Proovisõit

Lohista mind põrgusse: Honda Civic Type R

Viienda põlvkonna Civic Type R arendab 235 kW/320 hj, kaalub tühjalt 1380 kg ja saavutab kiiruse 100 km/h paigalt 5,7 sekundiga.
Tegusat sooritusvõimet ja väga head juhitavust pakkuv luukpära, kuid samas mugav ja praktiline igapäevasõiduk.
Auto baashind on 35 190 eurot.

AutorKaido Soorsk

See on planeedi kiireim esiveoline kuumpära, sest Nürburgringil pole veel ükski seeriatootmises olev konkurent suutnud viienda põlvkonna Civic Type R-il selga prügiseks teha. Ühtlasi on see ka omalaadne juubelikink, sest mullu autot esitledes möödus 25 aastat päevast, mil „Type R“ embleem esmakordselt Honda sõiduauto (Honda NSX Type R) tagaosale kleebiti. Nende embleemide kandjad on olnud alati tänavaautode hulgas võistlusversioonidele kõige lähedasemad ja nii on see seegi kord, sest ma ei tea ühtki teist mudelit, mille väliskujundus ja aerodünaamilised elemendid oleks nii sarnased vastava, turismiautode maailmakarikasarjas ilma tegeva võistlusautoga. Pane vaid kiilasrehvid alla ja kleebised külge, kui näed vaimusilmas juba Tiago Monteirot sellest välja astumas.

Aga milles seisneb põhierinevus viienda ja neljanda põlvkonna vahel, mis on rajal siiamaani hirmkiired tegijad? Auto24ringi ringiaegade „topp-sajas“ on muudetud turborõhuga neljanda põlvkonna esindaja 51. kohal ning sellest eespool leiab nn poeautodest vaid Porschesid (https://opentrack.ee/top50.php). Pealiskaudsel pilgul pole erinevusi palju – veidi võimsam mootor, ilma väändetalata tagavedrustus ja avarama sõitjate ruumiga kere, mis edestab eelkäijat lisaks pikkusele ka laiuse osas. Kuid ainult esmapilgul, sest tegemist on uuele platvormile ümber tõstetud tehnikaga, mis läbis teise elupaika kolides tõhusa uuenduskuuri. Rääkimata aerodünaamikast, adaptiivsetest amortisaatoritest, parematest interjööri materjalidest ja muust seesugusest – see pole uuendatud, vaid teisele platvormile ehitatud uus auto.

Kergem ja jäigema kerega

Uustulnuk on eelkäijast 165 mm pikem, kuid 36 mm madalam, 16 kg kergem ja 37% jäigema kerega. Lisaks on uue auto põhi vanemast madalamal, mistõttu olevat raskuskese 10 mm madalamale kolinud. Honda sõnul nägid nad kõvasti vaeva rattakoobastest lähtuvate turbulentside vähendamise ja survejõu kasvatamisega, aga hoolimata viimasest vähenes kolm protsenti ka õhutakistustegur. Mootoriruumis on endiselt kaheliitrine bensiini põletav R4, mis arendab turbokompressori toel 235 kW/320 hj @ 6500 p/min ja 400 Nm @ 2500-4500 p/min. Kõik autod varustatakse kuuekäigulise käsikäigukastiga, „invakaste“ aga valikus pole, sest tootja meelest ei haakuks need mudeli sportliku olemusega (lisaks poleks neil midagi seesugust ka kohe tükiriiulilt võtta).

Viienda põlve R-Civicu tühimass on 1380 kg ja kiiruse 100 km/h saavutab see paigalt 5,7 sekundiga. Sama suudab ka DSG-käigukastiga Seat Leon Cupra ja ehkki ülejäänud konkurentidel tuleb kiirendamises neile alla vanduda, pole fooritagused võidusõidud need, mille pärast sellest Hondast lugu peetakse. Ei, selleks on auto väga hea juhitavus, mis on esiveolise platvormi kohta lausa filigraanne. Siin aitavad kaasa põhivarustusse kuuluvad adaptiivsed amortisaatorid, uuendatud kiirustundlik roolivõimendi ja isegi käigu allavahetamisel automaatselt antav vahegaas. Lisage tõhusad pidurid ja 7% aeglasem peaülekanne ning saate lõpptulemuseks ühe parimat kiiruse ja hinna suhet pakkuva kähkusõiduki – ja mitte ainult esiveoliste arvestuses.  

Lihvitud ja tänavakõlbulik

Sõites üllatab enam juhtimise lihtsus ja auto rafineeritus. Raja kiireimas kurvis näen juba rehvisoojendusringil spidomeetril säärast kiirust, millest ma enda auto roolis pole isegi unistada julgenud, samas paikneb auto veel keset teed ehk saadaolev varu on veel kasutamata. Viies Type R on juba nii suur ja stabiilne auto, et meenutab ennem suurt sedaani kui ulakat kuumpära. Muutuva ülekandega roolisüsteem on +R-nimelises sõidurežiimis nauditavalt täpne ja vedrustus kõike muud kui liialt jäik – minu meelest võiks „kangeimat“ seadet ka tänaval kasutada, aga lisaks sellele on sõidurežiimide valikus ka pehmemad „Sport“ ja Comfort“. Mugavamat tavakasutust võimaldavad ka esimeste istmepatjade madalamad servad, mis teevad sisse-välja jooksmise endisest tunduvalt lihtsamaks.

Auto mootor hakkab hästi vedama juba enne „kolme tuhandet“ tehes seda raugematu innuga, kuni kusagil 7000 p/min juures pidu läbi saab. Eelmiselt mudelilt üle võetud käigukast võimaldab väga täpseid käiguvahetusi ja koos pöörete ühtlustamisega väheneb kordades ka risk, et kogemata mootoril „klapid pähe lasete.“ Mootorihääl pole küll ülearu väljakutsuv, kuid siiski märgatavalt jõulisem kui hiljuti proovitud Renault Megane RS-il. Veojõudu aitab maha panna põhivarustusse kuuluv piiratud libisemisega diferentsiaal ja erinevalt mitmetest konkurentidest polnud vähemasti kuival raial esirataste pusklemist roolisüsteemis kuidagi tunda. Ma arvasin juba neljandat põlvkonda roolides, et tegemist on lihtsalt hallatava autoga, aga viies Type R teeb sealt omakorda SUURE sammu edasi.

Pealkirja juurde tagasi

See samm on nii suur, et kui otsite kiiret autot ennekõike raja- ja seejärel tänavakasutuseks, siis annab kõige parema hinna, kiiruse ja kvaliteedi kompromissi just Honda Civic Type R. Kui aga vajate tänavaautot, millega paar korda aastas ka rajal käia, siis on turul märksa soodsamaid ja välimuse osas elegantsemaid valikuid (Hyundai i30 N, Seat Leon Cupra, Renault Megane RS ja VW GTI). Lisaks väljakutsuvalt vulgaarsele välimusele võib meie loo peategelasel tekkida libedates oludes probleeme ka jõu mahapanekuga, sest hoolimata esialgsetest plaanidest toodi see lõpuks rahva ette taas esiveolisena. Kuid Civic on nelikveolistest Ford Focus RS-ist ja VW Golf R-ist nii palju kergem (enam kui 100 kg), et kuiva raja korral ei tohiks kummagi skalpeerimine olla nimetamisväärne probleem.

Seega lohistatagu mind selle roolis põrgusse, ehk rohelisse põrgusse, mis on kurikuulsa Nürburgringi Põhjaringi teine tiitel. See auto passiks imehästi nii keerulise raja nüansside „salvestamiseks“, sest mõne vähem andestava analoogiga õnnetuks end seal märksa lihtsamalt lapikuks sõita. Esimese põlvkonna esindajaga Saksamaale sõitu oleks omal ajal peetud eriti mürarikkaks enesetapuks, ent nüüd on teil teele asutades kliimaseadme, navigaatori ja muude seesuguste viguritega varustatud mugav luukpära, mis on seest paremini viimistletud kui näiteks Ford Focus RS. Ma ei suuda vaid siiamaani leppida auto tagaosa keskpaigas asuva kolme summutitoruga, aga seda näevad vaid kaasliiklejad ja needki ainult lühikest aega😊

Liikuvat pilti näeb siit: 

Meeldis: võimas mootor, hea roolitunnetus, väga hea vedrustus koos nauditava käigukasti ja tõhusate piduritega, mugavus ning praktilisus.

Ei meeldinud: välimus, seitsmetollise diagonaaliga infolustiekraani pildikvaliteet, pearuum tagaistmel.

Rivaalid: Hyundai i30 N, Seat Leon Cupra, Renault Megane RS ja VW Golf GTI.


Honda Civic Type R

Baashind: 35 190 eurot.

Mootor: R4, otto.

Võimsus: 235 kW / 320 hj @ 6500 p/min.

Pöördemoment: 400 Nm @ 2500-4500 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 5,7 s.

Tippkiirus: 272 km/h.

Keskmine kütusekulu: 7,7 l/100 km.

CO2 pääst: 176 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4557/1877/1434 mm.

Telgede vahe: 2699 mm.

Tühimass (EU): 1380 kg.

Pakiruumi maht: 420-1209 l.

Kütusepaagi maht: 42 l.

Pidurid: ees nelja kolviga sadulad, mis haaravad 350 mm läbimõõduga ventileeritud ketastest, taga 305 mm ventileerimata kettad.

Rehvimõõt: 245/30 R20 (Continental SportContact6).

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Honda Civic

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Kümnenda Civicuga on hea sõita ja lisaks on sellel ette näidata ka suur pakiruum ja korralik baasvarustus. Head muljet rikub nigela lahutusvõimega puutetundlik lustikummuti ekraan, mis ei hiilga kiiruse osas ja millel peegelduv valgus segab samuti selle kasutamist.