Proovisõit

Ford Focus: küpsem ja mahukam

Esiveolise pereauto neljas põlvkond, juhitavuse osas endiselt tipptegija ning saadaval luukpära, universaali ja sedaanina.
Mootorivalikusse kuuluvad esiti kolme- ja neljasilindrilised jõuallikad, mida pakutakse kas kuuekäigulise käsikasti või kaheksakäigulise „automaadiga“.
Baashind Eestis 16 500 eurot (Trend-varustuses 100-hj 1,0-liitrine EcoBoost).

AutorKaido Soorsk

1998. aasta juulis tõi Ford argise Escorti asemel turule esimese Focuse, mille kujundus mõjus eelkäija taustal pehmelt öeldes jahmatavana. Ülekantult nägi see välja umbes nii, nagu ilmuks Angela Merkel ühel päeval kaamerate vaatevälja, kasutades samu riideid, jumestust ning soengut justkui Harley Quinn filmist Suicide Squad. . Sellel perioodil panustas Ford radikaalsele kujunduskeelele New Edge ja ehkki selle ilmekaim esindaja, ideeauto Ford GT90 jäi koosteliinile panemata, jätkati teravnurkadega mängimisega maisemate mudelite peal. Ja ehkki Focus oli mudelite Ka, Mondeo ja Puma järel alles neljas „uue ajastu“ poolt puudutatud Ford, sai sellest varasematest edukam mudel, mida on tänaseks müüdud enam kui 16 miljonit.

Focus sai kiiresti tuntuks ka ulaka iseloomu ja hea juhitavuse poolest, olles viimases üle kõigist konkurentidest. Ent võistlejad pole 20 aasta vältel käed rüpes passinud ja osaliselt on Ford nende ülesannet lihtsamaks teinud, sest iga järgmine versioon on olnud eelkäijast suurem, raskem ja mahukam, kahandades esimese kahe mudeliperekonna juures taevani kiidetud innukust ja sõnakuulelikku reageerimist. Seepärast esitleb Ford neljandat põlvkonda kui vigade parandust, mis on paisunud mõõtmetest hoolimata eelkäijast kuni 88 kg kergem, et pakkuda lisaks enamale siseruumile ja täienenud tehnoloogiale ka klassiliidri kohaseid sõiduomadusi. Lisaks olevat auto kujundatud inimesekeskse kujunduskeele kohaselt … huvitav, kellele need vahepealsed kaks põlvkonda suunatud olid?

Esiveoline platvorm, palju mootoreid ja kaks tagavedrustust

Praegu kuuluvad valikusse esiveolised autod, mida pakutakse kas viieukselise luukpärana, universaalina või neljaukselise sedaanina. Ottomootoreid esindavad liitrine EcoBoost (74 kW/100 hj ja 92 kW/125 hj) ning sellest pool liitrit suurema töömahuga ametivend (110 kW/150 hj ja 134 kW/182 hj). Esimesel on kolm ja teisel neli silindrit ning nelja silindriga on ka diiselmootorid. Viimastest on saadaval 1,5-liitrine EcoBlue (70 kW/95 hj ja 88 kW/120 hj) ning samanimeline kaheliitrine (110 kW/150 hj). Lisaks kuuekäigulisele käsikastile on võimsamate mootorite tarvis valikus kaheksakäiguline „automaat“. Väikseima töömahuga ottomootorite ja diislitega kaasneva väändetalaga tagavedrustuse asemel pakutakse jaksukamatele isenditele sõltumatut tagavedrustust.

Ottomootoreist on viieukselises luukpäras kuuekäigulise käsikasti korral nobedaim 182-hobujõuline 1,5-liitrine, mis saavutab 100 km/h 8,3 sekundiga ja kulutab kütust keskmiselt 5,5 l/100 km. Skaala teises otsas on aga liitrine EcoBoost, mis kulutab 100 km läbimiseks 0,8 liitrit vähem kütust (16-tolliste ratastega) ning saab „sada sisse“ 12,1 sekundiga. Sama mootori 125 hj arendava seade korral on vastavad näitajad 4,8 l/100 km ja 10,0 s (taas 16-tollistel ratastel). Õlipõletajatest on aga samasuguse kere, käigukasti ja 16-tolliste rataste korral väledaim 2,0 EcoBlue (150 hj, 3,6 l/100 km, 8,5 s), säästlikuim aga 1,5-liitrine jõuallikas (95 hj, 3,5 l/100 km ja 11,4 sekundit).

Kas nüüd lõpuks jõuame ka sõiduni?

Uut Focust pakutakse hetkel neljas varustuses: Trend, Trend Edition, Titanium ja ST-Line. Proovisõiduauto, 92 kW/125 hj arendava jõuallika ja kuuekäigulise käsikastiga varustatud sinine luukpära sattus olema viimases varustuses. Mis on oluline seetõttu, et sellega kaasneb tavaseadest 10 mm madalam vedrustus, mis töötab kui unistus. Hoolimata jäigast esmamuljest neelatakse löögid kõrvaliste helideta, auto tagaosa ei hakka üles-alla pendeldama ka pärast mõne suurema kühmu tekitatud õhusõitu maandudes ning roolisüsteemi vastusurve on ühtviisi hea nii tavasõidul kui kurvides mürades. Sõidumugavuse osas asetub selline Focus kuhugi VW Golfi ja Škoda Octavia vahele, sõidunaudingu osas on aga neist eespool, hoolimata isegi prooviauto väändetalaga tagavedrustusest.

Sellise 17-tolliste jalavarjudega Focuse keskmiseks kütusekuluks lubatakse linnas 6,0 ja maanteel 4,3 l/100 km, mis on saavutatav linnas, aga mitte maanteel. Tipptunnil kujunes linnas keskmiseks 6,2 l/100 km ja hõreda liiklusega on saavutatav isegi alla kuue liitri jääv kulunäit, kuid maanteel kujunes minu parimaks 5,7 l/100 (kiirusel 95 km/h). Kolme silindriga mootor hakkab korralikult vedama 2000 p/min juurest ja on neilt pööretelt alustades meeldivalt elastne kuni piiraja sekkumiseni välja. Käik püsib sees pooleteise tuhande pöördeni, sellest allpool kaob aga igasugune jõudlus ja mootor hakkab tegema üsna vaevalist häält.. Pikkade vahemaade katmiseks on tegu hea kombinatsiooniga, linnas tuleks sellise mootori korral eelistada aga kaheksakäigulist automaatkäigukasti.

Saa aru, see pole Mondeo

Auto käitumise ning mugava ja ruumika interjööri tõttu pidin end alatasa näpistama meenutamaks, et viibin „väikeses“ Focuses, mitte suuremas Mondeos. Sõltuvalt varustustasemest on armatuurlaual kas 4,2-tolline ekraan, 6,5-tolline puutetundlik värvimonitor (alates varustusest Trend Edition) või kaheksatollise ekraaniga lustikummut (alates varustusest Titanium). ST-Line-varustuses autod saavad samuti 6,5-tollise ekraani, mille kasutajaliides on lihtne ja arusaadav, ent sõidu ajal tuleb end ekraanini jõudmiseks eraldi küünitada. Õnneks on olulisemad funktsioonid roolil ja keskkonsoolil nuppudega dubleeritud. Hoolimata näilisest odavusest jätab hea mulje uksepolstritel ja armatuurlaual kasutatav materjal, mis ei klobise ja on katsudes pehme.

Tänu seatavale roolisambale ja ST-Line-varustuse sportlikele istmetele on mugava sõiduasendi leidmine kerge, ent eelkäijast 15 mm madalama katuse tõttu ulatuvad jämedad A-piilarid üsna kaugele ette, tagumine aken meenutab madalat laskeava ning lõivu tuleb maksta ka tagaistujate pearuumis, sest minul jäi enda keskmise kasvu järgi seadistatud esiistme taha istudes peakolu kohale vaid paar sentimeetrit varu. Teises reas pakutava põlveruumi osas on aga uus Focus omas klassis üks heldemaid ja ruumi jagub ka esiistmete all nende alumises asendis. Kummaline on küll see, et ligi 22 000 eurot maksvas autos puudub tagaistme käetugi koos topsihoidjatega, andes teises reas istujate käsutusse panipaikadena vaid esiistmete tagakülgedel olevad võrgud ja uksepolstrite taskud, mis mahutavad pooleliitrise joogipudeli. Kiita saab aga sileda põhjaga pakiruum, mille maht on varurattata 375-1354 liitrit.

Me pole panipaikadega ühel pool

Pooleliitrist pudelit mahutavad uksetaskud leiate ka esiuste sisekülgedelt; nendele lisanduvad armatuurlaual roolist vasakul asuv väike laegas, keskmise suurusega kindalaegas ja üsna mahukas käetoealune panipaik (lisavarustuses). Käigukangi ees on avatud panipaik, esiistmete vahel väike õnarus ning kahte joogitopsi „ankurdav“ panipaik, mis on kaanega suletav. Turvavarustusega on kõik korras, sest neljas Focus teenis Euro NCAP-turvakatsetes hindeks maksimaalsed viis tärni (täiskasvanute ohutuses 85%, laste puhul 87% ning elektrooniliste abimeeste eest 75%). Sõidurea jälgimine ja jalakäijaid ning jalgrattureid tuvastav avariiennetus sisaldub samuti kõigi autode põhivarustuses.

Baasvarustus on askeetlik, sest lisaks kuue kõlariga, USB-sisendi ja „sinihambaga“ raadiole kuuluvad sellesse veel manuaalne kliimaseade, nahkkattega rool, kõigi akende elektriajamid ning mootori automaatseiskamissüsteem, ent nii parkimisandurite, kiirushoidiku kui liigutatava käetoe eest tuleb juba lisaraha välja käia. Viimased kolm sisalduvad 610 eurot maksvas mugavuspaketis. Lisavarustusega hullama hakates saab komplekteerida ka sellise Focuse, mille adaptiivne tempomaat tunneb liiklusmärke ning jälgib kiirteel radari ning kaamera vahendusel kaasliiklejaid, et auto ohu tekkides auto neist mõõda juhtida. Rääkimata „labastest“ abisüsteemidest, mis hoiavad autot sõiduraja keskel, aitavad selle ära parkida või „ankurdavad“ selle õnnetusejärgselt edasiste vältimiseks paigale.

Lõppakord

Lisaks olemasolevatele versioonidele jõuab eeloleval aastal müüki baasmudelist 30 mm kõrgema kliirensiga Focus Active, mis kujunduselt meenutab linnamaasturit ja pakub ka selliseid sõidurežiime, mis aitavad halbades teeoludes läbivust parandada. Focus Active tuuakse turule ainult viie uksega luukpära või universaalina. Veel on oodata nn pehmet hübriidi ning varasematest Focustest enam luksusele panustavat erimudelit Vignale. Fordi kähkusõidu-osakonna poolt pole esialgu mingisuguseid uudiseid, ent vaevalt see niimoodi jääb, sest mudeli Ford Focus RS kolme põlvkonna poolt sisse tallatud rada on selleks juba liiga lai, et lasta sellel niisama lihtsalt kinni kasvada.

On uuel Focusel tõsiseid puudusi? Ei, mitte väga olulisi peale kosunud hinnataseme ja kadunud isikupära, mis iga järgmise mudelipõlvkonnaga aina enam lahustub. Õnneks on Ford sõiduomaduste osas sõna pidanud ja Focus tavamudeli kontekstis juhitavuse osas konkurentidest üle, kuid viimased ei jää palju maha. Uustulnuka vihaseimad vastased tulevad ilmselt Lõuna-Koreast, sest neid pakutakse parema kilohinna ja pikema garantiiga, millest võib osa olla alles isegi siis, kui esimene omanik auto müüki paneb. Focuse kolmeaastast garantiid saab 248 euro eest pikendada viie aasta või 100 000 kilomeetrini (417 euro eest 5 a/150 000 km), ja jutud käivad, et maaletooja lisab viieaastase garantii müügi hoogustamiseks autode põhivarustusse. Aga kas sellest ja klassiliidrile omastest sõiduomadustest piisab, et müüa eelkäijate vääriliselt?

Meeldis: juhitavus ja sõiduomadused, täpne roolisüsteem koos väga hea käiguvahetusega, elastne jõuallikas ning ST-Line-varustuse sportlikud esiistmed.

Ei meeldinud: askeetlik baasvarustus ja kerkinud hinnatase.

Rivaalid: Hyundai i30, Kia Ceed, Peugeot 308, Renault Megane, Seat Leon, Škoda Octavia, Toyota Corolla ja Volkswagen Golf.

Ford Focus 1,0 EcoBoost ST-Line

Baashind: 21 900 eurot, proovisõiduauto 24 160 €.

Mootor: R3, otto.

Võimsus: 92 kW/125 hj @ 6000 p/min.

Pöördemoment: 170 Nm @ 1400-4500 p/min (lühiajaliselt 200 Nm).

Aeg 0–100 km/h: 10,0 s

Tippkiirus: 200 km/h.

Keskmine kütusekulu: 4,9 l/100 km.

CO2 pääst: 111 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4378/1848*/1471 mm.

Telgede vahe: 2700 mm.

Pakiruumi maht: 375-1354 liitrit (varurattata).

Tühimass: 1322 kg.

Kliirens: 112-135 mm.

Kütusepaagi maht: 52 l.

Rehvimõõt: prooviautol 215/50 R17.

* Kokkuklapitud peeglitega.


Vaata autofirmade sooduspakkumisi