Proovisõit

Piruka asemel pitsa

Kompaktne XC40 on Amazoni järel esimene Volvo, mida saab ka kontrastses toonis katusega.
XC40 saab esimesena valikusse kolme silindriga jõuallika (bensiini põletav T3).
Mudeli baashind on Eestis 30 500 eurot (115 kW/156 hj arendav esiveoline T3), odavaim nelikveoline maksab 35 200 eurot (110 kW/150 hj arendav D3, 2018. aasta mais).

AutorKaido Soorsk

Volvo mudelivalikus on linnamaasturid (või nende laadsed sõidukid) tänaseks kerges ülekaalus ja kaalukaussi aitab nende suunas kallutada viimati turule toodud XC40. Ükski teine autoklass ei kasva praegu kiiremini, kui „väiksemate linnamaasturite osakond“ ning Volvo ei taha selle piruka juurest eemale jääda, tehes suurema tüki suunas teed harjumatult ekstravagantse väliskujundusega. Volvol olnuks lihtne toppida XC60 koopiamasinasse, et neid siis 25% väiksemana uue nime all turgu lükata, ent selle asemel valiti hoopis keerulisem tee. Esinevalt suurematest vendadest, mis jagavad platvormi mudelitega S90 ja V90, põhineb XC40 uuel (ja väiksemal) CMA-nimelisel moodulplatvormil (Compact Modular Arhitecture), millele ehitatakse hiljem lisaks 40-seeria autodele ka elektri- ja hübriidajamiga isendid.

Peategelase näol on BMW X1, Jaguar E-Pace jaRange Rover Evoquesaanud enesele ebameeldivalt tegusa võistleja, mis juba ette paljude tiitlitega pärjatud, nagu näiteks meie Aasta Auto 2018 ja Euroopa Aasta Auto 2018. Lisaks näib XC40 näol olevat tegu mudeliga, millega Volvo iseendale jalga tulistab – hoolimata väiksematest mõõtudest ei erine sõidumulje suuremast XC60-st õieti millegi poolest, ent seda pakutakse märgatavalt suupärasema kilohinnaga ja meeldejäävamas pakendis. Sarnase ruumikusega interjööri võimaldavad pakkuda mootoriruumi ristiasendisse susatud jõuallikad, mis on omane ennekõike esiveolist veoskeemi kasutavatele autodele. „Iks-tsee-neljakümmet“ pakutaksegi kas esi- või nelikveolisena ja ühtlasi on see mudel esimene Volvo, mille mootoriruumist võib leida ka kolmesilindrilise jõuallika (115 kW/156 hj arendav T3).

Põrisevasse osakonda

Ottomootoreid pakutakse kahe töömahuga ja esmalt on hinnakirjades kolmesilindriline 1,5-liitrine T3 võimsusega 115 kW/156 hj. Seda mootorit saab soetada ainult koos esiveo ja kuuekäigulise käsikastiga, ent nii kaheliitrine T4 (140 kW/190 hj) kui ka sama töömahuga T5 (182 kW/247 hj) on saadaval kaheksakäiguliste „automaatidega“ ja kui üksikud „tee-nelju“ saab ka esiveolises vormis, siis võimsam T5 on hinnakirjas nelikveolise autona. „Õlipõletajate“ osakonnas kehtib sarnane loogika, kuid kõik mootorid on kaheliitrise töömahuga neljasilindrilised ja ka baasmootorit D3 (110 kW/150 hj) saab soetada nii esi- kui nelikveolises kestas. Sellele mootorile pakutakse kuuekäigulist käsikasti või kaheksakäigulist „automaati“, võimsam D4 (140 kW/190 hj) on aga saadaval vaid nelikveolisena ja kaheksakäigulise automaatkäigukastiga.

Joomakommetest rääkides on oluline rehvide veeretakistus ja kohalik Volvo esindaja kasutab andmeid, mis on mõõdetud B-klassi rehvidega. Paberil on ottomootorite T3, T4 ja T5 keskmised 6,3, 7,0 ja 7,1 l/100 km kohta, õlipõletajate sektoris on võimsama kulunäit 5,3 l/100 km ja nõrgema mootori andmed avaldatakse lähiajal. Arvestades tõika, et XC40 pole kerge auto – neljasilindriliste tühimass jääb ülespoole 1,6 tonni – näib sellele sobivaim nelja silindriga jõuallikas. Sellised ottomootorid on vaiksemad ja rafineeritumad, turbodiislid aga madalatel pööretel viimastest jõulisemad ning elastsemad. Mudelite T3 (FWD), T4 (AWD/FWD) ja T5 (AWD) kiirendusnäitajad on 9,4, 8,5/8,4 ja 6,5 sekundit, turbodiislite korral on aga neiks aga 10,2/9,9 s (D3, AWD/FWD) ja 7,9 sekundit (D4, AWD).

Lõõgastav sõidukogemus

Kompaktne on XC40 vaid turundusmaterjalides, sest omas klassis on tegu suure autoga ja sestap on loomulik, et D4 jätab esiti raskepärase mulje. Auto on täpse, ent tundetu roolisüsteemiga ja vedrustus laseb sellel kurvides arvestatavalt noogutada, mistõttu pole XC40 nii südikas kurvineelaja kui BMW X2, Jaguar E-Pace või Seat Ateca. Ent teisalt pole sellele ka midagi suuremat ette heita ja tänu jäigale ning teisest Volvo maasturitest kompaktsemale kerele jätab see sõites parema mulje kui XC60. XC40 vajab „lahtiminekuks“ aega: mida enam sellega sõidate, seda paremaks see muutub. Istmed on konkurentidest kõrgemal, nähtavus tänu õblukestele A-piilaritele väga hea, auto vedrustus saab ebatasasuste silumisega hästi hakkama ja see püsis vaiksena ka auklikul kruusateel. Libedal pinnal on abi üsna heast istmikutunnetusest ning kuival teekattel allub XC40 rooliliigutustele vastu puiklemata ja üsna innukalt.

Veermiku haardevõime on korralik, ent roolitunnetuse puudumine ja auto alajuhitav iseloom ei soosi piiride kompimist, mistõttu on lõõgastav sõidumaneer sellega enam kontimööda. Viimasele aitab kaasa D4 külluslik momendivaru ja kaheksakäiguline automaatkäigukast, mis võib kiiremal sõidul kohati segadusse sattuda ja automaatrežiimis käike liialt pikalt sees hoida, et need siis tuntava jõnksu saatel üles vahetada. Kuid enda soovides vaid nõksu jagu tagasi andes saate vastutasuks paindliku ja lõtkuvaba dünaamika. Sulnist üldmuljet rikub vaid kõhualuse puudulik müraisolatsioon, mistõttu püsis sõitjate ruumi mürataust tänu rehvimürale maanteekiirusel vahemikus 81-83 dB. D4 kütusekulu püsis linnas sõltuvalt liiklusest vahemikus 7,5-8,5 l/100 km, tootja lubatud keskmine (5,0 l/100 km) on saavutatav vaid öises linnas kruiisides, sest maateel püsis see vahemikus 6,6-6,9 l/100 km.

Ruumikas ja praktiline

Sõitjate ruumi kujundus on vaoshoitum, sest esiuste polstreid ja armatuurlaua otstes paiknevaid ventilatsiooniavasid kõrvale jättes on tegu suuremaid vendi matkiva interjööriga. Momentum-varustuses jätab auto kalli mulje, sest viimistluskvaliteet on suurepärane ja kõva plasti leidub vaid käigukastitunnelil. Esiistmed on ühed parimatest, mida antud klassis kohata võib ja enda keskmise kasvu järgi seatud esiistme taha maandudes jäi mul põlvede ette ja pea kohale rusikajagu vaba ruumi (hoolimata pearuumi raiskavast panoraamkatusest), mida on kriipsujagu vähem kui XC60-s. 163 mm lühem telgede vahe ei anna oluliselt tunda ja üsna tagasihoidliku mahuga 460-liitrise pakiruumi saab tagaistme seljatoe langetamisega muuta sileda põhjaga kaubaruumiks, mille maht on 1336 liitrit. Lisaks on pakiruumi põhja all ja külgedes täiendavad panipaigad, mis varuratta puudumisel mahutavad 109 liitrit.

Premium-klassi pürgides pole Volvo unustanud, kuidas teha praktilist autot, sest esiuste suured taskud võtavad lisaks sülearvutile vastu veel suure joogipudeli ja lisaks on esireas kaks topsihoidjat, käigukangi ees olev lahtine panipaik, käetoe ees olev kaanega laegas, mahukas kindalaegas ja käetoe sisene suur panipaik. Teises reas on tagaistme külgedel väikesed panipaigad pluss esiistmete tagakülgedel olevad taskud koos uksetaskute ja käetoes oleva kahe topsihoidjaga. Pakiruumi saab lahtiste asjade ankurdamiseks liigendada pakiruumi põhjaga ning käigukangi ees oleva panipaiga kõrvale pakutakse lisavarustuses nutitelefoni juhtmevaba laadimisalust (220 eurot), mis võimaldab laadida üsna suuri seadmeid. 12,3-tolline digitaalne näidikupaneel on põhivarustuses, nagu ka keskkonsoolis püstiasendisse paigutatud 9-tolline infolustisüsteemi ekraan, mille puutetundliku ekraani kasutamine sarnaneb tahvelarvutile.

Vähem on rohkem

XC40 on saadaval neljas varustuses: peale baasvarustuse on hinnakirjas veel Momentum, Inscription ja R-Design. Viimasel juhul tuleb auto igal juhul musta katusega, Momentumil saab seda aga kas kerevärvi või valgena (540 eurot). Kõigi autode varustuses sisaldub City Safety II nimeline turvapakett (automaatne hädapidurdus, mis suudab lisaks sõidukitele tuvastada ka jalakäijaid ja suuremaid metsloomi pluss sõidurajalt hälbimise hoiatus koos ennetava roolimisega). Samuti on baasvarustuses 17-tollised valuveljed, kliimaseade, valgusdiood-esituled, kiirushoidik, taimeriga seisuküte ja soojendusega esiistmed. Järgmine varustustase lisab 18-tollised valuveljed, esiistmete elektriliselt reguleeritava nimmetoe, reguleeritava kõrgusega esiistmed, reguleeritava roolisamba, tagumised parkimisandurid ja sõidurežiimide valiku.

Momentum lisab baasmudeli näitel (T3, FWD) auto hinnale 2200 eurot ja sealt edasi liikudes on ootel veel kaks varustust, 15-paketti ja PIKK lisade nimekiri, millest leitav kõik, mida suurematele vendadele pakutakse. Võrreldava mootori ja varustuse korral on XC40 ja XC60 hinnavahe ca 8000-10 000 eurot, mis muudab esimese õige ligitõmbavaks, sest originaalse välimusega uustulnukas pakub samaväärset (või paremat) sõidumuljet ja ruumikuses tuleb järele anda vaid pakiruumi osas. Nii tuleb pealkirja juurde tagasi pöördudes välja, et pitsapirukat tellides saate te hoopis pitsa enda, mille läbimõõt jääb pereversioonist maha vaid paari sentimeetriga. Bluetooth on põhi- ja Apple CarPlay lisavarustuses (360 eurot) ning viimase hulgast tasuks tellida veel kas tagurduskaamera (450 eurot) või auto ümbrust kattev kaamerasüsteem (990 eurot), sest XC40 tagaosa gabariite pole kõige kergem hoomata.

Meeldis:meeldejääv välimus, stiilne ja kvaliteetselt teostatud interjöör, mugav sõit ja läbimõeldud praktilisus.

Ei meeldinud:rivaalidest väiksem pakiruum, tagaistme seadevõimaluste puudumine, rehvimüra ja sisemise tahavaatepeegli massiivne alus, mis mõjub kohati häirivalt.

Rivaalid:Audi Q3,BMW X1, Jaguar E-Pace, Range Rover Evoque, VW Tiguan jpt.

Liikuvat pilti näete siit: 


Volvo XC40 D4 Momentum

Baashind: 41 800 eurot.

Mootor: kahe turbokompressoriga varustatud kaheliitrine R4, diisel.

Võimsus:140 kW/190 hj @ 4000 p/min.

Pöördemoment: 400 Nm @ 2900-4200 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 7,9 s.

Tippkiirus: 210 km/h.

Keskmine kütusekulu: 5,1 l/100 km (B-klassi rehvidega).

CO2pääst: 135 g/km (B-klassi rehvidega).

Pikkus/laius/kõrgus: 4425/1863/1652 mm.

Telgede vahe: 2702 mm.

Kliirens: 211 mm.

Lähenemisnurk: 21,7 kraadi.

Lahkumisnurk: 30,4 kraadi.

Rambiületusnurk: 21,9.

Piduritega haagise lubatav mass: 2100 kg.

Pakiruumi maht: 577-1234 liitrit.

Tühimass: 1684-1733 kg.

Rehvimõõt: 235/50 R19.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi