Uudised

Lõunanaabrite e-kart otsib investoreid

Tegusaim elektriline hobikart saavutab 100 km/h vähem kui nelja sekundiga ja selle tippkiirus on 180 km/h.
Energiat ammutatakse hõlpsalt vahetatavatest liitiumioonakudest, mille laadimine kestab 20-30 minutit.
Selliste kartide eeliseks on tegusa pöördemomendi kõrval heitgaaside ja valju müra puudumine, mistõttu passivad need kasutamiseks ka siseruumides.

AutorAndrei Ozdoba fotod

Eelmisel nädalal esitles Läti ettevõte Blue Shock Race Laagri kardikeskuses elektrilisi hobikarte, mille arendamisega alustati kolm aastat tagasi ja mida pakutakse täna juba õige mitmes variatsioonis. Võistluskardiks passiv BSR-02 saavutab kiiruse 100 km/h vähem kui nelja sekundiga, selle tippkiirus on 180 km/h ja ühe laadimisega sõidab kart umbes 25 minutit. Kompaktsed liitiumioonakud on kiirelt vahetatavad ning ühe akuploki laadimiseks kuluvat umbes 20-30 minutit. 15 kW/20 hj arendava elektrimootoriga BSR2017 on aga mõeldud kardikeskuste tarvis ja täisvarustuses 140 kg kaaluva kardi tippkiirus on 110 km/h.

Peale nende mudelitele on tootmises lastele mõeldud versioonid. Kõigi nende kartide ühiseks nimetajaks on see, et tänu heitgaaside puudumisele ja tagasihoidlikule mürale annab neid kasutada siseruumides, näiteks supermarketite meelelahutuskeskustes. Viimaste pärast olidki lõunanaabrid Eestis käimas, sest ettevõte on kiiresti kasvamas ja sestap löödi käed investorite leidmiseks Eesti ühisrahastusplavormiga Fundwise. Lätlaste sõnul sai otsuse tegemisel määravaks siinne ühisrahastuskeskkond, mis neil puudub. Koostöös Fundwise’iga soovitakse hoogsalt kasvama hakata, sest Lähis-Idas on sõlmitud eelkokkulepped juba mitmesaja kardi tellimiseks.


 
Blue Shock Race’i tegevjuhi Artis Dauginsi hinnangul on elektriliste hobikartide turu kogumaht enam kui 4,2 miljardit eurot ning kasvab hoogsalt. Lätlased soovivad viia selliste kartide võidusõidu ka kuue aasta pärast toimuvatele Pariisi olümpiamängudele. See võib kõlada uskumatult, kuid Rahvusvaheline Autoliit (FIA) ning rahvusvaheline olümpiakomitee tutvustasid elektrikartide võidusõitu juba tänavu Buenos Aireses toimunud noorte olümpiamängudel ja seega polegi see plaan ehk ülearu utoopiline. „Ma loodan, et esimesed medalid tulevad Baltimaadesse,“ lisas Daugins naerdes.

Kuidas sõidab elektriline hobikart? Võrreldes meil kasutatavate hobikartidega on see (BSR-02) stabiilsem ja raskema rooliga ning liikuri kiirendusvõime on muljetavaldav. Jäiga raamiga kart on vahetu ja selge tunnetusega ning külglibisemistele ja pidurdamisel risti kiskumisele on seeläbi hõlbus reageerida. Üheks sääraste kartide trumbiks on veel võrdsus, sest mootorid on seadistatavad ja pruugitud peast ei erine elektrimootorid üksteisest sedavõrd palju kui bensiini põletavad jõuallikad. Esitluse käigus võitis improviseeritud „maavõistluse“ Sten Pentus, kes sõitis välja ka uue rajarekordi ja kelle paremust tuli tunnistada ka Blue Shock Race’i testsõitjal.

Aga mida arvab sellisest kardist Sten Pentus? „See, kuhu nad on tänaseks jõudnud oma tootega, on muljetavaldav ja minu hinnangul lahutab neid valmistootest vaid mõni üksik pisiasi (liigutatav iste, liigutatavad pedaalid ja karti ümbritsev „turvavöö“). Kui need tehtud, tuleb kardikeskustes luua laadimisvõimalused ja sõit võib alata. Selliste kartide võimsus ja tippkiirus on seadistatavad, mis tähendab seda, et sõitjatele saab anda võrdsed masinad. Et need kardid on ehitatud võistluskardi raamile, on ka nende juhitavus võistluskardile sarnasem kui levinumatel hobikartidel“, arvas värske rekordiomanik.

„Plussiks on veel tagurpidikäik, mida kasutades saab sõitja eksimuse järel sõitu jätkata ilma, et rajatöötajad peaksid talle appi tormama. Tänase ürituse käigus sõitsime umbes 50 ringi ilma akusid laadimata. Jämedalt teeb see viis klienti ühe laadimise kohta. Võistluskartide korral jäävad ära ka kulutused mootori tuunimisele, mis moodustab täna suure osa võistleja eelarvest. Olen positiivselt üllatunud ning soovin lätlastele jõudu ja tahtmist, et nad suudaksid oma plaanid teostada.”

Nende soovidega ühineb ka toimetus, infot ühisrahastusprojekti kohta leiate aga võrgulehelt https://fundwise.me/en/project/283/preview?token=42218999835


Vaata autofirmade sooduspakkumisi

Seotud artiklid

Autode test

Nissan Navara

What Car? Says Hinnatud 4-ga 5-st

Nissan Navara on mugav ja hästi varustatud pikap, kuid sõidu osas pole ülearu kaasakiskuv ka kõige võimsama jõuallikaga varustatud versioon.