsi või elektriliselt) ja oma osa annab õhuvoolude suunamisse ka kabiini kitsam ülaosa koos 12-kraadise nurga all oleva esiklaasiga.

Ettenägelikkus ja pilveteenused

Esitlusveok oli varustatud 12-käigulise „automaatkäigukastiga“, mille lähim vaste oleks sõiduautodelt tuttav robotiseeritud käsikast, mida juhitakse lisaks sohvri käskudele pardaarvuti ja hüdraulika vahendusel. Automaatkäigukasti  on vaja seetõttu, et põhiline kütusesääst saavutatakse eesootava tee profiili analüüsimise ja vastava käigu ning kiirusvahemike valimise tulemusena. Renault’ esindajate sõnul on nende ökonoomse sõidu võistlused näidanud, et ühesuguse auto, koorma ja tingimuste korral võib erinevate juhtide sõidustiilist tingitud kütusekulu erinevus olla kuni 10 liitrit 100 km kohta ja seepärast on loomulik, et säästlikkuse kohalt usaldatakse masinat aina enam kui inimest.

Tee profiili analüüsimine põhineb GPS-teenusel ja kui teil on selle kasutamiseks abonement, siis on teie päralt kõik profiilid, mis on eelnevalt mõne sarnase veoki poolt salvestatud. Viimane tähendab ka seda, et kui selline Renault satub teelõigule, mida Optifuel varem läbinud ei ole, siis salvestab ta sellegi profiili ja riputab pilve teiste kasutajate jaoks üles. Komplekti täiendab ka adaptiivne tempomaat Optiroll, millel on kolm seadistust: esimene võimaldab ülesmäge liikudes kiirusel langeda kuni 6 km/h ja langusel tõusta kuni 8 km/h võrra, teisel on kütusesäästu huvides nendeks seadistusteks 3 ja 6 km/h ning kolmas hoiab täpselt valitud sõidukiirust.

Autorongi mõõte ja pikkust kõrvale jättes…

…ei erine sõitmine sõiduautost kuigivõrd ja see on tehtud lihtsaks ja mugavaks. Liikuma hakkamiseks tuleb roolisambal olev käiguvalits nihutada D-asendisse, misjärel jääb teie hooleks vaid pedaalide sõtkumine ja rooli keeramine. Isegi pidurid tulevad automaatselt maha (kui paigaltvõtul on juhiuks suletud) ja sama käib ka seismajäämise kohta, sest laisemad sohvrid võivad parkimispaigale jõudes süüte välja keerata, misjärel valib pardaarvuti käigukastis neutraalasendi ja rakendab autorongi pidurid. Tänu õhkvedrustusega esi- ja tagateljele, õhkpatjadel kabiinile ning õhkvedrustusega istmetele on sõit mugav ja käigukast toimetab sujuvalt ka koormatud auto korral.

Kuid samas ei saa ka sohvri osatähtsust alahinnata, sest adaptiivse tempomaadi radar näeb ettepoole vaid 150 meetri ulatuses ja sestap on suur osa võimaliku kütusesäästu tagaajamises ka juhil, kellel tuleb kasvõi foorile lähenedes hinnata, kas ja kui palju aeglustada, et hilisem kiirendamine ei kulutaks väärtuslikku eluvedelikku. Sääraste autode omanik saab peale asukohamääramise tellida ka teekonna analüüsi koos kütusekulu-aruannetega, et hinnata erinevate juhtide käekirja ning informeerida neid eesootavatest piirangutest. Viimastest teavitab juhte ka eraldi sõnumiteenus, mis on seotud auto navigatsiooniseadmega.

Tagasi raua poolele

T-seeria on väga lai mõiste, mille alla mahuvad nii sadulveokid kui ka erinevate pealisehituste jaoks mõeldud rungad, mida pakutakse erinevate rattavalemitega. Näiteks sadulveokitele on lisaks 4x2 skeemile saadaval veel abiteljega 6x2,pusher-teljega 6x2 ja pööratavapusher-teljega versioon (6x2). Mõlemat tüüpi veokeid saab soetada erineva teljevahega, esisilda saab lisaks õhkvedrustusele valida ka lehtvedrudega (mõlemat pakutakse kolme kandevõimega: 7,1, 7,5 või 8,0 tonni) ja nii esimesed kui ka tagumised ketaspidurid on standardvarustuses kogu seeria ulatuses. Käigukastidest on aga pakkuda kolm Optidriver-automaati ning neli käsikasti.

Sõiduautodelt on tuttavad ka Optifuelide elektroonilised abimehed: sõidurajal paiknemise jälgimine, automaatne pidurdamine (kuni täieliku seiskumiseni), adaptiivne kiirushoidik ja rehvirõhumonitor, sest õige rehvirõhk on kütusesäästu tagaajamisel võtmetähtsusega. Lisaks on need autod varustatud veel stabiilsuskontrolli ja mägistardi abisüsteemiga, mis hoiab autorongi kallakul paigalt võttes tagasi vajumast. Esinduses on teid ootamas pikad nimekirjad võimalustest ja (lisa)varustusest, mida täiendab toimiv esinduste võrk, mis muutub aina tihedamaks, kui Euroopa suunas edasi nihkute.

Esitlusveok tõmbas 60 km pikkuse demotuuri käigus pea 32-tonnist haagist ja üsna tihedas liikluses toimunud proovisõidu keskmiseks kütusekuluks kujunes lõpuks 29,6 l/100 km (koos 1,3-liitri karbamiidiga).

Renault T440 4x2 Optifuel E6

Mootor: R6, turbodiisel (DTI 13).

Võimsus: 324 kW/440 hj @ 1400-1800 p/min.

Pöördemoment: 2200 Nm @ 900-1404 p/min.

Mootori pöörded kiirusel 90 km/h: 1198 p/min.

Kabiin: kahe voodiga magamiskabiin (Sleeper Cab).

Haagiseta veoki tühimass: 5625 kg ees ja 2069 kg taga.

Haagiseta veoki täismass: 19 tonni.

Esitelje kandevõime: 7,5 tonni.

Pikkus/laius/kõrgus: 5990/2518/3885 mm.

Telgede vahe: 3600 mm.

Kütusepaagi maht: ühe paagiga 750 liitrit.

Rehvimõõt: 385/55 + 315/70 R22,5

Vaata autofirmade sooduspakkumisi