Proovisõit

Volkswagen Touareg: linnamaastur, mida saadab VW Phaetoni vari

Volkswageni uus lipulaev, tehniliselt keerulisem ja eesrindlikum kui ükski varasem Wolfsburgi tehase väravaist välja saadetud sõiduk.
Auto tuuakse turule kahes võimsuses pakutava kolmeliitrise turbodiisliga, hiljem järgnevad bensiini põletav V6 ja „õliküttel“ V8.
Baashind Eestis 58 571 eurot (3.0 TDI, 170 kW/230 hj).

AutorKaido Soorsk

Saage tuttavaks VW uue lipulaevaga, milleks on kolmanda põlvkonna Volkswagen Touareg. Üldistades on tegu uude ülikonda susatud Audi Q7-ga - lisaks nimetatule on uustulnuka platvormikaaslasteks veel Bentley Bentayga, Lamborghini Urus ja Porsche Cayenne – ning ilmselt toodi see „Rahvaauto” nimme hiljem turule, et mitte nooblimate sugulaste müüki tuksi keerata. Tegemist on luksusliku ja ajastukohast interjööri omava linnamaasturiga (eriti juhul, kui armatuurlauas on lisavarustusena pakutav 15-tollise diagonaaliga puutetundlik värvimonitor, mida täiendavad 12-tolline digitaalne näidikupaneel ja maakeelne kasutajaliides), mille taustal näib selle eeskuju kohati juba moraalselt vananenuna. Lisaks pakub õhkvedrustusega Touareg ka kallimate sugulastega võrreldavat sõidukvaliteeti, andes sõsarmudelite ostjatele võimaluse enam kulutada eeskätt oma rahalise võimekuse demonstreerimiseks.

Ja kuigi uus auto on eelkäijast 77 mm pikem, 44 mm laiem ja 113 liitrit suurema pakiruumiga (697 vs 810 liitrit), on see võrreldavas komplektsuses 106 kg kergem, sest autokere valmistatakse 48% ulatuses alumiiniumisulameist. Liidame sellele fakti, et tegu on tehniliselt kõige arenenuma sõidukiga, mis on eales Wolfsburgi tehase väravast välja saadetud, ja jõuame peaaegu ainsa komistuskivini ehk hinnani. Sest ehkki baasmudeli hind on Eestis 58 571 eurot, küsitakse võimsama isendi eest juba 64 546 € ja proovisõiduki hinnalipikul ilutses 92 960 €. Loomulikult ei pea kõigisse lisavarustuse lahtritesse „linnukesi“ vedama, ent Touaregi hind näib ülekohtune isegi baasmudelite arvestuses, sest võrreldava jõuallikaga Audi Q7 eest küsitakse ainult 3429 eurot enam. Mistõttu näib uut Touaregi kummitavat VW Phaetoni saatus, ehk kas inimesed on ikka nõus maksma nii palju raha VW-logoga auto eest?

Keerab nagu Golf, sõidab nagu Bentayga

Esialgu pakutakse Touaregi kolmeliitrise V6-diiselmootoriga, mis arendab kas 170 kW/230 hj või 210 kW/286 hj. Hiljem lisanduvad valikusse kolmeliitrine ottomootor (V6, 250 kW/340 hj) ja neljaliitrine turbodiisel (V8, 310 kW/421 hj), samuti on kavas 270 kW/367 hj arendav pistikhübriid, mis on esiti suunatud vaid Hiina turule. Kõik autod varustatakse kaheksakäigulise automaatkäigukastiga ja nelikveosüsteemiga 4MOTION, mis saab koos käigukastiga hakkama isegi 1000 Nm kanti küündiva pöördemomendi käitlemisega. Aeglustit asendavad maastikule mõeldud sõidurežiimid – libedale mõeldud Snow, millele lisanduvad lisavarustuses pakutavaoff-road-paketi (471 €) korral veel seaded Offroad Auto, Sand, Gravel ja Offroad Expert. Need muudavad nii mootori kui ka käigukasti, nelikveo ja elektrooniliste abimeeste seadeid, lubades maasturil kergema maastikusõiduga ilusti toime tulla.

Keskdiferentsiaal võimaldab suunata kuni 70% saadaolevast momendist esiratastele, tagarattad võivad saada aga 10% enamgi. Nelikveorežiime juhitakse esiistmete vahelisel konsoolil oleva vasakpoolse pöördlülitiga – parempoolne on õhkvedrustusega auto tõstmiseks-langetamiseks - ja sellega valitakse ka sõidurežiime (Eco, Comfort, Normal, Sport ja Individual). Lisaks tavavedrustusele saab autot tellida sportvedrustusega (374 €), adaptiivse õhkvedrustusega (1769 €), adaptiivse õhkvedrustuse ja nelikroolimisega (2585 €) ning kalleimal juhul lisandub kahele viimasele ka kere kaldumist vähendav süsteem (5352 €). Selline lahendus pole odav, kuid pakub Bentley Bentaygaga võrreldavat sõidumugavust ning nelikroolimise korral on 4,9 meetri pikkuse Touaregi pöörderaadius vaid 20 cm suurem praeguse Golfi omast, mis teeb boliidi käsitsemise linnas hoopis mugavamaks.

Mass meenub vaid kiiretel suunamuutustel

Õhkvedrustus tõstab-langetab autot vastavalt kiirusele ja sõidurežiimile, soovi korral saab juht seda isegi teha ning pakiruumis on eraldi nupud, et kelmist äripartnerit autosse vinnates laadimiskünnist langetada saaks. Tavavedrustuse korral on Touaregi kliirens 215 mm, õhkvedrustuse korral on selle madalaim asend 190 mm kõrgusel. VW ei avalikusta, milline on autode kliirens õhkvedrustuse ülemises asendis, ent kui tavavedrustusega võib sumada 490 mm sügavustes „lompides“, siis õhkvedrustuse puhul asub kriitiline piir alles 570 mm juures. Varustatuna mitmekihiliste küljeklaaside ja tagaaknaga (989 €), on kolmas Touareg ka üks vaiksemaid saadaolevaid autosid, sest maanteekiirusel püsis sõitjate ruumi müratase hoolimata 20-tollistest suverehvidest vahemikus 66-69 dB. Oma panuse andis sellesse ka prooviauto adaptiivne õhkvedrustus, mis on vaikne ja oli piisavalt mugav isegi Sport-seade ja halva teekatte korral.

Comfort-seades on pika käiguga vedrustus isegi liialt pehme ja lainetava teekatte korral tekkis aeg-ajalt hirm, et auto kõhualune tänu süvenevale üles-alla õõtsumisele lõpuks mürtsuga vastu teepinda käib. Sellise hirmu elimineerib Sport-seade kasutamine, pealegi on selles režiimis on tegusaim ka tundetu roolisüsteemi vastusurve, mis lubab enam kui kahetonnise tühimassiga hiiglast täpselt suunata. Õigupoolest meenub liikuri mass vaid lahtisel pinnasel ja kiiretel suunamuutustel, sest muus osas on tegu tegusat dünaamikat pakkuva ja tõhusaid pidureid omava nelikveolisega, mis osutus kruusateel lõbu pakkuvaks kaaslaseks. Võimsam 3.0 TDI saavutab kiiruse 100 km/h 6,1 sekundiga (nõrgemal kulub selleks 7,5 sekundit) ja ehkki pärast selle künnise ületamist auto kiirendusvõime pisut raugeb, on see ikkagi muljetavaldav, rääkimata astmevabast tormamisest, mida madalamatel kiirustel pakutakse.

Polstrile nihelema!

Kuigi kolmanda Touaregi väliskujundus on teostatud liialt ettevaatlikus ehk teisisõnu isikupära pärssivas tahan-kõigile-meeldida vormis, ununeb see juhikohale asudes jalamaid, sest seal on edasiminek suur ja auto interjöör kõrgliigale kohane. Eriti äge on see juhul, kui 7-tollise infopaneeliga näidikuploki ja infolustisüsteemi 9,2-tollise ekraani asemel on autole paigaldatud nn virtuaalne juhi infosüsteem (3175 €), mis sisaldab 12-tollist digitaalset näidikupaneeli ja keskkonsoolis olevat infolustisüsteemi 15-tollist puutetundlikku ekraani. See ekraan on suurem kui oli minu ühikaaegsel telekal ja kui arvestate sinna juurde veel suurepärase graafika ja eestikeelse kasutajaliidese, saab vau-efekt veelgi suurem. Tõsi, kasutajaliides vajab küll harjumist ning põhiseadistused tuleks ära teha paigal seistes, kuid esmavajalik on üheselt hoomatav, pealegi saab ekraanil leiduvat ka hõlpsalt oma suva järgi ümber paigutada.

Infolustisüsteem mõistab nii Android Auto kui ka Apple CarPlay murrakut, võimaldab autoga eemalt telefoni vahendusel suhelda ning suudab pakkuda internetiühendust korraga kaheksale nutiseadmele. Lisaks nahkpolstritele on interjööri koostamiseks veel kolm kujunduspaketti (Elegance, Atmosphere ja R-Line) ning kui teie auto on varustatud nn meeleoluvalgusega (342 €), saate interjööri valgustada kolmekümnes toonis. Väljavaade on ette ja külgedele hea ning ehkki esimesed piilarid on jämedad, on need paigutatud nii suure nurga alla, et kaasliiklejatel on peaaegu võimatu nende taha peitu pugeda. Tänu suurtele akendele saab üle õla kiigates ülevaate ka „surnud nurgas“ toimuvast, kuid seda poleks vajagi, sest suured küljepeeglid annavad hea ettekujutuse tagapool toimuvast. Esimesed ja tagumised parkimisandurid on põhivarustuses, täisvaate-kaamerapildi ja muu seesuguse jaoks tuleb aga lisavarustuses tuulata.

Niheleme edasi

Rooli taga peaks mugava sõiduasendi leidma ka suurekasvulised, sest põhivarustuses nii kahes sihis seatav roolisammas kui muudetava kõrgusega esiistmed. Kaheosalist tagaistet saab pikisuunas nihutada 160 mm ulatuses ja selle tagumise asendi korral jäi mul enese keskmise kasvu järgi seadistatud esiistme taha istudes põlvede ette umbes rusikajagu ruumi. Pearuumi oli sama palju ja seda hoolimata ruumi raiskavast panoraamkatusest. Tagaistme seljatoe kaldenurk on seatav kolmes asendis 21 kraadi ulatuses ja seljatugesid maha käänates tekib autosse sileda põhjaga pakiruum. See on eelkäija omast 113 liitrit suurem – 810 liitrit, mille saab tagaistmete seljatugesid maha käänates kasvatada 1800 liitrini. Meeldiv oli ka säärane detail, et normaaloludes pakiruumi kattev ruloo tõuseb luuki avades üles koos luugiga.

Porisel ajal püsivad riided puhtana tänu lävepakku katvale ustele. Nii esi- kui tagauste polstrites on taskud, mis mahutavad muretult pooleteistliitrise joogipudeli. Roolist vasakul asub väike suletav laegas, käigukangi ees on kaanega panipaik, mis võib soovi korral sisaldada mobiiltelefoni juhtmevaba laadimisalust, ja käigukangist paremal asuvad kaks topsihoidjat. Lisaks on esirea okupantide päralt veel keskmise suurusega kindalaegas ja mahukas käetoealune panipaik. Teises reas on aga lisaks uksetaskutele panipaikadeks veel esiistmete seljatugede tagakülgedele paigutatud võrgud ja kaks topsihoidjat, mis asuvad tagaistme käetoes. Vööliinist allpool võib kohata ka odavamaid plastpindu, kuid need ei puutu otseselt silma ega suuda head üldmuljet rikkuda. Hea tuju saamiseks piisab aga vaid pilgust küljepeeglisse, millest vaatab vastu tagumise rattakoopa kohal väljapoole punsuv jõuline tiivakaar.

Varustus ja lõppsõna

Uus Touareg pole osalenud veel Euro NCAPi turvakatsetes, kuid selle „doonorite“ najal võib eeldada vähemalt viie tärni väärilist tulemust. Autode baasvarustuses sisalduvad nii eesmised kui külgmised turvapadjad pluss külgmised turvakardinad, jalakäijaid tuvastav automaatne hädapidurdus, sõidurajal püsimist hõlbustav abimees ja palju muud. Lisavarustuse hulgast on võimalik leida nii ummikuabiline kui ka soojuskaameral põhinev öönägemisseade, mis kiikab ettepoole pimedusse, et hoiatada võimalike jalakäijate ja metsloomade eest. Touaregi saab varustada elektrooniliste abisüsteemidega, mis manööverdavad auto parkimiskohale, hoiatavad piiratud nähtavuse korral auto eest ja tagant läbi liikujate eest või õpetavad sohvrit, millises suunas tuleb haagisega tagurdades auto rattaid pöörata. Ühesõnaga – piisava rahakoti korral on teie päralt VW grupi kogu tänane tehnoloogiline võimekus.

Touaregi ostes tuleks leida raha adaptiivse õhkvedrustuse ja võimsama mootori tarvis, et võtta parim, mida ta sõidus pakkuda suudab. Jah, ülearu hoolitsev kasutajaliides käib oma manitsustega pisut närvidele, autos pole seitset kohta ja käigukast jääb rahulikult sõidustiililt agressiivsemale ümber lülitudes teinekord hetkeks mõtlema, ent tervikuna ei jää see nooblimatele sugulastele (ja üksikutele konkurentidele) alla millegi muu kui sõidurõõmu ja emotsioonide osas ning need vähesed, kes teda selles ületada suudavad, maksavad oluliselt rohkem. Proovisõiduki võimsust arvestades (210 kW/286 hj) oli tegu ka üsna ökonoomse liikuriga, sest kui tootja annab mõlema olemasoleva mootori keskmiseks kütusekuluks 6,6 l/100 km, siis minul kujunes proovisõidu keskmiseks 8,9 l/100 km ja linnas annab hakkama saada ka alla kaheksa liitri jääva keskmise kütusekuluga (minu parimaks kujunes 7,4 l/100 km). 

PS: galeriis esitatud piltidel on sinine Touareg Elegance-varustuses, šampanja-karva masin Atmosphere nimelises rüüs ja valge maastur R-Line varustuses (nagu ka must auto Eestis tehtud piltidel).

Meeldis:sõidumugavus, vaikne ja ruumikas interjöör, võimsuse ja ökonoomsuse suhe ning lisavarustusena pakutav „digitaalne kokpit“.

Ei meeldinud:hinnatase, isikupäratu välimus ja roolitunnetuse puudumine,

Rivaalid:Audi Q7,BMW X5, Jaguar F-Pace, Jeep Grand Cherokee, Mercedes-Benz GLE, Range Rover Velar ja Volvo XC90.


Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-Line

Baashind: 64 546 eurot.

Mootor: V6, diisel.

Võimsus: 286 kW / 210 hj @ 3500-4000 p/min.

Pöördemoment: 600 Nm @ 2250-3250 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 6,1 s.

Tippkiirus: 235 km/h.

Kütusekulu (WLTP): maanteel 5,9, linnas 7,7, keskmiselt 6,6 l/100 km.

CO2pääst: 173 g/km.

Pikkus/laius(peeglitega)/kõrgus: 4878-5008/2193/1717 mm.

Telgede vahe: 2904 mm.

Pakiruumi maht: 810-1800 l.

Tühimass: 2070 kg.

Kütusepaagi maht: 90 l.

Rehvimõõt: prooviautol 285/45 R20.

Lubatava haagise mass: piduriteta 750, piduritega 3500 kg.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi