Uudised

Akira Nakai: kas geenius või pühaduseteotaja?

Kas suudate ette kujutada pilti, et üks kahupäine jaapanlane teeb esmalt Mílose Veenuse kõrval suitsu, veab seejärel kindad kätte ja hakkab totsile suuremaid rindu ette potsima?
Jah, see oleks ennekuulmatu, kuid ülekantud tähenduses näib automaailmas toimivat, ainult et Akira Nakai täiendab hunnitu skulptuuri asemel veatu välimusega klassikuid.
Nakai-sani „puudutus“ maksab olenevalt tellitust 50 000-100 000 eurot, millele tuleb liita veel ka tooriku hind, mille külge kõik see kaunidus riputatakse.

AutorKaido Soorsk

Automaailmas kasutatav vanasõna ütleb, et tuuningu võib lugeda õnnestunuks juhul, kui „patsiendil“ on tehase jõud alles ja lisaks mehaanikale kehtib see ka autode kujunduse osas, sest õppinud disainerite – et mitte öelda tervete töögruppide – loomingu täiendamisel on kerge libastuda ning sõiduk koomiliseks või suisa inetuks muuta. Porschede kontekstis meenuvad hoiatava näitena esmalt Gemballa, Hamann ja Mansory, millele vastanduvad heas mõttes Singer, Ruf ning Tartumaal tegutsev Urbans Garage OÜ, mille ehitatud helesinine 911 Carrera RSR-i replika ei taha kuidagi meelest minna. Porsche-inimestest on aga tooniandjateks Magnus Walker ja Akira Nakai, kellest viimase kätetöö kipub nii radikaalsuse kui ka visuaalse poole pealt varjutama ülejäänute saavutusi. Nakai-sani looming kuulub kahtlemata tuuningutööstuse paremasse poolde, sest kõik tema poolt tehtavate täienduste juured on võidusõidust pärit.

Kas võidusõitja, insener või kunstnik?

Mõned kutsuvad teda ka lihunikuks, sest mees ehitab ümber kõige ihaldatumaid Porschesid, lõikudes sääraste klassikute kerepaneele, mille väärtus on viimase 15 aasta jooksul vaat’ et neljakordistunud. Teisisõnu on löögi all lisaks teisest põlvkonnast pärinevale esimesele 911 Turbole (930) veel mudeliseeria kolmas (964) ja neljas põlvkond (993), mille tiivad tuleb laiemat rööbet võimaldavate laiendite all osaliselt maha lõigata, sest vastasel korral oleks hilisem pööramine võimatu. Mehe kummardajad peavad teda aga pigem kunstnikuks ja raske öelda, kumba enam fännatakse, kas tema loomingut või nn vana kooli töömeetodeid. Nakai-san tuleb kohale oma tööriistakohvriga, tema arsenalis on tähtsaimal kohal kogemus koos vilunud silmaga ning reeglina lõpetab ümberehituse sildade reguleerimine, mille mees lihtlabase nööri abil ära teeb.

Tuuningumaailmas sai Akira Nakai tuntuks driftimeeskonna Rough World liikmena, kelle sõiduriistaks tema enda poolt ümber ehitatud tagaveoline Toyota Corolla (AE86). Lisaks hulljulgele sõidumaneerile aitasid mehe tuntusele kaasa ka mattmusta sõiduriista ülbe hoiak ning masina laiemat rööbet katvad jõhkrad kerepaneelid, ent see kõik oli vaid sissejuhatuseks hilisemale populaarsusele, mille vallandas esimene tema poolt „puudutatud“ Porsche 911. Selleks sai 20 aastat tagasi soetatud avariiline 911 Turbo (930), mida ta asus kestvussõitudeks ümber ehitama. See ümberehitus sai omajagu inspireeritud Porsche 911 GT2-st (993), ent Nakai-san läks eeskujust kaugemale, ajades auto rööpme VEEL laiemaks, varustades auto VEEL laiemate velgede/rehvidega, neetides auto esi- ja tagatiibadele VEEL laiemad laiendid ning ehtides auto enama survejõu nimel lõpuks groteskselt suure tagaspoileriga.

Stella Artois ja teised

Esimene RWB Porsche oli sellega valmis ja mehe kunagise lemmikõlle järgi sai see enesele nimeks Stella Artois. Lisaks eespoolnimetatule kuulusid komplekti splitteriga esispoiler ja massiivsed karbilaiendid, täna aga saab soovi korral autole lisada ka õhuvoole suunavad aerodünaamilised detailid ning õhuvõtjateks muudetud tagumised küljeklaasid, milles üks pool on mõeldud sõitjate ruumi ventileerimiseks ja teine viib välisõhu käigukasti õli jahutava õliradiaatori manu. Nakai-sani sõiduriist sai jalapealt sedavõrd populaarseks, et kuus aastat pärast esimese Porsche soetamist asutas ta juba nende ümberehitamisega tegeleva ettevõtte Rauh Welt Begriff (RWB). Tänaseks peaks maailmas olema veidi enam kui 200 RWB Porschet, millest 20 asuvad Euroopas, 70 Põhja-Ameerikas ja ülejäänud valdavalt Aasia maades.

Auto välimuse paneb koos kliendiga paika Nakai-san ja tellijal on võimalik valida paljude parameetrite vahel, nagu näiteks mudeli 964 kitsad või laiemad poritiivalaiendid. Reeglina peaks ümberehituse saama tehtud vähem kui 100 000 euroga. Lisaks tükkidele – mudeli 993 kerelaiendite komplekt maksab koos tagatiivaga ca 20 500 €, Aragosta vedrustus ca 4700 €, sama palju tuleb välja ka velgede eest jne – tuleb arvestada veel rehvide, transpordi ning meistri reisi- ja majutuskuluga. Kliendi korraldada jääb ka detailide eelnev värvimine. Auto kokkupanekut majutanud Carmus.ee eestvedaja sõnul pole ta nii hea kvaliteediga klaasplastist tükke varem kohanud, sest „need hüppavad ise auto külge“. Seejärel tuleb kohale Nakai-san, sest vaid tema tohib detaile paigaldada, ning töötab seni, kuni liikur lõpuks valmis on. Ja kui elektrijänest hoiavad liikumises patareid, siis tema puhul on selleks sigaretid ja … Coca-Cola.

Yuiitsumuni

Kõik RWB Porsched saavad meistri poolt uue nime ja selle 1997. aasta Porsche 911 Carrera 4 nimi on Yuiitsumuni. Kaht ühesugust RWB autot on ilmselt võimatu leida, sest lisaks erinevatele „toorikutele“ saab klient valida veel eri tagaspoilerite, tiivalaiendite ja paljude muude detailide vahel, mis saavad määravaks sobiva vedrustuse ja rataste valikul. Akira Nakai ei ehita ühtegi autot, millega ringrajale minna ei saa ja sellese usku näikse olevat pööratud ka piltidel oleva hõbedase iluduse omanik, kes jõudis selle enne meistri puudutust Varmuses nelikveolisest tagaveoliseks ümber ehitada ja talvel on plaanis mudelipõhise kompressori lisamine, et Yuiitsumuni välimusele vastavalt „edasi käiks“. Pealkirja juurde tagasi pöördudes ristiksin mina Nakai-sani geeniuseks, sest tarbetuid tükke tema oma autode külge ei poogi ning see on enam kui muljetavaldav, millise kire ja hoolikusega ta oma patsientidesse suhtub.

PS: Yuiitsumuni interjööri teostajad leiate nende kahe aadressi tagant – beeinterior.ee ja carmus.ee – ning enamus pilte pärineb Pelle Sõrmuse fotoaparaadist.

Vaata autofirmade sooduspakkumisi