Proovisõit

Suzuki Jimny: iMaastur

Redelraamile ehitatud talasildadega „päris“ maastur, mis murrab südameid retrovõtmes teostatud originaalse ilmega.
Neljanda põlvkonna Jimny on pehme vedrustusega mugavat sõitu võimaldav nelikveoline, mis saadaval vaid ühe ottomootoriga.
Baashind Eestis 16 290 eurot (GA-varustuses koos viiekäigulise manuaalkäigukastiga).

AutorKaido Soorsk

Auto väliskujundus jäeti ilmselt puuseppade hooleks – või tehti see vaid pliiatsit ja nurgikut kasutades – kellest üks liitis kaks eri suurusega kasti ning teine tegi nurgad höövliga ümaramaks. Tulemus on sedavõrd äge ja silmatorkav, et kollast Jimnyt läbi linna tüürides tekib tunne, nagu istuks leheneegri asemel roolis palja ülakehaga Claudia Schiffer. Lisaks on see ka ESIMENE auto, millega tehtud proovisõidu käigus küsis kolm võhivõõrast naist, „Mis see on ja palju see maksab“? Seejuures on Jimny lisaks veel silmamoondaja, sest kuigi varurattata, kitsamate laiendite ja tagasihoidlikumate põrkeraudadega varustatud Jimny mahub mõõtudelt ka Jaapanis ülipopulaarsesse mikroautode klassi (kei car), avastate end foori taga Toyota Land Cruiseri juhile samalt kõrguselt silma vaatamas!

Üks mootor ja kaks käigukasti

Mootorivalikusse kuulub üks vabalt hingav ottomootor, millel töömahtu 1,5-liitrit ja mille võimsuseks on 75 kW/102 hj @ 6000 p/min. Seda pole palju, ent eelkäija omast on see võimsam ja tänu liikuri kergusele – tühimass jääb sõltuvalt käigukastist ja varustusest vahemikku 1090-1135 kg – ja üsna aeglastele ülekannetele ei valmista ülejäänud liiklusvooluga sammu pidamine Jimnyle mingeid probleeme. Mootor hakkab vedama 1500 p/min juurest, tegusamalt 500 p/min hiljem ja kuigi momendihari saabub alles nelja tuhande juures (130 Nm), pole isegi tegusamal sõidul vaja pöördeid nii kõrgele ajada, sest mõttekam on valida järgmine, ehk kõrgem käik. Linnas tuleb kas neljas või viies käik kiiresti sisse saada ja seejärel jätkata justkui automaatkäigukastiga.

Raamile ehitatud Jimny on nagu 2+2 skeemis istmetega maastur, sest lähtuvalt auto pikkusest (koos varurattaga on see vaid 3645 mm) on teil valida, kas kasutate seda nelja inimese või vähema arvu organismide ja nende kompsude vedamiseks, sest kahte korraga ei saa. Suzuki ei ole avaldanud Jimny kiirendusnäitajaid, ent istmikutunnetuse järgi on minek reipam kui levinumatel „neljapotiste“ õlipõletajatega kastikatel. Kiirusel 60 km/h on viienda käiguga pöörete arvuks 1750 p/min, kiirusel 95 km/h on need tuhande jagu kõrgemal, mis tähendab, et mootoril jagub elastsust nii linnas kui maanteel. Lisaks viiekäigulisele käsikastile on saadaval veel neljakäiguline „automaat“, aga mina eelistaksin nii reipusest kui ka sõidurõõmust ja kütusekulust lähtudes käigukastis õli käsitsi segada.

Ägedasse ülikonda pistetud traktor

Hoolimata kõrgetest pööretest ei kaasne sellega maanteel jõhkraid joomakombeid, sest kiirusel 95 km/h kujunes keskmiseks kütusekuluks 6,9 l/100 km ja linnas jäi see sõltuvalt liiklusvoost ja selle tihedusest vahemikku 5,7-8,6 l/100 km. Mida pole palju redelraamile ehitatud talasildadega nelikveolise kontekstis, mida kasutavad habemikud tulevad metsast välja vaid tankima ja konserve soetama. Tagaveolt nelikveole ja vastupidi võib ümber lülitada ka sõidu ajal (kuni kiiruseni 100 km/h), aeglusti sisse ja välja lülitamiseks tuleb aga seisma jääda. Lukustuvat kesk-diferentsiaali ja diferentsiaalilukke Jimnyl ei ole, viimaseid asendavad auto pidureid kasutavad elektroonilised abimehed. Auto kliirensiks on aga 210 mm, mis 10 mm enam kui oli eelkäijal ette näidata.

Jimny lähenemisnurk on 37 ja lahkumisnurk 49 kraadi ning telgede vahele jäävaks rondi- ehk rambiületusnurgaks annab Suzuki 28 kraadi. Uus raam on tänu kahele uuele rist- ja ühele X-talale endisest jäigem ja metsas müttamise teevad lisaks kompaktsetele mõõtudele mugavaks veel hästi tajutavad gabariidid ja väike pöörderaadius (4,9 m). Maastikul on Jimny trumbiks lisaks veel kergus ja auto vedrustus on nii konarlikel tänavatel kui ka põllu- ja metsateedel poole mugavam, kui lehtvedrudega koormamata  kastikate poolt pakutu. Maanteel oli auto hoolimata kõrgetest pööretest ka üsna vaikne (74 dB) ja sõitjate ruumi mürataust koosneb lõviosas „kuudi“ ümbert kostvast tuulemürast ning kõlarite krõbinast, kui olete lustikummuti liialt valjusti mängima pannud.

Interjöör nagu Defenderi pojal

Sõitjate ruum on üsna lakoonilise ilmega, jättes mulje, nagu oleks Jimny Land Rover Defenderi poeg. Väljavaade on kõigis suundades hea ja pisikesed „kojamehed“ suudavad püstise esiklaasi kerge vaevaga puhtana hoida. Esireas tunneb keskmist kasvu täiskasvanu end hästi ja pearuumi jääb varuks umbes rusika jagu, kuid tagumisele istmele mahub sama mõõtu isend vaid juhul, kui esiistmel jalaruumiga ei priisata. Kui ei, siis ei saa ka tagaistmel ruumikuse osas vinguda, kuigi sinna saamine pole keskealisel madalal asuva lae tõttu just kõige lihtsam ülesanne ning ainsaks mugavuseks on tagapool muudetava kaldenurgaga seljatugi. Interjööris kasutatavad polstrimaterjalid on küll tumedast klobisevast plastist, kuid need ei riiva odavusega silma ja mõjuvad askeetlikus autos igati asiselt

Panipaikadest on terve auto peale kaks esiistmete vahel asuvat topsihoidjat, mida täiendavad väike panipaik müntide tarvis, kesk-konsooli all asuv tuhatoosi pesa, väike kindalaegas ja uksepolstrites asuvad kitsad kaarditaskud. Pakiruumi annab üksteise otsa riita laduda vaid kandilisi leivapätse, ent kaheosalist tagaistme seljatuge maha käänates saab selle mahu kasvatada kaheksakümneviielt liitrilt kuni 830-liitrini. GLX-varustuses on pakiruumi põhja all ka üks madal laegas, kuhu saab panna mõned asjad, et need seal ringi veeredes kohe närvidele käia saaks. Laugetes kurvides ei nooguta Jimny kuigivõrd, kuid halval teel ja kiirete suunamuutuste korral tuleb arvestada sügavate noogutamiste ja õõtsumisega, ent isegi tagaveolisena pole auto haardevõimele midagi ette heita, pigem vastupidi.

Varustus ja nurinad

Selliste autode puhul kehtib reegel „vähem on rohkem“ ning ainus asi, mille poolest võiks kaaluda viiekäigulise käigukastiga baasmudeli (GA, 16 290 €) asemel tippmudeli võtmist (GLX+LED, 19 990 €) on viimasele pakutavad väga head, ühtlast ja laia valgusvihku omavad LED-laternad. Automaatsed kaugtuled on kõigi autode põhivarustuses, nagu ka kaks esimest turvapatja koos esiistmete külgedel olevate turvapatjade ja turvakardinatega. Sellest hoolimata teenis neljas Jimny aga Euro NCAP turvakatsetes hindeks vaid kolm tärni, saades täiskasvanute ohutuses tulemuseks 73 %, laste korral 84 ja elektrooniliste abimeeste eest 50%. Tärnide arvu ei maksaks aga siinkohal üle tähtsustada, sest lõviosast neist saab kas töö- või linnasisene trendisõiduk, mida ei soetata pikkade vahemaade katmiseks.

Vinguda tuleb samuti: muudetava kõrgusega roolisammast võiks saada enda poole välja tõmmata ja auto siduripedaal on tundetu, mistõttu tahavad kõik esiti sidurit libistada. Õnneks hakkab auto siledal pinnal liikuma juba seepeale, kui jala siduripedaalilt ära võtate ja kallakul paigalt võttes hoitakse autot piduritega mõne hetke vältel tagasi vajumast. Laialt avanevad pikad uksed vajavad selleks palju ruumi, ent tänu püstisele A-piilarile ja istmete kõrgusele on autosse istumine ja sealt tõusmine enam kui mugav. Probleemiks on aga logaritega katmata rattakoopad, mis loob kõik eeldused selleks, et nii raamielemendid kui ka kütusepaagi pealne ja muud sarnased kohad võiks enesele muda ja keemiaga vürtsitatud lumeloppa korjata, mis on rooste märatsemiseks ideaalne asupaik.

Ja mis sellest!

Tavaliselt kõnetavad autofänni kas ilusad, põneva taustalooga või hullvõimsad suutlikkusele suunatud liikurid – veel parem, kui kõik koos – ent neljanda kategooria moodustavad eesmärgipärased elementaarautod, nagu antud loo peategelane. Ta pole puudusteta – liitke eelnenule veel kaitsmata esimesed pidurivoolikud ja puuduv mootorialune tolmukate, mistõttu näeb alla 2000 km sõitnud maasturi mootoriruum välja nagu kümme korda enam läbinul – aga see ei loe, sest uustulnuk mõjub kui ägedaimate sõprade seltskond, mis teeb tuju korrapealt heaks. Käigukasti ulgumine ja sõidukogemuse ehedus tekitab harvaesineva mina-ja-masin-feelingu ja kogu sõiduproovi ajal tegelesin ma taustal vabanduste otsimisega, miks peaks endale linnaautoks muretsema just säärase „traktori“.

Ent hoolimata sellest näib mulle, et läbimõeldud argisuse asemel (katmata rattakoopad jms) panustab Suzuki varasemast enam auto ilmele ja varustusele, ehk soovitakse korrata seda, millega Apple telefonide vallas hakkama sai. iPhone asemel on tegu seega nn iMaasturiga, mille vormistab lõplikult väljakutsuv Kinetic-Yellow nimeline värvitoon. Automaatkäigukast lisab hinnale 2000 eurot, kahes madalamas varustuses (GA ja GL) sisaldub manuaalne kliimaseade ja tippvarustuses (GLX) automaatne tükk. Kõigi autode põhivarustuses on veel Bluetooth-ühendus, püsikiirushoidja, esiistmete soojendus, 1 USB-pesa ning kahe kõlari ja CD-mängijaga DAB-raadio, mida juhitakse roolilt või seitsmetolliselt puutetundlikult ekraanilt. Jah, Apple CarPlay on nüüd samuti olemas, aga mitte meie turule.

Meeldis:eelkäijast võimsam mootor, isikupärane välimus koos eheda sõidukogemusega, hea nähtavus, maastikuvõimekus, mugavat sõitu võimaldav pehme vedrustus ja autode varustus.

Ei meeldinud:kas pakiruum või neli reisijat, logarite ja mootorialuse tolmukatte puudumine (viimast üritab maaletooja omal käel siiski parandada), autosse ei saa jätta asju, sest pakiruumil puudub kate.

Rivaalid:Dacia Duster, Jeep Renegade.

Suzuki Jimny GLX+LED

Baashind: 19 990 eurot.

Mootor: R4, otto.

Võimsus: 75 kW/102 hj @ 6000 p/min.

Pöördemoment: 130 Nm @ 4000 p/min.

Aeg 0–100 km/h: -

Tippkiirus: 145 km/h.

Kütusekulu: keskmiselt 7,9 l/100 km (WLTP).

CO2pääst: 178 g/km (WLTP).

Pikkus*/laius/kõrgus: 3645/1645/1725 mm.

Telgede vahe: 2250 mm.

Pakiruumi maht: 85-830 liitrit.

Tühimass: 1090-1135 kg.

Kliirens: 210 mm.

Kütusepaagi maht: 40 l.

Rehvimõõt: prooviautol 195/80 R15.

Suurim piduritega haagise mass: 1300 kg.

* Esimest kaitserauast välise varuratta katteni.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Peugeot 508

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Elektroonikat täis Peugeot 508 on suurepärane saavutus -- elegantne, rafineeritud ja hea juhtida. Suurimaks puuduseks võib pidada napivõitu tagaistet.