Proovisõit

Kia ProCeed tõmbab pilke õnnestunud kujundusega

Sportliku olemisega universaal, mida pakutakse meil kahe otto- ja ühe diiselmootoriga.
ProCeed on esiveoline universaal, meil müügil vaid seitsmekäigulise “automaadiga”.
Baashind Eestis 23 590 eurot (GT-Line varustuses 1,4 T-GDI 7DCT, 2019. aasta jaanuaris).

AutorArgo Verk

Keegi ilmselt ei vaidle, et pereauto ja universaalkere on sünonüümid. Kuigi maast kõrgemale tõstetud, on ju tänapäeval ülipopulaarsed maasturid ja krossoverid olemuselt samuti sarnase keretüübiga. Seega peaks igal pereautode kilda kuuluda soovival mudeliperekonnal olema valikus ka universaalkerega versioon. Kia Ceedil on - liignimega Sportswagon, lühemalt SW. Kõrge kasutusmugavusega ja ruumikas masin, mis vastab kõikide näitajate poolest pereauto definitsioonile. Teisalt kipub aga tavapäraste sõiduautode ostjaskond tänu eelnimetatud krossoverite võidukäigule aina kahanema. Niisiis on klientide köitmiseks tarvis midagi uut. Südikat disaini, edevust, glamuuri ja tehnoloogiat. Midagi, mis paneks inimesi pead pöörama ning autole järele vaatama. Midagi mis pakuks esmaklassilist sõidukogemust ja uusimat tehnoloogiat.

Paralleelid Porschega

Nii tulidki Kia disainerid ideele – kui õige teeks veel ühe universaalkerega Ceedi? Pisut teise lõikega, mis miksiks kupeele omased elemendid ja langeva katusejoone sportlikkusele viitava längus tagaluugiga. Idee tulemusena sündis ProCeed, ehk Kia esimene shooting brake (mõni autotootja on säärast keretüüpi proovinud iseloomustada ka sõnadega „laugpära-universaal“). Lähima katsetuse samas autoklassis leiab Mercedese mudelivalikust - CLA Shooting Brake - ja sellega hetkel valik praktiliselt piirdubki.

Kia poolt on tegu julge sammuga ja autot lähemalt uurinuna tuleb tunnistada, et julge hundi rind on seekord pigem rasvane kui kuule täis. ProCeed näeb elusuuruses äge välja ja annab muidu tavalisele pereautole hoopis teise hingamise. Muuseas - ei tea, kas tahtlikult või kogemata – aga auto kujunduses leiab paralleele ka Porsche Panamera Sport Turismoga. ProCeedi längus tagaluuk ja sellel paiknevad tuled on esmapilgul Porschega üpriski sarnased. Kia kahepoolsed kandilised summutiotsad on küll muidugi butafooria, aga koos difuusoriga kannavad needki oma rolli auga välja.

Välismõõtudelt on ProCeed tavalise SW-ga üsna ühte masti, välja arvatud viimasest 43 mm madalam katusejoon, mis teeb ProCeedi saledamaks ja sportlikumaks autoks. GT-mudeli korral rõhutavad uustulnuka eripära veel punased aktsendid – eelkõige kaitseraua alaservas, küljekarpidel ja iluvõrel, GT-Line varustuse korral on needsamad elemendid halli värvi.

Endiselt mahukas

Sõitjateruumis saab võrreldes tava-Ceediga suurimaks muudatuseks pidada sportlikke istmeid ja punaste või hallide aktsentide kasutamist neil ning polstripaneelidel. Tagaistmel on jalaruumi võrreldes Ceed SW-ga peaaegu samapalju ja hoolimata langevast katusejoonest ei puutu pea lage ka keskmisest pikemal kodanikul.

Kuid kihvti disainiga kaasneb ka miinuseid. Nimelt jääb niigi kitsukese tagaakna ülemine serv sedavõrd madalale, et keskmisest pikem roolija hakkab järgnevat autot nägema alles siis, kui too on jõudnud juba umbes 30 meetri kaugusele. Võib-olla tuleb see pimedal ajal juhi pimestamise vältimist silmas pidades isegi kasuks, aga suurtel kiirustel on tegemist tsipa ohtlikuvõitu olukorraga.

Pakiruumi suurus kannatab pisut tänu kerekujule, aga 594 liitrit mahutav “pakihoidla” ei jää sõsarale palju alla ning on klassi priimuste hulka kuuluv näitaja. Tõsi, kuigi pakiruumi sügavuse kallal norida ei saa, on tegemist harjunust madalama alaga, mis seab piiranguid veetavate asjade kujule ja mõõtudele.

Eestis vaid automaatkastiga

Edeva disainiga Kia ProCeed pole otse loomulikult mingi säästuauto ja sellest lähtuvalt on kokku seatud ka mootorivalik. Eestis kaasneb baashinnaga bensiini põletav 1,4-liitrine T-GDI (140 hj), millega varustatud auto jõuab kiiruseni 100 km/h veidi vähem kui kümne sekundiga.

Hoopis teisest puust on aga 204 hj arendav 1,6-liitrine T-GDI, mille toel sooritab ProCeed sama harjutuse ligi kaks sekundit kiiremini. Kolmandaks valikuks on ainuke diislikütust rüüpav 1,6 CRD, mis arendab 136 hj. Kõik nimetatud versioonid jõuavad meil müügile 7-käigulise kahe siduriga automaatkäigukastiga. Toodetakse ka manuaalkäigukastiga versioone, mida meil saab eritellimusena.

Keskmine kütusekulu jääb ottomootoritel tehaseandmete kohaselt vahemikku 5,5 - 6,2 l/100 km ning diislil võib see olla kaks liitrit madalamalegi, kuid proovisõidu põhjal võib neisse näitajatesse kerge reservatsiooniga suhtuda.

Täpne rool ja jäigem vedrustus

Proovisõidu käigus õnnestus katsetada mõlemat bensiinimootorit, sealjuures sattus võimsam GT-varustuses auto olema veel manuaalkastiga, mida meie hinnakirjast ei leia. Ja mis sellest, sest ka väiksema töömahuga mootorit ja nn “automaati” omav ProCeed on täiesti pädev igapäevaliikleja.

Kõikidel ProCeedi mudelitel on kliirens SW-st pisut madalam ja jäigem vedrustus, samuti ei saa teha etteheiteid rooli täpsusele. Tõupuhas GT on siinkohal küll GT-Line’ist üle – viimase rool on suurel kiirusel liialt kerge ja tagasiside pole sama hästi tajutav kui GT-l. Mugavuse osas see ei sega, sest automaatkastiga GT-Line oli meeldivalt vaikne ka suurematel kiirustel, vaid tuulesahin hakkas mingil hetkel valjemaks muutuma. Juht tunneb end kiirteel mugavalt ka suurematel kiirustel kui 140 km/h ning kilomeetrid mööduvad lennates.

Käsikastiga GT on aga hoopis teine loom ja kuigi jõuallika ramm toob naeratuse näole ning auto ründab käänulisi mäkketõuse muljetavaldava innukusega, peab meepotti ka väikese tõrvatilga poetama. Nimelt kasutab Kia sportlikkuse rõhutamiseks klahvist aktiveeritavat seadistust, mis timmib mootori, käigukasti ja gaasipedaali tööd erksamaks, muutes ka jõuallika kõlapilti. Viimast tehakse nii väljalasketorustikus paiknevate klappide vahendusel kui ka elektrooniliselt mootori häält tuunides. Ja kui esimesed 15 minutit on tegemist igati ägeda kontserdiga, siis aegamööda muutub see üsna tüütuks.

Võiks ju arvata, et Sport-seade nupust välja ja asi unustatud? Ei, manuaalkäigukasti korral see paraku nii ei ole. Jõuallika pöörded on kõrged isegi tavaseades (ligi 3500 p/min kiirusel 120 km/h) ja madalatooniline urin saadab sõitu praktiliselt igas olukorras. Õnneks tundus nõrgema jõuallika puhul, et “automaadiga” ProCeed on säärasest kohustuslikust „sportlikkusest“ prii.

Sportswagonist pisut kallim

Kia turuosa Euroopas oli 2018. aastal ca 3,2 %. Hoogsa disaini- ja arendustööga loodetakse seda lähiaastatel kasvatada, hoolimata automüügis olevast üldisest paigalseisust ja pigem taandarengut ennustavatest majandusprognoosidest. Ceedi perekonnas on oodata veel teisigi uudiseid. Käesolev aasta peaks tooma ka elektrivõrgust kütust ammutava mudeli ja järgmisel aastal lubab Kia näidata veel üht kereversiooni – millist täpselt, jääb esialgu saladuseks.

ProCeed hinnad algavad meil 23 590 eurost – selle summa eest pakutakse 1,4-liitrise jõuallikaga versiooni GT-Line. Diiselmootor lisab hinnale 2 000 eurot ja GT-versiooni koos 204 hj arendava mootoriga saab 2400 eurot kallimalt. Kõige-kõige ägedamat GT-varustuses autot pakutakse 28 490 euroga, millega ProCeedi hinnakiri ka lõpeb. Turvavarustuse poole pealt leiab ka odavaimast versioonist kõik vajaliku ja ka varustuse küljelt lähenedes ProCeedil nn hind-alates-mudelit ei ole. Kuna võrreldavad varustustasemed puuduvad, siis on keeruline täpselt välja tuua, palju uus keretüüp olemasoleva universaali maksumusele lisab, aga tootja esindajaga konsulteerinuna julgen pakkuda 1000 – 1500 eurot.

Mina isiklikult ei kõhkleks sekunditki, et selline lisakulutus universaali soetades teha. Proovisõidu järel näitasin autost tehtud fotosid tuttavatele ja positiivne „Vau!“-reaktsioon oli sajaprotsendiline. Seeläbi näib mulle, et Kia liigub turuosa kasvatamist silmas pidades õigel kursil ja ProCeed mitte ainult ei aita enam autosid müüa, vaid tuleb kasuks ka kaubamärgi üldisele imidžile.

Meeldis: väline kujundus, GT-versiooni juhitavus.

Ei meeldinud: liigne mootorimüra GT-versioonis, piiratud väljavaade auto tagaaknast pikemat kasvu juhtide jaoks, GT-Line versiooni ülevõimendatud roolisüsteem.

Rivaalid: Hyundai i30 Fastback ja Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, aga pigem käib võrdlus tavapäraste universaalidega ja seda ka kontsernisiseselt.

Kia Proceed 1,4 T-GDI 7DCT GT-Line

Baashind: 23 590 eurot.

Mootor: 1,4-liitrine ottomootor, R4.

Võimsus: 103 kW / 140 hj.

Pöördemoment: 242 Nm @ 1500-3200.

Aeg 0–100 km/h: 9,4 s.

Tippkiirus: 205 km/h.

Keskmine kütusekulu: 5,5-5,7 l/100 km.

CO2 pääst: 125-129 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4605/1800/1422 mm.

Telgede vahe: 2650 mm.

Pakiruumi maht: 594-1545 liitrit.

Tühimass: 1436 kg.

Rehvimõõt: 225/45 R17.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Kia Ceed

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Ehkki kolmas Ceed ei paku nii head juhitavust kui uus Focus, selle interjöör pole koostatud nii peenelt kui kallimates Golfides ja ka praktilisuse osas tuleb tal Škoda Octaviale alla vanduda, pakub see väga head kompromissi kõigi nende omaduste vahel ja on relvastatud harvaesinevalt pika garantiiga.