Uudised

Genfi autonäituse eelvaade

Genfis juba kaheksakümnendat korda toimuv autonäitus on tänavu Euroopa suurim.
Teiste hulgas esitletakse ka peotäit elektriautosid, millest huvipakkuvamad on ehk tootmisküpsed linnamaasturid Audi E-tron, Hyundai Kona Electric ja Jaguar I-Pace.
Autonäitus jääb avatuks kuni 18. märtsini

Homsest avab uksed järjekordne Genfi autonäitus, mis peaks tundlad püsti ajama kõigil neil, kellele neljarattalised korda lähevad. Oma panuse annab sellesse ka What Cari toimetus - toome siinkohal teieni eelvaate Genfis esitletavatest uudistest, milles esinevad nii hingemattev MAT Stratos kui elektrilised linnamaasturid Audi E-tron, Hyundai Kona Electric ja Jaguar I-Pace --viimane on siinkandis saadaval juba eeloleval suvel. Kui eelmine Genfi autonäitus näis kuuluvat linnamaasturitele, siis nüüd on selle oma „taskusse“ pistnud nende elektrijõul kulgevad teisendid koos muude elektriautodega.

Alfa Romeo esitleb Genfis kaht eriseeria autot, mida toodetakse mõlemat 108 eksemplari ja mis on pühendatud Alfa poolt Nürburgringil välja sõidetud rajarekorditele. Esimeseks NRING-mudeliks on Giulia Quadrifoglio, mis hoiab enese käes seeriatootmises olevate sedaanide ringirekordit (7 min 32 s). Auto mootoriruumist leiate 2,9-liitrise topeltturboga V6 ottomootori, mis arendab 510 hj ja 600 Nm ning viib kiireima Giulia paigalt „sajani” 3,9 sekundiga. Auto tippkiirus on 307 km/h. Samasugune mootor jõustab ka „rohelise põrgu“ kiireimat linnamaasturit, ja kuigi Stelvio Quadrifoglio on kiirenduskatses sedaanist isegi 0,1 sekundit nobedam, kogunes „Ringil“ sedaanile kaotust peaaegu 20 sekundit. Stelvio ringiaeg 7 minutit ja 51,7 sekundit on siiski suurepärane tulemus, eriti linnamaasturite kontekstis.

Alpine näitab sportauto A110 kergeimat versiooni, mille kaalu ja võimsuse suhe peaks olema pisut parem kui põhirivaalil, Porsche 718 Caymani baasmudelil. Kergeima Alpine tühimass on 1080 kg ja selle 1,8-liitrine R4 arendab maksimaalselt 252 hj. See tähendab, et keskmootoriga mänguasja võimsuskaal on 4,29 kg/hj, mis on pisut parem kui Porsche 718 Caymani 4,45 kg/hj. Kaalusäästu nimel ohverdatakse nii „mittevajalike“ mugavusvidinaid kui ka isolatsioonimaterjale. Kärbeskaallase kõrval on Genfis näha ka A110 luksuslikum versioon (piltidel hall auto), mis saab nahkpolstri ja sobib paremini igapäevaseks kasutamiseks.

Audi stendis on suurimaks pilgupüüdjaks kaheksanda põlvkonna Audi A6, mis peaks müügisaalidesse jõudma juba juunikuus. See öeldakse olevat sportlikum kui ükski varasem A6, samas on uustulnukal ette näidata kõik see, mille üle alles hiljaaegu A8 puhul imestatud sai. Esialgne mootorivalik hakkab koosnema 3,0-liitrisest TFSI-ottomootorist (V6, 250 kW/340 hj) ja samuti 3,0-liitrise töömahuga TDI-diislist (V6, 210 kW/286 hj). Hiljem lisandub valikusse 2,0-liitrine TDI ja kolmeliitrise turbodiisli täiendav versioon. Uue põlvkonna autosid hakatakse pakkuma vaid automaatkäigukastidega. Nii 3,0 TFSI kui 2,0 TDI saavad 48-voldise elektrisüsteemi, millega kaasnev rihmaga käitatav starter-generaator võimaldab ühtlase kiiruse korral mootori nn kulgemisrežiimis (55-160 km/h) kütusesäästu huvides seisata. Hübriidajamiks nimetatav süsteem sisaldab ka aeglustuste ajal energiat salvestavat liitiumioonakut ning töötab väikeste kiiruste korral start-stopp-süsteemina. Väikesed kütusesäästunipid kokku säästetavad 100 km kohta ligi 0,7 liitrit bensiini.

Ehkki Audi ja Jaguari vahelises duellis – kumb toob esimesena müügisaalidesse elektriajamiga linnamaasturi – näikse seis enne näitust Jaguari kasuks olevat, ei anna Audi loobumisvõitu ja teeb eraldi meediasündmuse sellest, kuidas Audi E-tron omal jalal näitusehalli kulgeb. Mis tähendab seda, et Genfis on võimalik näha ka nelja rõngaga kaunistatud tootmisvalmis linnamaasturit, mis veereb elektri jõul.

Genfis teeb oma näitusedebüüdi ka 4,0-liitrise V8-mootoriga Bentley Bentayga mille 550 hj annab „boliidile” tippkiiruse 290 km/h ja kiirenduskatses saab 100 km/h kätte 4,5 sekundiga. Samuti näidatakse Genfis esmakordselt mudeleid Continental GT ja usutavasti on väljapanekus ka Bentayga pistikhübriid, mis laenab kolmeliitrise töömahuga sisepõlemismootorit sisaldava hübriidajami Porsche Cayenne’i baasil ehitatavalt analoogilt.

BMW stendis tuleb „esmaettekandmisele“ teise põlvkonna X4, mida täiendavad Euroopas debüteeriv X2, erimudel M3 CS, uuendatud 2. seeria Active Tourer koos Gran Toureriga ning i8 avaversioon, mille väliskujundus näikse jätkuvasti pärinevat otsekui mingilt muult planeedilt. Usutavasti näidatakse meile ka tootmisküpset kaheksandat seeriat, kuid müügisaalidesse jõuab viimane alles eeloleval aastal.

Citroëni väljapanekus on suurimaks uudiseks reisijateveoks passiv kolmanda põlvkonna Berlingo, mis peaks müügile jõudma aasta teises pooles. Selle sõsarautod on Peugeot Rifter ja Opel Combo Life; sarnaselt viimatinimetatutega saab ka uut Berlingot soetada kahes pikkuses – M ja XL vastavalt 4,4 ja 4,75 m – ja viie- või seitsmekohalisena. EMP2-nimelisele platvormile ehitatud auto on eelkäijast ruumikam ja praktilisem ning mahukama tengelpunga korral saab ostja sellesse kuni 19 elektroonilist abimeest. Veel on uudistamiseks väljas uudse hüdraulilise vedrustusega C4 Cactus, mis peaks võimaldama senisest pehmemat ja mugavamat sõitu.

Seat esitleb näitusel kiirusekummardajatele suunatud alammarki Cupra, mille esimeseks „pääsukeseks“ on 300-hobujõuline seitsmekäigulise DSG-käigukasti ja nelikveoga Ateca. Kõige „kurjem” Ateca saavutab paigalt 100 km/h 5,4 sekundiga ja sõidab kuni 245 km/h. Uue kaubamärgi all pakutakse ka võistlusautot Cupra TCR. Lähitulevikus lisanduvad valikusse Arona ja Ibiza Cupra-versioonid, aga ka eriversioon universaalkerega Leonist, mis saab nimeks Cupra R ST ja millel on hobujõude sama palju kui Cupra Atecal.

Kahe elektrimootoriga varustatud Elextra EV on Šveitsi päritolu neljaukseline superauto, mis peaks müüki jõudma eeloleval aastal alghinnaga pisut üle poole miljoni euro. Nelikveolise Porsche Mission E konkurendi võimsus on 670 hj ja 100 km/h saavutatakse 2,3 sekundiga, mis tähendab seda, et müügile jõudes peaks olema tegu planeedi kiireima seeriatootmises oleva elektriautoga.

Keskmootoriga Ferrari 488 Pista võimsuseks on 720 hj, mis teeb sellest võimsaima V8-mootoriga sportauto, mis iial antud „sepikoja“ uste vahelt tänavale veerenud. Erimudelite 360 Challenge Stradale, 430 Scuderia ja 458 Speciale mantlipärijal kulub 100 km/h saavutamiseks 2,85 sekundit ning 200 km/h saadakse kätte napi 7,6 sekundiga. Tühjalt 1280 kg kaaluv 488 Pista on mudelist 488 GTB 90 kg kergem ja selle täiustatud aerodünaamika arendavat 488 GTB-st ka 20% enam survejõudu.

Fordi väljapanekus peaks rattad maha panema uuendatud välimusega Edge, mida hakatakse siinpool vaikset ookeani pakkuma vaid diiselmootoritega, nagu näiteks kahe turbokompressoriga varustatud 2,0-liitrine EcoBlue, mis tuleb koos nelikveo ja kaheksakäigulise automaatkäigukastiga. Veel tuuakse üldsuse ette väikeautod KA+ ja linnamaasturit meenutav KA+ Active, mis erineb baasmudelist nii kliirensi kui ka esiosa kujunduse ja varustuse poolest. Mootorivalikust on aga saadaval kolme silindriga 1,2-liitrine ottomootor (70 hj ja 85 hj) ning 1,5-liitrine TDCi-turbodiisel, võimsusega 95 hj.

Honda väljapaneku naelaks on retrohõnguliste elektriautode kõrval värskendatud CR-V, mis on nüüd tänu paisunud mõõtudele saadaval ka seitsmekohalisena. Augustist on saadaval 1,5-liitrine turbokompressoriga ottomootor ja järgmise aasta algusest hübriidajam, mis koosneb kaheliitrisest Atkinsoni tsükli järgi töötavast bensiini- ja kahest elektrimootorist. Kõigi versioonide kliirens on endisest 38 mm suurem – ottomootoriga nelikveolistel 208 mm. Mõlemat jõuallikat saab soetada nii esi- kui nelikveoga.

Hyundai uudistest on tähtsaim elektriauto Hyundai Kona Electric, mida hakatakse pakkuma kahes võimsuses. Maksimaalselt 99 kW/135 hj arendav versioon saavutab paigalt 100 km/h 9,3 sekundiga ja sõidab ühe laadimisega kuni 300 km. 64 kWh mahutava akuplokiga versioon arendab aga 150 kW/204 hj, mis võimaldab „sada kätte saada“ 7,6 sekundiga ning läbida ühe laadimisega kuni 470 km! Kiirlaadijat kasutades kuluvat aga akuploki 80-protsendilise täituvuse saavutamiseks veidi vähem kui tund –  54 minutit. Elektri-Kona peaks Eestisse jõudma oktoobri alguses.

Genfis tõmmatakse kate ka Santa Fe neljandalt põlvkonnalt, mis saab enesele Konast inspireeritud silmnäo, täiustatud nelikveosüsteemi HTRAC ja seljatäie uue põlvkonna elektroonilisi juhiabilisi, mis hoolitsevad turvalise sõidu eest. Baasjõuallikaks on kaheliitrise töömahuga turbodiisel, mida hakatakse pakkuma kahes võimsuses (110 kW/150 hj ja 134 kW/182 hj). Lisaks neile on saadaval 2,2liitrise töömahuga „õlipõleti“ (144 kW/197 hj), ottomootoreid aga esindab 2,4-liitrine GDI (136 kW/185 hj).

Italdesign toob Genfis välja lahtise versiooni sportautost Zerouno, mis põhineb Audi R8 tehnikal ja passib hästi tähistamaks kerestuudio 50. sünnipäeva. Tänaseks Volkswageni omandusse libisenud Italdesigni uudisteose mootoriruumist leiate 5,2-liitrise V10, mis lennutab avaversiooni nullist sajani 3,2 sekundiga. Hinnaklass? Umbes 1,5 miljonit eurot.

Kui mullune aasta kuulus linnamaasturitele, siis sellel aastal pakuvad enam kõneainet nende elektrilised erimid, mis Tesla Model X elu kibedaks teevad. Jaguar I-Pace peaks müügile jõudma juba suve keskpaigas ja selle 90 kWh akuplokk võimaldab WLTP-standardi kohaselt sõita ühe laadimisega kuni 480 km. Akuploki garantiiperiood on kaheksa aastat. Kahe elektrimootoriga ajami koguvõimsus on 400 hj (696 Nm), mille najal saavutab I-Pace paigalt 100 km/h 4,8 sekundiga.

Kia stendis on põhiuudiseks kolmanda põlvkonna Ceed, mis peaks müügile jõudma teise kvartali lõpuks. Pange tähele, et ülakoma on mudelinimest kadunud. Ford Focuse konkurent tuuakse turule viieukselise luukpärana, hiljem on järgnemas universaal ja maasturilaadne kereversioon. Uuele K2-platvormile ehitatud auto on eelkäijast 20 mm laiem (1800 mm) ja 23 mm madalam (1447 mm), kuid selle telgede vahe säilis muutumatuna (2650 mm). Uus mudel saab suurema, 395 liitrit mahutava pakiruumi ja mitmesugused jõuallikad, nagu näiteks bensiini põletavad 1,0-liitrine T-GDi (120 hj), 1,4-liitrine T-GDi (140 hj) ja 1,4-liitrine MPi võimsusega 100 hj. Diiselmootoritest on valikus 1,6-liitrine CRDi (115 ja 136 hj). Lisaks kuuekäigulisele käsikastile on võimsamatele jõuallikatele (1,4 T-GDi ja 1,6 CRDi) saadaval ka seitsmekäiguline DSG-automaatkäigukast.

Uue Ceedi kõrval toob Kia uudistamiseks välja värskendatud Optima, mis peaks müügile jõudma kolmandas kvartalis. Sedaani ja universaalina pakutav mudel saab enesele ka kaks uut jõuallikat, millest esimene on diislikütust põletav 1,6-liitrine CRDi (136 hj) ja teine turbokompressoriga ottomootor 1,6 T-GDi, mis arendab 180 hj ja asetub valikus olemasoleva kaheliitrise vabalt hingava (2,0 CVVL, 163 hj) ja sama töömahtu ning turbokompressorit omava jõuallika vahele (2,0 T-GDi, 245 hj).

Lexuse väikest linnamaasturit UX on oodatud sellest ajast peal kui seda ideeautona kaks aastat tagasi Pariisi autonäitusel näidati. Sellel aastal peaks tootmisküps UX olema Genfis kohal, mis annab oma panuse väiksemat sorti luksuslike linnamaasturite segmendi plahvatuslikku kasvu.

Sellest on juba pea kümme aastat, mil meile uut Stratost esimest korda näidati, kuid nüüd on legendaarse Lancia Stratose mantlipärija ka tõepoolest tootmisse minemas. Mõõtudelt Audi TT-le sarnanev liikur põhineb Ferrari F430 tehnikal. Manifattura Automobili Torino (MAT) ehitab neid kolmes versioonis: ringrajale suunatud kähkusõiduk, nn Safari-versioon ja midagi, mis „sobib ka tavakasutusse“. 4181 mm pikk, 1971 mm lai ja 1240 mm kõrge „kordustrükk“ kaalub eeskujust küll 267 kg enam (1247 kg), ent 4,3-liitrise V8 toel saavutab see kiiruse 100 km/h sellest hoolimata vaid 3,3 sekundiga. Auto kaalust langeb 44% esi- ja 56% tagateljele. Õnnetuseks on see näituse ägedaim eksponaat kättesaadav vaid valitutele, sest maksab üle poole miljoni euro, valmib vaid 25 eksemplaris ... ja ostjal peab toorikuks leiduma üks Ferrari F430.

Genfis teeb enese näitusedebüüdi ka McLaren Senna –  kõigi aegade kiireim McLaren. Raske oleks leida sobivamat mudelinime sellele superautole, mis kaalub tühjalt 1198 kg, arendab 800 hj ja saavutab kahe turbokompressoriga varustatud neljaliitrise V8 toel 100 km/h 2,8 sekundiga. Auto tippkiirus on 340 km/h ja hind umbes 840 000 eurot.

Mercedes-Benzi väljapanekus saab näha uuendatud C-klassi, millel on ette näidata ka uued otto- ja diiselmootorit sisaldavad hübriidajamid mudeliindeksitega vastavalt C300e ja C300de. Samuti on väljas ka ägedaim S-klass ehk värskendatud Mercedes-Maybach ning uus G-klass ehk Detroidis juba näidatud Mercedes-AMG G63, mis sprindib „nullist sajani“ 4,5 sekundiga.

Genfis peaks kate tõmmatama ka nelja uksega sedaanilt Mercedes-AMG GT, mis on ellu kutsutud võistlemaks Porsche Panameraga. GT mootoriruumis marutab 612 hj arendav V8, millele hiljem järgneb ka 816 hj (!) arendav hübriidajam.

Mercedes-Benzi A-klass on jõudnud oma neljanda põlvkonnani ja saab enesele ülejäänud mudelitega enam sarnaneva silmnäo, mida näidati esmalt kolmanda põlve Mercedes-Benz CLS-l.

Lõvi logoga boksis on põhiuudiseks teise põlvkonna Peugeot 508, mis saab enesele lisaks senisest radikaalsemale välimusele ka viieukselise luupärakere. Järgmise aasta alguses müüki jõudva auto pakiruum mahutab 487 liitrit ja mootorivalik sisaldab kaht uut 1,6-liitrist ottomootorit (180 ja 225 hj), mis komplekteeritakse 8-käigulise automaatkäigukastiga. Nende mootorite keskmine kütusekulu jääb vahemikku 5,4-5,6 l/100 km; veelgi säästlikumaid jõuallikaid otsides tuleb vaadata diiselmootorite suunas, millest ökonoomseim on 8-käigulise automaatkäigukastiga varustatud 1,5-liitrine BlueHDi (130 hj, 3,7 l/100 km). Seda mootorit saab ka kuuekäigulise manuaalkäigukastiga; veel on valikus kaheliitrine turbodiisel, mis arendab 160 või 180 hj.

Peugeot esitleb näitusel ka väikekaubiku najal ehitatud mahtuniversaali Rifter, mis peaks Eestisse jõudma uue kooliaasta alguses. Peugeot Partner Tepee mantlipärija on saadaval kahes pikkuses ja nii viie- kui seitsmekohalisena. Esmalt tuuakse turule 4403 mm pikkune baasmudel, mille pakiruum mahutab 775 liitrit, seitsmekohalised versioonid järgnevad aga koos pikema erimiga juba järgmisel aastal.

Mäletate veel eelpool olnud Ferrari 488 Pistat? Väga hea, Porsche väljapanekust leiate aga itaallase suurima peavalu, uue 911 GT3 RS, mille 4,0-liitrine vabalt-hingav boksermootor annab 20 hj enam kui mudeli 911 GT3 mootoriruumis. 383 kW/520 hj arendav jõuallikas komplekteeritakse seitsmekäigulise PDK-käigukastiga, auto saavutab 100 km/h vaid 3,2 sekundiga ning selle tippkiirus on 312 km/h. Õnnetuseks on tänaseks aga juba läbi müüdud artikliga, nii et lihtsurelik saabki seda autot vaid näitustel silmitseda.

Peale nelja aastast müügil olekut käis ka Škoda Fabia „nina puuderdamas“ ja värskenduskuuri käigus sai ka uuemate vendade varamust pärinevaid tehnilisi lahendusi. Uuendatud Fabia peaks meile jõudma juunis ja tema mootorivalikusse jäävad alles vaid bensiini põletavad jõuallikad. Škoda väljapanekus peaks olema esindatud ka ideeauto Vision X. Viimane annab aimu, milline hakkab välja nägema järgmisel aastal turule toodav Škoda väikseim linnamaastur, millel kaasavara hulgas ka hübriidajamid.

Toyota stendis kuulub „mahamängimisele“ mitu uudisteost, millest tähtsaim on ehk uue põlvkonna Toyota Aurise (pildil) esmaesitlus. Veel näidatakse Toyota stendis kauaoodatud uut Suprat ning mitmeid ideeautosid, mis kajastavad arenguid isejuhtivate sõidukite ja kütuseelemendiga varustatud elektriautode alastes uuringutes.

Genfis saab pilgu peale visata ka uuendatud Aygole, mille juures tehtud muudatused polevat pelgalt kosmeetilist laadi, mistõttu peaks uustulnuk pakkuma 2014. aastal esitletud eelkäijast rohkem sõidurõõmu. Aygo kolmesilindriline liitrise töömahuga jõuallikas vastab nüüd heitmestandardile Euro 6.2 ning arendab 53 kW/75 hj @ 6000 p/min ja 93 Nm @ 4400 p/min. Selliste näitajate najal saavutab Aygo kiiruse 100 km/h 13,8 sekundiga ja tarvitab bensiini keskmiselt 3,9-4,1 l/100 km.

Opeli boksis on üheks uudiseks mahtuniversaalina pakutav Combo Life, mille sõsarautodeks on eelpoolmainitud Citroën Berlingo ja Peugeot Rifter. Ka seda autot saab soetada kahes pikkuses (4,4 või 4,75 m) ja kas viie- või seitsmekohalisena. Suurima viienda põlvkonna auto pakiruumi maht jääb vahemikku 597-2693 liitrit, esimesed autod peaksid klientideni jõudma aasta teises pooles.

Volvo väljapanekus on kesksel kohal uus Volvo V60, mida saab Info-Auto Tallinna salongis uudistada 15-17. märtsini, Eestisse müügile jõuab auto mai lõpus või juuni alguses. Uustulnuk jagab platvormi maasturiga XC60. Otto- ja diiselmootorite kõrval on jõuallikate valikus kaks hübriidajamit: 340-hj T6 Twin Engine ja 390 hobujõuga T8 Twin Engine.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi