Proovisõit

Lugejate proovisõit: hindame Mercedes-Benzi Sprinterit

Ei, me ei jälgi stopperid käes Usain Bolti sooritust, vaid tutvume Daimleri suurima kaubikuga, ehk kolmanda põlvkonna Mercedes-Benz Sprinteriga.
Hindamiseks palusime appi Baltic Agro Machinery hooldetehnikud, kes sarnaseid kaubikuid igapäevaselt kasutavad.
Sprintereid esindasid esiveoline 311 CDI (84 kW/114 hj, R2/H1) ja tagaveoline 316 CDI (120 kW/163 hj, R3/H2), mille baashindadeks vastavalt 29 240 ja 36 020 eurot (jaanuaris 2019).

Proovisõiduks kokku lepitud kolmapäeva hommikupoolikut ilmestab tugev lumesadu, mis paneb fotograafi sajatama, ent passib meile ürituseks justkui nina pähe. Nimelt on üks meie proovisõidukitest peaaegu maksimaalses pikkuses pakutav tagaveoline Sprinter, millega on rahvajuttude kohaselt talvel koormata kui mitte võimatu, siis vähemasti tüütu sõita. See müüt saab prooviringide käigus kummutatud, aga enne kui sõnajärje võtavad üle rohelistes tuulejopedes „katselendurid“, räägime paar sõna ka autost endast – pikema proovisõiduloo MB Sprinteriga leiate meie proovisõitude jaotusest.

Aga nüüd autost, milleks on kolmas Mercedes-Benz Sprinter (VS30). Erinevalt koos Volkswageniga arendatud-ehitatud eelkäijast on neil tootjatel leivad nüüd uuesti eraldi kappides ja Mercedes püüab konkurenti pikali panna nii innovaatilisuse kui ka mitmekülgsusega. Viimases jaotuses on ilmselt hullumeelsuse piirist üle astutud, sest kõiki Sprinterite pikkusi, kõrgusi, pealisehituste tüüpe, mootoreid ja veoskeeme kombineerides on klientide päralt kokku 1700 (!) eri versiooni pluss nende baasil loodavad erilahendused. Siin leidub kõike, alates hinnakirja alustavast lühikesest esiveolisest kaubikust ja lõpetades poolpika nn meeskonna-kabiiniga kalluriga, millel ees lumesahk ja kastis liivapuistur. „Tänavasõidu”-nelikveoliste kõrval on valikus ka maastikuvõimelised nn off-road-Sprinterid. Ning hiljuti lõi Daimler ise kõige enam lokku elektrijõul veerevate, asulasisesteks vedudeks mõeldud versioonide ümber.

Nagu eespool öeldud, on kolmas Sprinter saadaval ka esiveolisena, muus osas on aga mudelivalik eelkäijaga sarnane. Praegu pakutakse nelja jõuallikat ja nelja pikkust (R1-R3L), kaht telgede vahet (igale veoskeemile), kolme sorti katusekõrgusi (H1-H3) ning mitmesuguseid pealisehitusi (furgoonid, kahe kuni seitsmekohalise kabiiniga raamautod ning lisaks veel väikebussid). Pealisehituste lõikes võib versioonide arv olla erinev – furgoone pakutakse neljas, raamautosid ja väikebusse kolmes pikkuses – ja furgoonide kaubaruumide maht on 7,5-17 m3. Suurim reisijateveoks kohandatud Sprinter mahutab 19 sõidusoovijat ning valikus on ka autoelamute aluseks mõeldud „veopea“. 1995. aastal mudelivalikusse ilmunud Sprinter on juurutanud iga põlvkonnaga edumeelset tehnoloogiat – esmakordselt võeti kasutusele ESP, külgtuule mõju vähendav abisüsteem, Euro VI nõuetele vastavad jõuallikad, tagant otsasõitu vältiv juhiabiline jne. – ja nii on seegi kord, sest esiveolistele Sprinteritele on muuhulgas saadaval isegi üheksakäiguline (!) automaatkäigukast. Viimane on saadaval ka teistele veoskeemidele, vaid käike on sellisel juhul kahe võrra vähem.

Esiveoliste furgoonide kandevõime on 983-1394 kg ja lubatud täismass võib olla 3000 või 3500 kg. Nende laadimiskünnise kõrgus on 576 mm ja need võivad vedada kuni kaks tonni kaaluvat piduritega haagist. Suuremate koormate jaoks on mõeldud taga- või nelikveolised furgoonid, mille kandejõud on 1344-3175 kg ja mille täismass võib ulatuda 5,5 tonnini. Selliste autode laadimiskünnise kõrgus on 621 mm ja neid võib rakendada haagiste ette, mille täismass on kuni 3500 kg. Madelversioonide laadimiskünnis on 894 mm, maksimaalne kandevõime 3155 kg ja täismass ning haagiste massid samasugused nagu tagaveolistelgi. Taga- või nelikveolistele saab ka topeltratastega tagatelge, lisavarustuse hulgas leidub tugevdatud esisild (286,80 €) ja tugevdatud amortisaatorid (116,40 €). Suurema kandevõimega autode tagavedrustuses kasutatakse komposiitmaterjalist vedrulehti, mis väsivat aeglasemalt kui terasvedrud.

Aga nüüd aitab, edasi läheb sõnajärg üle Baltic Agro esindajatele, olgu enne öeldud vaid see, et Mercedes-Benzi Sprintereid esindasid proovisõidus esiveoline 311 CDI (84 kW/114 hj, R2/H1) ja tagaveoline 316 CDI (120 kW/163 hj, R3/H2), mille baashindadeks on vastavalt 29 240 ja 36 020 eurot.

Anti P, tänane auto: Volkswagen Crafter

Mulle meeldis auto disain, Mercedese „bussiga“ oleks uhke tunne sõita. Kiita saab masina vaiksus ja mürasummutuse osas ei tule minu suunalt ühtegi nurinat. Sõitjate ruumis on piisavalt panipaiku ja lisavarustusest võib soetada juhi ja kaassõitja pea kohale ka täiendava riiulid. Lisaks meeldis mulle ka mobiiltelefoni juhtmevaba laadimine, aga armatuurlaual olev suur ekraan (10,5 tolli, lisavarustuses), võiks olla pööratud enam juhi poole, sest ekraani paremas küljes olevast tekstist on rooli tagant vaadates üsna raske aru saada, eriti kui ekraan päikesevalguses vastu helgib. Auto juhitavus on hea ja automaatkäigukasti toimimine suurepärane, aga meie ettevõttesse proovitud versioonid ilmselt ei sobiks, sest nende tühimass on liialt suur.

Martin K, tänane auto: Volkswagen Crafter

Mõlemad autod sobiksid hästi neile, kelle töö iseloom eeldab pikalt rooli taga istumist – erinevaid võimalusi ja lisavarustust on sedavõrd palju, et igaüks peaks saama koostatud meelepärase masina. Kabiinid on ruumikad ja mürasummutus hea, sest kuigi maanteel kostab autosse rehvimüra, ei pea vesteldes häält tõstma ja raadio oli kuuldav ka vaikselt mängides.

Juhiiste ja selle asetus on väga mugavad ja rooli ning istme vahel on piisavalt ruumi, et takistamatult sisse-välja ronida. Nahkkattega rool polnud liialt suur, seda on mugav käes hoida ja nupud roolil loogiliselt paigutatud ning mugavad kasutada. Sprinteri juhitavas ja stabiilsus on väga head, nagu ka tagurduskaamera pilt ja infolustisüsteemi ekraanigraafika. Automaatkäigukast töötab sujuvalt ja vajadusel saab rooli tagaküljel olevate labade vahendusel käike ka käsitsi vahetada. Mõlema auto rooli taga on kindel tunne ja kuigi esiveolise auto mootor jättis üsna lahja mulje, jagus võimsamal versioonil igas olukorras jõudu piisavalt (vähemasti koormamata auto korral).

Ehitus- ja koostekvaliteet tundusid samuti head, vähemalt nende autodega võrreldes, mida olen ise kasutanud. Küljepeeglid võiks olla suuremad, nagu armatuurlaua pealsed panipaigadki. Viimaste asukoht võiks olla samuti parem, sest asjade kättesaamiseks tuleb end eraldi nende järele küünitada. Veider oli ka see, et kuigi autodes olid mugavad pikendatava reietoega Comfort-esiistmed (153,60 €), ei ole juhiistmel käetuge ja see tuleb lisaraha eest juurde osta (68,40 €).

Risto K, tänane auto: Volkswagen Crafter

Mulle meeldis suurema kaubiku juhitavus ja selle väga hea automaatkäigukast, nii sujuvalt töötavat lahendust ei osanud kaubikust küll eest leida, mistõttu oli see ehk proovisõidu suurim üllatus. Autod on sõites vaiksed, neis on piisavalt panipaiku ning lisavarustust appi võttes peaks saama meelepärase variandi kokku küll. Väga hea asi oli eessõitjaga pikivahet hoidev kiirushoidik, mida pakutakse lisavarustuses. Meil tuleks teha üsna palju kodutööd, et leida piisava kandevõimega versioon, sest lähtuvalt töö iseloomust tuleb meil peale täis õlitünnide kaasas vedada ka mitmesugust muud varustust. Toimetuselt: suuremate koormate jaoks on mõeldud taga- või nelikveolised furgoonid kandejõuga 1344-3175 kg.

Sprinterid näevad head välja, kabin on aga pigem keskpärane ja tagumine uksepost piirab pisut vaatevälja. Turvavööd pole just kõige mugavam haarata ja külgmised turvapadjad võiksid sellises hinnaklassis olla samuti baasvarustuses. Naljaka detailina ei tahtnud armatuurlaua pealsete laegaste (lisavarustuses) kaaned sõites kinni püsida, ent muus osas jättis Sprinter sõites väga hea mulje.

Tõnu N, tänane auto: Volkswagen Crafter

Sprinteri väline kujundus ja sõitjate ruum on väga kenad ning ehkki kereplekk on õhuke, osutusid mõlemad autod meeldivalt vaikseteks. Mulle meeldis enam võimsam tagaveoline, mis on ka loomulik, sest raskem kaubik jätab pehmema mulje ja seda kergem juhtida. Sellise sõiduproovi alusel on neid keeruline konkurentidega võrrelda, sest meie sõidame enamasti täislastis autodega, proovitud Sprinterid olid aga koormamata ja lisaks ohtra lisavarustusega autole oleksin soovinud katsuda võrdluseks ka sarnase konfiguratsiooniga baasmudelit. Mõlemad autod jätsid esmapilgul hea mulje, aga keskkonsool võiks olla kabiinis enam juhi poole pööratud, sest osa ekraani parempoolsel küljel toimuvast kipub sohvri jaoks kaotsi minema. Mulle meeldis ka labadega käiguvahetus, mis kaasneb automaatkäigukastiga (seitsme- ja üheksakäiguline automaatkäigukast lisavad mõlemad hinnale 2146,80 eurot).
Fotod: Aivar Kullamaa

Vaata autofirmade sooduspakkumisi