Proovisõit

Rolls-Royce Phantom ja Wraith Luminary: järjekordne reis lendavatel vaipadel

Uus lipulaev Phantom (VIII) jätkab eellaste traditsiooni
Ainult 55 eksemplaris ehitati eriseeriat Wraith Luminary
Roostevabast terasest kudumid ... ei lähe vist siiski moodi

AutorOlev Toom

Phantomil ei ole enam palju puudu suuremast juubelist – esimene sellenimeline Rolls-Royce jõudis maailma teedele 1925. aastal. Kaks korda on tootmises ka pause olnud: teine maailmasõda peatas Phantomite ehitamise umbes kümneks aastaks, ja briti autotööstuse üldise allakäiguga kaasnev segadus mõjus isegi tosina aasta vältel. Kuid kui Rollsi-Bentley uued omanikud BMW ja Volkswagen olid asumaa omavahel ära jaganud, ei läinud Phantom VII esitluseni 2003. aastal enam kaua aega. Ja see auto oli oma nime igati väärt.

Ent olgu ta nii hea kui tahes, aeg teeb oma töö. Mistõttu möödunud aastal ilmus Phantomi kaheksas seeria – küll suuresti eelkäija moodi, kuid siiski hoopis uus. Eesti What Car? sai Rollsi tippmudelit Lätis proovida. Koos Wraithi eriseeria Luminary esindajaga – kuid sellest pärastpoole.

 

Kaheksas Phantom kasutab (esimesena) Rolls-Royce’i uut platvormi Architecture of Luxury, mis on varasemast jäigem ja vaiksem, kuid ometi kergem. Erinevalt „väikestest” teraskerega Rollsidest valmistatakse Phantom alumiiniumisulamitest. „Lendava vaiba” tunde tekitamiseks ja „maailma kõige vaiksema auto” loomiseks on kasutatud 130 kilo mürasummutusmaterjale, kõik klaasid on kahekihilised 6-millimeetrised jne. jpm.

Väliselt ei erine kaheksas fantoom seitsmendast väga palju ja see on hea. Säilinud on pisike eesmine ülend, mõnusalt pikk vahe esirattakoopa ja esiukse vahel ning tahapoole avanevad tagauksed (mida Rolls nimetab tõllausteks). Suurima uudisena võib märkida, et Phantomi traditsiooniline kreeka templit meenutav radiaatorivõre („Parthenon”) on nüüd sulandatud ümbritsevatesse paneelidesse. Ja kuigi auto kõrgus on linnamaasturlik 1646 mm, neutraliseerib 5762-millimeetrine pikkus selle ja jätab igati hoogsa, kuigi soliidse mulje. Olgu veel mainitud, et Phantomi telgede vahe on 3552 mm; Volkswagen up! on pisut lühemgi.

 

Telgede vahe määrab suuresti ära ka sõitjateruumi mugavuse, eriti jalaruumi osas. Ja seda on Phantomis küllaga esireas, kuid veel rohkem tagaistmetel. Sest siin istub omanik rooli taga märksa harvem kui näiteks Wraithis või Dawnis. Loomulikult on taga kaks üksikistet (ja kohe tulekul lamamistooliks muudetavad) koos hädavajalike pisiasjade nagu kahe šampanjaklaasiga. Istmed on suured ja mugavad ega näe suurt vaeva istuja keha kinnipigistamisega äkilise kurvisõidu tarbeks. Pole see auto.

„Päris” näidikute asendamine värviekraaniga on ka Rollsini jõudnud, kuid joonistatud „kellad” on ehtsatest isegi pisut paremini loetavad. Muidugi on autos WiFi pääsupunkt koos kõige sellest tulenevaga, ent erinevalt tavaautodest ei suruta siin connectivityt kasutajale näkku, see ilmub vajadusel.

 

Hoopis enam rõhutab Rolls-Royce Phantomi armatuurlaua uut kujundust, mis kannab nime The Gallery – galerii. Nimelt laiub armatuurlaual kaassõitja ees klaasaken, mille taha auto tellija saab lasta paigutada ... noh, enam-vähem kõike, mis talle pähe tuleb ja mis sinna mahub. On sellest ka mingit kasu? Vaevalt. Ja mis siis? See on Phantom.

 

Pikka aega ei avaldanud Rolls-Royce oma mootorite võimsust, öeldes seda olevat „piisavalt”. Euronõuded säärast korralagedust enam läbi ei lase – kuid võimsust on endistviisi piisavalt.

Phantom on läbi aegade kasutanud kuue- ja kaheksasilindrilisi ridamootoreid ning 8 ja 12 silindriga V-kujulisi. Esmakordselt vedas V12 III seeria autosid, millest kuulsaim küllap kuulus Auric Goldfingerile. Uuel, BMW ajal võeti samuti kasutusele 6,75-liitrise töömahuga V12, kuid „kaheksandas” on see varustatud kahe turbolaaduriga. „Väiksemates” Rollsides arendab mootor kuni 631 hobujõudu (461 kW). Phantomi jaoks polnud esmatähtis dünaamika, vaid müratase. Seetõttu on siin tippvõimsus „vaid” 571 hj (420 kW), kuid 1700 pöördel minutis saadav suurim pöördemoment on 820 asemel 900 njuutonmeetrit. See tähendab, et mootor saab töötada madalamate pööretega – vaiksemalt. Võimsusest igatahes piisab 2560-kilose tühimassiga Phantomi lennutamiseks paigalt „sajani” 5,3 sekundiga. Automaatkäigukast on kaheksakäiguline.

 

Rool on üsna suur ja üsna peene võruga, mis on mõnedele kolleegidele andnud põhjuse nurisemiseks. Mina leian sellise rooliratta selle autoga igati sobivat, nagu ka roolisambal asuva käiguvalitsa ning käikude käsitsivahetamise puudumise.

Kitsukesest hotelliõuest väljamanööverdamine näitab, et kuigi mootorikate sarnaneb väiksemale lennuväljale, on Phantomi gabariidid üsna täpselt määratavad. Kerekuju aitab. (Ja täisvaatekaamera kah, kui spikerdada tahate). Tänaval juhtimine mingit probleemi ei valmista, nagu maanteelgi. Hirmvaikselt, vaid mõningase rehvimüdinaga, libiseb Phantom ühtmoodi üle hea, keskpärase ja kehva asfaldi, nii et sõitjad tunnevad end maailmast üpris eraldatuna.

Tahhomeetrit näidikute seas ei ole, seda asendab reservis oleva võimsuse näitaja, mis on gradueeritud protsentides ... ja maanteesõidul kõigub selle osuti kuskil 90 kandis. Mis annab mõnusa kindlustunde – möödasõit pole kunagi probleemiks. Kuid kõige meeldivam on Phantomis ikka rahulikult kulgeda ja kujutleda, et kõik mured ongi igaveseks teisele poole kuuemillimeetriseid klaase jäänud.

 

Ma tean, et ma iial endale sellist autot ei osta ... kuid kohutavalt kahju on teda õhtul jälle käest ära anda.

 

Ent proovisõit ei piirdu Phantomiga. Rolls-Royce’i Euroopa ja Lähis-Ida kommunikatsioonijuht Frank Tiemann on kaasa toonud teisegi põneva sõiduki. See on Wraith. Mis selles põnevat, küsite – tuntud mudel ju... Põnevaks teeb selle auto kuulumine eriseeriasse Luminary, mida valmistati ainult 55 eksemplari.

Tehniliselt on ka Luminary nagu Wraith ikka – 6,75-liitrine V12 annab 631 hobujõudu (465 kW) ja 820 Nm, paigaltstardist saavutatakse 100 km/h 4,6 sekundiga. Niisiis on erinevused varustuses. Kõigepealt jääb (või pigem ei jää) silma värv – Sunburst Grey. Olles hajutatud valguses üsna tagasihoidlik hall, hakkab see ehtsa vasena hõõguma, kui autole päikesekiired langevad. Lisaväärtust annavad autole käsitsi kantud ehisjooned.

 

Sõitjateruumis tasub kõigepealt pilk lakke suunata ... üsna pikaks ajaks. Mustas laes säravad 1340 kiudoptilist taevatähte on küll varasemast tuntud, kuid Luminary jaoks pandi taevasse ka meteoorid ehk langevad tähed. Oodake veidi, ja näetegi mõnd üle lae sööstmas. Ärge siis soovi unustage.

Valgusmäng jätkub jätkub ukse- ja küljepaneelidel, kus läbi tammevineeri on oskuslikult pandud särama 176 valgusdioodi. Kuid vist suuremagi uhkusega tutvustab Rolls kesktunnelit katvat materjali. See on roostevabast terasest kootud kangas. (Jah, lugesite õigesti ... ja kas teilegi rüütliturniirid meenusid?). Kudumisel on kasutatud 0,08- kuni 0,19-millimeetrise läbimõõduga traati, töö toimus „puhtas ruumis“ ja ühe auto kohta kulutati kolm päeva.

Mis annab meile mõningase ettekujutuse Rolls-Royce’idest ja nende omanikest.

 

Hindadest ka... lipulaev Phantom maksab käibemaksuta 441 300 eurot, eriseeria-Wraithi eest küsitakse samadel tingimustel 308 400 eurot. See vihjab tõsiasjale, et Rollside puhul ülemine hinnapiir praktiliselt puudub.

 

Kokkuvõtteks: olen täiesti nõus käibiva arvamusega, et iga autoajakirjanik peab vähemalt ühe korra Rollsiga sõita saama. Et seejärel oskaks sõnu „kvaliteetne“, „luksuslik“, „mugav“, „vaikne“ jne. õigesti kasutada.

 

Rolls-Royce Phantom

Hind: 529 560 €.

Mootor: V12, otto, biturbo.

Võimsus: 571 hj (420 kW) @ 5000 p/min.

Pöördemoment: 900 Nm @ 1700 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 5,3 s

Tippkiirus: 250 km/h (elektrooniliselt piiratud).

Keskmine kütusekulu: 13,9 l/100 km.

CO2 pääst: 319 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 5762/2018/1646 mm.

Telgede vahe: 3552 mm.

Pakiruumi maht: 548 l.

Tühimass: 2560 kg.

 

Rolls-Royce Wraith Luminary

Hind: 370 080 €.

Mootor: V12, otto, biturbo.

Võimsus: 631 hj (465 kW) @ 5600 p/min.

Pöördemoment: 820 Nm @ 1700 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 4,6 s

Tippkiirus: 250 km/h (elektrooniliselt piiratud).

Keskmine kütusekulu: 14,3 l/100 km.

CO2 pääst: 327 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 5285/1947/1502 mm.

Telgede vahe: 3112 mm.

Pakiruumi maht: 470 l.

Tühimass: 2560 kg.

 

Fotod: Ylle Tampere, Rolls-Royce.


Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Peugeot 508

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Elektroonikat täis Peugeot 508 on suurepärane saavutus -- elegantne, rafineeritud ja hea juhtida. Suurimaks puuduseks võib pidada napivõitu tagaistet.