Proovisõit

Ford F-150: kastikate kroonimata kuningas

Fordi F-seeria väikeveokid on olnud USA enimmüüdud kastikad juba enam kui 40 aastat.
Liidripositsiooni kindlustamiseks on "eff-sajaviiekümnel" nüüd lisaks kümnekäigulisele (!) automaatkäigukastile ette näidata ka erimudelilt Raptor tuttav V6 (335 kW/456 hj).
Eestis algavad hinnad 63 000 eurost.

AutorKaido Soorsk

See F-150 kuulub kolmeteistkümnendasse põlvkonda ja on koostatud kui 2018. aasta mudel, mille tarvis ilmus valikusse 10-käiguline automaatkäigukast, mida saab soetada nii taga- kui ka nelikveoliste isenditega. Eesmärk oli siluda kahvatuid laike mootorite momendikõveras ja teha F-150 parimaks veduriks, mida kuni 3500 kg kaaluva piduritega haagise ette rakendada võib.

Kõik F150 kerepaneelid peale tuleseina on valmistatud alumiiniumisulameist – materjalist, mida kasutati ka kuulsate Humveede juures – ja seepärast on need võrreldavast eelkäijast enam kui 300 kg kergemad. Nagu ka konkurentidest, sest kergmaterjalidest kere on siiani vaid „eff-sajaviiekümne“ trump. Kaalusäästu nimel on vaeva nähtud mujalgi, olgu näiteks kaheksa risttalaga terasest redelraam, mis on eelkäija omast 27 kg kergem.

„Jänkistani“ auto kohta on erandlik ka F-150 mootorivalik, millest enam kui pooled on ülelaaditud. Ottomootoreist alustab vabalthingav 3,3-liitrine V6 (216 kW/294 hj), millele järgnevad ülelaaditud 2,7-liitrine V6 (243 kW/330 hj), 3,5-liitrine V6 (280 kW/380 hj ja 335 kW/456 hj) ning vabalthingav viieliitrine V8 (294 kW/400 hj). 3,3-liitrist pakutakse 6-käigulise „automaadiga“, ülejäänud jõuallikad varustatakse 10-käigulise automaatkäigukastiga.

Kuidas ta sõidab?

Keskpäraselt, kui aga arvestada seda, et roolite peaaegu kuue meetri pikkust tühjalt üle kahe tonni kaaluvat veokit, siis hästi. Sõiduautost ümber istudes jääb mulje, nagu istuksite auto katusel, ent see ununeb esimese kolme foorivahega. Seejärel võlub teid „eff-sajaviiekümne“ kergejalgsus linnaliikluses – vähemalt 3,5-liitrise EcoBoosti (380 hj) korral – koos arusaamisega, kui lihtne selle mürakaga sõita on.

Viiekohaline kabiin SuperCrew pakub head nähtavust, sest kere vööliin on harjunust madalamal ja aknapind suurem. Liitke sellele veel kõrge isteasend ning leiategi, et olete eespooltoimuva osas kaasliiklejatest paremini informeeritud. Tänu sellele jäävad tegemata tarbetud rajavahetused. Pealegi  ei julgetud valge müraka ees olevat tühimikku niisama lihtsalt kinni nõeluda.

Olles sõitnud võrreldavate GMC ja Dodge’i pikapitega, oleksin kõigi vahel vabalt valida saades Fordi leeris. F-150 pakub parimat juhitavust ja vaikseimat vedrustust, millest puudub vedel õõtsumine ja mis annab halvast teest teada vaid kerge müdinaga. Ülelaaditud 3,5-liitrise EcoBoosti pakutav momendipalang (637 Nm @ 2500 p/min)  on nii äkiline, et tugevama gaasivajutuse korral tõmmatakse tagarattad ühe pöörde jagu ringi, enne kui veojõukontroll sekkuda jõuab.

Kruusal aga selgub, et väljalülitatud „abilistega“ F-150 passib külg-ees sõitmiseks ja et auto mass koos pika, 3683-millimeetrise telgede vahega eemaldab pikapi käitumisest segava närvilisuse. Pidurid on tõhusad ja kahe turboga V6 jätab sõidus parema mulje kui uue Ram 1500 mootoriruumi istutatud 5,7-liitrine V8. EcoBoost veab madalatel ja keskmistel pööretel tugevamalt ning passib kümnekäigulise automaadiga paremini kokku kui Dodge’i katel kaheksakäigulisega.

Ja ehkki halval teel kanduvad juhini veermikust kerged värinad, pole see võrreldav koormamata Euroopalike „kolleegide“ pakutava vibropingiga. Nuriseda ei saa ka roolisüsteemi täpsuse ja vastusurve osas, ent roolilt juhini kanduv tagasiside oli ootuspäraselt olematu. Maanteel püsivad pöörded kiirusel 95 km/h kümnenda käiguga 1400 p/min juures ja auto kulutas nii sõites kütust 9,5 l/100 km, linnas aga  12,2-12,4 l/100 km. Suverehvidega auto interjöör oli tähelepanuväärselt vaikne (72-76 dB).

Resümee

F-150 on justkui moodne pikkvanker, mille küüdis avastavad kolonistid viimaseid Metsiku Lääne kaardistamata nurki. Teisisõnu ei tea ma ühtegi sobivamat liikurit, mida võiks raske haagise ette rakendada ja mille poolt pakutav sõidumugavus oleks lähedane luksusliku linnamaasturi poolt pakutavale, olgu haagisega või ilma selleta. Selle sundimatut kulgemist ei väära asfaldi pikirööpad ega külgtuul ning talvel oli automaatset nelikvedu kasutav F-150 samuti stabiilne kulgur.

Prooviauto Platinum-varustus oli nii rikkalik, et sealt puudub vaid autonoomse sõitmise ja töötamise funktsioon, et teie F-150 võiks teie eest liisingmakseid tagasi teenida. Platinum-varustuses F-150 maksab Ameerika Autos 63 000 eurot, ent N-kategooria sõidukina muutub selle hind suupärasemaks ja lõplik meelerahu peaks saabuma siis, kui võrdlete auto varustust teiste pikapite või luksusmaasturite pakutavaga.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Ford Focus

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Neljanda põlvkonna Ford Focus eristub konkurentidest hea juhitavuse poolest, olles jätkuvasti parim valik nõudlikule juhile, kuid võimaldab ka mugavat sõitu ja pakub mõistlikku praktilisust.