Proovisõit

Mercedes-Benz Sprinter on mugav ja mitmekülgne

Kõiki Sprinterite pikkusi, kõrgusi, tüüpe, mootoreid ja veoskeeme omavahel kombineerides saame kokku 1700 versiooni ja seda rääkimata erilahendusest.
Valikus on neli mootorit, kolm käigukasti, kolm veoskeemi ja isegi elektriajam.
Esiveoliste autode baashind on 25 990 eurot (R1-pikkuses 211 CDI), tagaveolistel 30 920 eurot (R2-pikkuses 311 CDI), 2019. aasta jaanuaris).

AutorKaido Soorsk

Autodest kirjutaval leheneegril on kõige keerulisem teha vahet olulise ja ebaolulise vahel, mis väljendub kujukalt selliste liikurite korral, nagu kolmanda põlvkonna Mercedes-Benz Sprinter (VS30). Erinevalt koos Volkswageniga arendatud/ehitatud eelkäijast on nüüd neil tootjatel leivad taas eraldi kappides ja Mercedes püüab konkurenti pikali joosta nii innovaatilisuse kui ka mitmekülgsuse osas. Viimases jaotuses on ilmselt hullumeelsuse piirist juba üle astutud, sest kõiki Sprinterite pikkusi, kõrgusi, pealisehituste tüüpe, mootoreid ja veoskeeme kombineerides on klientide päralt 1700 (!) versiooni pluss nende baasil ehitatavad erilahendused. Siin leidub kõike, alates hinnakirja alustavast lühikesest esiveolisest kaubikust ja lõpetades poolpika nn meeskonna-kabiiniga kalluriga, millel ees lumesahk ja kastis liivapuistur. „Tänavasõidu”-nelikveoliste kõrval on valikus ka maastikuvõimelised nn off-road-Sprinterid. Ning hiljuti lõi Daimler ise kõige enam lokku elektrijõul veerevate, asulasisesteks vedudeks mõeldud versioonide ümber.

Kolmas Sprinter on saadaval ka esiveolisena, muus osas on aga mudelivalik eelkäijaga sarnane. Pakutakse nelja pikkust (R1-R3L), kaht telgede vahet igale veoskeemile, kolme sorti katusekõrgusi (H1-H3) ning mitmesuguseid pealisehitusi (furgoonid, kahe, kolme ja kuni seitsmekohalise kabiiniga raamautod ning väikebussid). Pealisehituste lõikes võib versioonide arv olla erinev – furgoone pakutakse neljas, raamautosid ja väikebusse kolmes pikkuses – ja furgoonide kaubaruumide maht on 7,5-17 m3. Suurim reisijateveoks kohandatud Sprinter mahutab 19 sõidusoovijat ja valikus on ka autoelamute aluseks mõeldud „veopea“. 1995. aastal mudelivalikusse ilmunud Sprinter on juurutanud iga põlvkonnaga edumeelset tehnoloogiat – esmakordselt võeti suurel kaubikul kasutusele ESP, külgtuule mõju vähendav abisüsteem, Euro VI nõuetele vastavad jõuallikad, tagant otsasõitu vältiv juhiabiline jne. – ja nii seegi kord, sest esiveolistele Sprinteritele on muuhulgas saadaval isegi üheksakäiguline (!) automaatkäigukast.

Põrisev pool…

… koosneb kahest jõuallikast, millest esimeseks on kolmes võimsuses pakutav 2,1-liitrine turbodiisel. Esiveoliste mootoriruumis meelitatakse selle neljast silindrist välja kas 84 kW/114 hj (300 Nm @ 1200-2200 p/min) või 105 kW/143 hj (330 Nm @ 1200-2400 p/min). Taga- ja nelikveoliste korral lisandub viimasele jõujaamale veel kolmaski modifikatsioon - 120 kW/163 hj (380 Nm @ 1400-2400 p/min), samuti on nende veoskeemide korral tellitav kolmeliitrine V6, mis arendab 140 kW/190 hj (440 Nm @ 1400-2400 p/min). Käigukast on vaikimisi kuuekäiguline käsitsilülitatav, esiveolistele autodele pakutakse lisavarustusena üheksakäigulist „automaati“; taga- ja nelikveolistel on automaatkäigukastis käike kahe võrra vähem. Nelikveolistel autodel jagatakse veojõudu esi- ja tagatelje vahel suhtes 35/65%, raskematesse oludesse mõeldud isendeid saab tellida ka koos aeglustiga.

Esiveoliste furgoonide kandevõime on 983-1394 kg ja lubatud täismass võib olla 3000 või 3500 kg. Nende laadimiskünnis on 576 mm ja nad võivad vedada kuni kaks tonni kaaluvat piduritega haagist. Suuremate koormate jaoks on mõeldud taga- või nelikveolised furgoonid, mille kandejõud on 1344-3175 kg ja mille täismass võib ulatuda 5,5 tonnini. Selliste autode laadimiskünnise kõrgus on 621 mm ja neid võib rakendada piduritega haagiste ette, mille täismass on kuni 3500 kg. Madelversioonide laadimiskünnis on 894 mm, maksimaalne kandevõime 3155 kg ja täismass ning haagiste massid samasugused nagu tagaveolistel. Taga- või nelikveolistele saab ka topeltratastega tagatelge, lisavarustuse hulgas leidub tugevdatud esisild (286,80 €) ja tugevdatud amortisaatorid (116,40 €). Suurema kandevõimega autode tagavedrustuses kasutatakse komposiitmaterjalist vedrulehti, mis väsivat aeglasemalt kui terasvedrud.

Kuidas see sõidab?

Hästi, vähemasti juhul, kui teie istumise alla satub lisavarustusega üle tuisatud R3-pikkuses 316 CDI (120 kW/163 hj), mis varustatud seitsmekäigulise „automaadiga“ (lisavarustuses, 2146,80 eurot). Meie kõigi õnneks pole õrnem sugu avastanud veel suurte kaubikute võlusid – tänu kõrgemal paiknevatele istmetele näeb neist kaugemale ette kui linnamaasturist – sest vastasel korral sõidaksid sõiduautode juhid pealinnas õige pea nagu Manhattanil. Tänu kõrgele isteasendile ja ettepoole avanevale avarale vaateväljale näete liiklust teise pilguga kui sõiduautost välja vaadates – jahmatavalt palju juhte tegeleb foori taga nina puurimisega ja Pirita teel Lexusega teist rida blokeeriv blondiin võiks olla Miss Universum. Ning sõitjateruumi soojenemist annab märku pidurdamisel katuselt esiklaasile pudenev lumemüts, mille taha võiks peita terve Muhumaa. Muus osas on aga sõitmine sedavõrd lihtne, et kui mõõda vaadata kõrgemast isteasendist ja õõnsalt kõmisevast „tagatoast”, võiksite arvata, et sõidate sõiduautoga.

„Kuudist“ kostuv kõmin pole siiski vali ja maanteel on Sprinter üsna vaikne: märjal teel kujunes kabiini mürataustaks 75-77 dB (kiirusel 92 km/h), mis oleks hea tulemus ka sõiduauto seas. 120 kW/163 hj arendav jõuallikas saab tühja furgooni liigutamisega hästi hakkama, ma-ei-saa-ütelda-mis dünamomeetri järgi on selline Sprinter levinumatest pikapitest väledam ja kirsiks tordil on seitsmekäigulise „automaadi“ pakutav astmevaba sõit. Kõige muljetavaldavamaks osutus aga paigaltvõtuabilise seadistus („automaatidel“ on see põhivarustuses), sest ka koormamata tagaveolisel ei lase elektroonika veorattaid tühjalt ringi tõmmata, kui gaasipedaali lumisel pinnal põhja surute. Selle asemel võtab Sprinter sundimatult paigalt, on sõites stabiilne ja elektroonilised abimehed hoolitsevad libisemiste elimineerimise eest. Veojõukontrolli väljalülitamise järel libedatesse kurvidesse liiga optimistlikult sisenedes on auto esi- ja tagaosa libisemised hästi tunnetatavad ning vastu roolides või gaasipedaali järgi andes lihtsalt ohjeldatavad.

Kallis soetada

Sõiduproovi käigus tabasin end enam kui üks kord mõttelt, et kui sellist kaubikut roolida pakutaks, siis võiks ametitki vahetada. Kolmandal Sprinteril on esmakordselt kasutusel ka elektriga käitatav roolivõimendi, kuid kummalisel kombel ei seganud seegi, sest roolisüsteemi vastusurve on hea ja veermikust juhini jõudev tagasiside selgem kui popimatel linnamaasturitel. Hoolimata furgooni kõrgusest (H2) olid tuulevihinad hästi kinni püütud, auto manööverdusvõime on hea ja hoolimata kõige pikemast telgede vahest ja kolmandast pikkusest ei pidanud ka kitsamates kohtades pöörates väga suurt kaart ette joonistama. Kiita saab ka ergonoomika, sest hoolimata tõigast, et proovisõidukil puudus reguleeritav roolisammas, sai tänu elektriliselt seatavale Comfort-juhiistmele (lisavarustuses) sõiduasendi siiski hästi paika. Nähtavusest rääkides võiks küljepeeglid olla suuremad ja arvestama peab ka lühikese küljeaknaga, sest kerge nurga all peatee äärde välja sõites peab end üsna palju ettepoole küünitama, et veenduda, et parem teepool ikka tühi on.

Edasi läheb lugu aga kurvemaks, sest hoolimata kõrgemast hinnaklassist – autode hindu, võimekust ja mitmekülgsust silmas pidades näib Sprinteri ainus vaste olevat MAN TGE/VW Crafter – on hulk esmapilgul elementaarseid asju siiski lisavarustuses. Ma saan aru, kui kaubikul on seal metallikvärv, aga niiskuskindlast vineerist kaubaruumi põhi (741 €), kaubaruumi ülemise ja alumise osa koormasiinid (363 ja 378 eurot), furgooni sisekülgi katvad paneelid (741 €) ja auto külgedele tagasi pööratavad tagauksed (508 €) võiksid sellise kaubamärgi/hinna korral olla põhivarustuses. Kabiini interjöör jätab hea mulje, kuid plastpaneelidele koputamine pole hea mõte ja sõitjate ruumis napib ka panipaiku, sest tavaseades on teie päralt vaid uksepolstritel olevad kaks taskut ja keskkonsoolis olevad kaks lahtist panipaika. Tahhograafi olemasolul tuleb loobuda isegi kindalaekast. Armatuurlaua pealsed laekad on lisavarustuses (juhi ja kaassõitja ees 102 €, keskmine 96 €), nagu juhi pea kohal asuv riiul (122,40 €) ja juhiistme käetugi (68,40 €).

Mõelge soovid hoolega läbi

Autot tellides varuge info sõelumiseks aega, sest kõiki võimalusi hinnakiri ei kajasta – loo koostamise ajal polnud selles näiteks mõõtu R3L, mis lisab viit euroalust majutava furgooni sappa veel paarkümmend sentimeetrit lisaruumi – ja mõelge läbi, mida te lisavarustuse seast soovite. Mina soovitan mugavaid reguleeritava reietoega Comfort-istmeid (juhi ja kõrvalistuja oma on tavaistmetest 153,60 eurot kallimad), eessõitjat jälgivat kiirushoidikut (884,40 €), programmeeritavat seisusoojendust (877,20 €, pult 372 €) ja poolautomaatset kliimaseadet (1872 €). Külgtuule-assistent on Sprinteritel põhivarustuses, kuid kaassõitja turvapadi, mõlema poole külgmised turvapadjad ja turvakardinad taas lisavarustuses (vastavalt 454,80, kaks korda 265,20 ja 763,20 eurot). Sealt edasi taandub kõik ostja vajadustele, maitsele ja võimalustele, aga mina kaaluks ka 7,0 või 10,5-tollise puutetundliku ekraaniga infolustisüsteemi soetamist, mis rõõmustab silma ja teeb interjööri isikupärasemaks.

Mugavusvarustuse asjus tasuks kaaluda ka puuteplaatidega rooliratta (153,60 automaatkäigukasti (seitsme- ja üheksakäiguline lisavad hinnale 2146,80 eurot) ja väga heade LED-laternate (1632 €) soetamist, mis teevad kõik auto kasutamise väga mugavaks. Tühjalt sõitev R3-pikkuses 316 CDI üllatas ka ökonoomsusega, sest lörtsisel maanteel kujunes keskmiseks kütusekuluks 9,2 l/100 km ja linnas isegi alla üheksa liitri. Auto standardvedrustus oli minu maitse kohaselt isegi liialt pehme, mistõttu saatis sõitu lume- ja jääkonarustel arvestatav tümin, kuid siledal teel oleks raske midagi paremat soovida. Sprinterid pole odavad, ent kui hammas peale hakkab, näib tegu olevat tegusa tööriistaga, mille (lisa-varustus on pisiasjadeni läbi mõeldud. Esiveoliste autode hooldusvälp on kuni 40 000 km ja tagaveolistel 60 000 km (või kaks aastat) ning garantii on kolm aastat või 450 000 km. Uus mudel olevat eelkäijast paremini ka rooste vastu kaitstud, kuid läbiva korrosiooni vastane garantii on sellelgi põlvkonnal 12 aastat.

Meeldis: välimus, hea juhitavus, mugav vedrustus, ruumikus, tegus mootor, perfektselt toimiv automaatkäigukast ning meeletu versioonide ja lisavarustuse valik.

Ei meeldinud: hind ja askeetlik põhivarustus.

Rivaalid: Citroën Jumper/Fiat Ducato/Peugeot Boxer, Ford Transit, Iveco Daily, Renault Master/Opel Movano ja MAN TGE/Volkswagen Crafter.

Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI R3/H2 aut.

Baashind: 36 020 eurot.

Mootor: 2,1-liitrine turbodiisel (R4)

Võimsus: 120 kW/163 hj @ 3800 p/min.

Pöördemoment: 380 Nm @ 1400-2400 p/min.

Aeg 0–100 km/h: -

Tippkiirus: -

Keskmine kütusekulu: 7,1-7,2 l/100 km.

CO2 pääst: 187-190 g/km.

Pikkus/laius (peeglitega)/kõrgus: 6967/2345/2620 mm.

Telgede vahe: 4325 mm.

Kaubaruumi pikkus: 4307 mm.

Kaubaruumi laius: 1787 mm.

Rattakoobaste vaheline laius kaubaruumis: 1350 mm.

Pakiruumi maht: 14 m3.

Kandevõime: 1144-1225 kg.

Tühimass: 2275-2356 kg.

Pöördering: 15,3 m.

Rehvimõõt: 235/65 R16 C.

Fotod: autor, Aivar Kullamaa ja tootja

Vaata autofirmade sooduspakkumisi