Proovisõit

Vanemate patte EI nuhelda laste kaela

Neljanda põlvkonna Mercedes-Benzi A-klass on ruumikam, küpsem ja nutikam kui ükski varasem selle mudeliperekonna esindaja.
Esiti on valikus kolm jõuallikat, seitsmekäiguline „automaat“ ja esivedu, kuid mootorivalik saab peagi täiendust ning oktoobrist lisanduvad ka nelikveolised isendid (4MATIC).
Auto baashind on 29 652 eurot (A 180 d).

AutorKaido Soorsk

Pealkirjas esitatud väide käib uue A-klassi kohta, mis on küpsem, nägusam ja ruumikam kui ükski varasem selle mudeliperekonna esindaja. Usutavasti jääb C-klass veel pikaks ajaks MB müüduimaks mudeliks, kuid just A-klass on see auto, mis meelitab Mercedese rooli teistest enam värsket verd, sest 60% A-klassi ostjatest pole varem Mercedest omanud ja nende keskmine vanus olevat tervelt kümne aasta jagu noorem kui mõne muu mudeli ostjatel. Neljas A-klass pakub esindusautole kohast tehnoloogiat, mis on kätketud silmarõõmustavasse luukpärasse, ja kui teil jagub vahendeid suurema diagonaaliga näidikutepaneeli ning infolusti soetamiseks, siis seab see omas klassis (ja sellest kõrgemalgi) uued standardid nii ekraanigraafika kui ka käepäraste kasutajaliideste osas.

Ehkki uus auto on suurem – A-klass on endisest 120 mm pikem, 16 mm laiem, 6 mm kõrgem ja 30 mm pikema telgede vahega –, puudub sel puusade ümber võdisev „päästerõngas“, sest sarnase komplektsuse korral on see eelkäijast umbes 20 kg kergem. Esialgu on valikus vaid esiveolised autod ja baasmudelitel (A 180 d ja A 200) on tagateljel väändetalaga vedrustus, mis on välja töötatud ilmselt hilisemaid pistikhübriide silmas pidades, et viimaste akuplokke paremini ära mahutada. Oktoobrist lisanduvad valikusse nelikveolised versioonid (4MATIC), millel on sarnaselt praeguse tippmudeliga A 250 samuti sõltumatu tagavedrustus, ja lõviosa autodest varustatakse seitsmekäigulise „automaadiga“, mis on oma olemuselt tegelikult hüdraulika vahendusel juhitav kahe siduriga manuaalkäigukast (7G-DCT). Ainsana pakutakse kuuekäigulist manuaalkäigukasti vaid mudelile A 200 ja sedagi mitte kõigil turgudel.

Kolm uut mootorit

A-klass tuuakse turule kolme mootoriga, millest kaks on bensiini- ja üks diislitoitel. Baasjõuallikaks on 1,5-liitrine turbodiisel, mille maksimaalne võimsus on 85 kW / 116 hj ja mille keskmiseks kütusekuluks lubab tootja 4,1–4,5 l / 100 km (NEDC). Sellise mootoriga A 180 d saavutab kiiruse 100 km/h 10,5 sekundiga ja auto tippkiiruseks on 202 km/h. Mõlemad ottomootorid on samuti nelja silindriga ja esmalt on hinnakirjades 1,33-liitrine jõuallikas, mis arendab 120 kW / 163 hj ning millega varustatud A 200 keskmiseks kütusekuluks on tootja andmetel 5,2–5,6 l / 100 km (NEDC). See mudel saab paigalt võttes „sada kätte“ kaheksa sekundiga, ent 165 kW / 224 hj arendava kaheliitrise jõuallikaga A 250 on sellest veelgi kiirem, saavutades 100 km/h 6,2 sekundiga. See on samasugune tulemus kui 180 kW / 245 hj arendava VW Golf GTI vastav näitaja ja sellise mootori korral lubatakse keskmiseks kütusekuluks 6,2–6,5 l / 100 km.

Minu proovisõidukiks sattus AMG-paketiga varustatud A 200, mille keskmiseks kütusekuluks kujunes maanteel kiirushoidikuga 5,2–5,9 l / 100 km ja läbi tühja linna heljudes õnnestus esimesest numbrist veel 0,3 liitrit maha viilida. Tipptunnil jääb keskmine „linnakulu“ sõltuvalt liiklusvoost ja sõidustiilist vahemikku 8,2–9,6 l / 100 km ja siinkohal võib süüdistavalt osutada tihedate ülekannetega kiire käigukasti poole, mis annab Mercedese pesamunale parema dünaamika, kui loetu põhjal eeldada oskaks, ning millele on kole keeruline vastu panna. Ja ehkki see seitsmekäiguline pole klassikaline automaatkäigukast, töötab see rapsimata nii rahuliku sõidu kui ka suurte koormuste korral. Miinuspoolele läheb vaid antud mootori iseloomutu hääl, kuid tavasõidus on tegu vaikse ja oma töömahu kohta elastse jõuallikaga (maksimaalne pöördemoment 250 Nm saavutatakse juba 1620 p/min juures).

Nauditavalt täpse roolisüsteemiga

Neljanda A-klassiga näib Mercedes endale jalga tulistavat, sest sõidab sedavõrd hästi, et ma ei imestaks, kui see auto C-klassiltki kliente üle lööma hakkaks. Emotsionaalses plaanis see alla ei jää – ja ruumikuses samuti mitte – ning tõenäoliselt panete sõitma hakates tähele ka täpset roolisüsteemi ja sportlikus sõidurežiimis väga hea vastusurvega kiirustundlikku roolivõimendit, mis lubab kiiremal sõidul autot täpselt suunata, töötades tavasõidus luksusautole kohase diskreetsusega, mis ei ärrita sohvrit liigse närvilisusega. Ja hoolimata sellest, et autol olid lisaks madalamale Comfort-vedrustusele (esiteljel –15 ja tagateljel –10 mm madalam) all ka 18-tollised madala profiiliga veljed/rehvid, püsis A-klass stabiilsena isegi naelavagudes ega nõudnud kusagil täiendavat korrigeerimist. Tänu kergele mootorile reageerib auto esiosa rooliliigutustele innukalt ja seekord sai mul julgus otsa enne alajuhitavuse ilmnemist.

Sellist vedrustust ei maksaks karta ka liigse jäikuse või lärmakuse pärast, sest ebatasastel teedel teeb see oma tööd tasaste tüminate saatel ja vaid eriti vastikute konaruste korral jõuavad sõitjateruumi üksikud kolinad. Mis on aga kõik andeksantavad kurvilisele teelõigule jõudes, sest uustulnuk jätab säärase vedrustusega seal sedavõrd kompetentse mulje. Maanteekiiruste korral tuulemüra sisuliselt puudub – kui mitte arvestada küljepeeglite poolt kostvat kerget tuulevihinat –, kuid rehvimüra on seevastu arvestatav, sest kiirusel 95 km/h püsis mürataust vahemikus 80–83 dB. Oma osa oli selles ilmselt ka 18-tollistel rehvidel (225/45 R18) ja kaks numbrit väiksematel ratastel veeredes oleks auto tõenäoliselt vaiksem. Lisaks Comfort-vedrustusele on A-klassile saadaval ka adaptiivvedrustus (1188 eurot), mis võib jätta autost tõenäoliselt veel parema mulje.

Ohoo!-koht

Teie teflonkiht peab olema õige paks, kui te pole lasknud end veel haarata auto välimusest ega sõiduomadustest, ent A-klassi interjöör lööb sellesse mõra nii ehk naa, sest see ON midagi erilist. Esmalt märkate hiiglapikka nutitelefoni meenutavat näidikupaneeli, mille kummasegi otsa saab tellida kas seitsme- või 10,25-tollise diagonaaliga ekraani – ning eriti raju mulje jätab armatuurlaua ülaosa juhul, kui teile sealt kaks laiemat ekraani vastu vaatavad (koos navigatsiooni ja istmete vahelise puuteplaadiga 2148 eurot). Ekraanide resolutsiooni ja graafika kvaliteedi suhtes pole ühelgi võistlejal midagi võrreldavat vastu panna, nagu ka mugavalt kasutatava kasutajaliidese osas. Näidikute paneeli keskel olevat infovälja juhitakse roolil oleva vasakpoolse puuteplaadi vahendusel, parempoolne on aga näidikutepaneeli parempoolse osaga suhtlemiseks ja lisaks saab sellega ka infolustiekraanil surfata.

 

Viimane on A-klassis esimest korda puutetundlik ja lisaks sellele pakutakse auto esiistmete vahelisele konsoolile puuteplaati (168 eurot), mis võimaldab ka liikuvas autos menüüdes täpselt navigeerida ja säästab kirgast ekraani rasvastest sõrmejälgedest. Audi ja BMW infolusti pööratavad-vajutatavad infolusti juhtnupud näivad küll pisut loomulikumad, kuid Mercedese lahendusega harjub kiiresti. A-klass saaks interjööri eest täispunktid ka eelkirjeldatud infolustisüsteemi puudumise korral, sest sõitjateruumi materjalivalik ja koostekvaliteet on samuti muljetavaldav. Ventilatsiooniavasid katvad „turbiinid“ võivad mõjuda küll ülepakutuna, ent tervikuna on auto omanäoline interjöör igal juhul õnnestunud. Ainsad ebakõlad on ehk roolisambal olevad „kojameeste“ hoob ja käigukang, mis mõjuvad ülejäänud sõitjateruumi taustal võõrkehadena, olles justkui õigete detailide asemel sinna ajutiselt tõstetud.

Kaasavara ja praktiline pool

Nähtavus on uues autos parem kui eelkäijas, sest A-piilarid on peenemad kui vanemas mudelis ja sellele aitavad kaasa ka suuremad aknad. Auto gabariidid on hästi hoomatavad ning ehkki küljepeeglid pole kuigi suured, on need siiski piisavalt praktilised. Neli keskmist kasvu täiskasvanut annab autosse ilusti istutada, sest minul jäi enda 183-sentimeetrise kasvu järgi kohandatud esiistme taha istudes nii põlvede ette kui ka pea kohale paar sentimeetrit vaba maad ning jalalabadele jagub ruumi ka esiistmete alumise asendi korral. Tavaseades 370 liitrit mahutav pakiruum on endisest 29 liitrit suurem, laadimisava 200 mm laiem ning pakiruum vanemast mudelist 115 mm sügavam. Lisavarustuse hulgas on saadaval ka Compartment-pakett, millega kaasneb muudetava kaldenurgaga tagaistme seljatugi. Tagaistmete seljatugesid maha käänates tekib autosse sile, tagaistme kohal kergelt tõusva põhjaga pakiruum, mille mahuks on kuni 1210 liitrit.

Euro NCAP-i turvatestist pole see A-klass veel läbi käinud, kuid Mercedesele kohaselt võib sealt eeldada viie tärni väärilist tulemust. Esireas istujaid kaitsevad eesmised ja külgturvapadjad, mida täiendavad külgaknaid katvad turvakardinad ja turvapadi juhi põlvede tarvis. Lisaks on baasvarustuses pardal ka automaatne avariipidurdus ning nutikamad A-klassid oskavad kaamerate ja navigatsiooni vahendusel 500 meetri ulatuses ettepoole kiigata, et auto kiirust vastavalt eesootavatele kurvidele sobivamaks kohendada. Reguleeritav roolisammas, muudetava kõrgusega juhiiste, kiirushoidja ja kliimaseade sisalduvad kõigi autode baasvarustuses, nagu ka puuteplaatidega rooliratas. Lisavarustuse lehel hullates võite omale koostada sisuliselt kompaktse S-klassi, ent sellest olulisem on tõik, et kõike seda kandev platvorm on sedavõrd õnnestunud, et võib hinnast hoolimata olla käesoleva aasta üks olulisemaid autosid.

Liikuvat pilti näeb A-klassist siin: 

Meeldis: välimus, juhitavus, sõiduomadused ja omanäolise ilmega interjöör koos väga hea infolustisüsteemi ja mugava kasutajaliidesega.

Ei meeldinud: hinnatase ja rehvimüra.

Rivaalid: Audi A3, BMW 1. seeria.

Mercedes-Benz A 200

Baashind: 28 548 eurot

Mootor: R4, otto

Võimsus: 120 kW / 163 hj @ 5500 p/min

Pöördemoment: 250 Nm @ 1620 p/min

Aeg 0–100 km/h: 8,0 s

Tippkiirus: 225 km/h

Keskmine kütusekulu: 5,2–5,6 l / 100 km (NEDC)

CO2-pääst: 120–128 g/km (NEDC)

Pikkus/laius/kõrgus: 4419/1796/1440 mm

Telgede vahe: 2729 mm

Tühimass (EU): 1375 kg

Pakiruumi maht: 370–1210 liitrit

Kütusepaagi maht: 43 liitrit

Vaata autofirmade sooduspakkumisi