Proovisõit

Klaari silmavaatega uus Dodge Ram 1500

Uus Dodge Ram 1500 erineb eelkäijast lisaks kujundusele veel paremate esilaternate, ruumikama interjööri ja võimekamate elektrooniliste juhiabiliste osas.
Esiti tulevad müüki V8-mootoritega isendid, hiljem lisanduvad valikusse veel „pehmed hübriidid“ ja kolmeliitrine turbodiisel, mida ei hakata pakkuma nii luksuslikus varustuses kui „vee-kaheksat“.
Alates 65 000 €, proovisõidukil 69 900 €.

AutorKaido Soorsk

See punane veok on järgmise mudeliaasta Laramie-varustuses Dodge Ram 1500, mis on ookeanitaguste autode arvestuses müüduim mudel Maarjamaal. Ilmselt pole uustulnukal selle positsiooni hoidmine kuigi keeruline, sest lisaks parematele esilaternatele – kõik tuled põhinevad nüüd valgusdioodidel ja tippvarustuses on saadaval ka adaptiivsed esilaternad – on see „relvastatud“ ka endisest hoomatavalt ruumikama interjööri ja nutikama varustusega. Ameerika Autos olevat ostuhuvilistest juba arvestatav järjekord, kes eelkäijat vanuse tõttu ümber vahetada soovivad ning lähtuvalt interjööri- ja sõidukvaliteedist suudab selline Ram tõenäoliselt ligi meelitada ka uut verd.

Need autod on Euroopas nii värsked, et Saksamaal puudusid loo koostamise ajal isegi tüübikinnituseks vajalikud kinnitatud andmed, sestap on kõik esitatud näitajad ümber arvutatud ookeanitagustest. Loodetavasti pole see suur probleem, sest autod on siin- ja sealpool suurt lompi ühesugused. Kuid näiteks kandevõime on meil väiksem, et B-kategooria loa omanik sellist autot juhtida võiks. Autot pakutakse kas tavapärase või (lisavarustuses) õhkvedrustusega ja Põhja-Ameerikas on nende kandejõud sõltumata vedrustuse tüübist 1043 kg. Seal võib Ram 1500 vedada ka ligi kuus tonni kaaluvat piduritega järelhaagist ja kuigi meie oludes saab haagise lubatud mass olema väiksem, annab see ettekujutuse auto võimekusest.

Pea kõik on uus juunikuus

Uue auto raam on valmistatud 98% ulatuses kõrgtugevast terasest. See on vanemast versioonist jäigem, 45 kg kergem ja esiosas varustatud avarii korral löögienergiat summutav tsooniga. Lühikese (5’7") ja pika (6’4") – ehk meetermõõdustikus 1,7 ja 1,9 meetri pikkuse põrandaga – veokasti mõõdud pole muutunud, kuid uudisena on tagaluuk varustatud seda sujuvalt langetavate amortisaatoritega. Telgede vahe on poolpika kabiini (Quad Cab) ja pikema veokastiga versioonil 3569 mm, pikema kabiiniga Crew Cabi pakutakse aga kahesuguse telgede vahega. Lühikese kastiga on see 3672 mm ja pikema veokasti korral 3898 mm.

Crew Cabi pikemaksvenitatud kabiini tagaosa võimaldab pakkuda teises reas säherdust ruumikust, mida tavaliselt leiab pikema telgede vahega esindusautos – see on ainukordne mitte ainult pikapite, vaid kõigi maasturite seas. Võrreldes eelkäijaga asub ukseavast enam tagapool ka kabiini tagasein, mis võimaldab pakkuda pikisuunas nihutatavat tagaistet, mille seljatugi on ettenihutatud asendi korral enam längus kui tavapäraselt. Minu keskmise kasvuga jäi tavaasendi korral tänu ruumi raiskavale katuseaknale pea kohale küll vaid paari sentimeetri jagu vaba ruumi, kuid ettenihutatud asendis oli pea kohal juba rusika jagu varu ja põlvede ees enamgi veel.

Tuttav V8

Meil müüduima 5,7-liitrise V8-jõuallikaga versioon on eelkäijalt pärinud vaid mootori. Kuid seegi on pisut võimsam (291 kW/396 hj @ 5600 p/min) ja varustatud silindrite ühekaupa väljalülitamise mehhanismiga. Ikka kütusesäästu tarvis. „Vahelejätmisega” kaasneda võiva vibratsiooni summutamiseks on raamile paigaldatud juhitavad „värinakompensaatorid”, mistõttu on Laramie-varustuses Ram 1500 isegi sõiduautodega võrreldes tähelepanuväärselt rafineeritud olekuga ning vaikne auto –hoolimata kaheosalisest katuseaknast oli kabiini müratase maanteel 68-71 dB. Mootor on kuuldav vaid kiirendustel ja ülejäänud helitaust koosneb kergest rehvimürast.

V8 pöördemoment (556 Nm @ 3950 p/min) jõuab veoratasteni kaheksakäigulise automaatkäigukasti ja elektriliselt juhitava vahekasti vahendusel. Veoskeemidest on lisaks tagaveole saadaval automaatne, püsiv ja aeglustiga nelikvedu ning maanteel kujunes tagaveo ja kiirushoidikuga keskmiseks kütusekuluks 10,6 l/100 km. Tühjas linnas kulus 13,0 l/100 km, proovisõidu keskmine püsis aga 18 liitri kandis. Taskust välja voolavat rahavoogu saab pidurdada gaasiseadme paigaldamisega, samuti saate tellida 48-voldise elektrisüsteemiga pehmet hübriidi eTorque, mida pakutakse nii V8 kui ka 3,6-liitrise V6-mootoriga (224 kW/305 hj @ 6400 p/min).

Tulvil tehnoloogiat …

Pehmetel hübriididel on hariliku starteri asemel rihmaga elektrimootor (mootorgeneraator) – võimsusega 9 kW vee-kuuel ja 12 kW vee-kaheksal - mis võimaldab ottomootori väiksemate koormuste korral seisata ning vajadusel taas kiiresti käima tõmmata. Kütusesäästu tagaajamisel minnakse koguni nii kaugele, et õhkvedrustusega autod lasevad end suuremate kiiruste korral automaatselt madalamale. Prooviauto varustusse kuulus ka juhitav esimese kaitseraua alune spoiler, mis kiiruse 56 km/h saavutamisel nihkub paika, et vähendada kõhualuseid õhukeeriseid. Ribid radiaatorivõres aga suletakse õhutakistuse vähendamiseks, kui mootor ei vaja kogu jahutusvõimsust.

Täiendatud on ka elektroonika poolt – lisaks sõiduraja ja pimenurga jälgimisele oskab Laramie-varustuses Ram end ise ka parkimispaigale manööverdada. Sellise auto küljed on kaameratega kaetud ning keskkonsoolis asuvale ekraanile kuvatavad pildid teevad hiiglase käsitsemise lihtsamaks. Adaptiivne kiirushoidik jälgib eessõitja kiirust kuni seismajäämiseni välja. Taas liikumahakkamiseks piisab gaasipedaali tonksamisest, misjärel auto end uuesti eesliikuja külge „kinni haagib. Ja kui teid „pehme hübriid“ ei rahulda, võite oodata peagi lisanduvat kolmeliitrist diiselmootorit. Kuid neid ei hakata pakkuma nii edevas varustuses kui vee-kaheksat.

… ja varustust

Juba Laramie-varustuses jätab sõitjateruum sedavõrd hea mulje, et Limited-varustuse korral peavad armatuurlaud ja uksepolstrid olema ilmselt kaetud sooblinahaga. Detailid istuvad üksteisega hästi kokku, õmblused nahaga kaetud paneelidel on korrektsed ja nii roolisambal kui esiistmetel jagub seadevõimalusi mugava asendi leidmiseks. Igas suunas head väljavaadet täiendavad nii suured küljepeeglid kui ka kaamerapilt. Juhi ees näidikupaneelis asub kas 3,5 või 7,0-tollise diagonaaliga kuvar ning keskkonsoolis puutetundlik värviekraan, mille diagonaal on kas 8,4 või 12,0 tolli. Suuremale ekraanile saab korraga kuvada kahte erinevat pilti.

Täpsema varustuse loeteluga saate tutvuda Ameerika Auto kodulehel, kui etteruttavalt võib kinnitada, et Laramie-varustuses on olemas kõik, mida hing ihaldada oskab – alates leedlaternatest, kliimaseadmest ja köetavatest-tuulutavatest istmetest ning lõpetades „kohustusliku“ Apple CarPlay ja Android Auto murrakuid mõistva infolustisüsteemiga. Panipaikadest võiks kirjutada eraldi peatüki, sest neid jagub üle kabiini sedavõrd palju, et tänu nende arvukusele eksisteerib reaalne oht osa asju silma alt ära panna ja seeläbi ära kaotada. Suuremate esemete veoks saab teises reas ka tagaistmete padjad üles klappida.

„Majaga“ liikluses

Kõrge isteasendi kummardajatel tuleks uus Ram kindla peale üle vaadata, sest selle roolist vaadatuna mõjus vastu sõitnud värskemat sorti Fordi F-seeria väikeveok nagu hipsteri roolitud VW Caddy (esimese Golfi baasil toodetud pikap Typ 14). Muus osas on aga sõidumulje eelkäijaga sarnane, kui mitte arvestada tihedamate ülekannetega käigukasti, mis lubab mootori potentsiaali enam ära kasutada ning juba mainitud vaiksemat kabiini. Tavavedrustus on minu maitse jaoks küll liialt pehme, kuid teekonaruste väljatriikimisega saab see ilusti hakkama ning auto mõõte ja massi arvestades pole ka gigandi kurvisuutlikkusele midagi ette heita.

Vedrustus toimetab halval teel kolinavabalt. Ehkki tehnilistes andmetes tuuakse pidulikult ära ka autode kliirens koos lähenemis- ja lahkumisnurgaga –vastavalt 209 mm ning 19 ja 24,9 kraadi – võib eeldada, et enamikust nendest autodest saavad nn elustiilisõidukid, mis raskel maastikul käima ei hakka ning soetatakse tööhobuna ennekõike raskemaid haagiseid tõmbama. Sestap tasuks lisavarustuse hulgast soetamist ehk tagateljele pakutav elektriliselt juhitav diferentsiaalilukk, kõik ülejäänu on aga autol juba olemas. Teie saate keskenduda vaid küsimusele, millisest sukasäärest leida need 69 900 eurot, mida seesuguse kastikate kuninga eest nõutakse.

Meeldis: auto välis- ja sisekujundus, vaikne interjöör, ruumikus pikema kabiini teises reas, erinevate panipaikade hulk ning rikkalik varustus.

Ei meeldinud: liialt pehme vedrustus, V8 kütusekulu.

Rivaalid: Fordi F-seeriast pärinevad analoogid, kolmeliitriste diiselmootoritega Mercedes-Benz X-klass ja VW Amarok.

Dodge Ram 1500 Laramie Crew Cab

Baashind: 69 900 eurot.

Mootor: V8, otto.

Võimsus: 291 kW / 396 hj @ 5600 p/min.

Pöördemoment: 556 Nm @ 3950 p/min.

Aeg 0-97 km/h: 6,1 s.

Tippkiirus: -.

Keskmine kütusekulu: 13,8 l / 100 km.

CO2 pääst: 320 g/km (arvutatud).

Pikkus/laius/kõrgus: 5916/2084/1971 mm.

Telgede vahe: 3672 mm.

Tühimass (juhita): 2501 kg.

Kütusepaagi maht: 87, 98 või lisavarustusena 125 liitrit.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Peugeot 508

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Elektroonikat täis Peugeot 508 on suurepärane saavutus -- elegantne, rafineeritud ja hea juhtida. Suurimaks puuduseks võib pidada napivõitu tagaistet.