Uudised

Bugatti prindib titaanist pidurisadulaid

Maailma esimene stereolitograafia abil valmistatud pidurisadul
Kaalusääst 40%
Bugatti kogemusi kasutab kogu Volkswageni kontsern

Oma supersportautode valmistamisel kasutab Bugatti pidevalt kõikvõimalikke tehnilisi uuendusi. Nüüd on firma nõuks võtnud pidurisadulad tavapärase alumiiniumisulami asemel valmistada titaanist, õigemini titaanisulamist alumiiniumi ja vanaadiumiga. Uus meetod valmis koostöös Saksamaa Põhja-laserikeskusega (Laser Zentrum Nord).

Titaan on masinaehituseks suurepärane materjal -- kerge ja tugev. Kuid seda on väga raske töödelda, eriti kui soovitakse saada nii keeruka kujuga detaili nagu pidurisadul. Seepärast valitigi valmistusviisiks stereolitograafia (kõnekeeles 3D-printimine).

Titaanisulami Ti6Al4V pulbri kihti kuumutatakse vajalikes kohtades nelja 400-vatise võimsusega laseriga, pulber sulab ning tahkub kohe uuesti, moodustades tugeva metallikihi. Seejärel kantakse töölauale järgmine kiht pulbrit, kuumutatakse seda, ... Kokku on pidurisadula valmistamiseks tarvis töödelda 2213 kihti. Seejärel eemaldatakse kasutamata pulber (mida kasutatakse järgmise detaili valmistamiseks) ning töölauale jääb peaaegu valmis pidurisadul. Seda kuumutatakse vastaval viisil sisepingete kõrvaldamiseks ja seejärel töödeldakse vajalikud osad (silindriseinad, keermestatud avad) mehaaniliselt.

Ei maksa muidugi arvata, et lähitulevikus ka Škoda Octavia pidurisadulad samal viisil valmima hakkavad. Printimine kestab nimelt 45 tundi ning mehaaniline lõppviimistlus veel 11 tundi.

Ja tulemus? Titaanist pidurisadul mõõtudega 41*21*13,6 cm kaalub kõigest 2,9 kg, praegu kasutatav alumiiniumsadul aga 4,9 kg. Chironi puhul tasub kaalulangetamine sellisel viisil end ära. Igatahes algavad juba enne suve uue detaili seeriatootmisse sobivuse katsed.

Ja kuigi see tehnika laiatarbeautode tootmisse ilmselt ei lähe, töötab Bugatti siiski Volkswageni n.-ö. arenduslaborina ning kontsern võtab supersportautode tootja kogemused üle, kui vähegi võimalik.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Peugeot 508

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Elektroonikat täis Peugeot 508 on suurepärane saavutus -- elegantne, rafineeritud ja hea juhtida. Suurimaks puuduseks võib pidada napivõitu tagaistet.