Proovisõit

Lepime ära, ehk Porsche Panamera GTS

Teise põlvkonna esindajat pakutakse esmakordselt ka universaalkerega (Sport Turismo).
Nelikveolise jõuallikaks on kahe turboga neljaliitrine V8, mis arendab 338 kW/460 hj ja võimaldab saavutada kiiruse 100 km/h 4,1 sekundiga.
Baashind Eestis 139 440 eurot, universaalkerega 142 320 eurot (2019. aasta aprillis).

AutorKaido Soorsk

Mida teie reedeti enne südaööd teete? Mina toppisin näiteks üsna hiljuti õllekasti pudelite vahele ajalehti, sest auvõlg tahtis kohale viimist, ent transpordivahendit kätte saades tekkis hirm, et ühel hetkel ma unustan end ja kiirendus lõhub klaasist anumad. Eriti plass oleks tagastada udupeen luukpära, mis haiseb pärast proovisõitu kui alla käinud sadamakõrts. Ei, parem karta kui kahetseda ja sestap ma voldin, pressin ja nõksutan. Ja pesen nädalavahetuse kestel harjunust viis korda tihedamalt käsi, sest lisaks nahaga kaetud armatuurlauale, alkantaraga kaetud sportistmetele ja punastele tikanditele ilmestab auto interjööri veel sama materjaliga kaetud rool, aga mul pole sõidukindaid kaasas.

Mis on ilmne möödalask, sest Porschede kontekstis tähistab lühend GTS sõidumeeste valikut, mis peajagu üle jaksukamatest baasmudelitest (mudelinimes S-tähte sisaldavad autod), ent suupärasema hinnaga kui hirmkallid tippversioonid, mis on enamasti lisatähise „Turbo“, GT3 või muu säärase järgi tuntavad. Nii oli see eelmise põlvkonna Caymani, üheksa-üks-ühe ja Panameraga ning nii on see seegi kord, sest Panamera GTS täidab lünga versioonide 4S (118 560 €) ja Turbo (158 760 €) vahel, olles enne Turbot esimene valik, mida pakutakse V8-mootoriga. Täpsemalt on tegu Panamera Turbo mootoriruumist pärit jõuallikaga, mis pisut tagasihoidlikumas seades.

Meelelahutuseks loodud

Mootoriruumi piiludes leiate eest kahe turbokompressoriga varustatud neljaliitrise V8, mis 20 hj võimsam kui „neli-essi“ jõustav V6, jäädes samas Turbo jõuallikale alla 90 hobujõuga. Harjutuses 0-100 km/h kaotab GTS Sport Chrono paketiga varustatud Turbole poole sekundiga (4,1 versus 3,6 sekundit), olles vaid 0,1 sekundit kiirem kui sama paketiga õnnistatud 4S. Ja kui arvestada tõsiasju, et viimane on „gee-tee-essist“ 125 kg kergem, mõlemad autod on nelikveolised ja varustatud kaheksakäigulise „automaadiga“ – hüdraulika vahendusel juhitav kahe siduriga manuaalkäigukast (PDK), millel olemas ka automaatrežiimid - hakkab uustulnuka eluõigus pisut kahtlasena tunduma.

Asjata, sest V8 jõmin on kogu lisaraha väärt ning muudetud veermikuga GTS pakub paremat tagasisidet, mille järgi sai baasmudelis ühtevalu õhatud. Erinevus seisneb detailides, sest kuigi autol on sarnane adaptiivne õhkvedrustus kui baasmudelil, on see jäigemas seades ja GTS istub teepinnale 10 mm lähemal. Lisaks on mõlemal teljel veel muudetava jäikusega stabilisaatorvarb (PDCC Sport), mis samuti baasmudeli omast jäigem. Kõik see kõik kokku panevat GTS-i innukamalt reageerima kui sama tühimassiga Turbo. Lisaks saate paketi Sport Chrono, suuremad pidurid ja muudki varustust, mis baasmudeli külge kruvituna lõpeks tõenäoliselt GTS-i omast kõrgema hinnaga.

Looritatud mugavus

Uus GTS sõidab täpselt nii hästi, nagu üks Panamera sugune sportlik sedaan sõita saab ja kui see oleks minu teha, siis teeksin ma juba hommepäev sellest versioonist baasmudeli. Ärge laske end segada loosungitest „vedrustuse jäigem seade“ ja „madalam vedrustus“, sest mõningane jäikus on täheldatav vaid sõidurežiimis Sport+ väga väikestel kiirustel, ent hoo kasvades jääb GTS alati mugavaks ja väljapeetuks. Kere kaldumised on väikesed - seades Sport+ sisuliselt nullilähedased - ning teepinna kvaliteedi halvenemisest annab teada vaid rattakoobastest kostva tümina toon.

Täpne roolisüsteem on nauditava vastusurvega isegi asulakiirustel ja kuigi 2060 eurot maksva nelikroolimisega autodel – nagu ka prooviautol – võite ilmselt seetõttu rooli pöörates täheldada tagasisides mõnda ülevõimendatud „auku“, on vastusurve režiimide Sport ja Sport+ korral eeskujulikult lüngavaba. Jah, sellelgi autol on elektriline roolivõimendi, ent esi- ja tagaratastelt juhini kanduv tagasiside sisendab enesekindlust ning tasakaalustab roolitunnetuse kunstlikkust. Kurvis gaasi järele andes ning uuesti põhja vajutades on tunda, kuidas nii tagatelge eelistav nelikvedu kui ka elektroonilised abimehed sunnivad kahetonnist boliidi innukalt kurvi sisenema.

Elastne jõuallikas

Hoolimata väiksemast töömahust on GTS-i mootor tänu ülelaadimisele 20 hj võimsam kui eelkäija 4,8-liitrine V8 ja paaritatuna kiirelt reageeriva kaheksakäigulise „automaadiga“ reageerib GTS tegusalt ka madalatelt ja keskmistelt pööretelt kiirendamist alustades. Uue jõuallika maksimaalne pöördemoment on 100 Nm suurem kui eelkäijal – 620 Nm @ 1800-4500 p/min – ja luukpära keskmiseks kütusekuluks lubatakse 10,3 l/100 km. Maanteel ühtlase kiirusega sõites sain mina eluvedeliku kulunäiduks 9,0-9,3 l/100 km, ent linnas sõltub see nii liiklusvoost kui ka kasutaja gaasijalast ja võib tipptunnil olla kaks korda suurem.

Veidral kombel on ka ainus etteheide seotud jõuallikaga, sest kõrgetel pööretel mõjub see veidi elutuna ja tema nauditav müdin võiks samuti valjem olla (vähemasti juhul, kui kasutaja aktiveerib kaasavaras oleva sportliku väljalaske). See pole ainult teadmine, et kusagil on see jõuallikas märksa tegusamas seades toimetamas, sest kõrgematel käikudel muutub võimsusetulv hoomatavalt rahulikumaks, eriti võrreldes metsikusega, mille saatel GTS stardiabi kasutades punuma paneb. Valige roolilt seadistus Sport+, lööge piduripedaal põhja ning seejärel ka gaasipedaal ja kui mootor on 5000 p/min juures paar korda piirajasse kõmmutanud, on aeg pidur vabastada…

Kokkuvõtteks

…Seepeale võtab GTS paigalt poliitiku raevukusega, kes näeb taamal peaministri taburetti. Tagarattad käivad ringi, auto viskub röögatades edasi ja käiguvahetusel annab tagadiferentsiaal kerele säärase mütsu, et tänan õnne, et kaasas olev kesvamärjuke ilusti vooderdatud sai. Säärane muster kordub esimese kolme käiguga, enne kui raevutsev GTS hingamise taas korda saab. Veel enam avaldab auto muljet aga kiiretes kurvides, kus käänakusse sisse pidurdades uhkab sohvrist üle déjà vu –  nagu oleks ta jälle auto24-ringil Porsche 911 roolis. Juhi päralt on harjunust laiem „takso“, mis sunnib kaasakiskuval teel enda mõõte unustama ja paneb juhti autoga kokku kasvama,

Pikemad lood nii baasmudelist (4S) kui ka universaalkerega Turbost on leitavad meie proovisõitude jaotusest, ent seekordses patsiendis kohtasin ma kirglikkust, mis eelnevas kahes leidmata jäi. Panamera on taas sõidumehe valik ja mina võtaksin pakutavate versioonide hulgast enama tagasiside tõttu just GTS-i – mis sellest, et Turbod on sirgetel kiiremad – koos macholikuma universaalkerega, mis küll 30 kg raskem, aga mis ei mõjuta kiirusomadusi ja auto käitumist. Praktilisemad ostjad võivad tasuta lasta asendada kahekohalise tagaistme kolmekohalisega (ja kaaluda manööverdamist hõlbustava nelikroolimise soetamist), kuid GTS-i baasvarustus on juba sedavõrd hea, et mina trummeldaksin aknalauale vaid värvi valides… Ei, Crayon peab see olema.

Meeldis: juhitavus, välis- ja sisekujundus, 12-tollise puutetundliku ekraaniga infolustisüsteemi graafika, istmed, mootor koos käigukasti ja piduritega ning mugavat sõitu võimaldav adaptiivvedrustus.

Ei meeldinud: hinnatase, puutetundliku infolustiekraani kasutamine nõuab sõites liialt tähelepanu ja õnnestunud veermik hüüab lisavõimsuse järele.

Rivaalid: Audi A7 Sportback, BMW 6. seeria Coupé, Mercedes-Benz CLS.

Porsche Panamera GTS

Baashind: 139 440 eurot, prooviautol 183 850 eurot.

Mootor: V8, biturbo, bensiin.

Võimsus: 338 kW/460 hj @ 6000-6500 p/min.

Pöördemoment: 620 Nm @ 1800-4500 p/min.

Aeg 0–100 km/h: 4,1 s (0-200 km/h: 15,4 s).

Tippkiirus: 292 km/h.

Keskmine kütusekulu: 10,3 l/100 km (asulas 14,2 ja maanteel 8,1 l/100 km).

CO2 pääst: 235 g/km.

Pikkus/laius (peeglitega)/kõrgus: 5053/2165/1417 mm.

Telgede vahe: 2950 mm.

Pakiruumi maht: 500 liitrit.

Tühimass: 1995 kg.

Kütusepaagi maht: 75 liitrit.

Pidurid: ees kuue ja taga nelja kolviga sadulad, ventileeritud piduriketaste mõõt ees 390 x 38 mm ja taga 365 x 28 mm.

Rehvid: tehasest 275/40 ZR 20 ees ja 315/35 ZR 20 taga.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi