Proovisõit

Lexus ES ehk viis meetrit mugavust

Mudelit GS asendav esiveoline ES 300h on viimasest soodsam, parema turvavarustuse ja avarama interjööriga.
Meie mootorivalikusse kuulub 160 kW/218 hj arendav hübriidajam, millega varustatud Lexus ES 300h saavutab kiiruse 100 km/h 8,9 sekundiga.
Baashind Eestis 44 900 eurot (Comfort varustuses Lexus ES 300h, jaanuar 2019).

AutorKaido Soorsk

Eelmisel aastal müüs Lexus Euroopas enam kui 75 000 uut autot ja järgmise aasta lõpuks on seatud veelgi ambitsioonikam eesmärk –100 000 piiri alistamine. Esimest viiulit peaks selles plaanis mängima ülejäänutest kompaktsem ja taskukohasem linnamaastur UX, ent tähelepanuta ei saa jätta ka uut sedaani ES 300h, mis asendab meie valikus tagaveolise sedaani GS. Ehkki meie jaoks on „ee-essi“ näol tegemist uue asjaga, on see piilupart Donaldi sünnimaal olnud müügis juba alates 1989. aastast. Tänaseks on sellega jõutud seitsmenda põlvkonnani ja tegemist on Lexuse populaarseima sedaaniga, mida on kaubaks läinud 2,3 miljonit.

Mudelit ES nimetatakse ka peenemasse ülikonda susatud Toyota Camryks, aga see pole päris õige. Esiteks võivad autod jagada komponente ja olla mõõtudes sarnased, aga hoolimata sellest on tegu eraldi projekteeritud sõidukitega. Teiseks sarnaneb uustulnukaga enam USA turule toodetav Toyota Avalon, mis on Camryst avaram ja kallim auto. Toyota Avaloni üldpikkus on 4980 ja telgede vahe 2870 mm ning uus ES erineb sellest vaid pikkuse osas (-5 mm), kuid viimasel Camryl tuleb mõlemale alla vanduda nii pikkuses kui ka telgede vahes (vastavalt 4880 ja 2820 mm). Mudelile ES jääb pikkuses alla ka uuendatud GS, mille pikkus on 85 mm ja telgede vahe 20 mm väiksem.

Mootorivalikus üks jõuallikas

Lähtuvalt veoskeemist ei püüa ES köita elamusi otsivaid nõudlikke sohvreid ja panustab rahulikuma meelelaadiga indiviididele, kellele pakutakse mudelist GS odavamat sedaani, mis on viimasest mugavam, parema varustuse ja avarama interjööriga. Sestap koosneb jõuallikate valik meil vaid ühest nn iselaadivast hübriidajamist, mis sisaldab 2,5-liitrist Atkinsoni tsüklis töötavast bensiinimootorit ja elektrimootorit. Süsteemi koguvõimsus on 160 kW/218 hj ja selle jõud jõuab esiratasteni variaatorkäigukasti vahendusel. ES 300h saavutab kiiruse 100 km/h 8,9 sekundiga, selle tippkiirus on 180 km/h ja keskmine kütusekulu WLTP-tsükli järgi 5,3 l/100 km.

Lexus ei avalda, kui palju annab sõita elektriliselt, ent ajam püüab kütuse säästmiseks elektrile ümber häälestuda esimesel võimalusel ja rahulikul sõidul – eriti asulates ja ummikutes – võib auto veereda lõviosa ajast elektri poolt tõugatuna. Pingevabalt kulgedes meenutabki ES 300h elektriautot, sest selle minek on lünkadeta ja astmevaba ning hoolimata vaiksest interjöörist on teinekord üsna raske tabada, millal bensiinimootor taas käima tõmmatakse. Hoolimata mitte just kõige viisakamast sõidustiilist jäi asulavälise proovituuri keskmine kütusekulu alla kaheksa liitri, mis on nii raske auto puhul – tühimass olenevalt varustusest 1680-1740 kg – hea tulemus.

Vähem on rohkem

Seda autot pakutakse meil viies varustuses: Comfort, Executive, F Sport, F Sport S ja Luxury. Kuigi kolmandal ja neljandal tasemel on varustuses ka adaptiivsed amortisaatorid (AVS), näib viimaste soetamine mõttetu kulutusena, sest sportlikumad seaded teevad sõidu vaid puisemaks. Muudetava jäikusega vedrustus oleks ehk põhjendatud suurema võimsuse puhul, aga seda pole kusagilt võtta –  tõusudel kiirendama hakates teeb jõuallikas vaid kimedat häält, ilma et auto minek sellest oluliselt kiiremaks muutuks. Dünaamika osas veidi järele andes näib ES olevat aga hea valik pikkade vahemaade katmiseks, saades hakkama ka vajalike möödasõitudega.

Tavavedrustusest rääkides on Yasuhiro Sakakibara juhitud töörühmal õnnestunud saavutada hea kompromiss mugavusest ja suutlikkusest, mis töötab pehmelt ja vaikselt ega lase autol kurvides sügavalt kreenida. Lexuse GA-K-nimelise platvormi komponente kasutav ES 300h jättis sõidu osas hoopis parema mulje kui sama esitluse käigus proovitud uuendatud kupee RC 300h, mis on esimesest alajuhitavam ning pehmema vedrustusega. Suurema „ee-essi“ kaalujaotus näib olevat parem, muuhulgas tänu tagaistme alla paigutatud akuplokile. Kiita saab ka roolisüsteem, mis on küll tunnetuseta, ent lõtkuvaba ja parajalt kiire ülekande ning meeldiva vastusurvega.

Vaikne ja ruumikas interjöör

ES 300h on tähelepanuväärselt vaikne auto. Meil lubatud maanteekiiruste korral on kõik tuulevihinad kinni püütud, mootor teeb end kuuldavaks vaid jõuliselt kiirendades ja muul ajal koosneb sõitjateruumi helitaust rehvimürast, mis püsib enamasti vahemikus 74-76 dB (18-tolliste rehvidega). Linnakiirustel on auto veel vaiksem, mis võimaldab nautida Mark Levinsoni 17 kõlariga audiosüsteemi pakutavat kontserti (alates varustustasemest F Sport S, sellest madalamal on kasutusel Pioneeri 10 kõlariga helisüsteem). ES 300 h pakub head ja neutraalset juhitavust ning on vedrustuse mugavuse osas üle Volvo S90-st, mis võiks olla uustulnuka põhikonkurent.

Juhi töökoht on mugav ja peaks passima pikakasvulistele. Põhivarustuse juhiiste on seatav kaheteistkümnes suunas, rooliratas pärineb tippmudelilt LS ja enamat külgtuge pakkuvad esiistmed leiate varustustasemetel F Sport ja F Sport S. Alates neist on juhi päralt ka erinevad sõidurežiimid, mis muudavad lisaks vedrustuse ja käigukasti seadetele ka näidikupaneeli kujundust. Armatuurlauas on kesksel kohal 8-tolline (alates tasemest F Sport S 12,3-tolline) värvimonitor. Sellel surfatakse esiistmete vahelisele kulissile istutatud puuteplaadi vahendusel, mis on üürikese sisseelamise järel ka sõidu ajal kasutatav, kuid mitte nii mugav kui pöörd-surunupuga lahendus.

Turvaline valik

„Ee-essiga“ on lihtne sõita, sest selle mõõdud on hõlpsalt hoomatavad ja nähtavus ette ja külgedele väga hea. Interjöör jätab avara ja valgusküllase mulje ning nähtavust ei suuda segada ka jämedad A-piilarid, mis on nii suure nurga all, et ei sega nähtavust mingil moel. Mugavuse osas saab nuhelda vaid tagaistme kohal pakutav pearuum, sest minul oli enese 183 sentimeetrise kasvuga pea vastu laepolstrit, sellal kui põlvede ees oli sama kasvu järgi seatud juhiistme taha maandudes enam kui rusikajagu vaba ruumi. Panipaiku on autos piisavalt, kuid auto uksetaskud on kitsamat sorti ning tagaistmele istudes peab eraldi jälgima, et te end vastu ukseava ülaosa ära ei löö.

Muus osas on aga tegemist turvalise valikuga, mis eristub ülejäänud massist ega ole rumalalt silmatorkava kujundusega. Valikule peaks kaasa aitama ka väga hea renomee töökindluse osas, viieaastane garantii, akuploki kümneaastane garantii ning mullu Euro NCAP turvakatsetes saavutatud kõige turvalisema suure pereauto tiitel. Otse loomulikult saavutati viimases maksimaalsed viis tärni – täiskasvanute ohutus 91%, laste ohutus 87%, jalakäijate ohutus 90% ja elektroonilised abimehed 77 %. Turvalise olemusega haakub ka auto tagasihoidlik võimsus, sest ma ei täheldanud ühelgi korral, et esiveoline veoskeem oleks endast roolisüsteemis kuidagi märku andnud.

Kellele?

Lexus ES on nagu ratastel kontserdisaal, mis on nauditav isegi baasvarustuse korral. See on justkui kadunud Saab, mis paneb esikohale kasutajate heaolu ja turvalisuse ning on lisaks veel selgelt eristuva ekstsentrilise kujundusega. ES 300h esmaseks konkurendiks võiks olla eespool mainitud Volvo S90 ning seejärel suurest Saksa kolmikust pärinevad sarnases mõõtkavas baasmudelid, millel nelja silindriga jõuallikad. Artikli koostamise ajal oli diiselmootoriga Mercedes-Benz E200 loo peategelasest 524 eurot odavam (alates 44 376 €), BMW 520d aga 1000 eurot kallim (alates 45 900 €) ning Audi A6 40 TDI korral on autode hinnavahe juba 1800 eurot (alates 46 700 €).

Sõidumugavuse ja ruumikuse osas pole „ee-essil“ vaja millegi üle häbeneda ja nii kujunduse kui ka materjalide valiku osas taandub kõik ostjate maitsele. Baasvarustuses on mudelil ES 300 h kümme turvapatja, valguselementidel põhinevad esituled, automaatsed kaugtuled, adaptiivne kiirushoidik, kõigil kiirustel töötav kokkupõrke ennetussüsteem (mis suudab tuvastada jalgrattureid ja pimedal ajal ka jalakäijaid), 10 kõlariga Pioneeri audiosüsteem, 8-tolline infolustiekraan, sõidureas püsimise üle valvav „abimees“, kahes sihis elektriliselt seatav roolisammas koos elektrilise juhiistmega, 17-tollised valuveljed ja palju muud.

Meeldis: hea juhitavus, mugav vedrustus, teises reas pakutav põlveruum, heliisolatsioon koos ruumika ja valgusküllase interjööriga.

Ei meeldinud: tagaistme kohal pakutav pearuum, olematu mootorivalik, nelikveo puudumine ja tõsiasi, et puudub võimalus 454-liitrise pakiruumi laiendamiseks.

Rivaalid: Audi A6, BMW 5. seeria, Mercedes-Benz E-klass ja Volvo S90.

Lexus ES 300h Comfort

Baashind: 44 900 eurot.

Mootor: iselaadiv hübriidajam, mis koosneb vabalt hingavast 2,5-liiitrisest bensiinimootorist (R4) ja elektrimootorist.

Võimsus: 160 kW / 218 hj.

Pöördemoment: 221 Nm @ 3600-5200 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 8,9 s.

Tippkiirus: 180 km/h.

Keskmine kütusekulu: 5,3 l/100 km.

CO2 pääst: 119,5 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4975/1865/1445 mm.

Telgede vahe: 2870 mm.

Pakiruumi maht: 454 liitrit.

Tühimass: juhita 1680-1740 kg.

Rehvimõõt: 215/55 R17.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Lexus LS

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Omanäoline esindusauto, mis panustab kohati lausa narruseni detailidesse ja pakub pikemat telgede vahet koos nn äriklassi tagaistmega soodsamalt kui võistlejad seda teha suudavad.