Proovisõit

Porsche 911 Carrera T: on see mõistliku mehe GT3?

Kahekümne kolmas versioon seitsmenda põlvkonna üheksa-üks-ühest on koostatud järgides teesi „vähem on rohkem“.
Kahe turboga kolmeliitrine B6 arendab 272 kW/370 h ja lennutab PDK-käigukasti ja Sport Chrono-paketiga Carrera T kiiruseni 100 km/h vaid 4,2 sekundiga.
Baashind Eestis 108 240 eurot.

AutorKaido Soorsk

Sportautot otsides pole lollikindlamat valikut kui Porsche 911, mis sõidab ühtviisi hästi ükskõik millises vormis; baasmudelist edasi nihkudes taandub kõik ostja isiklikele eelistustele ning tema tengelpunga jämedusele. Ent just siinkohal muutub valik keeruliseks ja segadusttekitavaks, sest uuendatud seitsmenda põlvkonna autod (mudelikoodiga 991.2) on meil saadaval 22 versioonina (!), millele lisanduvad veel erinevad võimalused nii varustuse kui viimistluse osas. See võib silme ees kirjuks võtta ja kui teil on mõni heal järjel olev lähedane kaotsi läinud, siis alustaksin mina tema otsinguid Porsche esindusest, kus ilmselt üheksa-üks-ühte soetama läinud õnnetu nälginuna eri võimalusi kaalub. Viige talle toidupoolist ja soovitage alustada mudelist 911 Carrera T.

Selle mudelitähises võiks T asemel olla ka Déjà Vu – prantsuse keeles „juba nähtud“ – ent võrreldes esimese, 1968. aasta 911 T-ga, on selle mantlipärija koostatud pisut teistmoodi loogikat järgides. Sest kui eelkäija toodi turule müügi elavdamiseks ja see maksis baasmudelist ca 10% vähem – Porsche kärpis sealt kus oskas ja pistis 911 T mootoriruumi  mudeliperekonna väikseima võimsusega jõuallika –, siis tänane Carrera T maksab baasmudelist 911 Carrera 10% enam, olles võimsuse osas viimasega sama pulga peal. Porsche põhjendab hinnaerinevust sportlikumas seades adaptiivvedrustusega (mida seesugusena baasmudelile ei pakuta) ja kaalujälgimiskuuriga, mis kokku teevad uustulnukast justkui kättesaadava hinnaga 911 GT3.

Kas tõesti?

Teoreetiliselt küll, sest tegu on baasmudelist 20 kg kergema tagaveolisega, millel on nii mehaaniline piiratud libisemisega diferentsiaal kui ka lühemate ülekannetega seitsmekäiguline manuaalkäigukast. 911 Carrera T adaptiivvedrustus on baasmudeli omast 20 mm madalam. Lõviosa saavutatud kaalusäästust läheb vähema müraisolatsiooni ja õhemast klaasist tagumiste külgakende ja tagaakna arvele. Autost on kadunud ka tagaistmed ja värviekraaniga infolustisüsteem, mille asemel on lahtine panipaik. Seega on teie päralt suhteliselt mõistliku raha eest ehedaimat sõidukogemust pakkuv 911, mida soetades tuleb letile panna baasmudelist 9720 eurot enam, mitte 55 000, nagu 911 GT3 korral.

Praktikas on aga lugu teine, sest sellist autot oleks meil võimatu müüa  „Häh, sellel pole isegi nelikvedu ja keraamilisi pidureid”) ja seepärast oli prooviautol lisaks infolustisüsteemile ja tagaistmetele ka seitsmekäiguline PDK-automaatkäigukast (3970 €). Pluss stardiabi sisaldav pakett Sport Chrono (290 €), millega varustatud auto saavutab 100 km/h 4,2 sekundiga, olles käsikastiga versioonist 0,3 sekundit kiirem. Baasmudelit edastab selline Carrera T kiirenduses 0,4 sekundiga, ent kui esimene on varustatud samuti Sport Chrono-paketiga, on kiirendusajad võrdsed. Seega on Carrera T eelisteks vaid väike kaalusääst, parem vedrustus ja taustalugu. On see piisav, et õigustada (koos käigukastiga) enam kui kümne tuhande euro suurust täiendavat väljaminekut?

Igatahes!

Mida muud ma saaks ütelda, kui su kätte antakse tagaveoline sportauto, mille 272 kW/370 hj arendava kolmeliitrise boksermootori ulgumist ei suuda üle viie tuhande minnes summutada isegi kahe turboga kaasnev kähin? Lisaks kuulen ma kahest õhinal allikast, kuidas auto24-ringil toimunud rajapäeval olnud üks rallilegend siiralt imestunud, kui palju ta pidi võimsama (ja raskema) nelikveolise 911 roolis pingutama, et Rainer Ausi roolitud peategelasel kuidagi kannul püsida. Kõnealust autot ja tavamudelit kõrvuti proovimata on nende erisust raske hoomata, ent Carrera T soetamine oleks minu jaoks põhjendatud juba tänu piiratud libisemisega diferentsiaali ja sportvedrustuse olemasolule, mis tulevad soodsamalt kätte kui Carrera S-i külge riputatuna. Auto väärtuse säilimisele tuleb kasuks ka erimudeli staatus.

Jah, see on tavamudelist jäigem ja tänu õhemale müraisolatsioonile kujunes maanteekiirusel sõitjate ruumi mürataustaks 82-83 dB, ent jäiga autoga harjununa oli vedrustus minu jaoks piisavalt mugav ka kõige spartalikumas seades Sport+. Ja ehkki kurvides on tuntav, et auto mootor ei asu juhist eespool, ei saanud esirataste pidamine otsa ka suure kiirusega võetud kiiretes kurvides. Veermik püsib vaikne isegi halbadel teelõikudel ning režiimis Sport+ hoitakse pöörded minimaalselt 3800 p/min lähistel, et gaasivajutusele KOHE ja vägivaldselt reageerida. Lisaks võimsusele, kiirelt reageerivale käigukastile ja suutlikule vedrustusele saavad kiita veel pidurid, auto kompaktne vorm ja juhikoha ergonoomika, mis on enam kui 50 aastat kestnud tootearenduse käigus tõepoolest ideaalseks lihvitud.

Mis veel?

911 andekus ei piirdu pelgalt kiire sõiduga, sest igapäevaelus on tegu võimeka, ent samas ökonoomse liikuriga. Maanteekiirusel püsivad pöörded seitsmenda käiguga vahemikus 1500-1600 p/min ja tagasihoidlikele joomakommetele aitab kaasa ka Porsche uuemate PDK-käigukastide vabajooksufunktsioon, mis koormuse puudumisel mootori jõuülekandest lahti ühendab kasutamaks ära auto kineetilist energiat. Maanteel kujunes keskmiseks kütusekuluks 7,6 l/100 km jaeritirahuliku sõidustiiliga annab sarnast tulemust saavutada isegi linnatingimustes! Kõrva järgi sõites on linnakulu vähemalt kahekordne, ent seegi pole paha auto kohta, mis saavutab kiiruse 200 km/h 14,5 sekundiga ja sõidab kuni 290 km/h. Tootja andmetel jääb Carrera T keskmine kütusekulu vahemikku 8,5-9,5 l/100 km.

Tänaseks on Carrera T näol tegu sisuliselt läbi müüdud erimudeliga ja kui enne proovisõitu oleks võinud küsida, kellele peaks korda minema kahekümne kolmas versioon 911-st, siis selle järel võiks küsimuse püstitada hoopis sedapidi: kellele peaks korda minema ülejäänud 22? See ON hea 911, pahupoolelt jääb painama vaid roolitunnetuse puudumine. Roolisüsteem on küll täpne ja kiire ülekandega, ent selle pakutav tagasiside on peaaegu olematu. Huvitav, kui Porsche pakuks sellise auto ostjatele näiteks 5000 euro eest hüdraulilist roolivõimendit (või võimendita rooli), kui palju see ostjaid leida võiks? Vahest oleks see asi, mida tagasitoomist tasuks kaaluda kaheksanda põlvkonna (992) juures, sest muus osas on raske ette kujutada, kuhu veel edasi liikuda annab…

Meeldis:kompaktne vorm, sõitjate ruumi kujundus ja juhikoha ergonoomika, juhitavus koos kiire käigukasti ja võimeka vedrustusega.

Ei meeldinud:roolitunnetuse puudumine, ukse seestpoolt avamise koomiline vormistus: avamine käib pehmest materjalist „lingi“ ja sulgemine tavapärase käepideme vahendusel, kuigi loogiline vastupidi (vaata galeriis olevat pilti).

Rivaalid:Jaguar F-Type ja Mercedes-AMG GT.

Porsche 911 Carrera T

Baashind: 108 240 eurot.

Mootor: B6, otto, biturbo.

Võimsus: 272 kW / 370 hj @ 6500 p/min.

Pöördemoment: 450 Nm @ 1700-5000 p/min.

Aeg 0–100 km/h 4,5 s (paketiga Sport Chrono 4,2 s).

Tippkiirus: 290 km/h.

Keskmine kütusekulu: maanteel 6,8, linnas 11,5 ja keskmine 8,5-9,5 l/100 km (PDK käigukastiga).

CO2pääst: 193-215 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4527/1808/1285 mm.

Telgede vahe: 2450 mm.

Pakiruumi maht: ees 145 liitrit, lisaks on täiendav panipaik tagaistmete taga, mille mahtu ei avaldata.

Tühimass: manuaalkäigukastiga 1425 kg.

Rehvimõõt: 245/35 ZR 20 ees ja 305/30 ZR 20 taga.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi