Proovisõit

Mõistlikkuse mõõdupuu

Müüduima Kia kolmas põlvkond, õnnestunud vedrustuse ja mahult klassiliidrile kuklasse hingava pakiruumiga.
Esiveoline Ceed ehitatakse uuele K2-platvormile, lisaks viie uksega luukpärale jõuab peagi müüki ka SW-tähisega universaal.
Auto baashind on 14 990 eurot (100-hj 1.4 LX Plus).

AutorKaido Soorsk

Käänulised mägiteed võivad mõjuda vastikult kaasakiskuvalt, äkitselt vaatevälja ilmunud lohu järel on kühvliga asfalti silunud pime kujur ja lisaks olen ma tõusnud hommikul enne nelja ning olnud jalgadel juba 16 tundi – ilmselt saite juba aru, et hetkel sobib ükskõik milline vabandus, miks ma siledale teelõigule seatud üllatuse märkamisega hiljaks jään. Püüan küll pidurdada, kuid see on antud kiiruse juures lootusetu üritus ja sestap annan enne vajunud kohale jõudmist gaasi juurde, et vältida lohule järgneva kühmu tabamist auto maha vajutatud esiosaga. Seejärel olemegi lohus kohal, ent vedrustuse põhja löömist markeeriv mürts jääb olemata ning hetk hiljem visatakse Ceed järgneva kuhjatise poolt õhku nagu hüppemäe veerelt end ära tõukav Matti Nykänen.

Ent lisaks löögi seedimise võimele üllatab auto vedrustus ka harjunust pikema käiguga, mistõttu ei kaota teega kontakti isegi hetkeks tuntavalt kergemaks muutunud auto tagarattad ja kolmanda põlvkonna Kia Ceed läbib ettejuhtunud katsumuse säärase elegantsiga, nagu poleks maanteekiirusel kartulipõllule sattumises midagi ebatavalist. Nii võimeka vedrustuse eest – lisaks toimivale roolitunnetusele - annan ma uuele Ceedile andeks kõik puudused: loiu 1,4-liitrise ottomootori, võimsamate jõuallikate puudumise ja polstripaneelid, mis näevad ka kangeima varustuse korral välja odavakoelised, ehkki on käe all pehmed ja mõnusad katsuda. Ja kas panite tähele, et isegi mudelinime võib nüüd inimese kombel kirjutada, sest selles sisalduv ülakoma saadeti pensionile ühes teise põlvkonnaga?

Raua pool

Kolmanda põlvkonna esindaja on eelkäijast pisut laiem, madalam ja pikema tagaosaga, kus paiknev 395-liitrine pakiruum jääb mahult alla vaid Peugeot 308-le, edastades lisaks eelkäijale ka Ford Focust, Opel Astrat ja VW Golfi. Uus kere on vanema mudeli omast jäigem ja hoolimata täienenud turvavarustusest ka 23 kg kergem. Mõlemal teljel kasutatakse põhjalikult uuendatud sõltumatult vedrustust ja ehkki esivedrud on eelkäija omadest 40% jäigemad, jätab auto vedrustus endisest mugavama mulje. Sõidumugavuse ja suutlikkuse osas on see vabalt võrreldav ükskõik millise konkurendiga, kuid vedrustuse vaikuse osas pole kellelgi Ceedile midagi vastu panna – vähemasti oli see nii Portugali teedel, kus sõitjate ruum püsis prii ka kergematest müdinatest.

Mootorid võetakse suures osas üle eelkäijalt; ottomootoritest avab valiku nelja silindriga vabalthingav 1,4-liitrine (MPI, 74 kW/100 hj), millest on olemas ka turboga versioon (T-GDI, 103 kW/140 hj). Veel on valikus kolmesilindriline liitrise töömahuga turbomootor (T-GDI, 88 kW/120 hj). „Õlipõletajaid“ esindab uus 1,6-liitrine nelja silindriga CRDi (100 kW/136 hj). Esiveoline Ceed varustatakse kas kuuekäigulise manuaalkäigukasti või seitsmekäigulise automaadiga, kuid viimast pakutakse vaid võimsaimale ottomootorile ning turbodiislile. Kiirenduses on väledaim samuti võimsaim ottomootor, mis saavutab kuuekäigulise käsikasti korral 100 km/h 8,9 sekundiga, joomakommete osas on aga teistest kasinam diiselmootor, mille keskmiseks kütusekuluks lubatakse käsikasti korral 4,0-4,3 l/100 km.

Võimekamaid jõuallikaid nõudev platvorm

Uus Ceed on lõuna-korealane vaid nime poolest, sest lisaks sellele, et auto on välja mõeldud Frankfurdis ja ehitatud Slovakkias, meenutab heas mõttes Saksa autot ka selle progresseeruv vedrustus. Endisest paremale kaalujaotusele aitab kaasa veidi tahapoole nihutatud sõitjateruum ja kurvides lisavad enesekindlust laiem rööbe, madalam isteasend ja paremat tagasisidet pakkuv roolisüsteem (2,44 pööret äärest ääreni). Kõik see kokku teeb Ceedist hea juhitavusega liikuri ja ausalt öeldes on isegi pisut kummaline kohata säärast võimekust „eurokarbis“, mille puhul on sõiduomadustest tähtsamad odav kilohind ja auto kindel koospüsimine. Viimase osas lisab kindlust Kiale omane pikk garantii – seitse aastat või 150 000 km.

Õnnestunud veermik lausa karjub võimekamate jõuallikate järele, sest proovitud turbo-ottomootorid ei jätnud kumbki erilist muljet. Seitsmekäigulise „automaadiga“ kokku köidetud 1,4-liitrine osutus praktikas loiuks jõuallikaks ja ehkki paberil lubatakse säärase auto kiirendusnäitajaks 9,2 sekundit, jättis hiljem proovitud käsikastiga liitrine jõuallikas märksa elavama mulje, kuigi andmete kohaselt on see märgatavalt aeglasem (100 km/h saavutatakse 11,1 sekundiga). Keskmise kütusekulu osas on vahe suurema ja väiksema mootori vahel marginaalne – 5,5-5,7 vs 5,4-5,6 l/100 km – ja linnaautole eelistaksin mina vabalthingavat ottomootorit, kuid seda ei saa automaatkäigukastiga. Liitrise mootori kasuks räägib lisaks innukusele ka hõlbus käsitsetavus, kuid sellest kaob elu niipea, kui pöörded alla kahe tuhande kukuvad.

Vaikne interjöör

Rooli tagant avanev vaade on ette ja külgedele hea, sest A-piilar on üsna õhuke ja paigutatud sellise nurga alla, et selle taha on keeruline „varjuda“ ka piitspeenikestel kaasliiklejatel. C-piilaris olev teistsuguse kujuga aken teeb viimase õhulisemaks ja surnud nurga väiksemaks ning peeglid on praktilise suurusega. Sõitma hakates saab peale vaikse vedrustuse kiita ka sõitjateruum, mille müratase jäi alla 80 dB isegi kiirusel 120 km/h, mis on samuti väga hea tulemus. Kardirajal kogetu kinnitas, et esmamulje hea tagasiside osas polnud petlik ning lisaks on Ceedi veojõukontroll päris sportlikus seades, mis ei kiirusta liialt vara toimuvasse sekkuma. Mõlemad ottomootorid pole ka ülearu janused, sest hoolimata suutlikumast sõidust jäi mõlema keskmine alla kaheksa liitri 100 km kohta.

Ruumi jagub ees piisavalt ja enda keskmise kasvu järgi seatud esiistme taga jäi mul nii põlvede ette kui ka pea kohale paari sentimeetri jagu ruumi. Muudetava kõrgusega juhiiste ja reguleeritav roolisammas on baasvarustuses (LX Plus), nagu ka kaheosaline tagaistme seljatugi, mida maha käänates tekib autosse sileda põhjaga pakiruum mahuga 395 liitri asemel 1291 liitrit (universaalil vastavalt 625 ja 1694 liitrit). Loomulikult ei uhka teist Ceedi istudes üle säärane rahulolulaine kui mõnda parema varustusega Golfi potsatades, ent Kial pole tarvis millegi üle häbeneda ja millegi arvelt peab tulema ka odavam hind, sest sõiduomaduste osas kuulub ta klassi esikolmikusse. Baasvarustuses napib vaid teises reas panipaiku, sest uksepolstritel on pudeliorvad ja topsihoidjatega käetugi saadaval kahes järgmises varustuses (EX ja EX NAVI).

Veimevakk

Kia on panustanud ka turvavarustusse ja ehkki auto pole veel läbinud Euro NCAP turvateste, võib eelkäija saavutatu ja turvavarustuse põhjal eeldada viie tärni väärilist tulemust. Baasvarustuses on autodel lisaks seitsmele turvapadjale, veojõukontrollile ja suunajälgimisele veel automaatsed kaugtuled ning elektroonilised abimehed, mis valvavad sõidureas paiknemise üle, jälgivad juhi tähelepanu ja rakendavad õnnetuse vältimiseks auto pidureid, kui juht eesliikuja pidurdamise peale õigel ajal ei reageeri. Jalakäijaid tuvastada suutev avariiennetus on lisavarustuses (250 eurot) ja saadaval vaid manuaalkäigukastiga autodele. Lisavarustuse hulgas on saadaval veel pimenurga hoiatus (400 eurot varustuste EX ja EX NAVI korral), mis hoiatab ka auto tagant ristisuunas läbi liikuvate sõidukite eest.

Automaatkäigukasti korral saab soetada ka ummikuabilise (LFA), adaptiivse kiirushoidiku ja võimsa audiosüsteemi (JBL), ent baasvarustuses on kliimaseade, rooli ja esiistmete soojendused, elektriaknad kõigil ustel, kiirushoidik, 3,5-tollise infoekraaniga näidikuplokk ja 5,0-tollise LCD ekraaniga raadio, tagumised parkimisandurid ning 16-tollised plekkveljed. Järgmine varustustase (EX) on baasvarustusest 1600 eurot kallim ja sellega kaasnevad kunstnahaga kombineeritud tekstiilpolster, 17-tollised valuveljed, automaatne kahetsooniline kliimaseade, juhtmevaba telefonilaadija ja kahe topsihoidjaga tagaistme käetugi. Kalleim varustustase (EX Navi) on põhivarustusest 2300 eurot kallim ja navigaatoriga kaasneb siin mobiiltelefonidega ühilduv infolustisüsteem, mida juhitakse armatuurlaual oleva puutetundliku värvimonitori vahendusel.

Meeldis: Kia Stingeri silmnäost inspireeritud väliskujundus, hea juhitavus ja mugav vedrustus, vaikne interjöör ja mõistlik hinnatase.

Ei meeldinud: ajale pisut jalgu jäänud jõuallikad, polstripaneelide odavakoeline välimus.

Rivaalid: Ford Focus, Hyundai i30, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Megane, Seat Leon, Toyota Auris ja Volkswagen Golf.

Kia Ceed 1.0 T-GDI EX Navi

Baashind: 18 790 eurot

Mootor: R3, otto

Võimsus: 88 kW / 120 hj @ 6000 p/min

Pöördemoment: 172 Nm @ 1500–4000 p/min

Aeg 0–100 km/h: 11,1 s

Tippkiirus: 190 km/h

Keskmine kütusekulu: 5,4-5,6 l / 100 km (NEDC)

CO2 pääst: 122-128 g/km (NEDC)

Pikkus/laius/kõrgus: 4310/1800/1447 mm

Telgede vahe: 2650 mm

Tühimass (juhita): 1222 kg

Pakiruumi maht: 395-1291 liitrit

Kütusepaagi maht: 50 liitrit

Rehvimõõt: 225/45 R17

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Kia Niro HEV

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Niro on säästliku iseloomuga ruumikas linnasõiduk, mille hübriidajamiga ei kaasne suuremaid tagasilööke auto praktilisuse osas. Omaette ostuargumendiks on ka nende autode seitsmeaastane garantii.