Proovisõit

Kes sa selline oled, BMW M850i xDrive Cabrio?

Esialgses valikus on kaks keretüüpi ja kaks jõuallikat, nobedaim 8. seeria saavutab 100 km/h 3,7 sekundiga, aeglaseimal kulub selleks 5,2 sekundit.
Kõik autod on varustatud kaheksakäigulise automaatkäigukasti, nelikroolimise, nelikveo ja adaptiivvedrustusega.
Baashind Eestis 103 500 eurot (840d xDrive Coupé, avaversioon maksab 8000 eurot enam, hinnad-andmed on esitatud 2019. aasta märtsi seisuga).

AutorKaido Soorsk

1990. aastal tuli BMW välja 8. seeria (E31) esimese põlvkonnaga, mis näis ettevõtte toonase mudelivaliku taustal pärinevat justkui mõnest muust maailmast. Luksusliku Grand Toureri välimus vihjas peale luksuse ka kiirusele ning oli sedavõrd hästi õnnestunud, et mõjub meelitavalt tänapäevalgi (noh, kui just tagatulede paneel välja arvata). Ent majanduslikult saatis kogu projekti sedavõrd suur ämbrikolin, et vappumine puudutas kogu majapidamise alustalasid. Ilmselt ei olnud tolleaegne turg veel valmis NII kalli, NII keerulise ja NII ebapraktilise BMW jaoks ning lisaks polnud need rasked kupeed ka ülearu kiired, mida usinasti parandama asuti, et siis teise põlvkonna „emm-kolme“ turule toomisega kaheksandal seerial vaip lõplikult jalge alt ära tõmmata.

Sestap on arusaadav, miks pea kolmkümmend aastat hiljem tegutsetakse ettevaatlikumas võtmes. Uus 8. seeria on lisaks vaimustuskarjetele saanud juba nuhelda selle eest, et auto välimus ei eristu ülejäänud mudelivalikust sellisel määral, nagu suutis seda teha tema aristokraatlik eelkäija. Mis on ka loogiline, sest tegelikult on 8. seeria näol tegu turunduslikel eesmärkidel ümber nimetatud 6. seeriaga, mis löödi jõuga lahku millestki nii piinlikust kui praktilise luukpära-kerega 6. seeria GT. Viimast unustades võib uut 8. seeriat pidada kolmanda põlvkonna 6. seeria (F06/F12/F13) mantlipärijaks ja kui mul oleks mõni müts, siis võiksin selle pintslisse paneku peale kihla vedada, et üsna pea järgneb pehme ja kõva katusega versioonidele ka „kupeelaadse ilmega“ nelja uksega sedaan.

Endisest väiksem ja jõulisem

Ühelgi teisel praegu tootmises oleval baierlasel pole NII peenikesi esitulesid ja NII jõulist puusakaart kui uuel 8. seerial. Eriti jõhkra mulje jätab tagarataste kohal välja kaarduv „reiemuskel“ kõva katusega versioonil, sest kabriolett on vaoshoituma ilmega. Ja kuigi uustulnuk on mõõtude osas väiksem kui kolmanda 6. seeria kaheukselised teisendid (F12/F13) – pikkuses jääb 8. seeria neile alla 43 ja telgede vahes 33 millimeetriga –, on see vanemast vennast raskem, sest hoolimata kergmaterjalide (alumiiniumisulamite ja süsiniklaminaadi) kasutamisest hoolitsevad kaalutõusu eest põhivarustusse kuuluvad nelikvedu, nelikroolimine ja adaptiivvedrustus. BMW M850i xDrive Coupé tühimass on 1965 kg (koos juhiga) ja pehme katusega versioonil 2090 kg.

Enne M-versiooni valmimist vastutab ottomootorite au eest mudeli M850i xDrive mootoriruumis mõurav „tavaline“ kahe turboga 4,4-liitrine V8, mis annab juhi käsutusse ebatavalised 390 kW/530 hj, suurim pöördemoment 750 Nm on aga käsutada 1800 ja 4600 p/min vahel. Tegu on kurikuulsa N63-nimelise jõuallika parandatud versiooniga, mille kestvuse eest peaksid hoolitsema viimase M5 mootorist laenatud tükid. Selle jõuallikaga kupee saavutab 100 km/h 3,7 sekundiga, raskem kabriolett on 0,2 s aeglasem. Ottomootori kõrval on valikus kolmeliitrine turbodiisel, mis arendab 235 kW/320 hj ja 680 Nm@1750-2250 p/min. Sellise mootoriga 840d xDrive Coupé saavutab 100 km/h 4,9 sekundiga ja avaauto on 0,3 sekundit aeglasem.

Sissejuhatus teleporteerumisse…

…käib lihtsalt. Ostke V8-mootoriga versioon ja tehke tutvust röögatuste saatel ruumis ümberpaiknemisega. Ma olen aastaid nurisenud, et BMW V8 kõlapilt on liialt vaikse moega, ent see viga on nüüd parandatud, sest kaasahaaravat kontserti võib nautida nii autos kui väljaspool. Madalatel pööretel ja tagasihoidlikumates sõidurežiimides (Eco Pro ja Comfort) on jõmin hillitsetud moega, ent seadete „Sport“ ja „Sport+“ korral möllab autos kõlarite poolt võimendatud bariton ja kui trotuaaril siblivad „koeralaadsed tooted“ poleks rihmaga omaniku küljes kinni, visakaks mööduva M850i xDrive summutist pärit helilaine nad naaberkvartalistki edasi. Adaptiivvedrustus töötab vaikselt ja on mugavam kui üheski teises baierlases, tagades väga hea sõidumugavuse ka kõige sportlikumas seades.

Mugavat loomust toetab hea müraisolatsioon, sest mootorit kõrvale jättes on tegu vaikse autoga ja hoolimata pehmest katusest puudub autost segav tuulemüra isegi maanteekiirustel. Interjööri mürataust läheb lõviosas rehvide arvele ja sõiduomadustelt meenutab 8. seeria mõnda vanemat Mercedest või müügil olevat Ford Mustangit, mille ninaosa väga suurel kiirusel hoomatavalt kergemaks muutub. Nelikvedu võimaldab küll kõik 530 saadaolevat „setukat“ ka märjal teel igasuguse draamata maha panna ning auto tagaosa pidamine on sohvri „sabakondiga“ üheselt tajutav, ent roolitunnetust pole ollagi ja roolisüsteem on üle võimendatud ka kõige tegusamas seades. Seetõttu võtab autoga harjumine aega, sest esirataste haardevõime usaldamine vajab mõningat treeningut.

Sõida nagu F1-autoga

Mõneti meenutas proovisõit kogemust kunagi proovitud F1-autoga, millega saab kiiresti sõita vaid kogemuse ja usalduse najal, sest vormeli aerodünaamika hakkab tööle alles sellistel kiirustel, mis tavaauto roolist tulnul ammu üle mõistuse käib. 8. seeriaga on sama lugu: väga suurtel kiirustel on see rahulik ja stabiilne ning kurvilisel teel vilkalt kurvi sisenemist võimaldav auto, aga sa jätad endale tavapärasest suurema varu, sest sul puudub usaldus. Aeglastes kurvides võib säärast muljet võimendada ka nelikroolimine ning pöörast kiirendusvõimet, nutikaid juhiabilisi ja suurepärast kasutajaliidest kõrvale jättes on tegu õnnetuseks üsna iseloomutu mänguasjaga.  

Ehk on see nii meelega tehtud, et ette valmistada pinda tulevasele M-versioonile? Äkki tõesti, sest puuduvat roolitunnetust ja liialt kergena mõjuvat esiosa kõrvale heites töötavad nii muutuva ülekandega roolisüsteem, nelikvedu ning käigukasti nii hästi, et hullates jätab pehme katusega 8. seeria enesest paarsada kilo kergema mulje, kui ta tegelikult on. Madalatelt pööretelt kiirendamist alustades võib mootor näida loid, ent hakkab kolme tuhande juurest edasi nihkudes elama, et muutuda seejärel pööraseks. Katuse avamine-sulgemine käib elektriajami vahendusel 15 sekundiga ja seda saab teha ka sõidu ajal (kuni kiiruseni 50 km/h), aga avanemise võimaldamiseks peab 350-liitrises pakiruumis eelnevalt oma kohale asetama piiraja, mis jätab pakiruumi mahust alles vaid kolmandiku jagu.

Tark mees „taskus“

8. seeria baasvarustusse kuulub lisaks tuuleklaasinäidikule ka BMW Live Cockpit Professional, mis tähendab maakeeli 12,3-tollise diagonaaliga näidikupaneeli, millega kaasneb navigatsioonisüsteem ja teadmine, et kõrglahutusega näidikupaneeli keskosa on alati kaardi päralt. Pardaarvuti ekraani diagonaal on 10,25 tolli ja operatsioonisüsteem BMW Operating System 7,0, mis teeb koostööd Skype’i, Microsoft Office 365 ja nutitelefonidega, mille operatsioonisüsteemiks on Android 8.0 või uuem. Pardaarvutit juhitakse esiistmete vahelisele konsoolile paigutatud pöörd-surunupuga (iDrive), mida täiendavad multifunktsionaalne rool, infolustisüsteemi puutetundlik ekraan ja häälkäsklused.

BMW esindajate sõnul on viimases vallas tehtud suur samm edasi, sest häälkäskluste mõju on kiiresti kasvamas. Näiteks Ameerika Ühendriikides, kus elab väga palju eri rahvustest inimesi, ei suuda auto kasutajad tihtilugu kirjutada pardaarvutisse sihtkoha korrektset aadressi, ent nad suudavad seda hääldada, mis võimaldab kasutajaliidesel sihtkoha ära tunda või siis midagi sarnast välja pakkuda. Juhul, kui kasutaja pakutuga rahule ei jää, siis salvestab kasutajaliides tema edasise tegevuse navigatsioonisüsteemis, et valitud sihtkoht hiljem esimeste seas välja pakkuda, kui kasutaja uuesti kõla poolest midagi sarnast küsib. Ja kirjeldatu on vaid murdosa 8. seeria põhivarustusse kuuluva iseõppiva kasutajaliidese oskustest.

BMW Connected Drive

Te võite anda kasutajaliidesele nime – näiteks Petronella😊- ja võõras kohas olles ei pea navigatsioonisüsteemi sisestama kodust aadressi, vaid piisab, kui ütlete „Petronella, vii mind koju“. Te võite Petronellalt uurida, kuidas töötab üks või teine funktsioon, kas autol on veateateid, kas teile on sõnumeid, milline on õlitase jne. Süsteem jälgib ja salvestab teie tegemisi ning kui ütlete autosse jõudes „et Petronella, ma olen väsinud“, siis valib pardaarvuti interjööri valgusele silmatorkavama seade ja paneb Jazzi asemel metali mängima, et teil roolis silm kinni ei kukuks. Ja kui te annate telefoni vahendusel „assistendile“ teada, et peate järgmisel päeval 10.30 Pärnus olema, võib Petronella paluda teil hommikul varem välja sõita, sest alanud lumesaju tõttu on sõiduaeg pikem kui eelnevalt arvatud.

Kasutaja ja auto salvestatud andmeid saab pilve üles laadida, et neid mõnes teises alla tõmmata, mis tähendab, et koos telefoninumbrite ja muude seadetega on teises sõidukis kohe olemas ka „Petronella“, kes teie tahtmisi une pealt teab. Teenuse nimi on BMW Connected Drive ja aprillist saab selle kasutajakontot Eestiski luua. Peale 8. seeria on selle teenusega praegu varustatud ka  uus 3. seeria ja X5 ning ilmselt liitub nendega ka uuendatud 7. seeria. Kui teil on pardarvutiga ühilduv telefon (hetkel vastavad BMW poolt nõutavale turvalisusele vaid NFC-kiibiga uued Samsungid), siis saate sellest teha autovõtme ning kasutada muidki funktsioone, nagu näiteks auto tarkvara uuendamine, suures parklas masina leidmist hõlbustav signaalitörts või liikuri uste avamine maakera kuklapoolelt, et elukaaslane autosse unustatud eseme kätte saaks.

Varustus ja lõppsõna

8. seeria mugav interjöör sarnaneb hiljuti esitletud 3. seeriale ja esmapilgul sisaldub põhivarustuses kõik vajalik, alates Harman Kardoni 16 kõlariga stereosüsteemist ja lõpetades parkimisabilisega, mis salvestab linnakiirusel rooliga tehtud liigutused ja suunab vajaduse autot tagurdades sohvri asemel, korrates viimase 50 m jooksul rooliga tehtud operatsioone vastupidises järjekorras. Samuti kuuluvad põhivarustusse automaatselt lülituvad kaugtuled, linnakiirustel töötav automaatne pidurdamine (mis märkab ka jalakäijaid), pidurdusfunktsiooniga adaptiivne tempomaat (kiirustel 30-250 km/h) jne. Lisavarustuse hulgast võib leida 600 m kaugusele valgustavad kaugtuled (1530 €), tulede ulatusest välja jäävate elusolendite eest hoiatava öönägemisseadme (2220 €), kere kaldumist kompenseeriva süsteemi (2680 €) jne.

Kui vajate mugavat autot (ja soovite naabrit kadedusest hulluks ajada), siis olete õigel teel. Kiire sõidu huvilistel tuleks aga võtta kas M2 või M3, sest uus 8. seeria on luksuslik GT, mitte sportauto (vähemasti M-versiooni tulekuni). Jah, V8-mootori korral kuulub põhivarustusse ka elektrooniliselt juhitav piiratud libisemisega tagadiferentsiaal ja lisaks M-seeria autodele saab nüüd ka 8. seeria kupeed soetada kergema, süsiniklaminaadist katusepaneeliga, aga need vidinad ei muuda auto olemust. Esimeses reas tunnevad reisijad end kui kuninga kassid, teine rida on aga pigem panipaiga eest, sest sinna mahuvad istuma lapsed või väiksemad teismelised. Pakiruumi laiendamiseks saab maha käänata ka avaauto tagaistmete seljatoed. „Kaheksanda” garantii kestab viis aastat või 200 000 km.

Meeldis: võimsus, mugav vedrustus, koostekvaliteet koos väga hea kasutajaliidese ning nägusa sõitjateruumiga,

Ei meeldinud: kõrge hind, roolitunnetuse puudumine, olematu jalaruum teises reas, väike pakiruum (iseäranis avatud katuse korral).

Rivaalid: Bentley Continental GT, Mercedes-Benzi S-klassi kupee.

BMW M850i xDrive Cabrio

Baashind: 134 500 eurot.

Mootor: V8, otto.

Võimsus: 390 kW / 530 hj @ 5500-6000 p/min.

Pöördemoment: 750 Nm @ 1800-4600 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 3,9 s.

Tippkiirus: 250 km/h.

Keskmine kütusekulu: 9,9-10,0 l/100 km.

CO2 pääst: 225-229 g/km.

Pikkus/laius/kõrgus: 4851/1902/1345 mm.

Telgede vahe: 2822 mm.

Pakiruumi maht: 350 liitrit.

Tühimass: juhiga 2090 kg.

Rehvimõõt: 245/535 R20 ees ja 275/30 R20.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

BMW X6

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Väga hea juhitavusega linnamaastur, mis on hoolimata edevuse heaks tehtud ohverdustest siiski tähelepanuväärselt ruumikas.