Proovisõit

Volvo S60: lõviküpsised

Väledaim S60 saavutab 100 km/h 4,7 sekundiga ehk sama kiiresti kui väledaim C-klassi Mercedes.
Valikus on vaid bensiini põletavad jõuallikad ja laetavad hübriidid.
Esimesed proovisõidukid jõuavad Eestisse hiljemalt märtsi alguses (S60 T5 R-Design), müügiautod aga eeloleva suve lõpus.

AutorKaido Soorsk

Ühel päeval jõudis Volvo kraamimisega sahvrini ja leidis sealt lõviküpsiste purgi, mida ta pidas ammuilma kadunuks. Sest mille muuga saaks seletada söakust tulla linnamaasturite buumi kõrghetkel turule klassikalise sedaaniga ja sättida see turunišši, kus laiutavad ees Audi A4, BMW 3. seeria ja Mercedes-Benzi C-klass? Kusjuures säärast paleepööret ei üritata esimest korda, sest nimetatud kolmikut on üritanud sakutada nii Alfa Romeo Giulia kui ka Jaguar XE, ent Suure Saksa Kolmiku esindajate hegemooniat pole õnnestunud kellegi väärata. Lisaks viitab lõviküpsistele ka tootja keelepruuk, mille kohaselt pole uus S60 mitte ainult sedaan, vaid suisa sportsedaan.

Vähemasti jõuallikate osas saab see tiitel ka auga välja kantud, sest uustulnuka mootorivalikust ei leia mõnda turdi õlipõletajat isegi mitte luubiga otsides. S60 on saadaval ottomootoritega ja laetavate hübriididena, milles elektriajam toetab ottomootorit ja võimaldab soovi korral ka ainult elektritoitel veereda (ideaalis kuni 43 km). S60 on esimene suure lombi taga toodetud Volvo – veoautodest mööda vaadates – ja kui tuliuus Charlestoni tehas tuleprooviga toime tuleb, siis on nende valmistada ka järgmine Volvo XC90. Seega toodetakse Volvosid lisaks Euroopale ja Aasiale nüüd ka Atlandi ookeani läänerannikul.

Kaks ajamit ja veoskeemi

Uustulnukate ühiseks nimetajaks on kaheliitrise töömahuga turbomootor, mida pakutakse kahes seades. Esiveolistele versioonidele pakutav T5 arendab 184 kW/250 hj @ 5500 p/min, nelikveolistele saada olev T6 aga 228 kW/310 hj @ 5700 p/min. T5 kiirendab sedaani „sajani“ 6,5 sekundiga ja selle keskmine kütusekulu jääb sõltuvalt jalavarjude mõõdust vahemikku 7,2-8,1 l/100 km, nelikveolise korral on need näitajad aga 5,6 s ning 8,0-8,9 l/100 km. Autode kohta, mille tühimass jääb sõltuvalt ajamist ja varustusest vahemikku 1680-2020 kg, on need tegusad tulemused, milles on oma roll ka liikurite põhivarustusse kuuluval kaheksakäigulisel automaatkäigukastil.

Hübriidajamite manu jõudes muutuvad näitajad veel paremaks, sest mudeli T8 Twin Engine AWD korral abistab ottomootorit 65 kW arendav elektriajam, mis saab energiat auto kardaanitunnelisse peidetud akuplokist (10,4 kWh). Viimast laetakse aeglustamisel kineetilist energiat muundades, kuid loomulikult saab seda teha ka juhet „seina“ torgates. Elektrimootor ja kiirelt reageeriv mootorgeneraator võimaldavad lisaks täiselektrilisele sõidule kasutada veel kahte sõidurežiimi, millest esimese korral lülitatakse ottomootor väikeste koormuste korral kütusesäästuks välja ning teise puhul suunatakse kogu saadaolev ressurss ottomootori toetuseks.

Kas päriselt?

Jah, ja tulemused on enam kui muljetavaldavad, mis kipuvad vägisi Audi S4, BMW M3 ja Mercedes-AMG C43 mängumaale. T8 Twin Engine AWD arendab 288 kW/390 hj ning saavutab 100 km/h 4,9 sekundiga, mis on ainult kaks kümnendikku aeglasem, kui viimatinimetatud jõujuurikal. Ent säärase hübriidajamiga S60 on saadaval ka Polestari poolt puudutatuna (galeriis olev must auto), mis arendab 15 hj enam ning millest on piisav, et jõuda kiiruseni 100 km/h napi 4,7 sekundiga. Mis on karvapealt samasugune tulemus kui kiireimal C-klassil, ent kui viimasel lubatakse keskmiseks kütusekuluks 12,2-12,6 l/100 km, siis Volvol on selleks näitajaks 2,1-2,5 l/100 km.

Tänu jaburale mõõtemetoodikale on säärasel näidul päriseluga küll vähe ühist, ent lühemaid otsi annab hübriidiga teha ka ainult elektri najal ja hübriidrežiimis peaks „särts” ottomootorit nii tublisti toetama, et kütusekulu üle heietades hakkavad sõbrad teid ilmselt luiskajaks pidama. Hübriidajami lisaboonus on sõidu sujuvus ja momendiküllus. Viimane silub need üksikud mõttepausid, mis kahekordsel ülelaadimisel – alates mootorist T6 kasutatakse jõuallikate „toitmiseks“ nii mehaaniliselt kui ka väljalaskegaasidega käitatavat kompressorit – kahe silma vahele jäävad. Hiljem tuuakse turule ka T6-mootoriga hübriidajam, kuid selle kohta näitajad veel puuduvad.

Ajam määrab iseloomu

Kas S60 on klassi parimatega võrreldav? Mitte päris, sest nõudliku bensiinisõltlase jaoks on tagaveolisele platvormile ehitatud Giulia ja M3 nauditavamad kui esiveolisele platvormile ehitatav S60. Viimase iseloomu ei muuda ka nelikvedu, sest elektrimootorite vahendusel antakse selle tagaratastele vähem momenti kui esimestele. Ent teisalt pole erinevus kuigi suur ja on märgatav vaid edasijõudnutele. Kõrvalteedel hullates on S60 kaasahaarav sõiduriist – eriti juhul, kui teie auto mudelinimes sisaldub fraas Polestar Engineered –, millel on täpne roolisüsteem ja millel jagub ohtralt haardevõimet isegi tavavedrustuse korral.

Lisavarustusena on saadaval veel õhkvedrustus ja juhitavad amortisaatorid, ent proovisõidu järgi otsustades on need tarbetud, sest Kalifornia ebatasasel asfaldil sai ka tavalahendus hästi hakkama. 20-tolliste ratastega S60 Polestar Engineered jättis seal tänu suuremale massile pehmema ja mugavama mulje kui 19-tolliste jalavarjudega S60 T6 AWD, mis näis kergem ja innukam, olles madalatel kiirustel ka hoomatavalt jäigem. Kuid ebatasasuste silumisega said mõlema versiooni vedrustused hästi hakkama, töötades vaikselt isegi löökaukudes. Tallinna tänavate üle kaebajatel tasuks korra külastada Los Angelese kõrvaluulitsaid (ma tahaks loota, et linnaisad ei näe seda lugu).

Aga kuidas meeldis rooli taga?

Hästi. Kuigi Volvo roolisüsteem ei paku peaaegu mitte mingisugust tagasisidet, on see teisalt piisavalt täpne ja Dynamic-sõidurežiimis hea vastusurvega, et tulla toime tegusa kurvineelamisega. Hübriidajamiga auto kiirustundlik roolivõimendus muutus kiirteel küll liialt kergeks, aga „tee-kuues“ ma midagi taolist ei täheldanud. Kuival asfaldil on S60 üle pingutades etteaimatavalt alajuhitav ning tänu madalamale raskuskeskmele ja kergemale kaalule ka paremini tunnetatav kui samale platvormile ehitatavad suuremad Volvo sõiduautod, rääkimata linnamaastureist. Lisaks on hübriidajamiga isend tähelepanuväärselt vaikne, olles interjööri mürataseme osas Audi järel klassi parimate seas.

Kiita saab ka valgusküllane sõitjateruum, millest avaneb tänu õhukestele A-piilaritele ette ja külgedele hea väljavaade. Auto mõõdud on samuti hästi hoomatavad. Esireas jagub ruumi suurekasvulistele ja mina mahtusin enda keskmise kasvu järgi seadistatud esiistme taha teise ritta niiviisi, et põlvede ette ja pea kohale jäi paari sentimeetri jagu varugi. Mugavuse osas saab Volvo esiistmetele vastu vaid Bentley ning teises reas pakub S60 enam jalaruumi kui selle tagaveolised konkurendid. Auto pakiruumi maht sõltub aga selle põhja kõrgust määrava täismõõdus varuratta olemasolust, kõikudes sellest olenevalt vahemikus 392-442 liitrit, mis on võistlejatega võrreldav.

Kolm ekraani

Sõltuvalt varustusest on juhi ees digitaalne 8,0- või 12,3-tollise diagonaaliga ekraan, mille kujundus sõltub kasutatavast sõidurežiimist. Meelelahutuse ja navigatsiooniga seonduva eest hoolitseb infolustisüsteem Sensus, mille keskmeks on armatuurlauda püsti-formaadis istutatud puutetundlik 9-tollise diagonaaliga ekraan. Viimane näib olevat isegi teravama pildiga kui universaalkerega „vee-kuuekümnes“. Tuuleklaasinäidiku olemasolu annab teile kolmandagi ekraani, sest oluline info kuvatakse sellisel juhul tee kohale esiklaasile. Nimetatud „tüki“ puudumisel esitatakse sõiduga seotud info näidikupaneelil, nii et kui põhiseaded paigas, ei pea sohver pilku teelt eemale pöörama.

„Sinihammas“ kuulub kõigi autode põhivarustusse ja otse loomulikult valdab Sensus ka Apple CarPlay ning Android Auto murrakut. Sensus on hetkel üks parimaid nutiformaatidega ühilduvaid kasutajaliideseid ja lisaks nutitelefonile annab sellega suhelda veel nutikella vahendusel. Viimaste abil saab määrata auto asukohta, kontrollida uste-akende suletust, autot eelnevalt soojenema panna, kontrollida hübriidajami aku laetuse astet ning ühildada Sensuse nutiseadme kalendri ja kontaktidega. Laiendatud navigatsioonipaketi korral tunnevad autod ka häälkäsklusi ja lisaks on Sensus abiks veel parkimispaikade, tanklate ja muu seesuguse otsinguil.

Küpsiste juures tagasi

Selles autos kombineeritakse uute Volvode parimad omadused vormis, mis teeb juhi õnnelikuks. Enne esitlust Beverly Hillsist läbi veeredes hoidsin Dodge rendibussi aknad igaks juhuks üleval, sest ristmikul peatudes oleks võinud mõnest hoovist lennata autosse musta pesu nutsak, et „säh Manuel, kui sa siin juba oled, siis käi ka keemilises ära“. S60 roolis seda muret ei ole, sest sedaani sale siluett ja päevatulede ere valgus viitavad, et tegu pole päris kindlasti majapidaja sõiduriistaga. Roolitunnetuse ja automaatkäigukasti reageerimise osas on veel arenguruumi, aga ilmselt polnud ka kõnealune küpsiste purk enam pilgeni täis.

Lisaks on see auto veel heas mõttes anonüümne. Ei, see ei mõju läbiloetud raamatuna nagu Audi A4-ja või BMW 3. seeria väliskujundus, ent samas ei tekita see kõrvalseisjais Saksa noobelmarkidega kaasas käivat klassiviha, ehkki Volvo on kõike muud kui odav kaubamärk. Volvodega käib jätkuvasti kaasas turvalisusele panustamise kuvand, mis on justkui kõike lunastav indulgents. Autode põhivarustusse kuuluv ohutuspakett City Safety suudab linnakiirustel vältida ka jalakäijate allajäämist (kuni kiiruseni 45 km/h) ning maanteel suudab see lisaks sõidukitele tuvastada jalgrattureid ja suuri ulukeid, et vähendada kiirust enne võimalikku kontakti, kui juht mingil põhjusel ohule ei reageeri.

Meeldis:hea kompromiss sõidumugavusest ja suutlikkusest, õhuline ja nutikas interjöör, õnnestunud väliskujundus ning ruumikas sõitjate ruum.

Ei meeldinud:tundetu roolisüsteem, pikatoimeline automaatkäigukast ja infolustisüsteemi ebamugav kasutamine sõidu ajal.

Rivaalid:Alfa Romeo Giulia,Audi A4, BMW 3. seeria, Jaguar XE ja Mercedes-Benzi C-klass.

Volvo S60 T6 AWD R-Design

Baashind: pole veel teada.

Mootor: R4, otto

Võimsus: 228 kW/310 hj @ 5700 p/min.

Pöördemoment: 400 Nm @ 2200-5100 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 5,6 s.

Tippkiirus: 250 km/h.

Kütusekulu: keskmiselt 8,0-8,9 l/100 km (WLTP).

CO2pääst: 182-204 g/km (WLPP)..

Pikkus/laius/kõrgus: 4761/1850/1431 mm.

Telgede vahe: 2872 mm.

Pakiruumi maht: 392-442 liitrit (sõltuvalt varurattast).

Tühimass: 1680-2020 kg.

Kliirens: 142 mm.

Kütusepaagi maht: 60 l.

Rehvimõõt: prooviautol 235/40 R19.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi